Kurningen startar imorgon, förväntansfull :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
werasmamma

Kurningen startar imorgon, förväntansfull :)

Inlägg av werasmamma »

Vi ska börja kura vår lilla dotter född 110224 imorgon. Vi känner oss båda tillräckligt pålästa och har faktiskt haft turen att ha en hemmalektion på buffning och genomgång av kuren med Jannika som är diplomerad kurare, vilken fantastisk människa! Vi kom också fram till när hon var här och demonstrerade att det var bäst att min man utför kuren på de första två nätterna då han är den lugna och jag den som knappt kan höra vår dotter gråta. Jag tar alltså dagarna och följer vårt schema.

Vi har tänkt att wera ska sova mellan 19-07. Nu har jag inte hennes exakta dagsschema här just nu men med ett par lurar under dagen. Jag undrar nu om ni har några sista råd att ge innan man börjar genomföra en kur? Vi ska ta bort nappen, kanske dum fråga men får hon ha den lite på dagen om vi tar bort den helt på natten? Skulle underlätta lite för oss föräldrar känns det som. Får vi coachning under hela kuren från er sida? Kan vi till exempel efter första natten fråga er här på forumet om det uppstod något där vi inte visste hur vi skulle agera? Och få snabbt svar?
Wera 20110224 kurstart 17 okt 2011
Anna09

Re: Kurningen startar imorgon, förväntansfull :)

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!

Härligt att ni fått hjälp av Jannika! :D

Ta bort nappen helt och hållet - den är bara till besvär. En falsk trygghet om du frågar mig. Bättre att man kommunicerar och lär barnet riktig trygghet och säkerhet under små "kriser" dagtid. Nappen tenderar att åka in så fort det gråts lite grand - ta tag i frågorna och "problemen" på riktigt tycker jag. :wink: Dessutom hämmar den möjligheten att prata och förmedla vad man vill.

Vi finns här på forumet - dock kan vi inte alltid garantera "snabba" svar. Vi som "arbetar" här gör det ideellt och vi har en ambition att svara inom tjugofyra timmar, längst tre dagar. Men vilken erfarenhet här finns att gräva ur... läs andra trådar också.

Som du säkert läst i andra trådar löper de över lång tid och vi svarar hela vägen ut - även på andra forum här under AW-sidan. :wink:

Bästa tipsen... att öva ramsan - det är många som underskattar detta. I ensamhet, utom hörhåll från juvelen - olika tonfall, volymer och betoningar, melodi, prat etc. Det var det som gav mig mest i kuren på lång sikt.

Att öva de andra verktygen som ni gjort är guld, ställ er gärna vid spjälsängen idag och öva lite när ni är ensamma. Träna är A och O.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Okej då tr vi bort nappen helt! Schemat vi tänkt gå efter är:

Natt: 18.30-06.30
Äta: 06.30 gröt+puré
Sova: 9-9.45 (45 min)
Äta: 10.00 1 burk + frukt
Sova:11.30-13.00 (1,5 tim)
Äta: 13.00 1 burk+frukt
Sova: 15.00-15.20 (20 min)
Äta: 15.45 gröt+ puré
Bad skoj nattslurk 17.30-18.30
Natt: 18.30

Tycker du det ser okej ut?
Sen undrar jag också om maten under dagen, ska jag mata henne Max 30 min? Min känsla är att jag knappt kommer få i henne nånting (ungefär som vi har det just nu). Om jag då slutar mata och märker att hon vill ha mat en halvtimme senare vilket inte alls är enligt schemat, får jag ge henne då eller ska hon vänta till nästa matning?
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Som du ser så flyttade vi natten till 18.30-0630. Ett råd vi fick av Jannika :-)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Superbra schema!

Jo... man mellanmatar inte utanför schemat. Och det här med 30 minuter är cirka-tid - mest för att man skall förstå att allt har sin tid, man äter när man äter osv.

MEN, varför skulle hon inte äta på den tiden??? Har ni en trevlig stund när ni äter, äter tillsammans, pratar och hon har sin plockmat med en liten sked eller trubbig gaffel att spetsa maten med?

