Kursstart 14/10

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammanovis

Kursstart 14/10

Inlägg av mammanovis »

Hej,
Påbörjade ett långt inlägg innan och sparade det,men det försvann någonstans i cyberrymden, ialla fall så hittar jag det inte nu så nu provar jag igen :( . Har en liten tjej som vi har skött enligt standardmodellen vilket gör (tror jag) att vi har fått en glad och harmonisk tjej. Har haft en tråd tidigare där jag hade några frågor som jag fick svar på, vilket hjälpte mig i mina funderingar( Tack videunge) Men det var några månader sedan och nu är det dags för att få bort nattmålet och sätta dagssömnen lite bättre. Jag och min sambo har pratat om att få bort nattmålet, men då vi båda måste ha samma inställning har det dröjt, men nu är vi där :D. Så på fredag är det dags, vi laddar och läser för fullt! Men det finns några funderingar som vi gärna vill ventilera med någon innan det är dags.
Vi lägger tjejen 1900 varje kväll, och efter ha lärt känna vår tjej, så går läggningen till på följande sätt:
Mkt skratt innan och på väg in/ner till sängen, tjoff rakt ner på ryggen i sängen, lakan på, gonatt ramsa och så ut. Sen klarar hon sig själv, ibland somnar hon på 3 min ibland tar det 45 min, men jag tänker som så att det är hennes egen tid, vi somnar ju inte alltid själva direkt. Sen vi kom på att hon somnar bäst själv när vi har lagt henne på rygg, så har det fungerat klockrent utan ledsamheter. När ngn av oss går in efter 10 min och lägger på lakan så har hon olika sovställning; rygg, mage, sida, upp och ner. Nu till funderingen:
:arrow: Enligt shn ska man placera barnet på mage, armar upp osv. Men ska vi införa detta? Hon somnar ju bra själv som det är? Vi upplever att hon är trygg att somna på "sitt sätt". Flummig fråga, men jag hoppas någon förstår vad jag menar.
Nu de två senaste nätterna har vi varit tvungna att hjälpa henne att komma till ro, hon har blivit förkyld och fått feber, och jag tror hon tycker det är jobbigt att ligga platt ner och sova, någon annan som upplvet detta? Hon har även vaknat flera gånger per natt, så inatt höjde vi sängändan utan resultat, någon som har något mer tips???
Har även tänkt att skriva ner hennes schema och hur nätterna ser ut nu, blir lättare att följa förändringen då.
//åsa
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
Anna09

Re: Kursstart 14/10

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :)

Bra jobbat med läggningarna, bäst är ju om man slipper kura så behåll det ni har som fungerar på vägen mot ert mål mot hela nätter och schema under dagtid.

Om hon somnar gott som hon gör, varför ändra något tänker jag. Har ni larm? Oavsett sovställning rekommenderar AW detta, även jag när jag läst lite mer om PSD. MEN, nu till magläget, visst får barnen en bättre djupsömn när de sover på mage, men det hindrar inte att ni lägger som ni gör nu. När hon sovit sina 10 minuter kan ni gå in och lägga tillrätta, eller hjälpa henne runt till magläget så får hon kanske en djupare nattsömn. MEN, då bör ni ju ha larmet så klart.

Skaffa det oavsett, det är guld värt - alternativet är ju inte så roligt.

