Dax att starta kuren....
Dax att starta kuren....
Till helgen är det dax för oss att kura vår femmånaderstjej C. Jag fick hjälp av torsmamma (tack igen!!) med ett schema som jag tycker funkar jättebra för oss. Efter vi har infört rutinerna har vi fått en mycket gladare tjej som vaknar färre gånger varje natt. Men dock vaknar hon en till två gånger och varje dag startar klockan fem så nu vill vi sätta igång med kuren! En liten fråga ang sovningen på dagtid. Vi lever ett rätt aktivt liv och vi vill att hon ska kunna sova både i sängen och i vagnen på dagtid, vilket är bäst när vi inför kuren? Ska hon sova i sängen el vagnen? Nu sover hon alla sina tre dagslurer i vagnen och vi måste gå med henne när hon ska somna.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Dax att starta kuren....
Hej och välkommen! (var så god
)
Det viktiga är att man har lurarna på samma plats varje dag tills de sitter som de skall. Ett förslag som funkar för många är att man har fm och em lur i vagn (de korta) och sen har den långa middagsluren i sängen mörklagt. Då har mamma en chans att vila lite också.
Känns det som om du kan ha "attityden" och få henne sova i vagn utan att gå med ramsan istället?
Har du läst denna? Detta är nyckeln till en lyckad kur. så ladda, läs och peppa. Fråga och fråga igen, läs lite till.
8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Det viktiga är att man har lurarna på samma plats varje dag tills de sitter som de skall. Ett förslag som funkar för många är att man har fm och em lur i vagn (de korta) och sen har den långa middagsluren i sängen mörklagt. Då har mamma en chans att vila lite också.
Känns det som om du kan ha "attityden" och få henne sova i vagn utan att gå med ramsan istället?
Har du läst denna? Detta är nyckeln till en lyckad kur. så ladda, läs och peppa. Fråga och fråga igen, läs lite till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
HOn får nog sova i sin säng de första veckorna tills rutinen sitter, ska jag buffa henne även när det är dax för dagslurarna?
Tanken är ju att hon ska sova sju-sju, kan jag de första nätterna ta upp henne vid sex ändå.. o sen förlänga natten eller ska jag köra direkt på sju?
Tanken är ju att hon ska sova sju-sju, kan jag de första nätterna ta upp henne vid sex ändå.. o sen förlänga natten eller ska jag köra direkt på sju?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Ta allt på en gång. Annars är risken att du liksom kurar och kurar och aldrig riktigt slutar, om du hänger med.
Du gör exakt samma på dagen som på natten. Buff första dygnet osv... Skriv ut lathunden och ha på dörren.
Ha en ramsa som inte har ordet "natt" i sig på dagen om du har säg "go natti med sig, sov så gott" på natten kan man ha "sov så gott, en liten stund" på dagen. Jag har utan natt i min så min gick dag som natt.
öva ramsan i duschen! HÖGT! Du skall kunna stampa takten till den i fyra, Som ett fyrfaldigt leve. Hurra! Hurra! Hurra! HUUUURRRRRAAAAAAAA!!!!
Ta allt på en gång. Annars är risken att du liksom kurar och kurar och aldrig riktigt slutar, om du hänger med.
Du gör exakt samma på dagen som på natten. Buff första dygnet osv... Skriv ut lathunden och ha på dörren.
Ha en ramsa som inte har ordet "natt" i sig på dagen om du har säg "go natti med sig, sov så gott" på natten kan man ha "sov så gott, en liten stund" på dagen. Jag har utan natt i min så min gick dag som natt.
öva ramsan i duschen! HÖGT! Du skall kunna stampa takten till den i fyra, Som ett fyrfaldigt leve. Hurra! Hurra! Hurra! HUUUURRRRRAAAAAAAA!!!!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Vi startade kuren på fredagen och det gick över förväntan, hon vaknade ett par gånger men var aldrig speciellt arg el ledsen, andra natten sovhon hela natten o vaknade första gången vid fem! Sen har det bara rullat på och fungerat kanon fram till i natt! Hon har vaknat massor av gånger och mellan två o tre var hon vaken hela timmen. Nu "ska" hon sova middag men jag hör att hon är superarg! Det har ju gått nästan två veckor och jag trodde vi var "hemma". Vad gör jag för fel? Den enda skillnaden är att det var hennes pappa som la henne i går natt och det har han bara gjort en gång förrut. Hur mkt ska jag låta henne skrika? I natt var jag bara inne en gång och la henne tillrätta men annars ramsade jag en del men mest fick hon "vara själv", jag satt utanför rummet.. Är så rädd att jag ska förstöra alltihop genom att göra fel.
