Vilgots föräldrar är trötta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elinkan
Kontakt:

Vilgots föräldrar är trötta!

Inlägg av Elinkan »

Vilgot är snart 7 månader, lillebror till Tuva som är 3.5år, en stoooor (12 gosiga kilon) kille med ett gladlynt humör och stor aptit. Men just nu är hela familjen i otakt. Det trasslar med sömnen och både Ville och hans två föräldrar är väldigt trötta. Jag behöver hjälp nu för att få ordning på rutinerna... Med storasyster gick det enklare, hon hade en naturlig klocka som stämde väl med standardmodellen, därför är jag nu handfallen när lillebror krånglar...

En dag med Vilgot ser ut ungefär såhär:

4:00 - Vaknar, nappistoppning. Somnar om och vaknar sedan ofta och krånglar fram till klockan sex ungefär när han är väldigt pigg.

7:00-7:30 -- Går vi upp, ny blöja och kläder

8:00 - Frukost, stor tallrik med havregrynsgröt och smörgås. Här är ofta Vilgot trött och extremt grinig, hänger i stolen, skriker och vill ha storasysters mat.

8:30 - ca 9:00 - Lek på golvet, lämna syster på förskolan, ny blöja och somnar ungefär 9:15 i sin säng i sitt rum.

ca 10:30 - Vaknar, fortfarande trött men kan inte somna om

ca 11:00 - Lunch, mat av någon form, typ potatis morötter och fisk. Äter oftast bra

ca 13:00 - Är trött, läggs i sin säng, ofta tar det tid att somna vid den här tidpunkten.
Tiden på den här sovstunden varierar kraftigt men är extremt sällan längre än en timme, är ofta fortfarande trött när han vaknar.

14:30 - Äter mellis med storasyster som kommit hem från dagis, yoghurt, fruktpuré eller en smörgås.

15:00 - Oftast ute i vagnen

16:00 - Är supertrött, sover en halvtimme i vagnen

16:30 - Vaknar eller blir väckt

17:00 - Middag, Liknande mat som på lunchen

17:30 - ca 18:45 - Lek hemma och förberedelse för kvällen, eventuellt bad

19:00 - Välling och läggs. Somnar oftast enkelt

1:00 - Vaknar och vill ha nappen.

Och sedan börjar dagen om...

Ser kanske ut som en ganska normal dag och vore det inte för att Vilgot vore så missnöjd själv så kanske jag inte skulle reagera så mycket. Det som sliter på mig och min man är springandet på nätterna. Försöker vara noga med delaktigheten och att han får hjälpa till och är en del av övriga familjen.
Jag skulle helst se att han kunde sova 19-07 och sedan sova två långa pass på dagen i stället för tre korta som idag, är det orimligt?
Sedan är det ju såklart en massa omständigheter som jag inte vet om man ska ta hänsyn till, han får tänder och det kliar hysteriskt i munnen, han tränar på att krypa all vaken tid och är missnöjd för att han inte kan det heller, just nu lite förkyld, osv...

Hjälp... [-o<
Mamma till Tuva född 080406 och Vilgot född 110312
videunge

Re: Vilgots föräldrar är trötta!

Inlägg av videunge »

HEj och välkomna!

Så det kan bli ni, men nu får vi hjälpas åt att strukturera lite. :wink:

Att man får tänder är inget hinder för att få sova på nätterna. Hur sover juvelen? eget rum, på mage med larm? helt mörklagt?

Matfördelningen ser rätt vettig ut, fast lite långt till frukost? kanske en flaska välling direkt när man vaknar sä man kommer igång lite? Inget hindrar en stadig grötfrukost på det :wink: :lol:

Sömn då. nej visst kan det gå att sova bara 2 pass. det är i brytpunkten de närmaste månaderna när måpnga går över till 2 lurar men man måste känna efter om det fungerar för liten.

vi har en 7,5 mån och kör så här

07,15 vakna och välling.
07 30 frukost med gröt
9.15-10 sova
11 lunch
12-13.30 sova
14.30 mellis (gröt och frukt)
15.45-16.05 sova
17.30 middag
18.45 välling
19.15 sova

vi har lagt vilorna ganska tätt inpå maten eftersom det här är lättare att somna när man är helt mätt-

men om liten orkar kan man ju köra antingen 45, 2 el 20, 2 el 45, 1,5 beroende på.

men varför inte kura? och ta bort nappen i ett drag? den stör bara och är glömd på en natt om ni gör det :wink:

Läs gärna Sova hela natten och fundra vidare.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Elinkan
Kontakt:

Inlägg av Elinkan »

Tack för ditt snabba svar!

