Jag har en dotter på 4 år som strulade med dagsömnen (men sov bra på natten). Då lärde jag mig vagning och fick någorlunda ordning på hennes dagsömn. Hon sov hela natten from 6 mån ålder.
Nu har vi fått tvillingflickor som fungerar tvärtom: de sover mycket bra på dagen men sämre på natten.
Schemat ser ut som följer:
06.30: vaknar och ligger och jollrar i sängen, plockas upp och får umgås med storasyster
08.00: frukost; smakportion + 120-150 ml ersättning
08.30-10.30: sover i vagnen, ute el inne
11.00 Lunch, smakportion + 180 ml ersättning
12.30-15.00 sover ute i vagnen
15.00: mellanmål, 150 ml ersättning
16.30-17: sover sista gången
18.00: ersättning 120-150 ml
19-20.00: somnar för natten
22.00: väcks för blöjbyte och nattslurk 200 ml 6-mån välling
Förr sov de mycket bättre och vaknade endast när de var hungriga. Sedan ca 1 månad drygt vaknar de mycket ofta, ca 1 gång i timmen (sammanlagt, dvs ett barn vaknar kanske varannan timme men de vaknar omlott, så vi är uppe ca 1 gång/timme).
03.30: vaknar och är hungriga, äter 200 ml ersättning
Hur vi än trugar på dagen får vi inte i dem mer än ca 150 ml per mål vilket jag tror är för lite för att de ska klara hela natten. De är uppenbart hungriga vid halv fyra - fyratiden. Uppvaken innan dess är mkt korta och löser man genom att stoppa om dem snabbt.
Saga sover på mage och Clara sover i en ställning som bäst förklaras med "framstupa sidoläge". Clara vaknar oftare om hon sover på rygg el mage. De sover i varsin spjälsäng i eget rum sedan länge. De rör på sig och när de hamnar i en ställning som de inte tycker om (tex att Clara rullar från sida till rygg) så vaknar de. Men Saga tycker heller inte om att sova på mage hela natten utan vill ibland växla till sidoläge (men det kan hon inte själv).
Det konstiga är att de sover längre sammanhängande på dagen... Det kan ju vara för att de sover ute iofs.
Tror ni att de sover för mycket på dagen???
De är extremt lätta att lägga både på dagen och natten; i princip lägger man ner dem i vagnen/sängen och så somnar de. Inga skrik, ingen vagning/buffning behövs.
Jag funderar nu på flera saker: är det någon idé att redan nu försöka tex lägga dem att sova natt i vagnen och vagna om deras uppvak fram till fyra när jag vet att de behöver äta? El bör vi se att de klarar sig hela natten utan mat innan vi ens försöker få dem att sova hela natten? Jag vet ju att uppvaken före halv fyra inte är hunger...
Ska vi försöka med att ge dem bara 6-mån välling (trots att de bara är 5 mån) eftersom de inte äter så stora mängder? Det går bara att få i dem 200 ml vid enstaka tillfällen under dagen.
Frågor om SHN för mina 5-månaders tvillingar
Frågor om SHN för mina 5-månaders tvillingar
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
-
LilloppansMamma
Re: Frågor om SHN för mina 5-månaders tvillingar
Hej och välkommen muggles!
Skönt att du tagit tag i situationen och vill få till en bättring!
Låt oss titta på dina frågor.
Jag ser att ni är på gång duktigt med maten. Där har du en avgörande framgånsgfaktor för en eventuell kur, eller för all del fortsatt SM:ande. Mörkläggning? Utevistelse? Socialdelaktighet? De är andra framgångsfaktorer.
5-månaders har 15 tim sömn/9 timmar vaken på sitt schema. (kika gärna in denna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416)
Klassiskt 5-månadersschema: 12 timmar natt och sedan tre lurar: 45,1.5,45(20). Så i nuläget ligger ni på för mycket sömn på dagen. MEN jag skulle inte rekommendera att ni börjar med att skära ner på dagslurarna i dagsläget, när de får för lite sömn på natten. Det är inte lösningen på problemen. [-X Ni ska ta er en funderare på om ni skall kura, eller fortsätta med SM. Har ni napp? Om ni har den så släng den, den ställer verkligen bara till bekymmer. Mer mat till småfolket, som det brukar låta här på forumet.