-
LilloppansMamma
Hej Svea!
Härligt att ni är igång. Snart får ni alla den välbehövliga sömn som ni behöver!
SHN är verkligen en process. ibland är det två steg fram, ett steg bak. Ingen idé att fastna i negativa tankar om att det nu börjar att gå längre tid att somna osv. Läs gärna: (både en,tre eller fem gånger
) http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644
Det tar bortåt en månad för allt att sätta sig. För oss tog det drygt iallfall en månad innan allt satte sig och ytterligare en tid innan jag kunde dubba Lilloppan till SS. Bli nu inte för otålig [-X
Du kan inte förstöra något när du vet säkerhetens fundamentala betydelse för SHN. Du är vakt! Då ska du också hålla vakten åt barnet. Hur gör man det? -jo genom att hålla sig på utsidan, pyssla med annat. skicka en ramsa om det behövs. Så enkelt, och så svårt är det.
Skura kök, dammsug, hammra lister, eller vad nu kan tänkas behövas göras
Skicka till henne en ramsa om det behövs- sedan håller du vakten med husljud. Ok? Nu har jag skällt klart!
Back on the horse! Fnurror kommer, fnurror går! Ni ska stå lika stadigt hela tiden. Nöt med ramsan, den ska ha sista ordet. Buffning/solfjädern är till för KRIS.
LilloppansMamma
Härligt att ni är igång. Snart får ni alla den välbehövliga sömn som ni behöver!
SHN är verkligen en process. ibland är det två steg fram, ett steg bak. Ingen idé att fastna i negativa tankar om att det nu börjar att gå längre tid att somna osv. Läs gärna: (både en,tre eller fem gånger
Det tar bortåt en månad för allt att sätta sig. För oss tog det drygt iallfall en månad innan allt satte sig och ytterligare en tid innan jag kunde dubba Lilloppan till SS. Bli nu inte för otålig [-X
Du kan inte förstöra något när du vet säkerhetens fundamentala betydelse för SHN. Du är vakt! Då ska du också hålla vakten åt barnet. Hur gör man det? -jo genom att hålla sig på utsidan, pyssla med annat. skicka en ramsa om det behövs. Så enkelt, och så svårt är det.
Lyssna! Hur skriker hon? Ledsen? Då behövs det ramsa. Arg? Då kan man få muttra ifred. - samt få nåt annat att lyssna på (dvs husljud, rejäla sådana) När hon behöver hjälp kommer hon också att be om det!Svea skrev:Hur mkt ska jag låta henne skrika?
Nu får jag skälla lite på dig! "men mest fick hon vara själv" SHN går inte ut på att lämna barnet åt sig själv- TVÄRTOM! Sicken vakt som bara sitter utanför- ut och vakta med dig!Svea skrev:I natt var jag bara inne en gång och la henne tillrätta men annars ramsade jag en del men mest fick hon "vara själv", jag satt utanför rummet.
Back on the horse! Fnurror kommer, fnurror går! Ni ska stå lika stadigt hela tiden. Nöt med ramsan, den ska ha sista ordet. Buffning/solfjädern är till för KRIS.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
tack för snabbt svar, jag hoppades på lite pepp innan det var dax för kvällsläggning
kanske uttryckte mig lite konstigt, det är svårt ibland att förklara när man skriver. När jag skrev att hon fick "klara sig själv" så menade jag att jag inte var där o ramsade hela tiden. Vi har teverummet precis utanför hennes rum så jag satte på teven med rätt hög volym. Men det är svårt att avgöra tycker jag hur mkt man ska ramsa och när man ska låta henne vara. Middagsläggningen tog jättelång tid men nu på eftermiddagsluren somnade hon nästan direkt. Vi tar nya tag inför kvällen och hoppas/tror på en bättre natt i natt.
