okej inatt kör vi!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: okej inatt kör vi!!!

Inlägg av frk Carlsson »

Tack Torsmamma för kloka synpunkter som vanligt! :D

Nedia - att det tar 15 min att somna är verkligen ingen big deal.Så ta det piano och ge honom en chans att lära sig ramsan ist. Om du vagnar ist för att ramsa så tror han ju att det är vagning som gäller...helt plötsligt...trots att det var ramsan som verkade gälla från början :? Hur ska mamma ha det egentligen?

Tänk att vagning = buffning. Och det ska ni inte använda er av nu [-X

Nu går ni in i uppföljningsveckan, och då hoppar ni över till nivån då "Säkerheten" etableras - dvs tilltron till ramsan, så jobba på och ha som mål att sätta den inom en snar framtid, men skynda långsamt för sonens skull, det är för HONOM ni gör det här :D .

Och nej, jag tror inte att det var ramsna han ville ha där, som du skrev, utan det han ville ha var klara och raka besked om vad det var som gällde där och då :wink:

Kör på! Ni har jobbat så bra hittills, så det här kommer att gå lika bra framledes :thumbsup:
nedia

Inlägg av nedia »

5e natten, vi vaknade och gjorde high five herre gud, jag kan inte minnas när jag fick sova sist. han vaknade till 0022-0029 men sen sov han tills i morse :lol: :lol: :lol:
Zackarias född 2009-07-23
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
Började shn kur 24/9 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Gött jobbat =D> =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
nedia

Inlägg av nedia »

en fråga, jusst när han ska sova i vagnen och är så himla ledsen och arg, ska man ramsa ramsa ramsa eller ska man i de här skedet i uppföljningsveckan låta han va och komma till ro själv och sen gå in och ramsa???

usch de är så jobbigt, med vagn lurarna :(
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Fint det går, vilka framsteg! =D> :lol:

Angående vagnslurarna så hade jag ramsat vid allvarliga ledsamheter- men satsat på rejäla husljud. Ingen idé att verktyga ett barn som är förbannad. Att stå och ramsa och ramsa blir verkningslöst- kommer att rinna som vatten på en gås om han är arg och ligger och svär. Då är det bättre att han får lyssna på något som kan bryta tankarna- och samtidigt förstå att ni finns där. Har du möjlighet att göra rejäla husljud när ni tar vilan i vagnen?

Och oj, vad vi hade skrattat innan vilan. :mrgreen:

Hur ser arbetsuppgifterna ut för herr Vällingsson? (på ren svenska- sociala delaktigheten? :lol: )

En bov hos oss med krånglande vilor var en mage som inte var riktigt mätt. Mata på och gärna toppa med välling om det går. :mrgreen:

och du
nedia skrev:usch de är så jobbigt, med vagn lurarna :(
det där gör ingen nytta för attityden. Tänk framåt! Nu har ni tagit ledningen och visar herr Vällingsson vad som förväntas av honom :wink: Stirra er inte blinda på resultat inom en viss tid. Låt processen få ta tid. På med 8) och kör vidare med vagnvilorna.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, fint jobbat :D Nu har han börjat hajja vad det handlar om det här med nätterna :D =D> .

Låt inte dagslurarna bli en issue och ngt negativt för er båda, då är ni snart inne i en negativ spiral. Tror du att du är för påstridig så prova att börja backa och lämna honom och se vad som händer!

Är han LEDSEN är det ramsan som gäller, inga konstigheter.BLIR han ledsen av att bli lämnad, stötta med husljud istället för ramsan då och släng till honom en ramsa lite då och då. Ha vagnen inomhus tills han somnar och gör ljud inne i lgh medan han lugnar ner sig - kan upplevas som mindre störande än ramsan (om man vill vara ifred men ändå känna att det finns någon därute).

Är han/blir han ARG däremot, så backar du helt enkelt och låter honom vara (dvs du är tyst), för då biter inga verktyg (gäller ju inne i spjälisen oxå).

