Kurar min 10 månaders son- Behöver råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Asan

Kurar min 10 månaders son- Behöver råd

Inlägg av Asan »

Hej,

Vi har precis påbörjat kurning av vår 10 månaders son. Har läst på och förberett oss i ett par veckor. Vi är nu inne på 3e natten och frågorna börjar bli många...

Vår son har sovit oroligt på nätterna sedan han föddes och vaknat många gånger varje natt, från och till. Sedan ett par månader tillbaka somnar han i egen säng, fast med vällingflaska och lätt skakning/gungning av sängen. Han har sedan fått välling 1 gång på natten, ofta någon gång mellan 1-3. Vi tycker kurningen har gått ok så här långt;

Natt 1: Somande han efter 1 timme av buffning, solfjädring och ramsande. Han vaknade vid 01.30 (brukar få sin välling ungefär då) och somnar om efter can 1.5 h av buffning, solfjädring och ramsa. Vaknade till vid 6- men somande om endast av ramsa. Morgon vid 07.10

Natt 2: Nattning tog 30 min. Vaknar vid 12.00 av hosta, men somnar om efter endast ramsa. Kl 2.40 vaknar han och är ledsen, vaken i 2 h (buffning, solfjädring, ramsa). Morgon vid 07.30

Natt 3: Nattning tog 20 min, Vaknar vid 11, somnar om endast av ramsa. Vaknar igen vid 01.15, vaken i 1 h (buffning, solfjädring och ramsa- försökte att inte buffa men gick inte). Vaknade 04.45 av hosta- buffade 5 ggr, solfjäder och ramsa somande efter ett par minuter. Morgon vid 6.45 (gick inte söva om).

På dagarna sover han i vagn på rygg. Vi har vagnat och ramsat, dock så har vi nog vagnat till söms ibland...

Nu kommer frågorna:
- Hur kommer vi ifrån buffningen? Försökt att inte buffa från och med andra natten, men det är omöjligt att få honom lugn utan, han skriker, ställer sig upp, gråter och skriker upp sig riktigt ordentligt.

- Det känns inte som ramsan riktigt tar. Ibland vid uppvaknadet har det räckt med att ramsa utanför dörren och han har somnat om, men vid nattning och vid hans vanliga ”välling tid” på natten har det varit omöjligt. Vad kan vi göra annorlunda?

- Från andra natten blev han efter en stund lugn av endast solfjäder (efter lite buffning) men så fort vi släpper solfjädern börjar han gråta, om vi ramsar och går ut för fort så skriker han upp sig och ställer sig upp igen. Hur lång tid kan vi solfjädra? Vi vill ju inte att han ska somna till solfjädring...

- Om han vaknar innan planerad tid (ca 30 min) kan vi göra morgon ändå, eller ska vi fortsätta solfjädra ramsa även om han är ”urpigg”?

- På dagarna har vi nog vagnat till sömns ibland,Känns inte som ramsan riktigt tar och svårt att se (pga mörkläggningsfilt) när han är på väg att somna. Vad kan vi göra annorlunda?

Hans schema är:
Natt: 20.00- 07.30
Äta (Frukost): 08.00
Sova: 09.45-10.30 (45 min)
Äta (Lunch): 12.00
Sova: 12.45-14.45 (2 h- ibland vaknar han efter 1,5)
Äta (mellanmål): 15.00
Äta: 18.00
Mys o nattslurk: 19.15
Sova natt: 20.00

Mycket tacksam för all hjälp vi kan få :)
Född 2010-11-08
Påbörjad kur: 2011-09-21
frk Carlsson

Re: Kurar min 10 månaders son- Behöver råd

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Asan, och varmt välkommen hit!

Det verkar ju som att ni är på god väg :) men som du säger så är det en del :?: som behöver rätas ut :wink: och jag hoppas att jag kan hjälpa dig en bit på traven.

