Vad då fel anledning....

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Vad då fel anledning....

Inlägg av videunge »

Hej

Ibland blir jag riktigt ledsen som idag. :( Har en vän som jag tycker mycket om som dagligen klagar på att hon aldrig får sova, att det inte blir roliga dagar osv. Har en treåring som varken kan somna eller somna om själv ( vilket kan ta timmar) och en liten 8 mån som ammar sig igenom många nätter, äter som en kratta och i princip aldrig sover mer än 45 min på dagen...Nämnde försiktigt att sova hela natten faktiskt fungerar. Men vissa når man helt enkelt inte. Fick tillbaka svar som lät som det var hämtat från FL typ, trots att vi ialla fall är överens om att vi inte diggar FL. "skall det fungera skall det göra et av RÄTT anledning annars får det vara.

Försökte förstå vad som var fel med att få så mycket mat man behöver, regelbundet, få sova lagom mycket och hela nätter, vara delaktig hemma och vara ute varje dag och skratta så lilla magen hoppar....men jag kommer inte på det. Men känslan av att jag skulle vara någon skurkaktig barnmisshandlare som utsätter mina barn för det här sitter kvar från samtalet. Det är så lätt att leva i MIN lilla flock där vi behövs allihop och då är det jobbigt när man plötsligt konfronteras med världen runt omkring. Att det är så illa på FL är väl en sak men nu kröp hatet som finns så nära och jag blev rejält illa berörd.

någon som har en kram över?
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Tetz »

Vilken stackars stackars stackars människa som inte kan öppna sinnet mer än så :cry: Det är så jag brukar tänka om människor som fastnat i dysfunktionella mönster men inte kan ta sig ur dem, utan istället gör sig själva till offer eller martyrer. Och i genren Barnasömn kryllar det av offer.
videunge skrev:någon som har en kram över?
Flera stycken faktiskt! Kraaaaam :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av TorsMamma »

KRAAAAAAMMMM!!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Stilla »

:heart: kram kram! :heart:

från en som blir ledsen av att nästan dagligen läsa på facebook om barn som håller sina föräldrar vakna om nätterna och barn som "visst tyckte det var morgon kl 5 gäääsp" och familjer som har legat och trängts i samma säng och ingen har kunnat sova och liknande... föräldrar som får tips från lilla mig om den här fantastiska sidan, som tackar för tips - och inte göööör nåt, bara fortsätter gnälla... :( ack ja, man kan inte leva åt folk, det får de göra själva :wink:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Luvisen »

Kram fr mig med! :heart:
Trist att inte kunna nå fram och inte kul att få en kalldusch över sig till svar. :? :evil:

Jag vet att man inte ska ge folk med "problem" en lösning för människan funkar inte så. Människan måste först tycka att sin situation är ett problem och sedan fundera fram o tebax om man ska göra ngt åt det och därefter VAD man ska göra åt det. Då först är men redo att "bolla" fram en lösning. :roll: :roll: Jag orkar själv inte med den typen av samtal när det kommer till SHN av den anledningen att barn får mig att känna panik. Jag orkar liksom inte tänka på föräldrarna utan vill bara hjälpa barnet och då kastar jag fram lösningen direkt. Varpå föräldrarna bara tvärnitar. Så jag har helt enkelt gett upp.

Jag säger inget förrän ngn frågar rakt på sak: Har du kört den där Anna W grejen? Ja, säger jag. Och du tycker att det funkar? Då säger jag: Jag VET att det funkar. Som en dröm! :P Sedan pysslar jag med min solstråle till barn och söker ingen mer diskussion kring det hela. Då får den föräldern fundera SJÄLV. Kanske sår jag ett frö, kanske inte.

Om jag skulle lyssna till mer gnäll om barnasömn fr en människa som inte vill ta till sig alternativ då blir jag bara ledsen och irriterad. Det är så ](*,) ](*,) plus att den som kritiserar SHN/SM på ett väldigt otrevligt sätt gör ju en som du säger videunge, illa berörd och det vill jag inte bli. Jag vill inte höra det där om barnmisshandel bla bla. Det är bara skitsnack som inte får sluka min energi. Jag glädjer mig hellre mer åt att VI har det förbaskat bra som NJUTER av livets gåva! :P Sen får dom väl stå där i sin bebisgegga! Tyvärr barnen också då... :cry: :cry: :cry:

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av videunge »

Tetz :heart: Torsmamma :heart: Stilla :heart: Tack!

Luvisen; det tråkiga i det här var att min lilla kommentar kom efter 10 min utläggning om att det här GÅR bara inte! vi bryter ihop! Ungen vägrar sova. VAD skall vi göra? Då kunde jag inte hålla mig riktigt.... :roll: dumt [-X

Men jag skall hålla tyst. såg att det sen blev en lång tråd på FB där flera olika beklagade sig att DE minsan också hade ett :twisted: hemma,,, Sen diskuterade de fram ock kom fram till att barnet absolut måste sakna närhet, så det skulle alltså snuttas ännu mer i stället och dra ner på sömnen...

