okej inatt kör vi!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nedia

Re: okej inatt kör vi!!!

Inlägg av nedia »

dina tips är värda guld nu när osäkerheten kryper sig på, gör jag rätt??

Nu har han vaknat ett par gånger och jag in fort som attans och lägger till rätta och buffar tills han blir lugn sen kör vi ramsan x4 och sen bekräftelsen, det är väl så jag håller på¨hela natten??

har inte hunnit med bekräftelsen varje gång då jag vart tvungen att springa in igen snabbt som attans, för nu e de väl på direkten jag ska in, inte avvakta?

är det för att de känner ens närvaro man inte skall sitta i rummet och invänta att de vaknar så man på direkten kan köra? nu springer jag från vardagsrummet dock inte så långt och så har jag babyvakten.

är de minsta rörelse som jag ska reagera på eller när jag märker att han krånglar, har läst lite olika...

tack tack tack för att du finns här sent en lörag kväll och hjälper mig genom detta...
Zackarias född 2009-07-23
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
Började shn kur 24/9 2011
nedia

Inlägg av nedia »

nu går ögonen i kors klockan är 0650 snart är det dags att väcka pappa för att gemensamt göra ett trevligt gomorron, nu håller jag tummarna att han sover tills dess.

natten blev så här:
1920 nattning
1941 lämnar med ramsa
2024 ramsa
2135-2150 vaknar arg buffar ramsar buffar buffar och buffar ramsar, bekräftar (känner mig vilsen i det jag gör men försöker vara bestämd ändå)

2200 vaknar arg, buffar och ramsar och samma procedur igen somnar 2217

0020 vaknar skit arg, buffar som aldrig förr, gör hela proceduren från början detta tar till 240, men nu hajjar jag poängen och vad jag ska göra, vi "pratade" ju faktiskt med varandra, heelt sjuk upplevelse, men vi förstod varandra efter mycket övertygelse att det inte fanns fara. känner att jag kanske buffat lite för mycket nu i efter hand, skulle ju lämnat och pratat tidigare men han va heelt uppgiven. sen när jag kom på mig så fungerade de utmärkt och han somna om 240

0530-0545 går in och buffar snabbt, ramsar ut och utanför i bestämd ton, nu sover vi! han pratar argt med mig hela tiden men jag överöstar och han ger sig och somnar, jag väntar en minut och bekräftar med mjuk ton...

undrar hur han reagerar om 15 min när de ska vaknas :) och äntligen får jag sova!
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

God morgon!

Vilket kanonjobb du har gjort inatt :D ! Du har verkligen lagt grunden för nästa nivå, som ni kommer till ikväll. Nu är det bara att hoppas att din man fortsätter på samma fina sätt under dagen idag.
nedia skrev:2135-2150 vaknar arg buffar ramsar buffar buffar och buffar ramsar, bekräftar (känner mig vilsen i det jag gör men försöker vara bestämd ändå)
helt rätt agerat! det är väl inte så konstigt att du känner dig lite vilsen så här i början innan du fått kläm på verktygen, men som jag fatta det så kändes det på ett heeeelt annat sätt senare under natten. eller hur? ta med dig den känslan i det fortsatta arbetet. sopa undan osäkerheten, intala dig att det du gör är RÄTT! sen kanske det inte ser ut på samma sätt som för ngn annan, men det är heller inte meningen, utan meningen är ATT man gör det :wink: !
nedia skrev:020 vaknar skit arg, buffar som aldrig förr, gör hela proceduren från början detta tar till 240, men nu hajjar jag poängen och vad jag ska göra, vi "pratade" ju faktiskt med varandra, heelt sjuk upplevelse, men vi förstod varandra efter mycket övertygelse att det inte fanns fara. känner att jag kanske buffat lite för mycket nu i efter hand, skulle ju lämnat och pratat tidigare men han va heelt uppgiven. sen när jag kom på mig så fungerade de utmärkt och han somna om 240
nu hade du nog "morskat upp" dig tror jag, och polletten trillar ner hos dig! och det var därför som han svarade oxå! en härlig känsla!

man kan inte buffa för mkt första natten! man SKA buffa MKT! just för att sen f rom natt nr 2 känna att det är färdigbuffat och man kan gå vidare och enbart använda ramsan.

jättebra att du är inne och känner på "backning" dvs att lämna honom ifred ett litet tag, avvakta och se hur det utvecklar sig. så kommer du att få jobba MKT nu i o m att ramsan tar över. jag vill dock sätta in ett :!: , nämligen - tänk på att han fortfarande inte fattar vad det är som händer, så han behöver er! även om det är lockande att backa och lämna och se vad som händer - se till att vara lika "på" med ramsan som med buffningen första natten (dvs natt nr 2). han måste få veta att ni FINNS där (ingen 5 mm här inte). ni får ramsa hur många omgångar som helst - ni ska ha sista ordet!
nedia skrev:har inte hunnit med bekräftelsen varje gång då jag vart tvungen att springa in igen snabbt som attans, för nu e de väl på direkten jag ska in, inte avvakta?
du gjorde helt rätt som började om på en gång! men bekräftelsen ska såklart avsluta hela "sessionen" om du fattar? men det tror jag att du gör :D av dina beskrivningar att döma :D
nedia skrev:är det för att de känner ens närvaro man inte skall sitta i rummet och invänta att de vaknar så man på direkten kan köra? nu springer jag från vardagsrummet dock inte så långt och så har jag babyvakten.