Du får ju tänka, som jag sagt ngr ggr nu :wink: , att vagnslurarna innebär extra utmaningar för honom - dels i vagnen, dels utomhus och dels på rygg.

Det är väääldigt vanligt att dagslurarna tar längre tid på sig att sitta mot för nattsömnen, så misströsta inte utan jobba på, fint och lugnt. Glöm inte "skrattet" innan du lägger honom för att sova dagslur oxå :!:

Kom igen - det här KAN du! Och han börjar oxå lära sig så smått faktiskt, men kanske så är det så att han upplever att du/ni är lite "för på"? Jag vet inte :-k . Det där vet du bäst själv faktiskt :wink: du känner honom bäst. Kom ihåg att prat, joller, gnöl och bök också lämnas därhän. Det är BARA direkta FRÅGOR som besvaras.

:thumbsup:

Ps. Nu såg jag att du fått svar av Lillaloppansmamma här medan jag suttit och knåpat, och vi har skrivit ungefär samma slags saker :lol: . Så nu hoppas jag att du känner att du har mer med dig på vägen :D
nedia

Inlägg av nedia »

Hej, nu är vi inne på 5 e dagen i uppföljningsveckan å fortfarande vaknar han på natten och vi ramsar är detta ok? Dagslurarna i vagnen sker på mage men funkar inte alls han e så super arg å vi kör m ramsa och husljud? Sen har han nu börjat vakna tidigare än vad han ska allt fr 15 min på lurarna till 1 Tim på morgonen? Vad gör vi då? Han brukar ligga å jollra första tiden men sen blir han arg? Snälla hjälp känns som om vi backar vilket jag förstår kan vara normalt eller?
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Halloj,

näe, alltså - kuren är ju en PROCESS...så därför kan man inte säga att ngt är OK ngn viss dag :wink: :roll: Det går upp och ner och fram och tillbaka. Först efter att uppföljningsv är över kan man stanna av och utvärdera, så kör på tills vidare - och tänk på det jag/vi här skrivit innan.Läs igenom de råd du fick tidigare av Lillaloppansmamma ang dagslurarna och vagningen, jag tror mkt står att finna där. Han ska få börja vara ifred nu och känna sig SÄKER.

Ang för tidiga morgnar samt uppvak mitt i natten så kör ni pangramsan för bästa effekt. Så lite störning som möjligt, men han ska ändå veta att ni FINNS där (husljud alltså, på full fräs!).Det är annars lätt att det blir cirkus av det hela, när man eg smidigast kommer undan med ett rakt och tydligt besked : Fortsätt sov! Vi finns här ute!

Blir han arg efter ett tag så får han väl vara det då. Fortsätt bara visa att ni finns där, och låt honom vråla på då om det är det han behöver. Jag jmfr mkt med hur man bemöter en arg och trotsig 2-åring :roll:. Huvudsaken att vi inte lämnar barnen, sen får de vara förbannade bäst de vill. Det kommer att ge med sig!
nedia skrev:Snälla hjälp känns som om vi backar vilket jag förstår kan vara normalt eller?
Menar du att det känns som att det går bakåt? Det är jag ganska så säker på att det INTE gör - därmot håller han på att stabilisera sig (förhoppningsvis) SÄKERHETEN än en gång :D , så ni är nog snarare på en "platå".

Läs det här oxå:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Där står lite om uppföljningsveckan oxå och vilken brtydelse den har.

Kör på bara, djupa andetag, lita på killen - han fixar detta :thumbsup: . Men börjar NI tvivla, då kommer han oxå att göra det :roll:

/Sanna
nedia

Inlägg av nedia »

Hej igen nu först vill jag tacka för allt stöd vi fått men nu när vi hållit på ett tag så kommer här lite frågor

Så länge inte dagslurarna sker i sängen e han galen? Jag har kört schemat slaviskt och de enda jag ändrat på är vart han ska vila så vi kunde få lite mer frihet! Har ni nå tips?

