Kommer ingen vei med kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vinden

Kommer ingen vei med kur

Inlägg av Vinden »

Hei!

Vi har jobbet med kuren tre netter nå med vår jente på 8 måneder, men kommer ingen vei. De siste to nettene har hun rett og slett ikke villet sove om kvelden, og begynner å gråte/skrike med en gang vi gir ramsan og går ut, og gråten blir hysterisk i løpet av sekunder. Det hjelper ikke å ramsa på ny, og vi føler vi blir nødt til å gå inn og starte på nytt. Selve buffandet kan vare alt fra 15-45 minutter for å roe henne. I går holdt vi på fra 1900-2200 på denne måten før hun falt ordentlig til ro, men da ga vi heller ikke noen ramsa på vei ut. I dag har vi holdt på fra 1900 til nå (2115), men fortsatt ingen ordentlig ro å få for jenta vår. Med andre metoder, dvs. vugging/synging/stryking på kinnet, har hun alltid sovnet senest kl. 20. Hun har ellers aldri sovet mer enn 3-4 timer strekk, hverken med eller uten kuren.

For oss virker det som at jenta vår har fått det for seg at ramsan betyr at vi går fra henne, og at hun derfor gråter/skriker med en gang vi begynner på denne. Hvordan tar vi dette videre?

Tidsskjemaet vårt ser slik ut:
0700: Opp med et brak + frokost
0900: Melk fra flaske, så sove 45 minutter
1100: Mat
1300: Melk fra flaske, så sove 2 timer
1530: Mellommåltid
1730: Mat
1800: Bading, lek og påfyll
1900: Sove

Tidsskjemaet fungerer greit i forhold til soving på dagen, men hun har veldig dårlig matlyst og spiser mye mindre enn det hun gjorde før vi begynte med kuren. Som eksempel ville hun ikke ha noe mat kl 11, ikke mellommåltid kl 1530, bare halv porsjon med kveldsgrøt kl 1730 og ikke noe påfyll kl 1900. Å presse i maten kan vi bare glemme, hun kniper igjen munnen og spytter ut det vi klarer å presse i henne.

Jeg har tro på kuren, men kjenner jeg mister motet når det virker som at innsovningen tar lengre og lengre tid :-(
I født 16. jan 2011
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kommer ingen vei med kur

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Vinden skrev:Med andre metoder, dvs. vugging/synging/stryking på kinnet, har hun alltid sovnet senest kl. 20.
Kära du, återgå då till det :!:
Vinden skrev:hun har veldig dårlig matlyst og spiser mye mindre enn det hun gjorde før vi begynte med kuren.
Jag tycker du ska avbryta kuren på en gång. Du är varken särskilt motiverad eller särskilt övertygad, och då behöver man lägga ner.

Sedan, om ett tag, kanske du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, men då har du också läst på väldigt ordentligt, så att du verkligen förstår alltsammans - betydelsen av SÄKERHETEN inte minst, tesen om vargen (faran) och allt det som är unikt för SHN, som INTE "bara" handlar om några verktyg som man prövar eller inte prövar - ungefär som om det handlade om en uppsättning knappar att trycka på och "testa" .

Sova hela natten-kuren är en hel livsfilosofi, som måste vara väl underbyggd innan man ens kan fatta själva beslutet att kura. När man kommer så långt som till att faktiskt börja kura sitt lilla barn, måste man veta exakt vad man gör och varför - INNAN.

Kuren springer inte bort :wink: :lol:

Internationella Sova hela natten kommer på norska nästa år.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vinden

Inlägg av Vinden »

Jag tycker du ska avbryta kuren på en gång. Du är varken särskilt motiverad eller särskilt övertygad, och då behöver man lägga ner.
Jeg tror du har rett i dette, og kom for så vidt til samme konklusjon i løpet av gårsdagen. Kuren ble påbegynt mer av desperasjon enn en egentlig overbevisning og beslutning fra vår side, i tillegg til at vi ikke hadde nok kunnskaper. Følgelig ble vi usikre med en gang vi støtte på problemer, og resultatet ble som det ble :^o

Jeg har sprenglest den engelske utgaven av boken de siste tre dagene, og har vel vært gjennom alt minst to ganger, men det er fortatt ting jeg er usikker på. Som eksempel kan nevnes buffningen, der du vel skriver i boken at vi kan/skal øke intensiteten og hastigheten for å roe barnet når det skriker som mest, men jeg kunne ha problemer med å roe selv når buffningen fikk hele sengen til å riste. Noe mer intensitet, og det ville ikke lenger være buffning, men ris på rumpen, og det er vel ikke meningen? :shock: :shock: Muligens er det noe med teknikken min/vår som er feil?