Vi tar det i tur och ordning.
Asan skrev:- Hur kommer vi ifrån buffningen? Försökt att inte buffa från och med andra natten, men det är omöjligt att få honom lugn utan, han skriker, ställer sig upp, gråter och skriker upp sig riktigt ordentligt.
Ja, vad tänker du själv? :roll: Ni ska SLUTA buffa helt enkelt :wink: Det skulle ni ha gjort redan andra natten, inte "försökt sluta" :wink: . Klart att han protesterar, buffningen är ju det enda han känner till just nu! Den är ju jätteskön och trygg, det är därför man buffar första natten - för att ge lugnet....men sen måste man vidare till nästa nivå.

Skriker upp sig gör han för att han inte förstår vad det handlar om, inte så konstigt kanske (?) så då måste ni vara än mer säkra på det ni gör för att få honom att börja känna sig trygg. (Jag rek VARMT kapitlen Lugnet, Tryggheten och Säkerheten i SHN-boken, de förmedlar exakt grundtanken med vad det är ni sysslar med just nu).
Asan skrev: Det känns inte som ramsan riktigt tar. Ibland vid uppvaknadet har det räckt med att ramsa utanför dörren och han har somnat om, men vid nattning och vid hans vanliga ”välling tid” på natten har det varit omöjligt. Vad kan vi göra annorlunda?
Näe, vad begär ni efter bara 3 nätter? 3 nätter då ni dessutom farit in i rummet och buffat när han ställt frågor om vad som egentligen pågår? Det ni kan göra och SKA göra annorlunda är att använda ramsan och låta den sätta sig. Om ni helt plötsligt slutar ramsa och kommer infarandes istället, vilket budskap ger det :roll: ? "Äh du förresten, den här ramsan som jag pysslat med sista minutrarna här, vi lägger ner det och så buffar jag dig ist, ok? " :roll:

Ramsa så många ggr/omgångar det behövs, om barnet frågar 100 ggr ska vi svara 101 ggr. Avvakta, lyssna - vad händer? Ramsningen i den här fasen ska vara en kommunikation. Vad är det ramsan ska förmedla till er pojke? Använd olika tonfall, olika satsmelodier och olika styrka på rösten (öva när han inte hör). För varje ggn ni går in och ger solfjädern el buffar så desarmerar ni ramsan, och er pojke tvingas backa till ruta ett, han tvingas hela tiden börja om :shock: - klart att han protesterar och fattar noll! Det är ju därför man har nekräftelseramsan, när man hör att barnet lugnat sig, då ger man beskedet "preciiis sådär" med sin mjukaste röst.

