Hur ska jag hantera dagarna?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
envisaungarsmamma

Hur ska jag hantera dagarna?!

Inlägg av envisaungarsmamma »

Jag har kört kuren nu i ca 1,5 vecka på min 7,5 månaders son. Nätterna har gått bra och han har sovit hela natten några gånger. Dock funkade inte schemat som jag gjorde så nu kämpar jag med att sätta dagarna. Men jag mår så psykiskt dåligt av hur det fungerar. Jag är låst, familjen måste tassa på tå och jag mår dåligt och min son, han gråter och verkar jätte ledsen.

Nu på fm sömnen vaknade han efter bara 30 min (han ska sova en timme i allafall) så jag skulle söva om honom. Och han gråter och skriker. Jag ramsar men han skriker upp sig tills jag mår så dåligt att jag går in, lägger honom tillrätta och puffar. Han lugnar ner sig och ligger och hulkar, sen går jag ut med ramsan. Jag ger han tid och han gråter. Jag går inte in i onödan men tillslut känns det precis som femminutersmetoden där de ligger och skriker tills de ger upp. Det är ju precis så. Ramsan hjälper inte.Tillslut efter att jag puffat och gått ut med ramsan ger han upp och då har jag hållt på i 50 min. Schemat är helt ur spel! Vad ska jag göra då? Ska jag väcka honom efter fem minuter och sen låta han vara trött tills nästa gång han ska sova eller kan jag ta upp honom när han är tyst för ett tag? Hur ska jag göra när hela schemat blir förskjutet? :?

Min son ska sova i sin säng eftersom jag inte orkar gå ut med vagnen varje dag. Dessutom är det viktigt att han sovit ordentligt när jag ska hämta på dagis vid 15.30. Jag ramsar inte i onödan och har helt slutat buffa på kvällen/natten men på dagen måste jag ju när han skriker så han nästan kräks. Då blir han tyst för att tag men börjar gråta hysteriskt när jag ramsar och går ut. Så fortsätter han gråta...

Min sambo tog upp honom en tidig morgon när han skrek och han inte lyckades få tyst på honom. Då tog jag över, gav honom brösten och sen sövde jag om honom. Jag var väldigt arg på min sambo. :evil: Kan det förstöra allting? Hur ska jag göra när han blir helt utom sig?

Jag känner att jag har blivit ledsen och mår dåligt över att han är så ledsen. Dagarna är inget mysiga längre. :cry: Han är kinkig/ledsen/labil. Jag blir irriterad och mår dåligt. Min son verkar inte så glad. Kanske är det tänderna eller utvecklingsfas men det där att de ska återfå lystern, bli glada o.s.v. känner jag inte av! Han var sjuk igår med hög feber och jag höll på natten stenhårt. Böt blöja, gav han vatten och alvedon i sängen och fick han att somna om. Men dagarna då?

Han sover mellan 19-06 med en marginal på en kvart sådär. Imorse vaknade han av vår stora son som jag måste hyscha ner så att han inte ska väcka Levi. Det är också jobbigt. Men jag kämpar och söver om när han vaknar innan utsatt tid. Han sover igen vid 09.30-10.30 och sen mellan 13-15. Men när det tar så lång tid att söva/söva om så blir ju allt fel. En powernap på eftermiddagen känns det som han inte behöver bara han får sova ordentligt på dagen, så det är inte det som är problemet. Vad ska jag göra när han är ledsen? Ska jag låta honom gråta? Snälla hjälp!
Storebror 091002
Lillebror 110228

Började kura lillebror i början av oktober 2011.
videunge

Re: Hur ska jag hantera dagarna?!

Inlägg av videunge »

Hej och välkomna till forumet. :D

Bra jobbat med nätterna! Sen skall vi få till dagarna då.
För det första. lugn!. ju mer liten varvar upp sig desto lugnare skall ni vara. Konsekvent och lugnt skall ni bemöta honom. LYSSNA på honom. arg får man vara i fred, lalla likaså. ledsen behöver hjälp. Men skjut era orosvargar! annars släpper ni in dem till barnet.