Skriv också gärna i din signatur när ni planerar att kura lilla skråttan, det blir lättare för oss att hjälpa till då. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Hej,
Tack för svar.
Var väl lite inne på samma tänk; att varför ändra en läggning som fungerar, behövde bara hjälp med attityden :) Vi har provat att vända henne på mage efter hon somnar, om hon nu inte somnar på magen, men sen när man lägger på täcket så har hon ändå hittat sin sovställning, så vi slutade faktiskt att vända henne.
Det var förkylningen som gjorde att hon vaknade flera gånger per natt, så inatt var det mycket bättre, tre amningar, absolut för många, men mycket bättre än under de senaste nätterna. Förhoppningsvis rättar det till sig till fredag, så det bara är ett nattmål att ta bort, annars får vi jobba med det som vi står inför på fredag.
Hennes schema som arbetar efter:
Natt: 19-07
Amning: 0715
Gröt:0830
Sova::0900-1030(Brukar vakna efter 45 min-1timme, men hon får möjlighet att vila hela 1.5h, mer kan jag inte göra för henne, ledsen är hon inte.
Lunch: 1115 ( Amning, pure och efterrätt)
Sova:1245-1330
Amning och Gröt/frukt: 1430
Sova:1615-1700
Kvällsmål:1715 (Amning, pure/gröt)
Nattslurk:1830 (välling)
Har upplevt den senaste veckan att hon inte riktigt orkat med nattslurken, inbillar mig att hon inte har varit riktigt hungrig och att hon har varit för trött. Så igår serverade vi kvällsmaten lite tidigare och vällingen ändrade vi från 1845 till 1830 och faktiskt hon drack lite mer. Får se om förändringen håller i sig :)
Jag har haft väldig prestationsångest i grynet´s sovstunder på dagarna, jag har velat att hon ska sova varje minut. Men min sambo menar på att vi kan inte sova åt henne och bara vi ger henne möjligheten, han är så klok han :wink: Min hjärna har vetat detta men hjärtat har sagt något annat, men sen några månader tillbaka samarbetar både hjärnan och hjärtat och det har fått att min prestationsångest har minskat. Jag GER henne möjligheten och sovar hon inte ALLA minuter vilar hon ialla fall :)
Från det att vi valde att ha alla dagslurar i vagn, även när hon sover inne, går läggningarna mycket bättre, inget gråt eller ledsamhet. Skratt och tjoff ner i vagn, detta gör att hon somnar fast vagnen är stillastående, livet för grynet och grynets mamma har blivit mycket bättre.
Egentligen hade jag inga frågor med detta inlägg, vill bara dela med mig lite.. och få mina tankar på pränt inför kurningen av nattmålet.
// åsa
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Håller med om att man inte behöver ändra en läggningsrutin som fungerar, dessutom är väl din dotter så pass stor att hon själv kan vända sig från rygg till mage och tvärtom?!? Ofta bökar barnen runt en hel del efter att man lagt dom i sängen..
Det var förkylningen som gjorde att hon vaknade flera gånger per natt, så inatt var det mycket bättre, tre amningar, absolut för många, men mycket bättre än under de senaste nätterna.

Va skönt, men från och med inatt antar jag att er målsättning är att 0 nattamningar?!? när barnen är sjuka kan man ge dom vatten i sängen fortfarande när de halvsover. Man gör helt enkelt inte så stor affär av själva uppvaket utan smyger in, ger flaska och håller upp den lille i halvsittande läge och smyger sen ut med en ramsa (om det behövs). På så sätt behöver man inte störa deras dyrbara sömn som behövs extra mycket när de är sjuka. Sömn och vätska är ju två viktiga faktorer för att de skall tillfriskna snabbt.
Har upplevt den senaste veckan att hon inte riktigt orkat med nattslurken, inbillar mig att hon inte har varit riktigt hungrig och att hon har varit för trött. Så igår serverade vi kvällsmaten lite tidigare och vällingen ändrade vi från 1845 till 1830 och faktiskt hon drack lite mer. Får se om förändringen håller i sig
Ja men så kan det ju mycket möjligt vara, hon var för trött så pass nära inpå läggning. Bra att du hittade ett annat alternativ.
Från det att vi valde att ha alla dagslurar i vagn, även när hon sover inne, går läggningarna mycket bättre, inget gråt eller ledsamhet. Skratt och tjoff ner i vagn, detta gör att hon somnar fast vagnen är stillastående,
Toppen, bra att ni har den stillastående så ni inte fastnar i något "vagningsträsk" där man får gå runt runt med en vagn i 2 timmar :shock:

Lycka till med "minikurningen" ikväll!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Hej,
Ikväll, fredag, är det dags för att få bort grynet´s nattmål (som nu har visat sig vara flera stycken, har eskalerat efter förkylningen) Först en liten rapport om natten som gick:
Vaknade 23- ammades, vaknade 01- ammades, vaknade kring 03- då fick jag nog; bestämde mig för att buffa bort det målet. Vet att det kanske inte var det bästa beslutet, men jag tog det då och stod fast vid det. Höll nog på i 30-60 min innan jag fick henne lugn, sen somnade hon. Vaknade vid 06-buffade igen fick henne att somna, gjorde god morgon 07.