är de minsta rörelse som jag ska reagera på eller när jag märker att han krånglar, har läst lite olika...
dom ska ligga IFRED! de ska lära sig att somna själva, utan ngn annan närvarande i rummet. dessutom skulle man själv bli så himla stressad av att sitta och lyssna på deras stön och stånk medmera, så det har med det att göra oxå :) . AW menar ju att poängen är att vi inte ska överkoncentrera oss på våra barn, v måste tänka i termer av att vi har 18 andra barn och 20 kor som ska mjölkas etc etc :) idag så tutas man i att man ska åtgärda vid minsta lilla pip...även fast att barnet i själva verket knappast hade bett om det :wink: så det var därför jag skrev tidigare, att ni ska leva på som vanligt utanför hans sovrumsdörr. ett tips till längre fram i kuren, när ni kan börja backa lite mer, är att ha ngt sparat som man kan ägna sig åt - vika tvätt, plocka disk, dammsuga etc etc så att man inte står och nervar sig utanför dörröppningen. sk husljud förmedlar oxå närvara och trygghet till barnet!

när man hör ljud fårn barnet börjar man alltid med att avvakta och lyssna för att se hur det utvecklar sig. gnäll, gnöl. bök, glada ljud, småprat etc lämnar man därhän. är de arga så måste man oxå backa, för inga verktyg biter på arga personer! endast vid frågor och ledsenhet agerar man.

och jag tyckte att det var det du gjorde inatt :D . så jag hoppas att ni får en bra dag, och peppa dig själv nu inför att släppa buffningen och enbart köra på ramsan f rom ikväll.

:arrow: inte darra på rösten, lika säker och lugn som i natt nu, men utan den fysiska kontakten (närvarande är du ju!). det kommer nog se ung likadant ut i natt, med skillnaden att du introducerar honom för ngt alldeles nytt - och det kommer såklart väcka frågor, men då vet du hur du ska göra!

:thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Jag skulle vilja flagga för att du/ni stänger av babyvakten! Den har en tendens till att stressa ihjäl en, eftersom man hör minsta lilla skrap.

Visst, såhär i början av kuren ska man ju vara "på", men
f rom natt nr 3 kan man faktiskt gå och lägga sig och sova själv och kliva upp och ramsa utanför dörren när/om det behövs. Känner man sig jätteosäker kan man ju dra fram en madrass och sova utanför dörren nån natt. Vi delade upp kurens första 4 nätter - så min man körde de 2 första och gjorde det som du gör nu - satt uppe hela nätterna, och jag fick ta natt 3+4 och jag sov då som vanligt men klev upp och ramsade när barnen vaknade. Efter det delade vi på resterande av uppföljningsveckans nätter.Jag sov med öronproppar för att slippa vakna de nätter som inte var "mina".

:arrow: I o m att man går in i uppföljningsveckan
(dvs f rom natt 5) så tycker jag att man själv ska gå och lägga sig och sova i sin egen säng, som man brukar...men man kan som sagt göra det tidigare...

Barnen meddelar sig om det behövs :D Mina barn har sovit på ett annat våningsplan när vi kurat, bakom tjocka timmerväggar, och vi har hört dom för det, om de velat att vi ska höra dem alltså.

Apropå det där med överkoncentration :wink:
nedia

Inlägg av nedia »

känner mig ok med babyvakten är inte alls på helspänn men ändå vaken, är så rädd att somna ifrån idag är hur trött som helst men har laddat upp med dubbel dos redbull...

la honom kl 0715 (blev lite fel, han fick välling före badet å skrattet) somnade på 15 min och sover fortfarande nu är kl 2245.

får se vart den hör natten tar vägen...

har läst massor om säkerheten, och ska va där direkt om han ropar för att ramsa en gång, sen avvakta för svar och hoppas på att han av sig själv somnar in och när de bara inte går längre så ramsar jag igen, så står de i boken om jag tolkat rätt...

dagen för övrigt gick bra, han va ju hur trött som helst och vi fick väcka honom ur alla sovstunder, men han åt som aldrig förr... det va bara nu på kvällen min man missade att han skulle bada innan välling... hoppas inte de stör honom. allting annat har varit exakt efter schema.
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Godmorgon!
Hur har natten varit?
nedia skrev:har läst massor om säkerheten, och ska va där direkt om han ropar för att ramsa en gång, sen avvakta för svar och hoppas på att han av sig själv somnar in och när de bara inte går längre så ramsar jag igen, så står de i boken om jag tolkat rätt...