Jag förmodar att ni har Sova hela nattenboken? läs läs och läs boken igen. Så ni hittar attityden i vad ni gör och om ni känner er riktigt osäkra,ta en paus och se till att ni har alla svar och sen kör ni. Men jag har några tankar.

Hur sover liten? på mage med larm? eget rum? hos er eller syskon? mörkläggning?

Ni övriga skall verkligen inte tassa på tå. Lev som vanligt. Liten störs inte av ljud, men av ljus.

liten är dryga 7 mån eller hur? då behöver man 14,5h sömn. och ni har lite lite sömn på schemat. Ett klassiskt 7-8 mån schema har 12h natt och sen 3 lurar. 45 min på morgonen, 1,5h mitt på dagen och sen en liten 20 min på em. dessa är dessutom vad vi kallar naturliga sömnpass och då är det lättast att väcka efteråt. om ni vill ha 11h nätter så varför inte 11-45-2-45. Jag tror nämligen att liten behöver sina lurar för att inte bli övertrött. Då är det mycket krångligare att lägga. Sen blir det väldigt långt pass på morgonen. Jag har själv en relatvit pigg liten kille på 8 mån. han orkar typ 2h möjligtvis lite längre. så jag hade nog lagt första luren 8-8,30 ngn gång om ni går upp 06 och sen sova 45 min. känn efter.

Hur ligger mattiderna? vad äter liten? massor med mat är förutsättning för att kunna sova ordentligt. Skriv gärna ner hela schemat så bollar vi tillsammans.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
envisaungarsmamma

Tack så mycket för svar! Känner mig lite ensam och uppgiven i det här samtidigt som det ju för något gott med sig. Innan detta så vaknade han och ville bli buren/tutta hela tiden och det håller ju inte heller.

Natten var lite jobbig. Han var vaken mellan 3-4 och så lite småvak. Han sover i vårt rum eftersom storebror (2 år) har eget rum och vi vill ha honom så långt bort från honom som möjligt. Han kan vakna och skrika av mardrömmar eller ont i halsen och då känns det bättre att ha Levi hos oss. Där sover han i spjälsäng i ett hörn. vi har mörkläggningsgardiner så det blir mörkt men inte helt mörkt på dagen. Jag har alltid fönstret öppet så det är lite svalt. Vi har ett vardagsrum mellan pojkarna så det hörs ju väl och han vaknade imorse halv sex av stora pojken som gnäller/skriker för han har ont i halsen. Jag kände sen att jag inte borde tagit upp honom för han var inte utsövd. Imorgon ska jag lägga ner honom och låta han hållas trots att det är livat utanför dörren och svårt att somna om. Var tror du om att förlänga natten till 06.30 eller till och med 7? Jag vill helst inte ha en lur på em. Anledingen till att jag inte lägger Levi vid 8 på morgonen är också att det är då jag går till dagis. Då har han inte tid att somna i sin takt. Jag måste ju gå dit. Och Levi brukar inte somna i vagen eftersom jag är hemma på en halvtimme. Och då känner jag att jag inte vill få in en vana att sova i vagnen nu när vintern närmar sig. Jag vill hellre att jag slipper gå ut och gå utan kan lägga honom inne. Likaså på em. Tycker det verkar perfekt om han vaknar runt tre när jag ska hämta och igår gjorde han det och då klarade han sig till sju då han ska sova. Inget problem.

Ska jag ta upp honom enligt schemat om det har tagit ca 45 min att söva om eller ska jag överskrida tiden och låta honom sova. Vi säger att han somnar om runt 06.00 eller kvart över på morgonen om han vaknar runt 5. Ska jag låta honom sova 5 min och sen vara dötrött fram till 9 eller kvart över eller vad är bäst? Hur ska jag sätta dags-schemat?

Min sambo ligger blixtstilla i mörkret när Levi vaknar på natten medan jag drar ramsan (om jag märker att han inte somnar om) och går ut. Han sa att han ofta sätter sig upp och sedan "ramlar" ner och då som vaknar till och börjar gnälla på nytt. Annars är det väl inget problem. Ibland går jag in och lägger ner honom för att markera, när han sitter där och gnäller.