Uansett, takk for svar og neste gang vi prøver, uhm, jeg mener begynner for alvor skal vi sørge for å ha avklart alle spørsmål vi måtte ha på forhånd :)
I født 16. jan 2011
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Vinden! :)

Spännande det är att läsa norska. Jag får sitta och läsa högt för mig själv med norsk uttal. Ni hade nog fått er ett par goda skratt om ni hade hört mig! :mrgreen:

Iallafall, klokt att lägga kuren på is lite.
Vinden skrev:Som eksempel kan nevnes buffningen, der du vel skriver i boken at vi kan/skal øke intensiteten og hastigheten for å roe barnet når det skriker som mest, men jeg kunne ha problemer med å roe selv når buffningen fikk hele sengen til å riste. Noe mer intensitet, og det ville ikke lenger være buffning, men ris på rumpen, og det er vel ikke meningen? :shock: :shock: Muligens er det noe med teknikken min/vår som er feil?
Här finns lite filmklipp: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Sedan får ni skaffa en spjälsäng som är mer stadig, alternativt drar åt skruvarna i den ni har. :lol:

Buffning är verkligen inget "ris på rumpen". Effektiv buffning ger omedelbara resultat. De blir lugnade :shock: Så öva ordentligt, gärna ni vuxna på varandra.

Läs ni på ordentligt, så är ni varmt välkomna tillbaka med frågor!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vinden

Inlägg av Vinden »

Ok - da er vi igang igjen. Dag 1 nærmer seg slutten, og ting har gått veldig bra så langt. Natten i går gikk som følger:

1907 Legging (litt etter skjema), mye gråting og kaving første 5-6 minuttene av buffingen, men så gikk det bedre. Ut 1917 med remsen x4. To korte og rolige rop tilbake fra snuppa, så stille.
1919 Bekreftelse
1957 Våkner igjen. Inn og buffer i 3 minutter, så remse x4 på vei ut. Stille
2002 Bekreftelse x4
2004 Har våknet til igjen (muligens av bekreftelsen?), skriker først rolig, så mer og mer. Jeg går inn, buffer i 3-4 minutter, går ut igjen med remsen. Får mer svar og etterhvert skrik. Forsøker remsen x4 - ingen særlig respons, skriker mer. Remsen x4 igjen, skriker enda mer. Går inn og begynner å buffe igjen. Dette mønsteret gjentar seg 2 ganger, de siste to gangene merker jeg at hun skriker annerledes og responderer mer og mer på remsen.
2029 Bekreftelse x4
0442 :!: Våkner til og spør, får buff i 3 minutter, så mild remse x 4 på vei ut. Helt stille, og jeg føler at det ikke er behov for bekreftelse.
0517 Våkner igjen, buff i 2 minutter, mild remse x4 på vei ut. Igjen helt stille.
0537 Lager lyder og beveger seg, men jeg ser det an. Får bekreftelse når hun roer seg etter 1 minutt.
06-07 Noen smålyder og bevegelser av og til, men det høres ut som drømmelyder. Jeg gjør ingenting før vi vekker henne bang kl 0700. =D>

Super natt med andre ord - natten før skrek hun 3 timer sammenhengende, muligens pga tenner som er på vei, så dette var virkelig bra. Jeg lurte på om jeg rotet litt rundt kl 2000, om jeg ikke buffet lenge nok, evt. om jeg buffet for ofte, men sett i ettertid tror jeg bare hun (og jeg) lærte av det. Responsen på remsen ble som sagt merkbart bedre for hvert forsøk.