Vi har alltid sett till att ha trevligt när vi äter, Ester har aldrig ätit sina måltider ensam och vi har aldrig haft problem med maten.

Plockmat är verkligen en höjdare och en bra introduktion till matkultur... märk, ej vett och etikett - men struktur, känsla, smak och syn - upptäckarlust. Attityden är viktig. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Hon har inte direkt någon matlust alls under dagen utan äter istället 3-4 välling på natten. Men nu jäklar ska de bli ändring på det.

Jag undrar en sak till. När hon ska sova sina lurar på dagen. Hur gör man om hon till exempel ska sova 1,5 timme men vaknar efter 45 min eller så? Ska man försöka få henne att somna igen? Kommer nog bli litet meck här i början innan hon kommer in i allting antar jag.. Jätte bra att man kan ställa frågor till er under tiden.
Just nu håller min man på att sätta upp folie på Weras fönster i hennes rum för att de ska bli kol svart där inne inför kuren ikväll.. Jag tycker det ska bli jätte roligt det här! För jag tror verkligen på sova hela natten kuren o känslan i kroppen är att det inte kan misslyckas!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

werasmamma skrev:
Hej!Jag ville bara lite snabbt få bekräftat att vi gör rätt. Vi har första natten på kurningen av vår lilla 7,5 månaders bebis. Min man tar nätterna (då jag knappt kan höra vår dotter gråta) och jag tar schemat på dagarna.

Vi la wera 18.30, efter buffning i 12 min, solfjäder, ramsa x 4 och bekräftelseramsa sov hon 30 min. Sem blev det livat. Hon vaknade ledsen, snabbt in buffa solfjäder och ramsa, vaknat av ramsan o jätte ledsen direkt, in o buffa o samma visa igen ungefär 10 ggr. Hon vaknar hela tiden antingen av ramsan eller bekräftelseramsan. Nu somnade hon för en sen o sover fortfarande.

Har jag fattat rätt att på natt nr 1 så gäller följande. Buffa när hon är ledsen, gå ut med ramsan x 4. Vid tyst kommer bekräftelseramsan. Om hon gnäller kör vi en påminnelseramsa x 4, blir hon ledsen går man in o buffar. Och så håller vi på nu hela natten jag antecknar hela
tiden då min man går in. Är det nått jag fattat fel eller ska tänka annorlunda i?
LilloppansMamma skrev: Hej igen!

I natt så sätter ni lugnet. Denna natten är den enda natten som det är ok att buffa en gång för mycket (enligt min mening). Hon måste förstå i handling att hon är fredad från vargen. :shock: Det kan hon endast förstå genom att ni använder er av de lugnande vertygen. Och när ni upplever att det är mer gnöl-låt henne vara( husljud), starkare frågor (större gnäll) -ramsan +(husljud), ledset-in-buff/solfjäder till lugn-ut med en hög stadig ramsa.(husljud) Hon får absolut inte lämnas ensam med sin gråt.

Ni får inte ramsa först för att sedan gå in precis därefter. Utan lyssna och hör hur hon låter? Upp, ner kanske? sedan ner, sedan stegras det ( vilket jag antar att det kanske kommer att göra i natt) Vid dessa stegringar dvs ledsamheter in buffa- framåt småtimmarna kan det räcka att ni bara solfjädrar, det känner ni snart själva hur det fortlöper.

Hon kommer att reagera på ramsan och framförallt bekräftelsen. Det får hon lov till att göra. Men fortsätt ändå med bekräftelsen-ramsan ska ha sista ordet. Den måste med, så gör inga såna där små små tysta bekräftelser. Utan gör de mjuka och fina, men tillräckligt höga så att hon hör dem.

Ni har förstått det hela rätt :wink: . I min mening är det ok att ramsa på gnäll i lite större format, så att säga, första natten . Just för att lugnet skall sättas. Detta kommer ni att backa med succesivt under kuren, då man kan backa mer och mer.