Ska bli intressant att se hur natten löper. Vi passade på att lägga henne i spjälsäng, har läst att det är bäst att göra alla förändringar på en gång
1900- Gonatt, ut med ramsa.
1923- Hör hur hon är ledsen, går in för att jag tror jag behöver buffa, då visar det sig att hon har hamnat nere vid fotändan på rygg (spjälsängen känns nog gigantisk mot hennes tidigare lilla säng, klart man kan bli vilsen i en större säng :) Vänder henne på magen och lägger henne vid huvudändan istället, ut med ramsa, hon tystnar.
:arrow: Om någon läser nu och har svar på min fundering tages det tacksamt emot. Ska jag in och buffa även om hon vaknar och är arg? Som jag har förstått det så är det först natt två som jag ska börja avvakta? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Känns som om jag läst och läst och nu rört ihop allt :(
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Detta är det värsta som jag har gjort :cry: HON VAR SÅ LEDSEN och jag tyckte jag hade svårt att få henne lugn. När jag stod där inne så tänkte jag att hon kommer säkert att få men i livet av detta.
2350; jag in och buffade och solfjädrade för fullt. Problemet är att hon är så stark och vrider sig så mycket så jag hade svårt att ha henne på magen. Så jag bestämde mig för att buffa i det läget som hon befann sig i, rygg, mage eller sida. Vänster hand lugnande på och höger hand buffande. Efter hand kändes det som om hon slappnade av; 0058 är jag och ramsan ute....
0115; 30 buff och ut med ramsa.
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Resten av natten såg ut som följer:
0402 in och buffade, 0422 var jag och ramsan ute.
0618 in och buffade, 0628 var jag och ramsan ute.

En fråga:
:arrow: Inatt ska jag helt skippa buffandet och bara ramsa direkt?

Nu är det dags att äta frukost och sen gå och lägga sig någon timme :lol:
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej mammanovis,

först: fint jobbat i natt :D Det tar ett tag innan man får in stilen avseende buffningen, men du fick ju till det :D . Jag vet dom som buffat fast barnet legat på rygg och det har funkat det med.Huvudsaken är att man bestämmer sig hur man vill ha det och körpå det jämt.OK?

Men nu är det som du säger - låt ramsan jobba f rom ikväll. När du hör av henne så avvakta lite för att se hur det utvecklar sig och sen när du avgör att hon BEHÖVER dig så kör du igång.Nu såhär i början får man ramsa hur mkt man vill :wink: poängen är ju att barnet ska veta att man FINNS DÄR. Att låta mha sk husljud utanför rummet kan oxå stötta i de där situationerna - dvs plocka, städa, sätt på micron, hårtorken etc ("bössan är laddad, vi finns här ute, men du ska sova nu").Darra inte på rösten -normal och lugn samtalston.Ibland kan man få anv andra tonlägen och melodier på ramsan för att verkligen kunna förmedla det man vill få fram.

Stoppa in Solfjädern nånstans inne i bakhuvet :wink: den ska du inte ta fram i första taget utan enbart anv vid KRIS (gråt och frågor räknas ej dit OK?) och då måste du stå lääääänge, dvs tills hon i princip somnat.Så det är inget man tar till bara hur som helst.

Jag förutsätter att du läst de viktiga kapitlen Lugnet Säkerheten och Tryggheten och satt dig in i vad de handlar om. För natten som var- då grundlade ni Lugnet.Nu går ni vidare mot Säkerheten. Ta det i ER takt, inget ska vara klart ngn viss dag, huvudsaken är att det sätter sig :)

Och - här får inga barn men för livet [-X Snarare tvärtom - de får den finaste gåvan man kan få - föräldrar som leder och visar vad det är som gäller här i tillvaron. Kan det bli bättre?

Hoppas att du får sova gott idag! :sleep:

/Sanna
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Tack Sanna för svar. Några timmars sömn och jag är redo för natten igen.
Nyttigt att läsa igenom vad man kände under natten. Upplevde att det gick lättare att buffa henne när jag var inne vid fyra och sex. Antingen var hon lugnare eller så hade jag fått mer kläm på buffningen.
Jag ska erkänna att jag känner mig lite orolig över natten, hur det ska gå att få henne lugn med ramsan. Det känns som om det är lättare att buffa för där känner jag att hon blir lugn. Men om inte ramsan tar får jag väl buffa? Använda det som KRIS verktyg.
Peppar mig själv att detta kommer att gå bra. (Jag läser ditt inlägg Sanna om och om igen, samt om lugnet och säkerheten i boken.)
Natten som gick avlöpte så här-. ( vill ha det i ett inlägg för min egen skull)
1900 gonatt
1923 vända rätt, ramsa ut
2350 buffa
0058 ut med ramsa, tyst
0115 30 buff, ut med ramsa
0402 buffa
0422 ut med ramsa, tyst
0618 buffa
0628, ut med ramsa, tyst.
Upplever att tjejen inte har varit riktigt lika glad idag som hon brukar vara, kan ju vara för att hon har sovit sämre än vad hon brukar göra? Någon som upplevt detta?
Återkommer med rapport om hur natten går.
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vilket bra beslut ni tagit att kura :thumbsup: och fint jobbat så här långt :D
Våran tjej var inte alls på topp de första dagarna som vi kurade. Hon somnade nästan när vi matade henne den första dagen :roll: . Men det beror ju på att det är något helt nytt som händer och de första nätterna blir lite kämpiga. Det kommer definitivt att ge med sig när den goda sömnen kommer för er tjej :D

Jobba på med ramsan i natt! Som Sanna skrev så får du ju använda den hur mycket du vill nu i början. Du kan i princip ramsa x100 om det skulle behövas. Ramsan måste ju få en chans att nå fram till barnet så att hon lär sig vad den betyder (att du/ni finns där ute) :) Buffandet används nu endast om det verkligen är KRIS.

Lycka till i natt!

:heart:
/Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack Norahsmamma för fina ord :heart: Jag håller med till 110% :thumbsup:

mammanovis: ni är så tidigt i processen så jag tycker inte du ska ha ngr andra krav på henne el dig själv än att introducera/presentera att det är såhär det ska vara f rom nu.nya bud! en stor förändring för dig, tänk då vad det ska vara för henne :roll: :wink:

och hon får fråga :) hur mkt hon vill och du ska svara henne helatiden :thumbsup: lyssna och hör vad som händer med henne och hennes frågande från gång till gång.ibland får man dra av långa haranger och använda rösten på olika sätt, andra ggr så märker man hur de lyssnar och lugnar sig direkt. det är häftigt och spännande :thumbsup:

bestämmer du dig för att du "måste" gå in så vänta ett tag efter det du ramsat, annars betyder ju ramsan att du kommer in :wink: och så ska det ju inte vara. och då solfjädrar du ENABRT! nu är buffningen yesterday's news.

hon kommer INTE att förstå ramsan per automatik inatt (iaf inte i början av natten), så inga förhastade inrusningar, ge henne en chans - ni har precis äntrat säkerheten nu, och då måste du kunna visa henne att det är precis det som det är - dvs säkert (jmfr med att du gav henne lugnet natten mot idag :D ).

på samma sätt som det tog ett tag att få in buffningen, så kommer det ta tid att få till ramsan, så ös på bara. normal samtalston såklart, så hon HÖR dig. lugn och säker -jag finns här ute!

precis som Norahsmamma skriver så ÄR det vanligt att barnen är kinkiga och trötta och svårflirtade de första dagarna avkuren.inte sällanfår man distrahera dem för att de ska hålla sig vakna under dagtid.men det kommer ge med sig inom ett par dgr :D

nu har ni tagit steget mot ert nya liv! stort och häftigt. ha boken nära till hands och läs de där 3 kapitlen samt Safarin. för mig har de bringat mkt tröst i stunder då vargarna kommit svansandes.

tips: att skriva upp exakt vilka tidpunkter och hur mkt du ramsar och vadsom händer. då ser man verkligen framstegen :D

önskar er varmt lycka till. det kommer gå galant detta :thumbsup:

kram
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Tack för super svar :D Tyvärr läste jag inte svaren förrän nu på morgonen, men dessa råd ska användas ikväll :) Tyckte ändå att jag fick till det ganska bra under natten, hade kanske gått bättre om jag läst svaren igår kväll, men jag var så trött så jag hade inte en tanke på att starta datorn :cry: Hoppas jag inte inte rört ihop det för mycket för grynet, jag läste nämligen i boken att man kan använda buffningen även natt två om det är kris( och det tyckte jag det var kl fyra inatt).
Nattten som gick:
1900 gonatt
2310 vaknar, ramsar verkar som något är fel; jag går in vid 23 25 då ligger hon på magen med vänster ben och vänster arm hängandes utanför spjälorna.(detta känner jag i mörkret, inget ljus härinte!) Lägger henne mitt i sängen på magen, ramsar ut, hon är helt tyst.
0134 ramsar
0138 tyst
0205 ramsar
0206 tyst
0334 ramsar, hon tystnar, jag avvaktar, bedömer att hon behöver hjälp, jag ramsar hon tystnar. Så håller vi på till 04 17 då jag känner att hon blir mer och mer ledsen. Håller upp med ramsandet så jag ska få en paus innan jag går in. Sen buffas det.
0447 ramsar ut, tyst.
0650 Morgon
En fundering:
:arrow: Är det vanligt att kroppsdelar hänger ut ur spjälsängen så att de själva inte kan få in dom igen? Min sambo tror att det tar ett tag innan hon lär sig sova spjäsängen, och att hon vänjer sig snart.