Hela familjen är nu lite snoriga/ont i halsen/hostiga så jag antar att Levi också mår lite dåligt. Jag hoppas att nätterna blir bättre igen när han blir helt frisk. Att han är gnällig och kinkig jämt kanske beror lite på separationsfasen? Han är ju ändå snart 8 månader. Men vad vet jag..
Storebror 091002
Lillebror 110228

envisaungarsmamma

Hej igen,

Jag gick och la honom igen men sa ramsan som jag använder på dagen. Det kanske var fel men jag kände direkt att jag hade gjort fel som inte kämpat med att söva om honom utan tagit upp honom. Han var trött!

Jag har också problem med maten (vilket jag vanligtvis aldrig har). Han var ju sjuk i förrgår och igår ville han inte äta ordentligt. Ingen välling alls vilket säkert betyder ont i halsen men då blir det ju ännu värre att lägga honom eftersom jag är rädd att han vaknar och är hungrig då vid fem. Att då tvinga honom att somna om gör mig ledsen.

Nu somnade han relativt fort. 5-10 minuter. Jag satte sonen till att diska och jag dammsög. Det ska jag nog göra nu varje morgon klockan sex tills grannarna klagar. Jag tänker att jag låter honom sova fem minuter till tills klockan sju, så förlänger ni nätterna så är jag enligt schema, eller vad tycker du om det. Ska man nu följa det slaviskt eller prioietera att han får sin sömn? Hur ska jag tänka där?

Och så det här med bekräftelseramsan. Ska jag alltid gå in när det blivit tyst och jag antar att han sover och säga en tyst ramsa?

Hoppas att dagen blir ok. Tacksam att du tar dig tid att hjälpa en förvirrad kurarinna :wink:
Storebror 091002
Lillebror 110228

LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :lol:

Nu får mamma samla sig lite och samla ihop en attityd att detta kommer att gå så fint så fint. Bara vi lägger ner lite arbete först :wink:
Envisaungarsmamma skrev:Han sover i vårt rum eftersom storebror (2 år) har eget rum och vi vill ha honom så långt bort från honom som möjligt. Han kan vakna och skrika av mardrömmar eller ont i halsen och då känns det bättre att ha Levi hos oss. Där sover han i spjälsäng i ett hörn. vi har mörkläggningsgardiner så det blir mörkt men inte helt mörkt på dagen
Envisaungarsmamma skrev:Min sambo ligger blixtstilla i mörkret när Levi vaknar på natten medan jag drar ramsan (om jag märker att han inte somnar om) och går ut. Han sa att han ofta sätter sig upp och sedan "ramlar" ner och då som vaknar till och börjar gnälla på nytt. Annars är det väl inget problem. Ibland går jag in och lägger ner honom för att markera, när han sitter där och gnäller.
Har ni skärmat av hans säng så han inte kan få syn på er? För det verkar som din sambo kan se honom? Du går också in här och "markerar"? Läs på om strategier på tidiga morgnar ( finns under favoriter) väl en, och kör på den istället. :wink:

Envisaungarsmamma skrev:Jag kände sen att jag inte borde tagit upp honom för han var inte utsövd. Imorgon ska jag lägga ner honom och låta han hållas trots att det är livat utanför dörren och svårt att somna om. Var tror du om att förlänga natten till 06.30 eller till och med 7?
Jag tror stenhårt på 12 timmarsnätter. Personligen så tycker jag att dagen blir mer "luftig" med längre nätter och då lite kortare lurar. "Låta honom hållas"? Vad innebär det? frågar jag nyfiket. Tjo och tjim utanför kommer Levi att vänja sig vid och förstå att det inte berör honom. Men då skall ni ju använda de verktyg som ni har till förfogande. Dvs servera honom en pangramsa och sedan övriga husljud.( elller vilken strategi ni nu väljer för tidiga morgnar) Vi överlämnar inte barnet ensamt med sin gråt eller oro. [-X
Envisaungarsmamma skrev:Ska jag ta upp honom enligt schemat om det har tagit ca 45 min att söva om eller ska jag överskrida tiden och låta honom sova. Vi säger att han somnar om runt 06.00 eller kvart över på morgonen om han vaknar runt 5. Ska jag låta honom sova 5 min och sen vara dötrött fram till 9 eller kvart över eller vad är bäst? Hur ska jag sätta dags-schemat?