kanske uttryckte mig lite konstigt, det är svårt ibland att förklara när man skriver. När jag skrev att hon fick "klara sig själv" så menade jag att jag inte var där o ramsade hela tiden. Vi har teverummet precis utanför hennes rum så jag satte på teven med rätt hög volym. Men det är svårt att avgöra tycker jag hur mkt man ska ramsa och när man ska låta henne vara. Middagsläggningen tog jättelång tid men nu på eftermiddagsluren somnade hon nästan direkt. Vi tar nya tag inför kvällen och hoppas/tror på en bättre natt i natt.
HOn somnade efter bara ett par minuter, nu är teven på för fullt
en konstig fråga bara... Hur kallt kan det vara??
Vi bor i ett gammalt hus och det är rätt kallt här inne, mätte till 16,5 grad härom natten.Nu när hon far runt så så har hon aldrig täcket på sig när hon somnat. Helst vill jag gå in och stoppa om henne ordentligt men jag har märkt att jag stör henne och nu när det "strular" lite är det det sista jag vill göra... Det står ju i boken att det ska vara svalt men är det inte lite väl kallt?
en konstig fråga bara... Hur kallt kan det vara??
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, oj vad ni har jobbat på bra. Fortsätt nu till njutningen så skall du se.
När min son var liten hade jag ca 15 grader i sovrummet utan problem. Men så hade vi special hästtagel madrass och siden täcke.
Jag har och gör fortfarande så att jag går in och stoppar om innan jag går och lägger mig själv.
Hel pyjamas med fötter på värmer gott ihop med dessa stora blöjor så oroa dig inte.
Jag köpte såna där mjuka stickade tyg hårsnoddar och satte runt fotleden på pyjamasen så den inte skulle korva sig.
HÅll vakten och vargen stången nu så skall du se. När det behövs typ när du tänker nu behöver jag nog göra något, då ramsar du. När du vill gå in, då ramsar du och när det är kris, då går du in och lugnar snabbt och sen ut med massa husljud.
Du klarar detta fint! 8)
När min son var liten hade jag ca 15 grader i sovrummet utan problem. Men så hade vi special hästtagel madrass och siden täcke.
Jag har och gör fortfarande så att jag går in och stoppar om innan jag går och lägger mig själv.
Hel pyjamas med fötter på värmer gott ihop med dessa stora blöjor så oroa dig inte.
Jag köpte såna där mjuka stickade tyg hårsnoddar och satte runt fotleden på pyjamasen så den inte skulle korva sig.
HÅll vakten och vargen stången nu så skall du se. När det behövs typ när du tänker nu behöver jag nog göra något, då ramsar du. När du vill gå in, då ramsar du och när det är kris, då går du in och lugnar snabbt och sen ut med massa husljud.
Du klarar detta fint! 8)
Tor 2006
-
LilloppansMamma
Pepp kan man aldrig få för mycket av!
Sicken läggning ni hade idag, underbart! =D>
AnnaW säger svalt, gärna kallt där barnen sover. Min unge skulle aldrig ha täcket kvar på sig under nattens gång. Först nu har jag fått börja med pyjamas. Att gå in och lägga på filt hade jag tyckt vart jobbigt, tänk om jag stör
Men det är jag det. Om hon är kall om morgonen så hade jag kört med pyjamas med långa ben och strumpor.
Jobba på lika fint som ni nu gjort!
LilloppansMamma
ps. såg att TorsMamma svarat dig, men som sagt för mycket pepp går ju inte att få
Uppfattat!Svea skrev:kanske uttryckte mig lite konstigt, det är svårt ibland att förklara när man skriver. När jag skrev att hon fick "klara sig själv" så menade jag att jag inte var där o ramsade hela tiden. Vi har teverummet precis utanför hennes rum så jag satte på teven med rätt hög volym
Sicken läggning ni hade idag, underbart! =D>
Svea skrev:Hur kallt kan det vara??