Dagsskjemaet ser slik ut - dette har vi stort sett fulgt siden forrige forsøk:
0700 Morsmelkerstatning, fulgt av lek i senga
0800 Frokost
0900-1000 Sove i vognen(vet at 60 min ikke er anbefalt, men med marginalkvart den tiden hun bruker på å sovne eller våkner tidlig, blir det ca 45 min)
1130 Lunsj
1300-1500 Sove i vognen
1530 Mellommåltid
1800 Middag, lek og bading
1850 Morsmelkerstatning, lek og legging kl 1900

Soving i vognen gikk relativt bra i dag, selv om det ikke ble mer enn 1,5 time søvn mellom 13 og 15. Så som så med spising, men middagen gikk i hvert fall bra, så da er vel forutsetningene gode for natten.

Er spent på natt nummer to, forrige gang brukte hun mye lenger tid på å sovne da, men jeg tror det vil gå bedre nå. Hun har allerede begynt å respondere på remsen, så da gjelder det vel bare å ha litt tålmodighet og å holde tilbake på buffing og verktøy så mye jeg klarer.

Har ingen spørsmål i øyeblikket, så får vi se hva som skjer utover kvelden :)
I født 16. jan 2011
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt jobb föregående natt samt under dagen idag!

Nu är det enbart ramsan som gäller! Vid minsta lilla ljud så visar du att du finns där :thumbsup: . Du kommer att få ramsa mycket, men det är heeelt OK. Ändå upp till x 24, ja kanske mer än så om det behövs. Frågar hon 100 ggr ska du svara 101 ggr. Använd gärna rösten på olika sätt: olika melodier och tonarter. Förmedla det du vill säga henne, dvs jag finns här, bössan är laddad, du kan lugnt sova vidare.

Önskar dig varmt lycka till inatt :D

/Sanna
Vinden

Inlägg av Vinden »

frk carlsson skrev: Nu är det enbart ramsan som gäller! Vid minsta lilla ljud så visar du att du finns där :thumbsup: .
Jeg trodde vi skulle avvente littegranne andre natten for å se om hun roet seg selv?
fra boken skrev:After the first night, you will start jingling without entering the child's room when he wakes up after having slept for a while. But bide your time and listen! When, in spite of everything, you are about to rush in and buff, that's the time to jingle.
Uansett - andre natten gikk ok, selv om jeg kanskje endte opp med å buffe litt mer enn ønskelig:

1900 Legging, buffing i 7 minutter - hun var roligere enn dagen før, og gråt ikke, men ropte en del, remse x4 på vei ut mens hun fortsatt var våken
1908 Sinte rop, så litt roligere, før sint igjen. Får remse x4, ingen effekt. Sintere og litt mere desperate rop. Får remse x20, ingen effekt.
1916 Går inn og buffer i 4 minutter da jeg føler hun ikke klarer å roe seg. Remse x4 på vei ut. Svakere rop/spørsmål, roer seg gradvis
1926 Bekreftelse x4
2223 Et rop, men jeg er usikker på om det er drømmelyder. Avventer, og hun sovner av seg selv. Ingen remse, men burde kanskje gitt bekreftelse?
0334 Våkner og roper, jeg avventer litt før jeg gir remse x4. Mer rop, remse x4. Skriker, remse x4 ingen effekt. Remse igjen. Går inn og buffer 1 minutt, remse x4 på vei ut, rop umiddelbart som går over i skrik. Remse x4, skriker igjen. 0350 går jeg inn igjen, legger henne til rette og gir solfjæren i 5-10 sekunder, men ingen buffing. Remse x4 på vei ut. Noen spørsmål, men så stille
0355 Bekreftelse x4 - litt bevegelse fra rommet, men ingen rop/spørsmål
0616 Rop, men jeg avventer. Hun roer seg og får bekreftelse x4
0629 Mer rop, får remse x4
0635 liten krise - mye rop og skriking, får remse x4. Skriking. Legges ned med solfær, ingen buffing. Remse x4 på vei ut. Fortsatt rop, lager huslyder og det roer litt. Remse på ny x4 og nye huslyder
0644 Bekreftelse x4
0653 Rop, får remse x4, mer rop, remse x4 igjen. Roer seg ikke, og jeg går inn og legger henne til rette. Ut med remse x4. Vekking ganske umiddelbart etterpå kl 0658.
I født 16. jan 2011
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

frk Carlsson menar inte heller att du ska ramsa vid varje pip. Utan att visa att du är där vid varje pip. Alltså med husljud :wink: , Rejäla sådana. Dammsugare, diska, musik (helst utan sång) etc.