Du har marginalkvartar till ditt förfogande. Dvs ska han gå upp klockan 6, (men har varit vaken och somnat om strax innan 6) då kan du väcka honom kvart över. Jag personligen hade inte försökt att få till ett omsomnade om han är vaken prick 6, då hade jag gått in i tyst paus och gjort GLAD morgon.
Envisaungarsmamma skrev:Jag gick och la honom igen men sa ramsan som jag använder på dagen. Det kanske var fel men jag kände direkt att jag hade gjort fel som inte kämpat med att söva om honom utan tagit upp honom. Han var trött!
Envisaungarsmamma skrev:Jag har också problem med maten (vilket jag vanligtvis aldrig har). Han var ju sjuk i förrgår och igår ville han inte äta ordentligt. Ingen välling alls vilket säkert betyder ont i halsen men då blir det ju ännu värre att lägga honom eftersom jag är rädd att han vaknar och är hungrig då vid fem. Att då tvinga honom att somna om gör mig ledsen.
Du förvirrar honom här. Han blir verkligen inte behjälpt av din oro. Sopa undan den! Och använd verktygen såsom de ska användas. Ibland blir aptiten lite sämre när de är sjuka ( och framförallt när de kommer in i åttamånadersångesten, så var det för oss iallafall) Att du blir ledsen över att "tvinga honom att somna om" gör mig lite fundersam. Det är ju inte synd om honom som skall få njuta av den goda sömnen som han behöver! eller hur? :wink:

Jag kanske missförstår dig? Du går väl inte fysiskt in i rummet och ger bekräftelseramsa. Den ska du ha bakat ihop nu med påminnelseramsan som han får vid läggdags.

Putsa till attityden- nu ska här sovas som aldrig förr- och det är jag som står vid rodret! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
envisaungarsmamma

Tack för stödet! Och ja, jag måste barska till mig lite kanske. Jag hittade inte favoriter där jag kan hitta tidiga morgon strategier. Ligger den här under forumet?

Jag kanske ska försöka skärma av hans säng då. Får klura på det! Och jag går inte fysiskt in i rummet och ramsar utan står i dörröppningen och ger ramsan. Sitter han upp och störtgråter så går jag in och lägger ner honom och ramsar på väg ut.

Få se om jag uppfattade det rätt nu. Jag ska bara ge en pangramsa och sedan inte öppna dörren igen och ge en bekräftelseramsa utan bara låta han vara. Tystna och somna själv tills det är dax att gå upp? :?
Storebror 091002
Lillebror 110228

videunge

Inlägg av videunge »

HEj

ja fafvoriterna ligger under forumet :wink:

HÄR

läs gärna runt i dom trådarna. Där finns massor med klokheter.

Sen en praktisk sak. Kan du vara snäll och gå in under kontrollpanelen - profil och ändra signatur? Där skriver du in juvelens födelsedatum och kurstart såb lir det mycket enklare för oss som svarar att hålla koll. Tack :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej envisaungarsmamma,

hoppar bara in här lite snabbt för att ge ytterligare förtydliganden:
envisaungarsmamma skrev:Jag kanske ska försöka skärma av hans säng då. Får klura på det! Och jag går inte fysiskt in i rummet och ramsar utan står i dörröppningen och ger ramsan. Sitter han upp och störtgråter så går jag in och lägger ner honom och ramsar på väg ut.
Man går aldrig in i rummet och ramsar. Man står utanför den stängda dörren. Väljer man att sova i samma rum som barnet så är det faktiskt jätteviktigt att barnet inte kan se en. Så avskärmning är ett MÅSTE skulle jag vilja påstå.

Häng upp en klädlina (el motsvarande) och spänn upp en filt el ett skynke så att han absolut INTE ser er. Sen måste det vara kolsvart därinne oxå,man ska inte kunna se handen framflr sig.Vaknar han ska han bara mötas av det kompakta mörkret.På natten är det mörkt, då sover man, inget annat händer :wink: .