En 5-månaders klarar av 12 timmars-nätter med full mage. Då behöver man inte plocka upp vid 22 och byta blöja och ge mat.
Sedan kommer måltiderna lite tätt. Gärna 3,5 tim mellan måltiderna.
Lycka till!
LilloppansMamma
Skönt att du tagit tag i situationen och vill få till en bättring!
Låt oss titta på dina frågor.
Jag tycker att det skvallrar om att de vill ha mer rejäl mat. Men också att de kanske inte har riktigt kläm på det där med att somna om. Du säger att de somnar lätt för kvällen. Om jag får gissa (vilket är precis det jag gör) så är de fasligt trötta på kvällen att de mer eller mindre stupar. Ligger de och filosoferar så där skönt innan de somnar? Efter lite filosoferande så somnar man SJÄLV, och ett barn som somnar själv, kan också SOMNA OM själv. Hänger du med? Att de sover mycket på dagen hänger ihop med att de inte får tillräckligt med sammanhängande sömn på natten.muggles skrev:Förr sov de mycket bättre och vaknade endast när de var hungriga. Sedan ca 1 månad drygt vaknar de mycket ofta, ca 1 gång i timmen (sammanlagt, dvs ett barn vaknar kanske varannan timme men de vaknar omlott, så vi är uppe ca 1 gång/timme).
Jag ser att ni är på gång duktigt med maten. Där har du en avgörande framgånsgfaktor för en eventuell kur, eller för all del fortsatt SM:ande. Mörkläggning? Utevistelse? Socialdelaktighet? De är andra framgångsfaktorer.
5-månaders har 15 tim sömn/9 timmar vaken på sitt schema. (kika gärna in denna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416)
Klassiskt 5-månadersschema: 12 timmar natt och sedan tre lurar: 45,1.5,45(20). Så i nuläget ligger ni på för mycket sömn på dagen. MEN jag skulle inte rekommendera att ni börjar med att skära ner på dagslurarna i dagsläget, när de får för lite sömn på natten. Det är inte lösningen på problemen. [-X Ni ska ta er en funderare på om ni skall kura, eller fortsätta med SM. Har ni napp? Om ni har den så släng den, den ställer verkligen bara till bekymmer. Mer mat till småfolket, som det brukar låta här på forumet.
En 5-månaders klarar av 12 timmars-nätter med full mage. Då behöver man inte plocka upp vid 22 och byta blöja och ge mat.
Sedan kommer måltiderna lite tätt. Gärna 3,5 tim mellan måltiderna.
Jag personligen hade avvaktat med att vagna bort nattmål tills maten hade ökat i omfång först. Min erfarenhet är att man ganska fort kommer upp i hyfsade portioner, bara magen hänger med! Då har man också ett annat självförtroende och kan skjuta den där förfärliga matvargen.muggles skrev:Jag funderar nu på flera saker: är det någon idé att redan nu försöka tex lägga dem att sova natt i vagnen och vagna om deras uppvak fram till fyra när jag vet att de behöver äta? El bör vi se att de klarar sig hela natten utan mat innan vi ens försöker få dem att sova hela natten? Jag vet ju att uppvaken före halv fyra inte är hunger...
Jag kan bara säga så här: jag tjuvstartade med 6 månaders-välling tidigare än rekommenderat. I en övergånsperiod så blandade jag välling och den ersättning som vi hade då.muggles skrev:Ska vi försöka med att ge dem bara 6-mån välling (trots att de bara är 5 mån) eftersom de inte äter så stora mängder? Det går bara att få i dem 200 ml vid enstaka tillfällen under dagen.
Lycka till!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej Lilloppans mamma och tack för feedback.
Du bekräftar i stort sett min magkänsla. Att jag frågar om att börja "vagna bort" de korta uppvaken redan nu är för att jag vill GÖRA något.