Lita på honom att han fixar detta - men han behöver ert stöd och er ledning i det här! Och du, det tar TID! Kuren är 11 dygn av en anledning...och det kan ta tid även efter det...upp till 1 mån innan allt satt sig som det ska, och sen får man jobba efter det oxå. Kurandet är en process, inget som ska sitta på en viss dag. OK? :)
Asan skrev: Från andra natten blev han efter en stund lugn av endast solfjäder (efter lite buffning) men så fort vi släpper solfjädern börjar han gråta, om vi ramsar och går ut för fort så skriker han upp sig och ställer sig upp igen. Hur lång tid kan vi solfjädra? Vi vill ju inte att han ska somna till solfjädring...
Vi har ju redan bestämt att ni ska släppa buffningen nu OK? I fortsättningen anv ni Solfjädern ENBART som KRIS-tilldelning. Dvs när inget annat hjälper...och till den punkten är det långt, tro mig. Om barnet dessutom är så här pass tidigt i kuren så skulle jag vara än mer restriktiv med att anv Solfjädern eftersom det är mkt lätt att den annars ersätter ramsan (jmfr med det jag skrev ovan om desarmering etc). Okej, men om man ändå anv Solfjädern så ska man stå lääääänge, dvs tills barnet i princip somnat om. Ingen snabb inryckning här bara för att lugna. Då händer precis det du skriver om, och så är cirkusen igång. Allt man gör ska vara noga övervägt och man måste palla att stå kvar och visa att man själv är säker och trygg. Först då kan barnet bli det (samma sak gäller ramsan). Håller man på och "duttar" och gör olika från gång till gång förmedlar man endast osäkerhet och snabbt är man inne i en negativ sprial när man eg borde gå från klarhet till klarhet.
Asan skrev: Om han vaknar innan planerad tid (ca 30 min) kan vi göra morgon ändå, eller ska vi fortsätta solfjädra ramsa även om han är ”urpigg”?
Scehmat måste få tid att sätta sig såhär i början. Så följ de tider ni har till punlt och pricka nu under kuren. Ramsa endast! Ingen solfjäder el spring in i rummet vid för tidigt uppvak [-X , då blir han bara förbannad över att ni inte plockar upp honom. Ramsa istället och låt honom förstå vad ramsan säger. Men lyssna oxå - låter han arg gör ni bäst i att backa, detta gäller rent generellt - inga verktyg funkar på arga barn! Skulle han råka somna om 5 min innan han ska upp, använd isf marginalkvarten och låt honom sussa vidare ett tag. Är han jättearg el ledsen när han ska upp, låssas som inget, hoppa bara in och tjoa som att allt vore som vanligt och så upp och stuffa!
Asan skrev: På dagarna har vi nog vagnat till sömns ibland,Känns inte som ramsan riktigt tar och svårt att se (pga mörkläggningsfilt) när han är på väg att somna. Vad kan vi göra annorlunda?
Vagning och buffning = samma sak. Så om ni ska ha honom sovandes i vagnen på dagtid, backa även från vagningen! Annars blir det ju jätteförvirrat för honom. Näe, ramsna tar inte här heller eftersom han inte riktigt lärt sig den än, så kör på och sluta upp med att förvirra gnm att vagna oxå :wink: ge raka och schyssta besked: DET HÄR är det som gäller (inte 2-3 olika saker... :wink: ). Vad ska ni se om han har somnat för? Är det tyst och lugn så lär han ju sova (?). Om ni prompt måste, så vänta 10 min efter den tidpunkt ni "tror" att han somnade och kolla in en snabbis.Men jag hade låtit honom vara ifred och litat på att han sov, jmfr med att man inte går in i rummet bara för att kolla att barnet somnat (om man nu inte undrar över ngt , ex bajs i blöjan el om täcket åkt av...). Folk ska lämnas ifred när de sover :mrgreen: ! Sen är det så att det här med att kuras dels i spjälisen och dels i vagnen (och där dessutom på rygg) såklart ställer till det lite...jag säger inte att man inte kan göra så , utan mer att man ska vara medveten om att det pg a de "dubbla tillvägagånssätten" kan bidra till att det tar lite längre tid innan saker och ting sitter. OK?
Asan skrev:Hans schema är:
Natt: 20.00- 07.30
Äta (Frukost): 08.00
Sova: 09.45-10.30 (45 min)
Äta (Lunch): 12.00
Sova: 12.45-14.45 (2 h- ibland vaknar han efter 1,5)
Äta (mellanmål): 15.00
Äta: 18.00
Mys o nattslurk: 19.15
Sova natt: 20.00
Schemat ser helt OK ut :thumbsup: Om ni vill kan ni ju slänga in ett litet mellis på fm oxå :) .

Okidoki. Det blev en hel del, men jag hoppas att du fått svar på iaf en del av det du undrade över. Rent generellt så tror jag att för er del handlar det om att sluta med buffningen NU!, lita på att sonen fixar det här och leda honom gnm att låta ramsan jobba så den sätter sig. Putsa på attityden, gå in och led, bestäm er för en enda väg. Och sist men inte minst, som sagt - ni har 8 dygn kvar att arbeta på, så inga överkrav eller för höga förväntingar [-X . Barnen gör som vi visar ett de ska göra, och just därför är det så viktigt att man är säker på det man gör och litar på sig själv och barnet och förmedlar den känslan.