Om han sitter upp och gråter så är det i första hand ramsan som ska få honom att lägga sig ner. Ni går in enbart om det uppstår kris och där kvalar inte sitta upp och gråta in :wink: . Vad det handlar om är istället att man inte förstår vad man ska göra och vad det hela handlar om. Får man ständigt en massa olika budskap och bemötande i form av synintryck, folk som kommer in och gör än det ena än det andra så kommer man dessutom aldrig få chansen att lära sig det.

Så - lämna honom ifred inne i sovrummet -men visa att ni finns därute ("bössan är laddad").Pangramsan, glad och upplysande ("nu är det det här som gäller) sen så stökar man på därute ochlev gärna om lite så att han hör det -micro, hårtork, vattenkokare, dammsugare. "Vi finns här, allt är OK men du ska sova nu".

Läs igenom strategierna för tidiga morgnar, de är kanon! Jag rek i vanlig ordning att än en gång gå igenom kapitlen om Lugnet Säkerheten och Tryggheten - den process som man tar sigigenom i o m kurningen.

Om inte du/ni känner er lugna och säkra och trygga så kommer inte sonen att göra det heller. Så -för hans skull - ett djupt andetag och fokusera :D

Önskar er varmt lycka till! :thumbsup:
/Sanna
envisaungarsmamma

Tusen tack för all input. Nu känns det mycket bättre och trots att han varit väldigt gnällig och han inte verkar 100 så tror jag schemat börjar sätta sig lite vad gäller dagarna.

Nu ska han sova em och sitter i sängen och klappar händerna och sjunger så så olycklig kan han inte vara :D

Jag ska försöka flytta sängen och skärma av redan ikväll. Sen ska jag göra allt för att få honom att somna om om mornarna och be storebror hjälpa mig att dammsuga. 8)

Jag ska vara hemma hela nästa vecka och låta schemat verkligen sätta sig men sen känner jag att jag måste kunna dra iväg och göra lite saker. Hur funkar det då? Om vi har sångstund kl. 13 när han ska sova em? Blir det förvirrande att plötsligt sova i vagn när han alltid annars sover middag hemma? Vad med att sova borta i andra sängar, t.ex. en resesäng? Man kan ju inte låsa sig så att man inte får leva känner jag.
Storebror 091002
Lillebror 110228

envisaungarsmamma

Nu sover nog Lillebror. Dagen har varit riktigt bra hittills! :D

Glömde skriva hans schema som nu ser ut såhär med ändringen om 12 timmars natt:

07.00 Morgon
07.00 Lite amning + gröt
09.15 Frukt eller ersättning (ca 1 dl)
09.30-10.30 FM-vila
12.00 Lunch (några matskedar mat och frukt. Kanske amma lite efter.)
13.00-15.00 EM-vila
15.00 Frukt
17.00 Middag (Några matskedar matpuré och lite frukt)
18.45 Välling och kanske lite amning (ca 1 dl välling)

Han är inte jättestor i maten men äter ändå bra. Anledningen till att jag ammar är att jag inte vill sluta än trots att jag slutat på natten och inte har så mycket kvar. Det är mest för att få lite vätska och för att det är mysigt. Skulle vara bra att få lite synpunkter om det är något som inte är bra. Jag vill inte ha någon eftermiddagslur men funderar på om jag ska minska em-luren till 1,5 timme...
Storebror 091002
Lillebror 110228

LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Du, jag vill att du läser frk Carlsson svar till dig en gång till :wink: du ska inte försöka skärma av ikväll du SKA skärma av ikväll va?

Jag tycker ju att ni kan hoppa över babysången. Det är en så kort tid man kurar och gör man kuren rätt så tar det inte lång tid föränn man blir rörligare. Allt måste få tid att sätta sig.
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :D

Låter bra att det går framåt. Men vet du :wink: DU vill inte ha en em-lur! Nähä? Men sonen BEHÖVER det! :wink: SHN och kuren utgår inte från oss vuxna och våra behov, utan från barnen :heart:

Fram till 9 månaders ålder har man en 20-minuterslur p em (om man har 12 tim natt). Man kan tycka att vad spelar det för roll, men tro mig - det ÄR helheten som gör det. Det där med förutsättningarna du vet: rätt antal tim sömn/dygn,mätt i magen,mörkt rum, trygga och säkra föräldrar.You name it.

