Det gick jättebra, nu krångel...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaraT

Det gick jättebra, nu krångel...

Inlägg av SaraT »

Hej!

Jag har en liten sötnos som är 6,5 månader som vi startade kura för snart två månader sen. Det gick bra och jag var och är mycket tacksam för att jag bestämde mig för att prova. Pojken mår kalas och föräldrarna också. Efter bara någon vecka hade vi relativt gnissel-fria läggningar och 11-12 h natt. Helt underbart. Och i takt med tiden, schemat satte sig och min ökade säkerhet så har det bara gått bättre. Vi har haft en del utmaningar vad gäller att få natten att gå från 19-7 istället för 19-6 som lillplutten fått för sig, men det går helt klart åt rätt håll. Och senaste en och en halv veckorna har det varit rena dömmen med läggningarna, han har helt fattat galoppen och vi har haft läggningar på 2 min utan ett knyst utom enstaka sovljud. Hittills är det mest jag mamman som stått för läggningar och skötning i allmänhet eftersom jag är föräldraledig och den som gått in mest för kurandet. Men pappan måste ju också "kunna" för att vi ska få det att fungera. Nu till vårt problem; när pappa skulle lägga i helgen så blev det inte kul. Trots att jag diskuterat med och försökt träna ramsning mm med pappan så går det inte bra, jag hör att han låter nonchalant och osäker och inte ger klara besked till pojken. Dock vägrar pappan lyssna på detta och säger att det går bra fast pojken ligger och skriker. Han har läst hela boken, men det känns som om han går in för det för dåligt om ni förstår hur jag menar. Sedan blir han säkert stressad av att jag blir irriterad när han inte gör som han läst i boken. Visst förstår jag att det kan bli lite förvirrande när någon annan än den pojken är van med lägger honom, men det borde ju ge med sig. Efter den här helgen har vi tyvärr varit tvungna att göra några ärenden mm så pojkens schema har blivit lite förskjutet hit och dit ett par dagar, vilket väl inte hjälper hans förvirring. Nu försöker jag få ordning på allt igen men det går inte så bra. Pojken lyssnar inte så bra på mig längre heller, han vill inte läggas och börjar protestera redan när vi går in i hans sovrum eller när jag lyfter ner honom i sängen. Han fortsätter protestera trots ramsning. Ibland "tar" någon ramsa ordentligt så han somnar annars är han arg rätt länge innan han kan börja somna, och han gnäller en hel del. När han väl somnar så sover han bra, fortfarande hel natt där han även somnar om själv om han vaknar till. Men det är läggningarna som inte går bra. Han kommer inte till ro. Har vi förvirrat bort hans trygghet i läggningen så han tror att vargarna är där? Vad ska jag göra? Ska jag bara fortsätta och försöka vända på steken genom att vara tydlig och säker och tro att det ger sig? Att han kommer hitta tillbaka till sina härliga läggningar? Jag har ju inte försökt med det så länge, är bara ett par dagar det har krånglat, men jag eftersom det är så stor kontrast till hur det var förut så vill jag försöka åtgärda det så fort som möjligt så att han får sova härligt igen. Det som gör mig lite orolig är att det inte känns som ramsandet "tar" lika bra som förut. Jag försöker extra mycket med skratt-till-gonatt och att vara glad vid väckning. Och hur ska vi göra när pappan ska börja natta igen? Några tips?
ilindstrom

Re: Det gick jättebra, nu krångel...

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit!

Vad roligt att läsa att det gått så bra för er.

Angående era läggnignar som nu börjat strula så undrar jag hur det är med skrattet till godnattet?

Jag skulle göra så här:

Busa och skoja ända ner i sängen, stoppa om och gå ut med en glad och hurtig ramsa. Du ska vilja dansa till den. Sedan skulle jag gå och dammsuga eller något annat livsviktigt och lita på att han kan somna, för uppenbarligen kan han det. Om han börjar låta ledsen på riktigt och inte arg så skulle ha får en en ramsa och sedan tillbaka till det livsviktiga.

Angående pappan så är det precis som du säger superviktigt att han kan lägga. När det är hans tur nästa gång kanske det är bättre att du tar en promenad så att han inte behöver känna sig stressad över att han är nybörjare. Du får inte glömma det att du gjort det här unde flera veckor och att det är hans första gånger.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
SaraT

Inlägg av SaraT »

Hej!

Tack så mycket för din snabba hjälp! Jag provade att göra som du sade, att skoja järnet ända ner i sängen och att gå ut med en rackarns glad ramsa. Och vet du, jag tror det fungerade! :D Han började gnälla lite när jag lade ner honom i sängen och skrek en del när jag gav den glada ramsan, och lite efter, men inte alls lång stund senare så började jag höra hans "sovaljud" som han alltid gör innan han är på väg att somna. Och sen efter en liten stund sov han. Jag behövde inte ens ramsa en gång till. Så det här kör vi på!

Om det är okej tänkte jag bara fråga en liten sak till, som krånglar ibland. Han har tre lurar på dagen en 45 min på fm, en 1,5 h mitt på dagen och en 45 min på em. Senaste tiden har han börjat vakna efter 45 min på långvilan också. Inte alltid, men ofta. Ibland somnar han om själv, men oftast inte. Jag har försökt med att ramsa, men det fungerar bara ibland. Vad är bästa strategin tro, att ramsa en glad ramsa vid minsta pip eller vänta för att se om han somnar om själv och sedan ramsa? Eller finns det något annat smart knep?

