Ska börja kura idag o behöver lite pepp o svar på frågor!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
werasmamma

Ska börja kura idag o behöver lite pepp o svar på frågor!!

Inlägg av werasmamma »

Jag ska börja kura min lilla 7 månaders dotter inatt o funderar lite på hur man gör med vagningen? När använder man den? O hur gör man? Får jag gå ut och ta en prommenad med henne när hon ska sova sina lurar på dagen eller är det förbjudet? Är det då hon ska vagnas? Har så svårt att förstå det där!! Har jag förstått det rätt att när man vagnar så lägger jag henne i vagnen på rygg(min dotter är en ryggsovare) spänner fast henne och med bestämda tag drar henne fram och tillbaka? Tills hon somnar? Eller i två minuter? Tacksam för alla tips och svar jag kan få!!
Wera 20110224 kurstart 17 okt 2011
LilloppansMamma

Re: Ska börja kura idag o behöver lite pepp o svar på frågor

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen werasmamma! :lol:

Klokt beslut med kurning. Det gör barn och föräldrar gott. Snart skall ni alla få njuta av livet och den goda sömnen. Men först är det lite arbete som väntar. :wink: Först och främst så måste du läsa en omgång till märker jag.

Har du SHN-boken? Finns att låna på bibliotek också! Finns också mycket bra här på sidan under fliken Sova hela natten. Får jag vara en liten glädjedödare? :oops: Vad sägs om att skjuta upp kurstarten ett par dagar? Tills ni läst lite till. Så vi gör rätt från början så att säga? :!:

werasmamma skrev:Jag ska börja kura min lilla 7 månaders dotter inatt o funderar lite på hur man gör med vagningen? När använder man den? O hur gör man? Får jag gå ut och ta en prommenad med henne när hon ska sova sina lurar på dagen eller är det förbjudet? Är det då hon ska vagnas? Har så svårt att förstå det där!! Har jag förstått det rätt att när man vagnar så lägger jag henne i vagnen på rygg(min dotter är en ryggsovare) spänner fast henne och med bestämda tag drar henne fram och tillbaka? Tills hon somnar? Eller i två minuter? Tacksam för alla tips och svar jag kan få!!
Ditt inlägg tyder på att du inte riktigt förstått filosofin bakom SHN. Om man vet VARFÖR vi gör något som vet vi också HUR vi skall göra det. Så enkelt och så svårt är det. :D

Första natten och första dagen sätts LUGNET (se kapitlet lugnet i SHN) Då har du vagning/buffning/solfjäder som verktyg. De verktygen får du lov att använda ganska frikostigt om så behövs den första natten och första dagen.Du skall lära dig att lyssna på det lilla barnet. Varje skrik är en fråga. Hon kan vara arg och förbannad, sur, muttrig eller det absolut förbjudna -ledsen. Då skall du ta till buffning/vagning. Dessa verktyg stoppar man sedan tillbaka till krislådan. Andra natten och andra dagen tar ramsan mer och mer över att fungera som ensamt verktyg när den lilla damen ber om hjälp. Därefter börjar vi att etablera säkerheten- vi är här, somna du tryggt, här finns ingen varg så långt ögat når. Till sist kommer ni till njutningen. (och den njutningen är bättre än all choklad i världen :lol: )

Läs gärna boken ett par svängar till och framför allt detta:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Här finns också mycket bra kring första natten- där lugnet sätts:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=1049

Vi finns här om nåt känns oklart! Men se till att ha mer kött på benen innan kurning, då bespar vi oss alla, och framförallt barnet, en massa problem och lidande.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Åh vad bra och vilket snabbt svar!! Faktiskt så har jag nött och nött den där boken men det var just vagningen jag inte förstod och förstår fortfarande inte när jag läser länkarna. Man får ju inte plocka upp barnet, men om barnet börjar skrika ska man antingen buffa eller vagna, men hur ska man kunna vagna utan att plocka upp barnet om de ligger i sängen? Och i boken står det ju bara hur man ska öva på att vagna, vagna 2 minuter o sedan gå därifrån, vagna igen osv.. Har jag missuppfattat?
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Måste bara fråga. Finns de inga som arbetar med det här och hjälper till att få ens barn att sova? Så som Anna Wahlgren gjort med så många barn? Om man har svårt själv att få till det med sova hela natten metoden?
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Eller kan man åtminstone få hjälp via telefon av nån som kan? :S är så frustrerad över att min dotter vaknar 15-20 ggr per natt..
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit!
werasmamma skrev:är så frustrerad över att min dotter vaknar 15-20 ggr per natt..
Jo, jag vet vad du pratar om :wink: Och hon lär vara minst lika frustrerad över att inte få sova heller. Så, det låter lovande att du börjat ta tag i det hela :D

Jag håller med LillaLoppansMamma - ta och ge boken en chans till! Kuren är mer än bara verktygen :) det är en hel filosofi och man behöver känna sig 110% säker på var man själv står i förhållande till den.

Här finns lista på dipl SHN-kurare runt om i landet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27

Men jag tror att de brukar vilja att man är påläst och förberedd innan de kommer in i bilden. Och sen så får man ändå göra en hel del själv, eftersom tanken ju är att man ska klara av att leva på "kur-vis" och med "kur-tänk"efter de 11 kurdygnen. Men de kan komma hem till en alt supprorta via tfn.

Så kolla om det finns ngn i din närhet och hör av dig till den/de. Finns ingen i närheten kan du ju som sagt höra om ngn vill ställa upp via tfn.

Annars finns vi här på forumet :D

Önskar dig varmt lycka till!

/Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS: Ang vagningen så är det ett verktyg som man anv sig av när barnet ligger i vagnen och sover, t ex på en dagslur. Vagning ger samma effekt som buffning och är ngt man bara anv första dygnet på kuren. Ligger de i spjälsängen så buffar man alltså.

Är du med?
werasmamma

Inlägg av werasmamma »

Ååh jag blev så glad nu när jag såg att det fanns en diplomerad kurare i Gävle där vi bor. Men hur fungerar det då? Kommer den personen hem till oss och bor i 11 dagar då? Vad kostar det? Anledningen till jag frågar är för att jag verkligen har läst och läst och läst den där boken men är nog inte direkt ett läshuvud. Jag kan nog inte förstå boken mer än jag gör just nu. Jag har mailat hon angående vår situation. Men det fanns inga telefonnummer? Alltså ni ska verkligen ha en eloge som hjälper föräldrar med det här. Å vilka snabba svar!!! Bara en sån sak som att få vänta länge på svar skulle kunna få en att tröttna just nu. Så lite ork har man när man inte får sova någonting.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Som sagt - jag vet i vilken sits du befinner dig! Men lugn, det kommer att reda upp sig, och får du hjälp av en kurare dessutom så är det ju kanon :D .

Jag har ingen aning om hur det går till, du får höra med den personen helt enkelt om hur ni lägger upp det. Men inte är de hemma hos en i 11 dygn :wink: utan jag tror det brukar vara typ första och ev andra natten som de kommer hem till en och sen tar man det på andra sätt, mejl, tfn, och har uppföljningar etc. Men som sagt - hör med den personen!

Om du inte får svar på mejlen så skicka ett PM här på Forumet oxå (förutsatt att det är en person som är registrerad medlem dvs har ett anvnamn här).

Kan inte just den kuraren, el att du inte får kontakt, så hör med andra -som kanske kan stötta via tfn som sagt.

Ha det!
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"