Han sover helt mörklagt i sitt eget rum och har gjort sedan 1 månads ålder så inget nytt där. Sov på mage när han var bebis men på senare tid har det inte gått att ha honom på mage eftersom han står på knä och vaggar i sömnen (helt absorberad av sitt krypande :wink: ) så nu sover han oftast på sida eller rygg, kan vända över till ena sidan själv.

Jag håller med om att det är lite långt till frukost, har medveten försökt att undvika välling på morgonen eftersom han kräks hela dagen annars om han får flaska, dock så är det kanske värt en och annan spya om lille herrn är mer nöjd...

Tror en granne till mig har SHN, själv har jag bara barnaboken, ska låna. Väcker ni er på tiderna?
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Aj då, kräkas är ju inget kul #-o Men kanske ge gröten så tigigt som möjligt?

ja vi har väckt våra på tiderna. det är absolut lättast att sätta schemat så. Behövs det så har vi bjudit på att lägga tidigare, men då kollar jag också i andra änden så att säga om det inte finns ngn bra anledning och ser till så luren blir lagom lång. OM liten är sjuk så blir det längre sovpass. i första hand marginalkvartar.

vad gör ni när liten vaknar på dagen?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Elinkan
Kontakt:

Inlägg av Elinkan »

I morgon kör vi. Ska sätta tiderna och hålla på dom ordentligt!

När han vaknar på dagen så tar jag upp honom alternativt försöker få honom att somna om om han sovit för kort tid, fungerar dock extremt sällan.

Ska testa att ge lite välling i morgon bitti och hoppas han får behålla. Börjar med att styra upp dagarna och hoppas att nattsömnen kommer automatiskt ;)

Sedan ska jag fundera över det där med nappen, mest jobbigt för mig. Hur söver man ett barn utan napp??
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Du har ju barnaboken, börja där. det finns ett jättebra kapitel som heter problem? Sömn. Där får du en översikt över vad sova hela natten innebär som en början innan du får tag i boken :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Elinkan
Kontakt:

Inlägg av Elinkan »

Tänkte ge en lägesrapport från dagen idag.

Lilleman slog upp sina blå klockan fyra i morse, suck. Somnade om efter mycket buffning och krångel...

Väckte honom klockan sju och sedan körde vi på.

7.15 - välling
8.00 - frukost
9.15-10 - sova
11.00 - lunch
12.00-13.30 - sova
14.30 - mellis
15.45 - 16.30 - sova
17.00 - middag
19.00 - välling
19.15 - sova

Och det fungerade perfekt, han sov i vagnen de två senare passen idag för jag skulle iväg vid ett och ville inte väcka för tidigt. Det brukar gå si och så, men han har varit som en klocka. Det blev tio minuter förskjutet på eftermiddagen eftersom han vaknade tjugo över istället för halv och fick mat lite tidigare än fem. Annars så!

I kväll så har vi lekt lekt lekt, tankat positiva tankar och glada skratt och han somnade gott. Nu hoppas vi på en bra natt. Annars har vi laddat för buffning!

Dock har jag lite ångest för morgondagen. Vi ska på babysim halv tio så hans förmiddagspass kommer bli tokigt, han lär somna som en stock i bilen hem, då är klockan ca 10.30. Hur ska jag göra, låta honom sova och väcka för lunch efter en timme eller ska han få sova längre och sikta på endast två sovpass i morgon? :oops:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sent svar; men jag hade låtit honom sova, om han nu somnar i bilen, så det ändå blir lunch på den vanliga tiden. Om han kroknar framåt kvällen kan du alltid lägga en halvtimme tidigare, det funkar fint.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"