Och för att det är så jag kommit till rätta med deras dagsömn. De sov inte så här långa stunder på dagen innan jag förlängde stunderna.
Men som du säger, de sover kanske lite väl mycket på dagen pga dålig nattsömn.
Ok mer mat alltså. Att öka mängden välling bekräftar också min magkänsla. Men hur trugar jag i dem mer än 120-150 ml? De visar tydligt när de är mätta genom att spotta ut nappflaskan och även välling/ersättning ibland el helt enkelt låta den rinna vid sidan, i mungipan. Alt slutar de helt enkelt suga. Tips på trugning gärna!
Med maten går det trögt, bara små smakportioner än så länge. De har inte riktigt koll på motoriken än verkar det som, att skyffla maten längre bak i gommen så att den faktiskt kommer ner
Ok då vet jag att jag ska avvakta SHN än så länge, det var en bra feedback. Jag är bara så fruktansvärt trött och sliten nu...
Din fråga om de somnar av sig själva. Det är ytterst sällan som de behöver hjälp. Saga somnar när man lägger henne på mage. Clara kan behöva en liten buffning, särskilt ibland på dagen. Ibland vaknar hon efter ca 30-40 min och då behövs några lätta vagningstag (hon skriker aldrig, bara rör sig oroligt och kan titta upp). Ibland kan hon ligga och filosofera i vagnen innan hon somnar. De somnar aldrig i vår famn. Och vi tar aldrig upp dem ens på natten, om de inte behöver äta. De stoppas bara om, tyst och snabbt. Hoppas det var svaret på din fråga?
Du bekräftar i stort sett min magkänsla. Att jag frågar om att börja "vagna bort" de korta uppvaken redan nu är för att jag vill GÖRA något.
Men som du säger, de sover kanske lite väl mycket på dagen pga dålig nattsömn.
Ok mer mat alltså. Att öka mängden välling bekräftar också min magkänsla. Men hur trugar jag i dem mer än 120-150 ml? De visar tydligt när de är mätta genom att spotta ut nappflaskan och även välling/ersättning ibland el helt enkelt låta den rinna vid sidan, i mungipan. Alt slutar de helt enkelt suga. Tips på trugning gärna!
Med maten går det trögt, bara små smakportioner än så länge. De har inte riktigt koll på motoriken än verkar det som, att skyffla maten längre bak i gommen så att den faktiskt kommer ner
Ok då vet jag att jag ska avvakta SHN än så länge, det var en bra feedback. Jag är bara så fruktansvärt trött och sliten nu...
Din fråga om de somnar av sig själva. Det är ytterst sällan som de behöver hjälp. Saga somnar när man lägger henne på mage. Clara kan behöva en liten buffning, särskilt ibland på dagen. Ibland vaknar hon efter ca 30-40 min och då behövs några lätta vagningstag (hon skriker aldrig, bara rör sig oroligt och kan titta upp). Ibland kan hon ligga och filosofera i vagnen innan hon somnar. De somnar aldrig i vår famn. Och vi tar aldrig upp dem ens på natten, om de inte behöver äta. De stoppas bara om, tyst och snabbt. Hoppas det var svaret på din fråga?
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Jo, jag menade att du kan öka mängden rejäl mat, inte mängden välling
Glesa gärna ut tiden mellan måltiderna, gärna 3,5 timma emellan.
Men du har du inte börjat att smyga in ramsan bakvägen? Det kan du göra nu, så att den kan börja att fungera som ett vertyg. För att hjälpa dem in i sömnen med buffning etc, är tyvärr inte hållbart i längden. Ett barn som kan somna själv kan också somna OM själv.
LilloppansMamma
Jo, jag menade att du kan öka mängden rejäl mat, inte mängden välling
Men du har du inte börjat att smyga in ramsan bakvägen? Det kan du göra nu, så att den kan börja att fungera som ett vertyg. För att hjälpa dem in i sömnen med buffning etc, är tyvärr inte hållbart i längden. Ett barn som kan somna själv kan också somna OM själv.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/