Satt nu på morgonen och tittade på min lilla rosenkindade "skalman" som igår fick barnvakt hastigt och lustigt när jag fick åka till akuten med storan. barnvakten fick typ 2 min intro till ramsa och ömma järngreppet och berättade att det gick finfint att lägga. var ju bara att lägga ner ju :shock: :lol: Och då tänkte jag stilla att han i alla fall inte ser ut att lida plutten :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Videunge! :D

"Se på barnet!" :heart: Det är klart att din lilla unge mår bra! :D

Jag tycker att det är synd att knipa igen (är även rätt konfrontativ till min natur... :oops:) och VILL egentligen strö tips och råd omkring mig. 8) Jag tänker som så att de kanske avfärdar mig nu, men blir de så desperata att de griper efter halmstån så har de i alla fall hört talas om SHN. Och så ger jag helt kallt BB i present till vänner och kollegor som får barn... :mrgreen:

Däremot har jag insett att jag inte klarar att se positivt på världen jämt. Så för mig är det fråga om hur jag själv mår - när jag själv mår bra kan jag påpeka för folk att det finns en lösning på deras problem, men när jag själv är trött, ledsen eller ur form orkar jag inte med såna kallduschar som du beskriver. :cry: Så då blir det heller inget sagt.... eller läst på bloggar. Eller knappt forumet eller fb heller.

Det jag vill ha sagt är bara att det vore synd att kategoriskt sluta sprida ordet. Men att man får välja sin ambitionsnivå. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Luvisen »

Jag menar inte att man alltid måste vara tyst, by all means spread the word :mrgreen: , men om man verkligen vill närma sig en människa helt insyltad i sina problem och nå fram helt måste man först verkligen lyssna till vad människan säger. De säger att de är desperata och undrar vad tusan de ska göra men då får man treva lite till... :roll: Tyvärr.

Jag vet för den här typen av samtal tillhör mitt jobb. Man får liksom typ upprepa vad de säger. "Du känner dig desperat, du vet inte vad du ska göra." Och då kanske de skiner upp för de känner sig hörda men det är bara första steget. Då kan det vara så att de "bara" vill prata. Får ur sig sitt gnäll och inte alls få råd... Eller så vill de ha råd och då kommer de fråga ngt i stil med "Hur gör du?" " Fungerar det för alla barn?" Etc etc. Men som sagt man kan inte gå för fort fram om de egentligen bara vill gnälla och sen känna sig jätteduktiga som "står ut". Vilket nu var fallet eftersom de bara tänker forts med sin icke fungerade strategi... ](*,)

Lägg till detta att en del människors förändringsprocesser är lååååånga. De måste älta jättelänge innan de "vaknar till" och en del har snabba :D förändringsprocesser.

Så du kan ju alltid säga kort hur du fixat det och nöja dig med det? Ambitionsnivån är nog bra att fundera ut i förväg som Choko säger. Att ingå diskussion leder allt som oftast till att man få blaj på sig. :evil: Det är superjobbigt speciellt om det är en gammal vän eller så. Det är så mkt som gör mig ledsen när ngn säger massa dumma saker om SHN och så för de fattar inte vad de betytt för mig och vår son. Fast folk som mår dåligt orkar oftast inte tänka hur andra mår, de kan bara se till sitt eget elände då...Fast jag blir iaf besviken fast jag förstår att det är så. Det finns ju så väldigt mkt annat som man kan diskutera sakligt med vederbörande men inte just det här då...! :roll: Ugh!

Känner att jag hade en del att få ur mig själv i ämnet... :lol: :( :lol:

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Sarisparis »

Känner ocksâ igen mig i det ni beskriver. :?

Min taktik är att sprida mitt budskap diskret och skriftligt. 8) Jag är en ganska aktiv mejlare och kan dâ länka till nâgon av Annas förträffliga krönikor t ex. Precis som ni säger sâ är det mânga som gâr helt i lâs när man pratar med dem, precis som att man verkligen provocerar dem när man säger att det faktiskt FINNS en lösning. Tycker mig dock märka att när folk fâr ta ât sig information i sin egen takt och när det passar (en klar fördel med skriftlig kommunikation :D ) sâ gâr det mer ât rätt hâll, om än lite lângsamt i mitt tycke. :oops: :roll:

Däremot är jag alltid beredd att svara pâ frâgor om hur det kommer sig att mina ungar sover sâ fantastiskt bra, de är den bästa reklamen! :D

KRAM videunge och alla andra.

:heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av oakarin »

Hej!

Jag hade helt sonika sagt till den klagande mamman att "så länge du inte är beredd att förändra något för att få det bättre så är jag inte så sugen på att lyssna på ditt gnäll för det tillför varken dig, mig eller dina barn något mer än negativ energi. OM du vill att jag ska berätta lite för dig om AW så kan jag göra det eller så söker du hjälp någon annanstans, men tills dess får vi helt enkelt prata om annat." INTEGRITET! Det kommer antagligen få henne att studsa till och antingen bli döförbannad eller tänka till. Hon behöver en förändring i sitt liv. Den kommer hon att söka när hon är redo. När det blir behöver du inte ta ansvar för. (Om det nu inte är så att hon behandlar barnen illa med slag eller liknande, då ska du ingripa). Den dagen hon kommer tillbaka och vill lyssna kan du berätta. Du kan dock inte tvinga fram en insikt som måste komma inifrån henne själv. Du kan visa att det finns en väg ut genom att fortsätta med det du gör och som uppenbarligen fungerar.