Jag ska vara skitjobbig med dig :roll: och förorda följande lurar (ungefärlig tid, men helheten alltså):
9-9.45 (60-minuterspass är inte att rekommendera då barnen går ner i djupsömn igen e 45 min och är svårväckta i om detta)
12-13.30 (och ORDENTLIGT med mat innan detta, inte "några" skedar [-X utan LASSA PÅ!)
samt
16-16.20

Detta är antalet tim sömn/dygn han behöver nu vid snart 8 mån ålder. Se även:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Och i boken står ju mer om vilka intervaller som avses när det gäller lurarna.20-45-90 är de mest klassiska/mest använda och är man 8 mån kan det vara mkt begärt att man ska sova mer än 1.5 tim i sträck.

Vid 9 mån kommer ni kunna plocka bort em-luren och dessutom kortar ni då fm-luren till 20 min, så det är ju bara nån månad ni behöver köra på dessa 3 (om det är så att du uppleverdig"låst") . Men det är som sagt för helhetsresultatets skull. OK? :D

Du gör självklart som du vill med amningen :) Det enda jag kan se är att om man ammas så riskerar intresset för vanlig mat att hamna i skymundan litegrann, man vet att den där amningen alltid finns att tillgå (och det är lika mkt för ens egen skull som för barnets :roll: ).Och är man nästan 8 mån så förtjänar man vanlig mat framför amning(vätska får man i sig ändå i o m att man såklart dricker vatten till maten :D ). Men det är mina egna personliga åsikter och erfarenhetersom ligger till grund för det uttalandet...

Ang att börja ta daglurarna i vagnen så går det såklart hur bra som helst.Bara man mörklägger ordentligt och inte stressar upp sig om det inte går på räls från första början. Det är ju en förändring såklart och sånt tar tid som du vet :wink: .

Min erfarenhet är att det är vi som kurat våra barn som verkligen lever :-D ! Vi tar med barnen var vi behagar, och de sover och äter utan knot. Övriga vagnar, vyssjar, bär och springer in och ut i sovrum och gästrum kvällar och nätter igenom :wink: En läggning för dem kan ta flera timmar medan vi enkelt kan återgå till det vi sysslade med innan :thumbsup:

Kör på nu!

/Sanna
envisaungarsmamma

Jag har skärmat av hans sovställe. Natten var ok. Sov fram till 04.40 sen var han vaken någon timme. Sedan sov han nästan fram till 07. Men dagen har varit ett helvete! Han har gråtit/kinkat hela dagen. Jag väckte honom efter fm-luren och då var han inte glad heller. När han gråter är det svårt att veta om han har ont eller vad det är. När han skulle sova em-lur så grät han massor. När jag tillslut går in ser jag att han är helt nerbajsad. Och då undrar jag hur Anna tänker som säger att man kan byta i sängen. Nej, det kan man inte! Man behöver varmt vatten, olja och ett bra ställe att byta på. En snart 8-månaders som kränger åt allla håll går inte byta på i sängen om man inte vill ha bajs överallt. Så jag var tvungen att ta upp honom. Så är det. Schemat kom ur fas. Ännu ett inkonsekvent handlade.

Sen det här med att lassa in mat. Det är också lätt att skriva. Jag kommer inte trycka in mat i min bebis mun utan ger honom tills han är mätt. Och jag kommer fortsätta med amningen. Jag tycker han förtjänar den närheten under dagtid.

Att de slutar sparka av sig täcket förstår jag inte heller. Levi sover aldrig med täcket och är kall om fötterna. Han kryper/bökar ju runt och gråter tills han slocknar. Hur tänker Anna här?

Nu har jag sövt om honom och han grät hur länge som helst. Hur ledsen blir man inte själv. Och man ska inte ramsa för mycket och man ska inte buffa. Det blir precis som fem-minuters-metoden enligt mig när man ska låta han ligga där ledsen. Så känner jag nu i alla fall. Det har funkat bra på natten men det är så mycket som ska göras och inte göras med denna metod. Att jag fick rådet att sluta gå på babyrytmiken för att det inte passar i schemat är trist. Han älskar ju det och det är det enda som vi gör ensamma. Annars är det alltid storebror och en massa måsten. Det är mycket man ska avstå och nu tänker jag inte på mig själv. Jag kommer fortsätta med kuren eftersom jag börjat och jag är envis och ger mig inte, men det är så jag känner just nu.
Storebror 091002
Lillebror 110228

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

låter ju som att natten varit helt hyfsad :D Det går upp och ner, och efter att man är igenom uppföljningsveckan så tar det ett tag till innan kuren satt sig. Ca 1 mån totalt innan man kan säga att man är igenom det hela.