Han sover inte hela sina lurar den på 1,5 Tim blir bara 40-1 Tim vad gör jag då? Har varje gång försökt ramsa
för att få honom att somna om men oftast vaknar han jätte arg å vill inte alls sova vidare?

På natten vaknar han allt från en gång till nu fem gånger jag ramsar å han somnar om men han vaknar ju fortfarande?

På morgonen ska vi vakna 715 men varje morgon är de ca 630-7 oxå då jätte arg i morse va hN galen å han e även lite sjuk så jag gick in å då hade han bajsat vilket oxå händer var å varannan dag?
Vad gör jag för fel???
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Vissa barn sover bättre i vagn än vissa tyvärr. Min egna loppa har alltid sovit som en kratta och vaknat i skarvar i vagnen. Långluren tycker jag att du kan bjuda på en säng. En resesäng är ju toppen, att ta med till vänner och bekanta eller när man är på resande fot. Babybjörn har en super-bra. ( som också kostar en del).

Uppvaken från dagslurarna sker på samma sätt som om han skulle vaknat på natten. Arg? Då får han vara arg och svära i fred. Då kan du stötta med husljud av olika slag.- han skall inte få ligga och vara helt ensam inte. [-X Ledsen? Då serverar du honom en ramsa.
Nedia skrev:På natten vaknar han allt från en gång till nu fem gånger jag ramsar å han somnar om men han vaknar ju fortfarande?
Kuren är ju en process, det tar sin tid och sitt tålamod att ro i hamn. Tycker det låter toppen att han somnar om på ramsa. Avvaktar du också emellanåt för att se om han kan reda ut fnurrorna själv?
Nedia skrev: På morgonen ska vi vakna 715 men varje morgon är de ca 630-7 oxå då jätte arg i morse va hN galen å han e även lite sjuk så jag gick in å då hade han bajsat vilket oxå händer var å varannan dag?
Vad gör jag för fel???
Galen? Antingen är han arg, sur, muttrig, glad , ledsen, oroligt etc. Men galen? Lyssna! Ber han om din hjälp eller är han heligt förbannad? Går du in tidigare än marginalkvarten på morgonen så kommer han bara att vakna tidigare och tidigare. Här är nyckeln att lyssna-avvakta.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jättefina svar från Lillaloppans mamma :heart: Och du har fått liknande svar från både henne och mig tidigare i tråden.Så scrolla tillbaka,läs och beakta - ffa vad ni/du gör/inte gör och inte vad HAN gör :wink: OK?

Och...tiden! Det tar ca 1 mån innan kuren sitter helt och hållet.
nedia

Inlägg av nedia »

Åh tack än en gång! De e så svårt art hålla modet uppe hela tiden men nu tar jag nya krafter å lägger på ett kol :) tack för att ni finns :)
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
nedia

Inlägg av nedia »

Tack snälla för igår jag hade inte riktigt förstått det där m husljud men inatt förstod både han och jag och ramsan behövdes inte ens :)

Tänkte på de här med resesäng och kanske borde införskaffa en sådan!

Men om man ska bort på middag och sen på natten ska hem kör man samma visa då förutom att barnet tyvärr blir väckt för att lyftas in och ur bilen?? Dä
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vi har en resesäng från COOP, den var inte så dyr men tyvärr lite klumpig att fälla upp och tung att släpa med. Men kolla marknaden - det finns ju hur mkt olika som helst :D .

Det är inga problem att lyfta över sovande barn i bilen och sen ut igen och lägga. Bara man gör det tyst och med så lite synintryck och ljus som möjligt och sen bara ner i sängen och så ut med en ramsa och sen är det bra med det. Visst kan det bli lite förvirring men låter man de bara vara så brukar de somna om igen, och annars gör dom det ändå till slut.

Härligt att natten var god och att du märkte hur mkt husljuden kan vara till hjälp :D Fortsätt med det, ja kanske
t om börja med husljud (om du tror att det behövs, ibland så klarar de sig utan att man gör ngt alls :) )och avvakta och SEN dra till en ramsa om det verkar väääldigt olyckligt.

Ha det gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"