Superbra att ni antecknar! Så i morgon sköter ni dagen precis på samma sätt som natten. På natt 2 börjar man att backa med buffandet/solfjädern. Då kan man avvakta lite längre innan man går in och lugnar. Man börjar att nöta med ramsan. Den sk. ramsdiskussionen kan ta sin början dvs. 100 frågor-101 svar.

:heart: LilloppansMamma

(ps får jag lov att redigera i PM:en och klistra in i din tråd, så att andra kan ta del av er resa?)
werasmamma skrev:Vilken tur att vi förstått allt rätt! Just nu sitter jag i ett rum långt långt bort då dottern gråter jätte mycket. Min man får gå in hela tiden då hon är helt förtvivlad, och när han fått henne lugn och kör ramsan börjar hon gråta igen. Ska det vara så?? Jag blir så orolig (därav är det min hyperlugna man som får göra kuren). Kan det bli så första natten att hon gråter mycket? Min man sover bara några meter från hennes säng, utanför dörren för att snabbt hinna in när hon blir ledsen. Absolut du får flytta det vi skriver vart du vill :-)
LilloppansMamma skrev:Hej igen!

Hon måste få lov att reagera på den nya ordningen. Första natten vänder man steken rätt, så att säga. Nu måste han lyssna, och framförallt att VÅGA lyssna. Det finns nyanser, det vet jag :wink:

Målet är inte att trösta, eller tysta- utan att lugna denna första natt. Så efter han har varit inne- ut med sin säkra ramsa, så ska han avvakta, och LYSSNA. Hög musik tack! Gärna något som pappa kan göra också. Städa ur skåp kanske :mrgreen: ? Kanske blir det vilda frågor som ni först tycker spretar åt alla håll och kanter, men det gör det inte om ni lyssnar tillräckligt. Om (kanske i detta stadium, NÄR) frågorna börjar stegra till högre nivåer, servera en så självsäker ramsa så det dånar. Med magstöd, så att de där knubbiga operasångerskorna blir gröna av avund. :lol: och AVVAKTA/LYSSNA igen. Återgå till städningen käre sambo! Här får vi inte ha för brått in igen, vi vill inte desarmera ramsan innan den ens har börjat att fungera. Blir det ledset in, buffa till lugn- UT med den där dånande ramsan, som rungar av trygghet och säkerhet. Precis som en god safariguide ska vara. Jag skulle då inte vilja ha ha en halvmesyr till guide ute i vilda djungeln. :shock: Nej, en rejäl karl eller kvinna, med laddad bössa som bara osar självförtroende och styrka.

Be sambon att hålla sig vaken, med hushållsbestyr etc, här är en dam som behöver sin vakt alert!

(jag klistrar in detta i din tråd då :lol: )
werasmamma skrev:Måste fråga, låt oss säga att vår lilla vaknar ledsen med 20-40 min mellanrum hela natten så min man måste in o buffa, är det normalt då? Eller gör vi fel på nått sätt då? Är så rädd o görs fel nu när vi äntligen börjat med kuren..
LilloppansMamma skrev:Normalt och normalt? Äsch, vaknar liten så gör ni det som krävs utan att darra på målet. Tänk process och i natt har ni startat den!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

werasmamma skrev:Men just nu är de liksom inte gnäll utan riktigt gråt, du vet sånt där gråt som en mamma inte klarar att höra. Det är inget gnäll alls! Min man springer ut o in hela tiden just nu då hon gråter så mycket. Han får henne lugn med buffning och sen vaknar hon av ramsan gång på gång o är riktigt ledsen. Är det normalt?? Tänk om de blir så hela natten nu? ;-( jag känner att jag borde sovit borta den här natten för jag tycker det är jätte jobbigt att stå på sidan bara o höra henne gråta sådär. Vill bara få bekräftat än en gång att vi gör rätt hela tiden!

Jag förstår inte hur föräldrar klarar det här när det är så mycket gråt inblandat ;-(
LilloppansMamma skrev:Nu samlar vi ihop den där oron. Bort, väck, vik hädan! Den hjälper ingen, och allra minst barnet!