AnnaW säger svalt, gärna kallt där barnen sover. Min unge skulle aldrig ha täcket kvar på sig under nattens gång. Först nu har jag fått börja med pyjamas. Att gå in och lägga på filt hade jag tyckt vart jobbigt, tänk om jag stör
Jobba på lika fint som ni nu gjort!
ps. såg att TorsMamma svarat dig, men som sagt för mycket pepp går ju inte att få
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vill bara avge en liten lägesrapport..
Det går superbra!!!! Både vi och lilltjejen är supernöjda, man märker att hon tycker det är skönt att gå o lägga sig och det gnället vi kunde ha ett litet tag efter läggning har gått över det oxå. Vi är helt överväldigade av hur fantastiskt det har gått och vi kan inte sluta prata om SHNkuren vart vi än går 
Tack för peppning och hjälp!
Tack för peppning och hjälp!
=D>
Vilken härlig läsning!!
Vilken härlig läsning!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
=D> 
Jag visste väl att ni skulle klara det!
Jag visste väl att ni skulle klara det!
Tor 2006
Hej igen....
Överlag funkar allt super och vi kan inte med ord beskriva vad SHN har gjort för oss. Både vi och lilltjejen är nöjda och glada. Även två år äldre storasyster och fått en minikur och sover nu tolv timmar om natten! Vi är enormt tacksamma!
Men... de sista dagarna har C, nu snart tio månader, börja vakna klockan halv fem, fem. Hon har även svårt att somna på sin middagslur och kan ligga och gny i upp till 45 min. Somnar hon tidigare så vaknar hon efter max 50 min och vill inte somna om. Min fråga är nu om vi kanske ska ta bort förmiddagsluren och bara sova middag? HOn känns ju lite liten för det men det var samma beteende innan vi tog bort eftermiddagsluren. På förmiddagen är hon trött och jag får ofta väcka henne efter 45min. (kanske beror på att hon då har varit vaken sen halv fem.... och inte sen kvart över sex som hon borde...
)
Överlag funkar allt super och vi kan inte med ord beskriva vad SHN har gjort för oss. Både vi och lilltjejen är nöjda och glada. Även två år äldre storasyster och fått en minikur och sover nu tolv timmar om natten! Vi är enormt tacksamma!
Men... de sista dagarna har C, nu snart tio månader, börja vakna klockan halv fem, fem. Hon har även svårt att somna på sin middagslur och kan ligga och gny i upp till 45 min. Somnar hon tidigare så vaknar hon efter max 50 min och vill inte somna om. Min fråga är nu om vi kanske ska ta bort förmiddagsluren och bara sova middag? HOn känns ju lite liten för det men det var samma beteende innan vi tog bort eftermiddagsluren. På förmiddagen är hon trött och jag får ofta väcka henne efter 45min. (kanske beror på att hon då har varit vaken sen halv fem.... och inte sen kvart över sex som hon borde...
Hej du,
Låter ju onekligen precis så som det brukar vara när liten får för mycket sömn. Vänta några dagar och se om det vänder, om inte ändra schemat. Ibland kan det vara sjukdom, utvecklingsfaser och tänder som spökar och påverkar nattsömnen och därför bör man avvakta ett tag innan man tar några drastiska beslut om ändrad sömn.
När/om hon fortfarande vaknar tidigt efter några dagar så låter det som en bra idé att ta bort första luren och behålla lunchluren.
Hur ser hennes sömnschema ut just nu?
Vår generella rekommendation för barn som börjar kräva mindre sömn där kring året brukar vara denna:
natt: 19 - 07
Lunchlur: 12-14
Lycka till!!
Låter ju onekligen precis så som det brukar vara när liten får för mycket sömn. Vänta några dagar och se om det vänder, om inte ändra schemat. Ibland kan det vara sjukdom, utvecklingsfaser och tänder som spökar och påverkar nattsömnen och därför bör man avvakta ett tag innan man tar några drastiska beslut om ändrad sömn.
När/om hon fortfarande vaknar tidigt efter några dagar så låter det som en bra idé att ta bort första luren och behålla lunchluren.
Hur ser hennes sömnschema ut just nu?
Vår generella rekommendation för barn som börjar kräva mindre sömn där kring året brukar vara denna:
natt: 19 - 07
Lunchlur: 12-14
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.