Nu när jag ser tillbaka på natten, tror jag att om jag hade fortsatt med ramsandet hade jag kanske fått tyst på henne, men jag var så rädd för att förstöra lugnet. Därför är det så synd att jag inte läste era svar förrän nu på morgonen. Men natten som kommer gäller: frågar hon 200 gånger svarar jag 201 :)

Hej så länge
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Här går det framåt! Härligt. :D
Sicken natt! Den tycker jag att du har skött exemplariskt. Fint du arbetar med ramsan.

Men har ni inte spjälskydd? Det tycker jag att man ska ha så att de där armarna och benen håller sig inne i sängen :wink: . Jag hade också under kurningen rullat lakan längsmed sidorna i spjälsängen , för att boa in, men också för att det skulle bli lite höjd så att jag visste att armar och ben hölls på plats. Kanske är värt att testa för er också?

Helt rätt inställning gällande natten som kommer :thumbsup:
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, jag kan bara instämma med Lillaloppansmamma :D Härligt jobbat! :thumbsup: Du visar ju oxå att du tänker/tänkt efter en del, så nu är det bara att gå vidare idag/inatt :thumbsup:

Om man behöver spjälskydd som är bredare än de man har när de är spädisar så finns såna, osäker på exakt mått, men jag köpte ett på Barnens Hus när Sigge blev för stor för "baby-spjälskyddet", dvs när de började åka ut både det ena och andra mellan spjälorna. Så kolla upp det vetja! Vi har oxå kört med en egen variant till tjejerna,och till Sigge med eftersom det där bredare skyddet till slut inte pallade med trycket så att säga. Vi vek 2 st liggunderlag på längden och la in dem i varsitt lakan och så ställde vi upp dem, som ett slags hårt och JÄTTEBRETT spjälskydd. Funkade kanon. Plus att det blev lite mindre plats för att ligga och rulla av och an och ha sig, och vi upplevde att det var uppskattat med lite mer "ombonat" (ung som Lillaloppansmamma skrev om det där med att rulla ihop handdukar).Sen, när de blev strax över året tog vi bort spjälskyddet helt och hållet, för då hade de lärt sig att sova utan att spreta och ha sig :wink: .

Okej, det var en lång utläggning :roll:

Kör på nu bara! =D>

/Sanna
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Natten som gick:
1900 gonatt
0212 ramsar
0218 tyst
0300 ramsar
0316 tyst
0345 ramsar, ledsamheten eskalerar hela tiden, upplever att hon kommer i "självspinn"
0424 går in och buffar
0426 ute med ramsan
0705 god morgon!!

Jag har läst och läst i boken och era svar om och om igen. Men kan det vara så att man kan behöva stå och ramsa i över en halvtimme? Jag kände att hon bara blev mer och mer ledsen och att hon gick i "självspinn" dvs att hon är så ledsen att hon nästan får panik :cry: , hoppas någon förstår vad jag menar?
Jag tyckte det var kris så jag gick in och gjorde typ 10 buff, så blev hon lugn. Antar att det var helt fel agerande. Ska jag fortsätta och ramsa? Är det att likställa med buffandet första natten att jag ska hålla på tills hon blir lugn? Peppning behövs verkligen nu!!!

Japp visst har jag spjälskydd till sängen, visste bara inte att bebisar kan få ut händer och ben trots detta. Så jag gjorde faktiskt som lilloppans mamma och frk Carlsson föreslog. Jag flätade yoga mattor kring spjälorna, så i natt var hon ialla fall innanför sin säng :D Tack så mycket för tipset.

Tack för all hjälp hittills.
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"