Jag blir osäker på exakt var i kuren du är? Är ni klara med uppföljningsveckan eller är ni fortfarande i den?

Bra att ni löst avskärmningen :D
envisaungarsmamma skrev:Men dagen har varit ett helvete! Han har gråtit/kinkat hela dagen. Jag väckte honom efter fm-luren och då var han inte glad heller.
Okej? En trött/dålig dag får man ju ha. Jag brukar använda marginalkvarten på nån lur de dagar då jag märker att Sigge har det lite tyngre än vanligt. Jag tänker såhär, er fm-lur är väl 60 min...och som jag skrev i förra inlägget så är det inget bra intervall eftersom det kommer en skarv efter 45 min då barnen går upp i sömn och sen ner igen och då blir svårväckta. Så det var avden anl jag föreslog att ni skullekorta fm-luren till 45 min och ist ge en 20-min på em? OK?

Jag säger inte att det är lösningen på hela dagens kink och gnäll, men ta det i beaktande. Anvisningarna för hur man ska kura och hur man ska bygga upp schemat är inte tagna ur luften utan de finns ju för att de bevisligen funkar!
envisaungarsmamma skrev:När han gråter är det svårt att veta om han har ont eller vad det är.
Är detverkligen så att han är sjuk eller har han gjort illa sig? Jag bara frågar, för det är lätt att vi blir oroliga och stressade när våra barn gråter och vi inte kan kommunicera med dem. Och det får man bli,men det hjälper inte dem,och inte en själv för den delen heller :wink: .
envisaungarsmamma skrev:Och då undrar jag hur Anna tänker som säger att man kan byta i sängen. Nej, det kan man inte!
OK, om du bedömer att du inte klarar det så är det ju din bedömning, helt klart. Ibland kommer bajset när det inte var tänkt, men enl min erfaranhet så blir magen som en klocka i takt med att sömnen och maten sätter sig. Fram tills dess får man väl slira lite då. Trist att du upplevde det som ett misslyckande att du fick ta uppoch byta.Vi är inte här för att sättadit nån utan vet alla att ibland så måste man handla situationsanpassat.Huvudsaken är att man kan gå tillbaka till hur man egentligen vill att det ska vara och förmedla till barnet att nu är det såhär (förutsatt att det såklart är undantagsfall...tex magsjuka och spya i hela sängen, då skulle nog jag oxå få svårt att motivera mig till att inte lyfta ur, duscha av, skura etc, men jag ser ingen motsättning i det och atti så långt det är möjligt byta i sängen, var och en gör sin egen bedömning!).
envisaungarsmamma skrev:Sen det här med att lassa in mat. Det är också lätt att skriva. Jag kommer inte trycka in mat i min bebis mun utan ger honom tills han är mätt. Och jag kommer fortsätta med amningen. Jag tycker han förtjänar den närheten under dagtid.
Nej, det är inte bara lätt att skriva, det är ett ställningstagande, enl mig iaf. Här "trycker" ingen in mat i barnens mun, utan man förmedlar samma självklarhet avs matning som avs sömn. Jag skrev i mitt förra inlägg att du SJÄLVKLART fick bestämma själv hur du ville göra med amningen, och sen fick du höra min personliga åsikt samt samlade erfarenhet kring detta med övergång från "sluta-amma-stadiet" till att äta sig riktigt mätt på fast föda. Du skrev oxå i slutet av ditt inlägg att du ville ha feed back och du fick det. Eller missuppfattade jag dig?
envisaungarsmamma skrev:Att de slutar sparka av sig täcket förstår jag inte heller. Levi sover aldrig med täcket och är kall om fötterna. Han kryper/bökar ju runt och gråter tills han slocknar. Hur tänker Anna här?
Gå in 10 min efter att han somnat och lägg på honom täcket. Helt OK att göra så, finns som exempel på flera håll i SHN-boken. Att de bökar och har sig medan de ska somna, det måste vi väl ändå tillåta dem göra, och då blir det "härvel" i sängen. Sen går man snabbt och tyst ut igen helt enkelt :) .