Ha det så gott!
Amatörpsykologen Karin :wink:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av videunge »

Hej :D

jo jag tänker att de får väll göra så som det vill, det kan jag inte påverka, men det har varit en lång resa när de öppet frågat efter vad jag tror om varför hon inte sover. Har då smugit in "knep" från barnaboken om tex mat ( så mycket det går) De har ibland varit tveksamma, men också märkt att en del fungerat. :roll:
Det som gjorde mig mest ledsen var att när sen barnaboken nämndes så utbröt rena hatet. och i och med det hat mot det JAG står för när det gäller mina barn. Jag tycker också att det är upp till dem att läsa och välja att följa eller förkasta. och frågar man mig för 50 gången HUr jag gjort med mina (snälla) barn på nätterna så sa jag att jag läst mycket i barnaboken.

Jag vet att det finns hattrådrar inne på FL, jag vet att det finns läkare som går emot. Men det känns som att det är så långt bort, förstår ni? att det är ju Någon ANNAN, som inte jag känner liksom. Det här kom så enormt nära när det var en vän till mig. Det tar liksom mycket djupare. Att stå där och känna att någon man tycker om faktiskt tycker att den filosofin man använder i sin vardag med barnen, faktiskt är rena barnmisshandeln mm. :( Att då räknas liksom inte de resultaten. För då har mitt barn somnat för att det ger upp, kuvat...ja ni vet hur det låter. Tyvärr tillhör jag kategorin "känsliga" och jag blir ledsen. så fungerar jag. Eftersom jag kände mig dömd på felaktig grunder. Det behövde jag skriva av mig. Så tack alla ni som enggerar er

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Guldpuman »

:heart: Här kommer en stor kram från mig också :heart:
Visst är det tråkigt när det kommer så nära inpå?? Man blir förvånad över att någon som känner en och alla sidor därtill plötsligt skakar på huvudet.. Så himla trist :shock: Jag har vänner jag knappt pratar med längre eftersom vi har så olika syn på saker och ting. Och när jag känner efter så är det inget jag sörjer. Stå på dig, det finns inget inget inget fel med SHN som jag ser det. Det är bara kärlek och förstånd i mängder! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Cyan »

Jag brukar rikta min "mission" främst till folk som ännu inte är föräldrar. Både gravida och ännu icke gravida. Det är lättare att så ett positivt frö för AW-idéer och henne som person till folk som inte känner till henne.
Efter att ha berättat lite kort om hur jag gör och resonerar (dvs förmedlat lite barnaboksfilosofi), brurkar jag nämna att jag inspireras mycket av Barnaboken, etc.

Jag brukar faktiskt också nämna att Anna Wahlgren är rätt kontroversiell för vissa råd (magläget), men att man för den skull inte behöver förkasta alla hennes idéer (mina barn sover för övrigt på mage). Jag brukar även nämna att hon i vissa läger är högt respekterad och i andra har enormt "dåligt rykte". Detta för att många har fått för sig att hon ligger bakom 5-minutersmetoden (varefter jag berättar kort om den), men att hon i verkligheten är en av dess absolut största motståndare. Att hennes metod istället bygger på lyhördhet och kommunikation, att ge barnet svar och besked, lugna i sängen, etc. Det brukar folk tycka låter vettigt.

Faktum är att de flesta föräldrar jag pratat med som hört talas om Anna Wahlgren, ogillar henne främst för att de tror att hon ligger bakom 5-minutersmetoden.

Min tanke är att om de sedan börjar läsa på skälva och stöter på hatlobbyn så har de redan en lite mer nyanserad (positiv) bild och kan på ett korrekt sätt bilda sig en egen uppfattning.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av anna »

Det hela handlar om att gnälla för gnällandets skull. Tror jag.
De vill inte ta tag i det, det verkar för jobbigt och så intalar de sig själva att det inte är någon idé för "det skulle inte fungera ändå".
Istället har de små tävlingar i genren "vem har det jobbigast" där alla vill vinna :shock: :o
Vissa når man inte, det har jag lärt mig genom åren...
Sorgligt men sant... :cry:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Vad då fel anledning....

Inlägg av Luvisen »

Jag känner med dig videunge. :heart:
Det där har hänt mig några ggr och jag blev också illa berörd. Man tror man känner människor och så visar det sig att de har åsikter man inte kunde föreställa sig. :? :shock:

Som du säger är det ju självklart att de själva väljer vad de vill och inte vill göra men det är långt ifrån acceptabelt att sprida hat. Att säga nej är en sak men att sedan gå vidare med att säga att det är barnmisshandel bla bla. Det är bara fel! :evil:

Kram och stå på dig! Du gör RÄTT och BRA! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"