Hej Asan, och varmt välkommen hit!
Det verkar ju som att ni är på god väg

men som du säger så är det en del

som behöver rätas ut

och jag hoppas att jag kan hjälpa dig en bit på traven.
Vi tar det i tur och ordning.
Asan skrev:- Hur kommer vi ifrån buffningen? Försökt att inte buffa från och med andra natten, men det är omöjligt att få honom lugn utan, han skriker, ställer sig upp, gråter och skriker upp sig riktigt ordentligt.
Ja, vad tänker du själv?

Ni ska SLUTA buffa helt enkelt

Det skulle ni ha gjort redan andra natten, inte "försökt sluta"

. Klart att han protesterar, buffningen är ju det enda han känner till just nu! Den är ju jätteskön och trygg, det är därför man buffar första natten - för att ge lugnet....men sen måste man vidare till nästa nivå.
Skriker upp sig gör han för att han inte förstår vad det handlar om, inte så konstigt kanske (?) så då måste ni vara än mer säkra på det ni gör för att få honom att börja känna sig trygg. (Jag rek VARMT kapitlen Lugnet, Tryggheten och Säkerheten i SHN-boken, de förmedlar exakt grundtanken med vad det är ni sysslar med just nu).
Asan skrev: Det känns inte som ramsan riktigt tar. Ibland vid uppvaknadet har det räckt med att ramsa utanför dörren och han har somnat om, men vid nattning och vid hans vanliga ”välling tid” på natten har det varit omöjligt. Vad kan vi göra annorlunda?
Näe, vad begär ni efter bara 3 nätter? 3 nätter då ni dessutom farit in i rummet och buffat när han ställt frågor om vad som egentligen pågår? Det ni kan göra och SKA göra annorlunda är att
använda ramsan och låta den sätta sig. Om ni helt plötsligt slutar ramsa och kommer infarandes istället, vilket budskap ger det

? "Äh du förresten, den här ramsan som jag pysslat med sista minutrarna här, vi lägger ner det och så buffar jag dig ist, ok? "
Ramsa så många ggr/omgångar det behövs, om barnet frågar 100 ggr ska vi svara 101 ggr. Avvakta, lyssna - vad händer? Ramsningen i den här fasen ska vara en
kommunikation. Vad är det ramsan ska förmedla till er pojke? Använd olika tonfall, olika satsmelodier och olika styrka på rösten (öva när han inte hör). För varje ggn ni går in och ger solfjädern el buffar så desarmerar ni ramsan, och er pojke tvingas backa till ruta ett, han tvingas hela tiden börja om

