6 veckor, svårt att sova på dan.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Saba

6 veckor, svårt att sova på dan.

Inlägg av Saba »

Jag har en liten lillebror på sex veckor här hemma, och skulle behöva lite tips och support!

Storebrorsan standarsmodellade sig själv, i stort sett, och har sovit superbra sen han var helt liten. Den här lilla pojken är mycket känsligare och det sköter sig liksom inte av sig själv med "bara" standardmodellen"

Nätterna är helt ok, vi har en bra nattningsrutin och han kan sova 6 timmar innan första nattamningen.

Dagarna är däremot mkt knepiga med sovandet:

- mkt svårt att somna in. Även om han somnar i famnen vaknar han när man lägger ner honom.

- skarvarna. OMG, skarvarna. 40/45 minuter - sen är han vaken! Sover han i bärsjal sover han över skarvarna, men det har aldrig hänt i vagnen. Och vi vill ju helst att han ska sova i vagnen på dagarna. Är jag ute och går med vagnen kan jag få honom att somna om efter 5-10 minuters vakentid. Vagna eller solfjädra inomhus räcker inte.

Han sover inte på mage. Jag lindar honom och lägger honom på sidan. (Jag har provat att ha honom på mage, men det funkar inte så bra ens på nätterna - så jag har honom hellre på sidan). Larm finns förstås.

Att han skulle sova 2 timmar (eller mer!) känns väldigt långt borta just nu.

Eftersom han sover så upphackat och har svårt att somna själv har vi inga välfungerande rutiner just nu, tyvärr.

Nån som har några tips eller kan ge lite perspektiv?
Tetz

Re: 6 veckor, svårt att sova på dan.

Inlägg av Tetz »

Välkommen hit, Saba! Och grattis till lillebror! :heart: :-D
Saba skrev:Storebrorsan standarsmodellade sig själv, i stort sett, och har sovit superbra sen han var helt liten. Den här lilla pojken är mycket känsligare och det sköter sig liksom inte av sig själv med "bara" standardmodellen"
En del barn behöver mer ledning än andra, men det här styr ni upp :thumbsup: 8)

När det strular med en sån här liten människa så är det två saker det kan bero på: Mat och/eller vakenhet. Hur har ni det med de sakerna?

Hur länge är han vaken mellan sovpassen :?: 1,5 - 2 h är bra, men man måste hitta tecknen på att det är dags att lägga så man inte gör den lille övertrött.

Hur går det med ätandet :?: Ammar/flaskar du under 1,5 vaken timme, och påbörjar varje matning ca var 4:e timme?
Saba skrev:Larm finns förstås.
:thumbsup:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Saba

Inlägg av Saba »

Tack snälla!

Målen påbörjas oftare än var 4:e timme, just eftersom han sover så kort åt gången. Däremot är vi bra på att fylla vakentiden med mat. :)

Jag försöker sikta på 1,5 timmes vakentid - dock är det inte ovanligt att han är övertrött från förra kortis-sovandet, så ofta blir han dåsig/gnällig innan dess. Så det blir ju liksom en ond cirkel.

Sova för kort - gnällig och trött när han är vaken - somnar - sova för kort.

När vi försöker hålla honom vaken längre slår det över åt andra hållet, då somnar han knappt alls och blir ledsen. Pjuh!

Jag känner mig iofs helt övertygad om att även den här lilla parveln ska kunna få lika utmärkta sömnrutiner som storebror, men det blir helt klart en tuffare väg dit..
Tetz

Inlägg av Tetz »

Ja det är verkligen lätt att hamna i snutt och dutt-cirkusen när liten sovit för kort :? Min minsta tjej är snart 11 veckor och vi har hunnit komma ur spår några gånger med alldeles för korta sovpass och taskig aptit som följd på det. För att komma upp på banan igen har jag lagt några dagar på att få tillbaka rytmen, och därmed satsat mindre på att hon ska somna själv i stillastående vagn. Det klarar ju en liten bebis först när den fått ordentligt av mat och vakentid, så jag har "fuskat" lite och gått ut med vagnen för att ta oss förbi skarvarna. På köpet får man ju då att det blir bättre avstånd mellan måltiderna och då går det i mer mat :P

Sedan när rytmen ordnat upp sig har jag känt att vi kan fortsätta att träna på att somna och somna om själv :D
Saba skrev:Jag känner mig iofs helt övertygad om att även den här lilla parveln ska kunna få lika utmärkta sömnrutiner som storebror, men det blir helt klart en tuffare väg dit..
Bra att du har målet i sikte! :thumbsup: Det gäller att fokusera på helheten när man hamnar lite snett mellan varven.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Saba

Inlägg av Saba »

Hehe, "snutt och dutt-cirkus" var en väldigt träffande beskrivning! :wink:

Tack för ditt svar! Tänker att jag kanske ska lägga mest fokus nu på ATT han sover på dagarna nu, inte hur eller var. Känns som om han måste hitta en trygghet i sovandet först och främst.