Kör på nu! :thumbsup:

Vänliga hälsningar/Sanna
Asan

Inlägg av Asan »

Hej,
STORT STORT TACK för din hjälp och ditt snabba svar :D

Hjälpen kom precis i tid, risken var stor att vi fastant i buffning och solfjädring. Vi har tagit till oss dina råd och det har verkligen hjälpt!

I går kväll (natt 4) la vi vår lille son tillrätta och ramsade ut. Sedan stod vi och ramsade utanför dörren (stängd dörr) i 20 minuter, sen sov han i 9 TIMMAR utan att vakna (från 20.00 till 05.00). Vid kl 5 ramsade vi utanför dörren i ca 1 h, skrik, ramsa, gnäll, skrik..... men sen somande han och vi gick aldrig in till honom. Sen sov han till 06.45, vi ramsade utanför dörren i 45 minuter till 07.30 innan vi gick in och gjorde morgon.

Dagslurarna gick sådär, mycket skrik men ingen vagning. Första luren vid 9.45 (i vagn på rygg, med mörkläggningsfilt) tog 30 minuter av skrik och ramsande innan han somnade och den andra luren vid 12.45 tog 20 minuter med skrik och ramsande, men inget vagnande...

I kväll tog nattningen endast 15 minuter, men det var endast 5 minuter med skrik, sen var det mest lite jämmer och gny. Vi stod hela tiden utanför dörren, dvs ingen buffning eller solfjädring.

Vi håller tummarna att natten ska gå bra....

Några frågor till:

- När han skriker upp sig ordentligt – känns det inte riktigt som ramsan når fram. Ska man vänta till han lugnat sig och ”skrikit av sig” eller ramsa igenom skriket. I så fall, hur ofta ska man ramsa- svårt att ”svara” när skriket är ”ständigt”?

- På dagslurarna har jag lagt honom 15 min innan utsatt tid för att ha lite marginal om han ändå inte somnar i tid ska jag väcka honom på utsatt tid eller använda marginalkvarten? Förmiddagsluren är ju endast 45 min och i dag tog det 30 minuter att söva, så det blev bara 20 minuter kvar att sova...

- Är det ok att bytas av under natten, exempelvis att min man börjar och sen tar jag över efter ett tag, eller är det viktigt att samma person har hand om hela natten? Särsklit jobbigt var det i natt mellan 5 och 6, skulle vara skönt att kunna bytas av...

- I boken läste vi att man kan lägga tillrätta honom efter 10 minuter när han har somnat, men inte ta risken de första nätterna... men det är väl ok nu? (I går natt somnade han sittandes.. )

Väldigt väldigt tacksamma för all din hjälp :D
Född 2010-11-08
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :D
Asan skrev:I går kväll (natt 4) la vi vår lille son tillrätta och ramsade ut. Sedan stod vi och ramsade utanför dörren (stängd dörr) i 20 minuter, sen sov han i 9 TIMMAR utan att vakna (från 20.00 till 05.00). Vid kl 5 ramsade vi utanför dörren i ca 1 h, skrik, ramsa, gnäll, skrik..... men sen somande han och vi gick aldrig in till honom. Sen sov han till 06.45, vi ramsade utanför dörren i 45 minuter till 07.30 innan vi gick in och gjorde morgon.
Fantastiskt! \:D/ :heart:

Härligt jobbat och starkt av er att bryta början till en "dålig ovana" ! =D> Skönt att det har löst sig för er och att ni är på rätt väg nu. Det var väl natten mot idag bevis för :D ? Så nu frestas ni INTE av att ramla ner i ngt träsk [-X :) .
Asan skrev:- När han skriker upp sig ordentligt – känns det inte riktigt som ramsan når fram. Ska man vänta till han lugnat sig och ”skrikit av sig” eller ramsa igenom skriket. I så fall, hur ofta ska man ramsa- svårt att ”svara” när skriket är ”ständigt”?
Är han arg här? Troligen, eftersom han nog inte fattar vad ni håller på med, dvs han kan inte ramsan ännu. INGA verktyg biter på arga barn [-X . Så det bästa är att, precis som du skriver, backa och låta honom gorma av sig. Avvakta sen och se vad som händer. Vi har ramsat genom "skrik" och "gap" här, och då har vi bara höjt rösten så att vi ramsat högre än skriken, gjort oss än mer bestämda och tutat på ganska så friskt. Till slut har det lugnat ner sig.Men jag tror inledningsvis att det är bäst att backa, annars riskerar man kaos och cirkus och tillslut kanske man t om tvingas gå in och då kan det bli RIKTIGT argt :shock: .