Ni vet precis vad ni skall göra nu. Ni skall ju lugna denna natten- så gör det :shock: Låt henne reagera! Ni finns ju där i handling och i ord. Eller hur? Lyssna nu på henne i natt. Ni måste våga lyssna och avvakta och då vet ni när ni skall lugna henne!

werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Nu är första natten avklarad och jag tänkte uppdatera dig i hur allt gått.

17.30 bad och badlek
17.45-18.25 lek och skratt på hög nivå, Wera skrattar högt och är glad hela vägen till sängen.
18.30 lägger Wera på mage, armar upp ben utsträckta och huvudet bortåt. Buffning börjar, Wera blir missnöjd men inga höga ljud mest gnäll. Spänd i kroppen och bökar vill inte slappna av.
18.39 ramsa x 4
18.40 bekräftelseramsa.
Wera sover

19.10 Wera vaknar missnöjd ramsa x 4 ökar sin missnöjdhet och blir tillslut ledsen.
19.13 tillrättaläggande och buffning.
19.18 ramsa x 4 , Wera missnöjd, ramsa x 4 , Wera skriker o är ledsen
19.19 tillrättaläggande o buffning, ut med ramsa Wera ledsen in igen och så håller det på fram och tillbaka tills hon tillslut slappnar av.
20.05 ramsa x 4 , bekräftelseramsa.
20.16 Wera snarkar HÖGT!!
21.10 Wera vaknar jätteledsen och rädd, in direkt och lägg tillrätta och buffa.in och ut in och ut flera ggr.
21.35 ramsa x 4, bekräftelseramsa.
21.50 Wera jätteledsen igen, in och buffa, Wera stökar och slappnar inte av, gråtet ökat under tiden min man buffar. Tillslut slappnar hon av och ger sig, endast gnäll.
22.15 ramsa x 4 , bekräftelseramsa.
22.30 vaknar igen jätteledsen och gråter förtvivlat.in och lägga tillrätta och buffa igen. Wera lugn snabbt.
22.40 ramsa x 4 och bekräftelseramsa.
Wera sover tungt.

00.44 Wera vaknar ( på rygg) i panik ledsen o förtvivlad, snabbt in och lägga tillrätta o buffa, lugnar sig snabbt.
00.58 ramsax 4 , bekräftelseramsa.
Wera sover tungt igen.

02.44 Wera vaknar igen och gråter och är ledsen. In snabbt och lägger tillrätta o buffar. Nu är hon jätte jätte ledsen ( jag är närs att bryta ihop i rummet bredvid) min man buffar och buffar men hon lugnar sig inte, efter 1 TIMME är hon lugn så han kan ramsa ut, hon börjar tokgråta igen och hulkar o snyftar, blir lugn efter kort stund, ut med ramsa vaknar av ramsan och så håller det på till 04.35 är detta normalt??? Jag höll på att bryta ihop! Min man körde på enligt manualen men Wera blev ledsen direkt när ramsan kom. Några ggr hände ingenting vid ramsan men då vaknade hon av bekräftelseramsan. Hon var helt hysteriskt ledsen under dessa två timmar. Iallafall så somnade hon tillslut.
04.40 ramsa x 4 och bekräftelseramsa.
06.30 går vi båda in men tjo o tjim o skratt o väcker henne. Det är en sargad, trött, oförstående liten tjej vi möts av. Jag försöker ge henne både gröt o 8 mån välling men hon äter knappt något, fick i henne lite puré bara.

En sak man märkte tydligt i natt var att hon senare på natten blev lugn av ramsan. Hon gnällde o gnällde men när hon hörde ramsan blev hon tyst. Det var häftigt! Hon är såklart långt ifrån klar med att svara på ramsan genom att bli tyst men ändå på så kort tid "fatta grejen" .

Nu skulle jag bli jätte glad om jag kunde få feedback på hur vi hanterade situationen i natt. De där två timmarna var HEMSKA då hon grät så högt och det kändes som att det aldrig tog slut. Men bara man får höra att det är okej och som det ska så blir jag lugn!! Det kan inte vara farligt att gråta så länge? Jag menaron vet ju att pappa är där då han gör sig hörd genom att snabbt komma in o buffa och sen genom ramsan?