Igår fick vi i alla fall till ETT längre sovpass - mycket bra! I vagnen till och med! (Och några katastroftupplurar också, iofs, men dom behöver man ju inte komma ihåg...)
Just a mother

Inlägg av Just a mother »

mitt förstfödda sov i bärsjal i 2-3 timmar men inte någon annanstans. Det blev bättre efter 3 månader. Barn är olika och man kan vara lyhörd till det enskilda barnet.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Visst kan man sova kortare pass i bärsjalen men jag tror att vagnen vinner i längden :wink: Här hemma användes den med framgång på kvällen när det skall lagas mat tex el som transportmedel. Skarvar tror jag på en så liten herre snarare behöver mötas med ännu mer mat. Hur gör ni vid matning? flaska bröst? man kan ju alltid toppa upp med antingen urpumpad bm el tillägg för att säkerhetsställa att liten verkligen är proppmätt. Speciellt kan detta behövas senare på dagen när mjölken är lite tunnare.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Saba

Inlägg av Saba »

videunge skrev:Hej :D

Visst kan man sova kortare pass i bärsjalen men jag tror att vagnen vinner i längden :wink: Här hemma användes den med framgång på kvällen när det skall lagas mat tex el som transportmedel. Skarvar tror jag på en så liten herre snarare behöver mötas med ännu mer mat. Hur gör ni vid matning? flaska bröst? man kan ju alltid toppa upp med antingen urpumpad bm el tillägg för att säkerhetsställa att liten verkligen är proppmätt. Speciellt kan detta behövas senare på dagen när mjölken är lite tunnare.

Hej själv, och tack för bra input! :)

Jag har liksom inget emot bärsjalen, men det är inte praktiskt genomförbart att han bara ska sova i den. Varken för mig eller resten av familjen. :roll:
Dessutom VILL jag ju att han ska bli så pass trygg i sovandet att han kan sova bra i vagnen. Eller på andra ställen.

Det kan mkt väl vara maten som spökar, även om det ibland känns som om jag ammar hela tiden, hehe! Jag upplever att lillebror inte är särskilt effektiv i sitt snuttande, och säkert hänger det ihop med att han är trött av att sova för lite. Ofta somnar han till vid bröstet. Det är sällan han släpper bröstet själv också. När han sovit ordentligt och är pigg äter han mycket mer koncentrerat.

Så det hänger ju helt klart ihop!

Dock är det absolut inte så att han får i sig för lite, han har gått upp väldigt mycket i vikt sen han föddes. Men effektivare (=piggare vid bröstet) skulle han absolut kunna bli.

Kan det vara värt att testa med flaska tro? Eller ska jag först och främst försöka effektivisera amningsstunderna? Och hur gör jag det?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Dessutom VILL jag ju att han ska bli så pass trygg i sovandet att han kan sova bra i vagnen. Eller på andra ställen.
jag tycker att du tänker väldigt klokt :heart:

varför inte göra så här. testa att toppa upp med flaska för att försöka få till ett långsovarpass och se om ni kan få till bättre ätande då liksom när han är utvilad. vad tror du om det?

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Saba

Inlägg av Saba »

Nu har det vänt här! :lol:

Bara de senaste dagarna har det varit jättestor skillnad! Han somnar själv i vagnen (knorrar och gnylar lite ibland, men ibland somnar han in helt lugnt också!) och skarvarna kan jag vagna över! Till och med har han sovit över skarvar själv också.

Vi är fortfarande inte uppe i två timmars sömn, men 1-1 1/2! =D>

Det var inte mer mat som saknades, vi behövde bara bryta den negativa spiralen i största allmänhet tror jag. Och så ska man väl inte underskatta det att en liten människa mognar och blir tryggare i sig själv också! Så jag har bara varit konsekvent och lugn. Strävat efter att få till bra SM-mål och två timmars intressant vakentid.

På köpet märker jag att nätterna blir bättre också. Jag tyckte ju att vi hade bra nätter innan, men nu är han mycket lugnare när han vaknar och kan sova uppemot 7 timmar. Inatt vaknade han halv fyra, och eftersom han inte lät hungrig eller ledsen tog jag inte upp honom. Låg och lyssnade på hur han fixade och gjorde små ljud i en halvtimme - tror han försökte somna om själv! Vid fyra blev vi dock tvungna att ta en nattmacka. :)

Nu känns det väldigt skönt och hoppfullt faktiskt! Var lite matt där för ett par veckor sen... :roll:

Tack för bra peppande här! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Men oj vilken härlig rapport!

kram till er för fint arbete :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

Så härligt att ni kommit in i en positiv spiral :D vilka härliga framsteg ni gjort!!!
Bra jobbat av dig med finfin Attityd =D> .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"