Är du orolig för att han fryser - höj värmen i rummet el sätt på honom en pyjamas med fötter eller sockar som du fäst med hårsnoddar runt vristerna. På samma sätt som med oron för att han har ont - scanna av, se om det verkligen föreligger ngt"problem", åtgärda och sen kör vidare :D .
envisaungarsmamma skrev:Nu har jag sövt om honom och han grät hur länge som helst. Hur ledsen blir man inte själv. Och man ska inte ramsa för mycket och man ska inte buffa. Det blir precis som fem-minuters-metoden enligt mig när man ska låta han ligga där ledsen. Så känner jag nu i alla fall. Det har funkat bra på natten men det är så mycket som ska göras och inte göras med denna metod. Att jag fick rådet att sluta gå på babyrytmiken för att det inte passar i schemat är trist. Han älskar ju det och det är det enda som vi gör ensamma. Annars är det alltid storebror och en massa måsten. Det är mycket man ska avstå och nu tänker jag inte på mig själv. Jag kommer fortsätta med kuren eftersom jag börjat och jag är envis och ger mig inte, men det är så jag känner just nu.
Vet du vad - det här sista stycket ställer jag mig jättetveksam till. Du upplever SHN som 5 mm och du upplever att du får försaka en massa för din sons skull. Kort sagt låter det ju som att ert liv blivit ett helvete när SHN kom in i bilden (?).

Var du riktigt påläst innan ni började? Hur har ni hamnat där ni är, så att din son behöver ligga och skrika sig till sömns (enl din beskrivning alltså)? Ingenstans i SHN-boken står det att det är så det ska vara eller bli.

:arrow: SHN är mer än en metod, det är ett sätt att leva som man behåller länge,länge. Därför är det oxå bra att vara på det klara med att man fårgöra en del omställningar inledningsvis,
t ex förhålla sig till sitt barn på ett annat sätt än vad man tidigare fått lära sig(t ex på BVC) och det är ingen som sagt att det är lätt med såna omställningar, därför har man oxå 11 dgr på sig att kura inledningsvis.

Svaret du fick ang att skippa babyrytmiken gällde väl under uppföljningsveckan, då ska det vara lugnt och stilla omkring en. Men i övrigt finns INGA hinder!

Du behöver, ärligt talat, ta dig en funderare, både avs hur du uppfattat bakgrunden till kurandet och hur det skagå till samt för vems skull du gör det här.

:arrow: Det är inget tvång att köra SHN el att ta hjälp av oss på forumet för den delen heller, men har man vänt sig hit så får man vackert ta emot det man får. OK? Sen väljer du ju själv hur du vill göra med det vi säger, men ett hett tips är ju att ta till dig det du får med dig.

Vi finns här! Finns du där?

/Sanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, videunge :heart: Tack, LilloppansMamma :heart: Tack, frk carlsson :heart: för helt suveräna svar. Ert engagemang, ert tålmodiga och välunderbyggda peppande, ert sakliga OCH optimistiska resonerande, är banne mig helt fantastiskt stort att få ta del av.

Jag är så tacksam över ert arbete här, som ni verkligen inte är piskade till och än mindre blir avlönade för, utan som ni gör helt ideellt, blott och bart med de små barnens bästa för ögonen, i det här fallet lille Levi. TACK \:D/

(Så du har inte precis några rättigheter, Envisaungarsmamma. Särskilt ditt första inlägg visar hur dåligt påläst du är, och hade inte mina kära forumister gått in med sina uppmuntrande tillrop och höga ambitioner hade jag avrått dig från att ens tänka på att kura. Jag är allergisk mot gnäll, förstår du. Se introduktionerna till forumet :!: )

:D Men välkommen är du, Envisaungarsmamma :wink: :lol: Mitt hetaste tips är - som du nog förstår - LÄS OCH LÄR :!:

Och försök ta till dig mitt enkla lilla budskap nummer ett:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"