Tycker att andra natten gick bra. Lite långa buffningar bara. Hon behöver inte bli knäpptyst vid buffningen utan in (när du känner att hon inte går ner sig i sina ledsamheter) och buffa ett par omgångar, sedan ut med en HÖG, STADIG, GLAD ramsa.

Fortsätt det fina arbetet!

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för förtydligandet LillaLoppansMamma :D , ibland går det fort :lol: .

Vinden: ni har jobbat på jättefint inatt! :thumbsup:

:!: Men släpp buffningen nu, till förmån för ramsan. Annars är det lätt att man tar till buffningen som nödlösning och kompromiss (som slutar i ett träsk som kan bli svårt att ta sig ur :wink: ) när man tycker att ramsan inte "tar" - det kravet kan man nämligen inte riktigt ha...än. Men om ni jobbar på så kommer ni snart vara där. Ser att du provat på att ramsa långa haranger under natten som varit, och som jag skrev igår - så SKA det vara just nu.

Antar att du har plöjt kapitlen om "Lugnet" "säkerheten" och "Njutningen"? De beskriver i tur och ordning den process man går igenom när man kurar. Just nu etablerar ni Lugnet och ska strax sakta men säkert börja ta er mot Säkerheten. Dvs förvissningen om att den som vaktar där ute kommer att fortsätta göra det oavsett vad som händer. :arrow: Men först måste man få fråga ännu ett slag för att verkligen bli förvissad.

Så - kör på nu =D>

/Sanna
Vinden

Inlägg av Vinden »

Takk for støtte og råd :)

Bare for å ha ting helt klart - i natt når hun våkner, skal jeg da umiddelbart lage lyder, eller skal jeg vente litt for å se om hun finner roen selv først? Og remsen tar jeg da altså først når jeg føler at hun ikke roer seg med lyder eller av seg selv?

Jeg har ellers forstått at jeg helst ikke skal inn på rommet overhodet, men hvis jeg føler at det er helt nødvendig, skal jeg da bare legge til rette med solfjæren? Jeg vil jo nødig risikere å måtte gå inn enda en gang, og da blir det lett fristende med litt buffing...
I født 16. jan 2011
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vinden skrev:Bare for å ha ting helt klart - i natt når hun våkner, skal jeg da umiddelbart lage lyder, eller skal jeg vente litt for å se om hun finner roen selv først? Og remsen tar jeg da altså først når jeg føler at hun ikke roer seg med lyder eller av seg selv?
Precis så! Avvakta och lyssna. Visa att du FINNS!
Vinden skrev:eg har ellers forstått at jeg helst ikke skal inn på rommet overhodet, men hvis jeg føler at det er helt nødvendig, skal jeg da bare legge til rette med solfjæren? Jeg vil jo nødig risikere å måtte gå inn enda en gang, og da blir det lett fristende med litt buffing...
Nu är det ENDAST solfjädern som gäller om du "måste" gå in, buffningen är yesterday's news :| .

Och då står du lääääänge: i princip tills hon har somnat in igen. Ett vanligt "fel" är att man ramsar, inte får kontakt och så går man in, lägger händerna på barnet tills det slutat skrika/gråta och sen går ut igen och så börjar cirkusen om. Med resultatet att ramsan het och hållet desarmeras och dess betydelse blir att mamma el pappa KOMMER IN och lägger händerna på mig för att det tydligen är så farligt där ute :shock: .

Solfjädern är inget komplement till att "söva" el att somna själv utan ren och skär kristilldelning.

Det är ramsan som ska stå i fokus nu. Så vore jag dig skulle jag stoppa in Solfjädern nånstans långt in i bakhuvudet ... :wink:

Good luck!
:thumbsup:
Vinden

Inlägg av Vinden »

Natt 3 - kjemesuksess!