Slutligen, angående pappan så tror jag du har helt rätt, ska hålla mig ur vägen så jag inte blir ett orosmoment. Gick ut och klippte gräs förra gången han skulle lägga, jag får fortsätta i den stilen.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :lol:

Det där med att börja vakna för tidigt på långluren kan svallra om två ting: att juvelen vill ha mer mat innan middagsluren (här toppar vi med välling efter lunch, samt försöker få lunchen så tätt på som möjligt inpå luren), eller att det är dags att korta eftermiddagsluren. Vissa tar bort alt. kortar em.luren runt 7 månader.

Ta gärna en kik på denna.
http://www.annawahlgren.com/forum/membe ... ile&u=2358
SaraT skrev:Vad är bästa strategin tro, att ramsa en glad ramsa vid minsta pip eller vänta för att se om han somnar om själv och sedan ramsa? Eller finns det något annat smart knep?
Hänger detta i sig, trots att du har kollat över med maten och ev dragit ner sista luren, så är mitt tips att att avvakta tills han ber om hjälp. Ingen idé att stå och ramsa sig blå om inte barnet frågar efter hjälp. Ditt bästa verktyg, i mitt tycke, blir husljuden. Alltså en ramsa vid behov, sedan rejäla husljud. Lyssna, men häng inte vid dörren är mitt tips.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
SaraT

Inlägg av SaraT »

Tack så mycket för tipsen, ska se över framförallt maten men också sena luren. Jag ska även träna upp mina husljud, tycker att det är lite svårt, vi har centraldammsugare som låter så himla mycket så det känns som lite väl mycket oväsen, men jag får göra annat.

Angående länken jag skule titta på så vet jag inte om den fungerade, kom till "TorsMamma". Blev det rätt?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Nä länken blev ju tokig! :lol:

Här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Centraldammsugare låter ju super ju! Inga husljud är för höga. Det är bara tryggt att somna till rejäla ljud .

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
SaraT

Inlägg av SaraT »

Hej, nu är jag tillbaka igen. Läggningarna fungerar bara bättre och bättre med hjälp av bland annat mer skratt-till-godnatt. Nu har dock en annan sak seglat upp. Min lille sötnos har inte vaknat i vargtimmen sedan första veckan på kuren. Istället har han vaknat 45 min-1h för tidigt på morgonen, men det hade vi i stort sett fått bukt med. Men nu har lillplutten börjat vakna i vargtimmen. Han vaknar runt klockan tre, fyra eller fem på morgonen och har mycket svårt att somna om. Jag väljer att se det som ett hinder (som självklart ska övervinnas) på vägen och skulle gärna vilja ha lite hjälp eller tips. Jag har läst tipsen om tidiga uppvak och vargtimmen men vill ändå be om lite hjälp. När han vaknar så hör man att verkligen försöker somna om, men det vill sig bara inte. Jag har ramsat en pangramsa vid första pip eller gett honom chansen att reda ut det själv och gett en ramsa när han ber mig om hjälp. Men det hjälper inte. Han försöker somna, kanske somnar till någon minut, men vaknar igen. Han blir inte arg, inte när jag ramsar eller efter att han får ligga kvar och försöka somna. Men han blir ledsen. Han ligger kvar, platt som en pannkaka, inte upp med huvudet, utan ligger och gråter och är ledsen och verkligen ber mig om hjälp. Så han beter sig inte som att han är utsövd, snarare som att han vill somna om. Om jag då går in och solfjädrar så blir han tyst och försöker sova, smågnäller lite, men låter som han försöker sova, men han somnar inte och efter ett tag kommer gråten igen. Och jag kan bara inte låta honom ligga och vara ledsen och be mig om hjälp. Vad ska jag göra? Det verkar som om han inte riktigt vågar lita på att han kan somna lugnt. Man ska ju helst inte gå in verktyga mer än max en gång per uppvak. Om han dock somnar om ordentligt så sover han vidare till god morgon. Men jag är rädd att om jag börjar gå in och solfjädra eller buffa så han verkligen kommer till ro så vänjer han sig vid att det ska hända och fortsätter vakna? Kan man göra någon minikur? Behöver lite tips helt enkelt.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Eftersom du vet att han ligger "platt", som du skriver, antar jag att du är inne lite titt som tätt. :wink:

Som du själv svarar på så fint, så behöver han hjälp med att kunna finna tryggheten och säkerheten att somna om. Det bör han få, ordlöst och säkert från dig.

Du kan "microkura" bort det... tänk i tredagars-tänk. Dvs in natt 1, direkt du hör att han vaknar dessa timmar och stå och håll en säker solfjäder (slipa tekniken här!!! :shock: ) tills han sover. Och så gör du under dessa vargtimmar - första natten. Ut med en tyst skön bekräftande ramsa, den får han med sig in i sömnen ändå, även om han somnat när du stått och fjädrat. När det återstår mindre än 1 timma kvar till morgon trafikerar du inte utan använder dig av ramsan - glad och säker att "nu somnar man om" i tonfallet.
Natt 2 går du in och håller fjäder igen vid första uppvaket, men då bara tills han är på väg att somna, då går du med en bekräftande tyst ramsa. Så gör du alla dessa uppvak natt 2. Natt 3 går du in och fjädrar kort, kort och ramsar sedan ut med samma bekräftande tonfall som natt 2.

Så här hade jag hanterat det hela.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SaraT

Inlägg av SaraT »

Hej och tack så jättemycket för snabbt svar!

Microkuren låter som en bra plan, den ska vi köra igång redan inatt! En liten fråga bara; första natten ska jag ju gå in direkt han vaknar, men hur ska jag göra natt två och tre, ska jag gå in direkt eller börja med att avvakta och se om han somnar om själv?

Tack.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

läs mitt inlägg igen, där står det. :wink:

In innan frågorna blir för stora, sen natt 3 kan du avvakta lite mer, och sedan ännu mer alternativt slänga till en superglad pangramsa och sedan lämna över, för att visa att du är där utanför och därmed är han trygg. :wink: Men first things first om man säger.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"