Nu ska jag hålla schemat under dagen, återkommer med hur det går! Forumet är toppen!!! Tack för all hjälp!!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej Werasmamma!

Vill börja med att gratulera till första natten, nu är ni igång!

Ett hett tips är oxå att lägga in ålder på din dotter och datum för kurstart i foten på sidan, så är det lättare att hålla koll var ni befinner er i kuren för alla som vill gå in och svara. Gå in under kontrollpanel, längst upp till höger på sidan, välj profil och sedan signatur.

Jag har läst din tråd och tycker att ni jobbar på bra! Första natten ska steken vändas som lillaloppansmamma skrev. Ingen napp och ingen välling (om jag förstått det rätt) längre på natten, då är det klart man ställer frågor. Dem ska ni besvara, med en säker attityd av lugn och trygghet. Tänk på att inte ramsa, buffa/vagna oftare än du/ni inte verktygar. (du skrev att vid 21.10 gick din man in och ut....)Låt det alltså gå tillräckligt lång tid mellan ramsomgångarna eller buffandet. Ramsar du ex 4 gånger högt, ramsa sedan 5-6 gånger i huvudet, tyst, innan du sätter igång igen. Svaren på barnets frågor ska lugna inte förvirra. Det står så bra skrivet på sidan 144 i Internationella SHN-boken.

Ni kommer lära er att LYSSNA bättre på gråten. Dottern frågar olika saker och då är det lättare att veta hus ni ska svara. Tänk inte "på de där 2 hemska timmarna" tänk på alla hemska nätter ni lämnar bakom er och besparar er dotter framöver och se fram emot njutningen för snart är den här! Och läs, läs, läs i SHN-boken.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Okej då ska jag in o lägga in det direkt , jag är inte så haj på forumet ännu :-) dagen gick bra, Wera var jätte trött o grinig hela förmiddagen och åt knappt någonting men på middagen åt hon en hel burk o en hel dessert och så fort hon sovit sin 1,5 timmes lur var hon sig själv igen :-) jag är jätte glad att jag fixade alla hennes lurar under dagen, hon sov exakt enligt schemat.

Jag förstår nu vad du menar med att inte gå in för ofta, redan idag har man lärt sig att lyssna bättre och redan har vår dotter somnat om endast av ramsa!!!! Jag kan inte förstå det, man vågar inte ännu tro att det kan vara sant att det ska funka för vår lilla tjej. Jag tror benhårt på den här metoden och när man kan den så är precis allt faktiskt logiskt. Hon vill ju bara sova stackarn !!

Precis hon åt ingen välling alls och ingen napp i heller under natten och inte idag under dagen, det är kontigt hur lätt de små liven glömmer :-) just nu ligger jag och min man utanför lillans dörr på en madrass. Hon somnade 18.30 och han har endast buffat några minuter en gång sen dess, 2 ramsor har hon somnat av vid två tillfällen. Nu hoppas jag att det håller i sig bara!!

Men om hon i natt igen gråter sådär förtvivlat, då är det bara att ha is i magen och sen bestämt överrösta henne för att tillslut bestämd/arg ton säger ramsan (nu får deg vara bra!!) . Jag är förväntansfull över vad denna natt kommer utvisa och glad att vi är två som stöttar varandra. Tur också att jag har en LUGN man!! :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Grattis till mannen! :wink:

Arg behöver du inte vara med ramsan men tydlig och ÖVERTYGANDE. Och reagera får hon ju, dottern, och låt henne reagera färdigt. Men glöm inte att bekräfta sen!

lycka till i natt. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Tänkte skriva hur natten varit, HELT FANTASTISK!!!!!!!!