1900 Legging - buffet i ca 15 sekunder, da det stod i boken at jeg kunne buffe veldig kort. Ut med 4x remse. Rop og skrik. Remse x4 + rydding og støvsuging. Fortsatt rop, remse x6 før vi ryddet videre. Remse x12, rydding, remse x6, mer rop og mer rydding, remse x6, skrik, remse x4
1910 Går inn da jeg føler hun ikke klarer å roe seg. Gir solfjær i 6-7 minutter til hun roer seg, gradvis svakere og svakere rop. Jeg går ut når hun har vært stille en liten stund. Remse x4. Stille
1923 Bekreftelse x4
2003 Nye rop. Remse x4 Fortsatt rop, setter på musikk og lager huslyder, remse x40 med små pauser for å høre reaksjonen. Blir stille.
2022 Bekreftelse x 4
01-04 Enkeltstående rop/skrik hver halvtime eller time, men hun roer seg av seg selv uten huslyd eller remse. Vet ikke om hun egentlig roper i søvne. Lister meg inn kl 0345 da jeg mistenker at hun kanskje våkner opp så ofte fordi hun er litt kald, og hun sover ganske riktig uten dynen. Får lagt den på henne uten at hun våkner, og lister meg ut.
0612 Nye rop. Lager huslyder og hun roer seg umiddelbart
0634 Roper igjen. Lager huslyder, som hjelper litt, men får også remsen, først x4, så x6. Mer huslyder. Hun roer seg litt, men ikke helt, og vi bestemmer oss for å gå inn ca 0650 slik at hun ikke skal skrike seg opp igjen og være lei seg når vi vekker henne.

Hun sov altså nesten ti timer mellom 20 og 06 uten at vi trengte å gjøre noe - ny rekord med god margin. Vi synes også det er veldig deilig å se at hun faktisk klarer å sovne uten noen buffing, og at det er fremskritt hver dag :D :D
I født 16. jan 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag. :D

Vad fint ni jobbar - härligt att se framstegen som ni gör! Fortsätt det goda arbetet, det är jättebra att dokumentera som du gör, då ser man trender och kan tydligare se vart man är på väg.

=D> :D =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Vinden

Inlägg av Vinden »

Dag 4 - vakkert!

1850 Legging, litt tidlig fordi hun våknet tidlig fra ettermiddagsluren og ville ikke sove igjen. Ingen buffing, men solfjäder i 5-6 minutter til hun var helt rolig. Ut med 4 x remse. To lave rop.
1903 Bekreftelse x 4
0615 Rop som ble besvart først med huslyd og så med remse x4 flere ganger. Skriker mer og mer, og etter ca 10 minutter føler jeg at jeg må gå inn hvis hun skal sovne igjen før vekking. Gir solfjäder i ca 3 minutter. Ut med remse x4
0645 Vekking da vi hører så vidt at hun er i ferd med å våkne til igjen. Jenta vår er bli og fornøyd :-)

Alt i alt klar fremgang fra dag til dag, og vet at også solfjæren er på vei i verktøyesken for godt. Vi har fortsatt litt jobb å gjøre for å få dagslurene til å sitte fullt ut, men det går fremover her også.

Selv om vi forsøker å få henne til å le så mye som mulig rett før legging, blir hun fortsatt lei seg når vi legger henne i sengen. Er dette noe som går seg til etterhvert, eller er det noe vi kan gjøre annerledes? Sånn som det er nå føles det nesten litt krampeaktig med all tullingen før legging, og det er mulig at hun merker det og responderer deretter.
I født 16. jan 2011
LilloppansMamma

Hej Vinden! :lol:

Så fint ni jobbar. Helt rätt angående att stoppa ner solfjädern i lådan. Den behövs inte mer vid läggning. Ni kan markera kort kort med solfjädern när ni lägger henne.
Vinden skrev:Selv om vi forsøker å få henne til å le så mye som mulig rett før legging, blir hun fortsatt lei seg når vi legger henne i sengen. Er dette noe som går seg til etterhvert, eller er det noe vi kan gjøre annerledes? Sånn som det er nå føles det nesten litt krampeaktig med all tullingen før legging, og det er mulig at hun merker det og responderer deretter.
Känner igen mig i detta. De små liven är ju ganska trötta strax innan läggning när kuren är i full gång. Det kan vara svårt och kännas lite tillgjort. Vi kittlade lilloppan väldigt mycket vill jag minnas. Dansade runt, flög flyglan etc. Ni får stå för det glada i början. Med tiden kommer hon att tycka att det är skojigare. (och även föräldrarna) Nu leker vi tittut, kryper omkring på golvet och jagar varandra, dansar tango. Ja, allt möjligt. :lol:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"