Det där med hur ofta man ska ramsa och när man ska backa...det kan man bara veta själv :roll: eftersom det ser så olika ut från fall till fall. Men ni kommer att lära er! Bara ni lyssnar på er son och hur han låter (som sagt - vid ilska så lämnas man) och vågar avvakta. Ibland gör man en felbedömning och så får man sopa upp resterna ](*,) men så är det.Detta är en process, det går upp och ner och fram och tillbaka. Är vi bara ödmjuka och lär oss av det inträffade så är det bara att tuta på och köra vidare som om inget hänt :wink:
Asan skrev: På dagslurarna har jag lagt honom 15 min innan utsatt tid för att ha lite marginal om han ändå inte somnar i tid ska jag väcka honom på utsatt tid eller använda marginalkvarten? Förmiddagsluren är ju endast 45 min och i dag tog det 30 minuter att söva, så det blev bara 20 minuter kvar att sova...
:!: Försök hålla schemat nu under kuren + uppföljningsveckan. Det är jätteviktig för att er son ska ha en chans att få in det i kroppen och knoppen. Lägg honom den tid det är menat att han ska lägga sig. Tar det länge att somna, använd hellre marginalkvarten I SLUTET av luren. Jag hade nog oxå varit så pass restriktiv att jag heller inte kört med marginalkvarten samtliga lurar som strulat, utan kanske valt en lur som jag "bjöd" på. Förstår du hur jag menar?
Asan skrev:- Är det ok att bytas av under natten, exempelvis att min man börjar och sen tar jag över efter ett tag, eller är det viktigt att samma person har hand om hela natten? Särsklit jobbigt var det i natt mellan 5 och 6, skulle vara skönt att kunna bytas av...
Jadå, så har vi oxå gjort. Huvudsaken att man gör exakt lika :) dvs ingen får "vika ner sig".
Asan skrev:- I boken läste vi att man kan lägga tillrätta honom efter 10 minuter när han har somnat, men inte ta risken de första nätterna... men det är väl ok nu? (I går natt somnade han sittandes.. )
Visst kan man göra så om man nu vet att barnet har en benägenhet att somna sittandes el halvståendes. Gör det bara tyst och sanbbt med attityden av att inget egentligen hände, med andra ord: ni var aldrig inne :wink: .

Som jag skrev i förra inlägget så ska ni inte känna ngn stress över lurarna i vagnen heller, de tar tid att sätta. Det blir ju som ytterligare en grej för honom att lära sig, plus att han får sova på rygg då. Det är inte fel att göra så, men man ska som sagt veta med sig att det kan bli lite snårigare bara. Men det GÅR!

Nu vet ni att lillhjärtat kan sova - eller hur!? Lita nu på det och kör så det ryker och fortsätt övertyga honom om hans egen förträfflighet!

Sov så gott inatt! :sleep:

Mvh Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Och ps. Att det tar 20-30 min att somna såhär i början- det är helt OK, så ni vet :wink: . Och så länge han inte hör av sig efter nedläggning (eller vid för tidigt uppvak) så låter ni honom vara, även om han ligger och gaggar och har sig. Ni ramsar ENDAST vid ledsenhet eller uppenbara frågor.

:)
Asan

Inlägg av Asan »

Du är en ängel! Vi är så tacksamma för din hjälp och dina råd :D

I natt sov vår lille kille 11 TIMMAR utan att vakna EN ENDA GÅNG!!!! Vi är SÅÅÅÅ GLADA!! Så fantastiskt att få sova en hel natt!

