Mitt "trötta" barn!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Emmyexiter

Mitt "trötta" barn!

Inlägg av Emmyexiter »

Hej!

Första gången jag skriver här men har läst mycket av vad ni andra har skrivit och fått en massa tips, super!! :D

Nu har jag dock en sak som jag undrar över, det här med sömn. När vi var på ettårskontroll på BVC så frågade jag, fast jag redan visste svaret, hur många timmars sömn en ettåring behöver per dygn. Och som jag trodde fick jag till svar: "Det är så olika från barn till barn". :? Jag berättade att min son sover 12 timmar om natten, 1,5 tim på förmiddagen och mellan 30 min och 1 tim på eftermiddagen. Kan ni gissa vad jag fick för svar... "Oj, vilket trött barn du har" Va :?: :shock: Jag blev mållös och la ner vidare diskussion. Tänkte istället att nu ska jag fråga på AW forum om vad som är normalt, jag vet att alla barn inte sover exakt lika många timmar varje dygn men ungerfär hur mycket sömn behövs när de är över ett år :?:

Vi har kört dessa sömnrutiner sedan han var åtta månader men han kanske inte behöver sova så mycket numera? Vissa dagar får jag honom helt enkelt inte att somna på eftermiddagen. Just nu sover han mycket men han har också varit förkyld i tre veckor så jag har lite svårt att bedömma om han är extra trött pga förkylningen.

Hälsningar Emmy
Stolt mamma till Erik född nov 04 och Alice född feb 06.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Ungefär 14 timmar/dygn tycker jag verkar fullt normalt för en nybliven ettåring. Och BVC:s argument borde väl gälla även åt det hållet... eller tycker de bara att den funkar för att bortförklara varför barn inte sover på natten? :roll:

En ettåring behöver 13.5 timme, en elvamånaders 14 timmar. Det berättar Anna här: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=52. (Verktygslådan.)

Du kommer att märka när det är dags att dra ner till 13.5 timme. Har en lur trasslat i mer än en vecka, så kan det vara dags att dra ner. Gör om schemat, genomför och kör minst en vecka efter genomförande innan ni utvärderar. Extratrötthet vid sjukdom kan ofta lösas med marginalkvartar (halvtimme vid kvällsläggningen).

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Lillasyster född aug 2004 sov fram tills för en månad sedan 2 gånger per dag a 1 timme, i slutet så sov hon inte, precis som Marie skriver, vi körde stenhårt på de nya tiderna och nu sover hon 1,5 timmar mitt på dagen och 12-12,5 på natten så jag måste också ha en trött tjej.... :sleep:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mina trötta barn sover/har sovit 12 timmar natt och 1,5 timma på dagen upp till dryga tre år :shock: :lol: !
T.P

Inlägg av T.P »

mitt "suuuper duper trötta" :wink: barn kan jag få till att sova 14-15 timmar i sträck
när man själv är i behov av sovmorgon :wink:
men normalt är det sov tid 12 tim natt 1.5 tim mitt på dagen

När det gäller sov tider och mkt annat lyssnar och frågar jag inte bvc om ngt råd..en av alla "käcka" råd jag fått var att väcka min 1 mån gamla dotter på natten för att mata henne när hon sov 6 timmar minst per natt(får tillägga att hon ökat i vikt )Inte var för tidigt född osv..då man kan förstå dessa råd
barn födda 04/06/08
Emmyexiter

Inlägg av Emmyexiter »

Tack! Nu känner jag mig lugnare och vet att jag kan fortsätta som jag gjort tidigare och kanske dra ner lite på sömnen vart efter.

BVC - nej dem kommer jag inte fråga om fler råd :evil:

God Jul!
MammaAnn

Inlägg av MammaAnn »

Mitt tydligen vääldigt trötta barn sover 12 timmar natt + ca 3 tim (2 dagslurar). Sover hon så mycket för att hon är uttråkad tror ni? Behöver hon mer stimulans? Hon är väldigt nöjd mellan lurarna men man märker direkt på humöret när hon börjar bli trött och när det närmar sig sovtiden, oavsett om det är dag eller kväll. Hon är 11 mån. Gud vad nervös jag blir av vad de säger på BVC... Undrar om de förstår hur oroliga de kan göra en förälder med sina kommentarer. Ska försöka nå din inställning, Emmyexiter, ang BVC råden...
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Emmyexiter

Inlägg av Emmyexiter »

Jag märker stor skillnad på min son som sover "mycket" :wink: och andras barn som inte sover mer än 9, 10 timmar per natt och sedan ett par timmar på förmiddagen. De barnen är väldigt gnälliga, speciellt på eftermiddagen när våra barn träffas och leker. Min son gnäller aldrig under leken, han blir bara lite sur när vi ska gå hem. Många har berömt honom och sagt "Vad glad och go han alltid är". Inte så konstigt har jag tänkt, jag låter ju honom sova ordentligt!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"