- klart att han protesterar och fattar noll! Det är ju därför man har nekräftelseramsan, när man hör att barnet lugnat sig, då ger man beskedet "preciiis sådär" med sin mjukaste röst.
Lita på honom att han fixar detta - men han behöver ert stöd och er ledning i det här! Och du, det tar TID! Kuren är 11 dygn av en anledning...och det kan ta tid även efter det...upp till 1 mån innan allt satt sig som det ska, och sen får man jobba efter det oxå. Kurandet är en process, inget som ska sitta på en viss dag. OK?
Asan skrev: Från andra natten blev han efter en stund lugn av endast solfjäder (efter lite buffning) men så fort vi släpper solfjädern börjar han gråta, om vi ramsar och går ut för fort så skriker han upp sig och ställer sig upp igen. Hur lång tid kan vi solfjädra? Vi vill ju inte att han ska somna till solfjädring...
Vi har ju redan bestämt att ni ska släppa buffningen nu OK? I fortsättningen anv ni Solfjädern ENBART som KRIS-tilldelning. Dvs när inget annat hjälper...och till den punkten är det långt, tro mig. Om barnet dessutom är så här pass tidigt i kuren så skulle jag vara än mer restriktiv med att anv Solfjädern eftersom det är mkt lätt att den annars ersätter ramsan (jmfr med det jag skrev ovan om desarmering etc). Okej, men om man ändå anv Solfjädern så ska man stå lääääänge, dvs tills barnet i princip somnat om. Ingen snabb inryckning här bara för att lugna. Då händer precis det du skriver om, och så är cirkusen igång. Allt man gör ska vara noga övervägt och man måste palla att stå kvar och visa att man själv är säker och trygg. Först då kan barnet bli det (samma sak gäller ramsan). Håller man på och "duttar" och gör olika från gång till gång förmedlar man endast osäkerhet och snabbt är man inne i en negativ sprial när man eg borde gå från klarhet till klarhet.
Asan skrev: Om han vaknar innan planerad tid (ca 30 min) kan vi göra morgon ändå, eller ska vi fortsätta solfjädra ramsa även om han är ”urpigg”?
Scehmat måste få tid att sätta sig såhär i början. Så följ de tider ni har till punlt och pricka nu under kuren. Ramsa endast! Ingen solfjäder el spring in i rummet vid för tidigt uppvak [-X , då blir han bara förbannad över att ni inte plockar upp honom. Ramsa istället och låt honom förstå vad ramsan säger. Men lyssna oxå - låter han arg gör ni bäst i att backa, detta gäller rent generellt - inga verktyg funkar på arga barn! Skulle han råka somna om 5 min innan han ska upp, använd isf marginalkvarten och låt honom sussa vidare ett tag. Är han jättearg el ledsen när han ska upp, låssas som inget, hoppa bara in och tjoa som att allt vore som vanligt och så upp och stuffa!
Asan skrev: På dagarna har vi nog vagnat till sömns ibland,Känns inte som ramsan riktigt tar och svårt att se (pga mörkläggningsfilt) när han är på väg att somna. Vad kan vi göra annorlunda?
Vagning och buffning = samma sak. Så om ni ska ha honom sovandes i vagnen på dagtid, backa även från vagningen! Annars blir det ju jätteförvirrat för honom. Näe, ramsna tar inte här heller eftersom han inte riktigt lärt sig den än, så kör på och sluta upp med att förvirra gnm att vagna oxå

ge raka och schyssta besked: DET HÄR är det som gäller (inte 2-3 olika saker...

). Vad ska ni se om han har somnat för? Är det tyst och lugn så lär han ju sova (?). Om ni prompt måste, så vänta 10 min efter den tidpunkt ni "tror" att han somnade och kolla in en snabbis.Men jag hade låtit honom vara ifred och litat på att han sov, jmfr med att man inte går in i rummet bara för att kolla att barnet somnat (om man nu inte undrar över ngt , ex bajs i blöjan el om täcket åkt av...). Folk ska lämnas ifred när de sover

! Sen är det så att det här med att kuras dels i spjälisen och dels i vagnen (och där dessutom på rygg) såklart ställer till det lite...jag säger inte att man inte kan göra så , utan mer att man ska vara medveten om att det pg a de "dubbla tillvägagånssätten" kan bidra till att det tar lite längre tid innan saker och ting sitter. OK?
Asan skrev:Hans schema är:
Natt: 20.00- 07.30
Äta (Frukost): 08.00
Sova: 09.45-10.30 (45 min)
Äta (Lunch): 12.00
Sova: 12.45-14.45 (2 h- ibland vaknar han efter 1,5)
Äta (mellanmål): 15.00
Äta: 18.00
Mys o nattslurk: 19.15
Sova natt: 20.00
Schemat ser helt OK ut :thumbsup: Om ni vill kan ni ju slänga in ett litet mellis på fm oxå

.
Okidoki. Det blev en hel del, men jag hoppas att du fått svar på iaf en del av det du undrade över. Rent generellt så tror jag att för er del handlar det om att sluta med buffningen NU!, lita på att sonen fixar det här och leda honom gnm att låta ramsan jobba så den sätter sig. Putsa på attityden, gå in och led, bestäm er för
en enda väg. Och sist men inte minst, som sagt - ni har 8 dygn kvar att arbeta på, så inga överkrav eller för höga förväntingar [-X . Barnen gör som vi visar ett de ska göra, och just därför är det så viktigt att man är säker på det man gör och litar på sig själv och barnet och förmedlar den känslan.
Kör på nu! :thumbsup:
Vänliga hälsningar/Sanna