Inte heller nattningen var lika jobbig, han skrek ordentligt i ca 5 minuter, men sen var det mest lite "små frågor" och gny...

Dagslurarna är fortfarande ungefär som i går, ca 20 minuter och då är han ordentligt arg. Jag vill gärna fortsätta kämpa med honom i vagnen, eftersom det är där vi vill att han ska sova dagtid framöver... Det är så skönt om han kan få sova ute så han får frisk luft och så vi inte blir låsta vid att vara hemma. Nu söver jag honom i vagnen, men i vårt sovrum, så att jag kan mörklägga ordentligt och stå utanför dörren och ramsa. När han somnat lägger jag på honom en filt och ställer ut honom på balkongen. Om detta kan fungera så våre det toppen, även om det som du säger kanske kan ta lite längre tid...

Tack för hjälpen med frågorna, toppen att alltid få svar så snabbt... det är SÅ VÄRDEFULLT!

STORT STORT STORT TACK till dig!!!
Hälsningar
Anki
Född 2010-11-08
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Underbar läsning :D =D> Vilket kanojobb!
Kör på nu i samma stil!

:thumbsup: :heart:
Asan skrev:Du är en ängel! Vi är så tacksamma för din hjälp och dina råd :D
Tack för det fina berömmet , glad att kunna stå till tjänst :heart: . Det är det vi finns till här för.

Ha det gott!
Asan

Inlägg av Asan »

Hej :)
Vi är nu inne på natt 9 och kurningen går riktigt bra. Både i går kväll och i kväll tog nattningen endast ett par minuter och vi får numera väcka honom på morgonen!!! Helt fantastiskt! :D

Han vaknar till vid 5 tiden ibland och är ledsen, men då har vi ramsat utanför dörren och han somnar om efter en stund (efter 5, 15 eller ibland 45 minuter...). Låter som han drömer mardrömmar, då han vaknar och är så ledsen. Är det bästa att göra som vi gör, fortsätta ramsa utanför dörren, eller ska vi gå in och lägga tillrätta först?

Har du några råd kring vad vi bör tänka på när kuren närmar sig sitt slut;
Vi sover numera i hallen, kan vi smyga tillbaka in i sovrummet när han har somnat, eller är det bättre att vänta någon vecka till så det verkligen sitter innan vi flyttar tillbaka in? (Han vaknar ju fortfarande till på natten)

Vi har ökat matmängden på dagen ganska rejält, ska man fortsätta ge honom så mycket mat, eller trappa ner lite?

Stort tack för all din hjälp!!Detta har verkligen varit ovärderligt!!

/Anki
Född 2010-11-08
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp!

Härlig läsning :D ! Ni har gjort, och gör ett kanonjobb!

Tidiga morgnar: då funkar det allra bäst med en sk pangramsa. DVs vanliga påminnelseramsan men ENDAST x 4 utanför dörren, glatt och upplysnade. Sedan lämnar man barnet ifred. För att visa att man ändå finns där ("bössan är laddad" du vet :wink: ) så kan man antingen göra husljud, dvs diska, dammsuga, plocka och ha sig. Eller så spelar man klassisk musik på HÖG volym. Jag körde med husljuden när vi kurade vår son förra året och det gick kanon. Tog ca 2 v , sen var han över knixen och sov även igenom morgnarna.

Läs mer här förövrigt:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

samt

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Ni kan absolut flytta in i sovrummet i o m att uppföljningsveckan är över. Se då bara att till att sonen får ett avskilt hörn i sovrummet. Skärma av , antingen med en vikskärm eller så fäster ni ett draperi el motsvarande i taket (man kan sätta upp en klädlina och så hänga upp ett skynke som draperi oxå, detta är ett smart tips om man reser iväg och behöver dela rum, t ex på hotell). Ljud stör INTE , däremot synintryck - han ska alltså inte kunna se er!

Ha det så gott :heart:

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"