18.30 tillrättaläggande och snabb buff ut ramsa x 4
Wera gnäller ramsa x 4, fortsätter gnälla högre , ramsa x 4, stegrar i gnäll nästan skrik, ramsa x 4 igen. Wera blir jätte ledsen o gråter förtvivlat

18.38 buffning max 1 min, ramsa x 4. Wera jätte ledsen , buffa igen max 1 min ramsa x 4.
18.45 bekräftelseramsa.

20.05 gnäll och frågor ramsa x 4, frågor, ramsa x 4, frågor , ramsa x 4, frågor, ramsa x 4. Wera jätte ledsen o förtvivlad
20.10 buffning max 1 min ramsa x 4 ramsa x 4 gnäll o frågor ramsa x 4 Wera skriker och blir jätte ledsen.
20.15 buffning max 1 min ramsa x 4, frågar ramsa x 4. Bekräftelseramsa.

20.38 gnäll o fråga ramsa x 4, gnäll - avvaktar ingen ramsa. Bekräftelseramsa.
Somnar!!!!!

23.39 gnäll/gråt ramsa x 4, gnäll, ramsa x 4. Bekräftelseramsa. Gnäll som stegrar , ramsa x 6. Bekräftelseramsa.
Somnar!!!!

01.10. Wera gnäller och tillslut börjar gråta. Ramsa+bekräftelseramsa. Pratar/gnäller ramsa x 4, ramsa x 4. Börjar skrika upp sig ramsa x 4 Wera ledsen.
01.18 buffning max 1 ,in ut med ramsa x 6, bekräftelseramsa.
01.28 Wera frågar ramsa x 6. Wera nöjer sig inte ramsa x 6. Wera skriker upp sig o blir ledsen.
01.30 buffning max 1 min. Ramsa x 4 , bekräftelseramsa.
Wera somnar
01.52 Wera gnäller - ingen åtgärd
Wera somnar!!!
05.09 Wera frågar, ramsa x 4
Wera somnar!!!

06.30 väcker vi en glad och utvilad liten tjej!!!!! Över tio timmar sov hon natt!! Det är heeeelt otroligt!! Det var såååå häftigt när msn hörde att famsan faktiskt gick fran gång på gång. Wera frågade "hallå ska det verkligen vara såhär, är jag trygg, finns ni där ute" efter ramsan var det som att hon bara andades ut och somnade om. Jag är helt lyrisk!!! Redan andra natten får man bevis på att det verkligen fungerar!! Nu var det verkligen värt allt slit första natten!

Weras matlust har kommit igång redan idag, imorse åt en hel välling plus lite till, nu på lunchen åt hon en hel burk mat plus en halv burk katrinplommon. Hon är lite hård i magen men det är ju normalt?!

Vår lilla tjej är så glad å sprallig idag, skrattar för sig själv hela tiden:-) på första luren var det precis som att hon sa till oss, nu ska jag väl sova, blev lite gnällig men somnade på 1 min! När jag tog upp henne efter 45 min va hon hur glad som helst :-) ååååh jag är så glad!! Nu gäller det bara att hålla i det här!!!

Några tips eller någon feedback på vägen?
LilloppansMamma

Underbart! :lol: =D>

Gladast blir jag när jag läser att ni i slutet av natten backar ytterligare med ramsandet. Nu får hon faktiskt lov att gnälla ganska ordentligt innan ni ramsar. Nu börjar poletten att trilla ner.

Fint att hon somnade om med bara en pangramsa i vargtimmen! Mycket duktig kicka! :lol:

Fortsätt det fina arbetet och våga avvakta något längre innan ni sätter in en ny ramsa.

werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Vad bra att vi gör rätt :-) en fråga bara, vi fick tipset av Jannika att promenera med Wera i vagnen under dagslurarna då hon alltid somnar så lätt då. Jag undrar hur man gör om hon tex somnar tio min "för sent"? Tar man upp henne tio min senare då? Och hur gör vi under uppföljningsveckan för att vänja henne vid sängen på dagslurarna istället? Gör man på samma sätt som på natten? Lägga till rätta, buffa kort ramsa ut? Om hon bökar så mycket så att de inte blir nått sova på luren då? Hur gör man då?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"