Härligt att det gått så bra för er under dagen igår :-) Det gör ingen skada att ni blandade om badet och vällingen, huvudsaken att han fick dem både tänker jag :)
nedia skrev:känner mig ok med babyvakten är inte alls på helspänn
härligt! :D inte alls lika nervis om jag då som hoppar till vid minsta lilla pip.
nedia skrev:dagen för övrigt gick bra, han va ju hur trött som helst och vi fick väcka honom ur alla sovstunder, men han åt som aldrig förr...
japp, så brukar det vara första dagarna...avs tröttheten alltså. aptiten den kommer som ett brev på posten när sömnen börjar sätta sig!

ha en bra dag! :D
nedia

Inlägg av nedia »

hej så här gick det, kommentera gärna.

1915 glatt gonatt buffarx4 ramsar
1920 lägger till rätta buffar snabbt ramsar bekräftar
1930 sover

2255 ramsar, avvaktar
2301 påminner
2305 tyst
2306 bekräftar
2307 svarar gnäller men somnar in 2308

0018 ramsar x1
0020 bekräftar
0021 ramsar, avvaktar
0025 bekräftar

0049 ramsarx1
0055 påminner han blir arg stökar pratar krånglar
0105 tyst
0106 bekräftar

0330 ramsarx1 han e ledsen pratar och stökar en del
0345 blir han tyst, jag bekräftar får svar och de blir tyst
0348 påminner

0650 vaknar till, avvaktar
0655 ramsar
0656 tyst, hoppar över bekräftelsen

0715 väcker glatt humör

så i det stora sov han tolv timmar vilket känns helst sjukt, ojkej att han vaknade till man jag va inte inne en enda gång, (va inne och la filten till rätta en gång när jag visste att han sov) så detta är väl framsteg?

han äter fortfarande massor och det har han aldrig gjort förut heller.

Lite frågor:
han är jätte ledsen när han skall sova i vagnen sina 45 min? meningen är väl inte att an ska somna ledsen, ska man ramsa honom lugn, nu då vi slutat vagna?

och nu tredje natten så kan jag somna lite själv, å när han vaknar så går jag upp och ramsar varje gång eller ska han få försöka somna om själv? är lite rädd att han hinner stegra och bli upprörd innan jag vaknar till och hinner fram???

tack för att du hjälper du hjälper mig genom detta....
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

nedia skrev:så i det stora sov han tolv timmar vilket känns helst sjukt, ojkej att han vaknade till man jag va inte inne en enda gång, (va inne och la filten till rätta en gång när jag visste att han sov) så detta är väl framsteg?
:lol: ja , va tycker du själv? KLART att det är :thumbsup:
fantastiskt fint jobb, ser att du avvaktat och väntat och inte överkoncentrerat dig =D> OCH att han faktiskt fattat galoppen relativt snabbt för att bara vara andra natten :D

jag tycker att du/ni ska vara noga med bekräftelsen dock, den behövs för att smyga in beviset på att han gjort rätt "bakvägen". var INTE rädd för att väcka (om det är det som gör att du struntar i dne ibland). det värsta som kan hända är att du får en utskällning: "TYYYYYST, jag VEEEEEET vad jag sysslar med" :roll: och då backar du/ni bara och lämnar ifred.

i o m att ni går in i uppföljningsveckan så drar ni ihop och bekräftelsen. så då blir 2 första ramsningarna i setet X4 påminnelse, och sen mjuknar man på rösten de 2 sista ...så då kör man alltså inte med en separat bekräftelse.
nedia skrev:han äter fortfarande massor och det har han aldrig gjort förut heller.
och han kommer att fortsätta :wink: . så- LASSA IN mat nu. hur mkt som helst, man tror inte sina ögon ibland, att de kan äta SÅ mkt :lol: men så är det :thumbsup: det är som att livet återvänder! (och det gör det ju :heart: )
nedia skrev:han är jätte ledsen när han skall sova i vagnen sina 45 min? meningen är väl inte att an ska somna ledsen, ska man ramsa honom lugn, nu då vi slutat vagna?
jajamän! precis som du säger - ingen ska vara ledsen eller somna ledsen. då dyker man upp med ramsan och försäkrar om vad det är som gäller helt enkelt. precis på samma sätt som när ni ramsar utanför dörren till sovrummet. det blir ju en extra utmaning för honom att somna i vagnen och ni är så pass tidigt i kuren än att man inte ska göra ngn utvärdering eller så, för saker kommer att ha ändrat sig när ni är klara med uppföljningsveckan. finns bara till hands och visa vad det är som gäller. lugn och fin och trygg.
nedia skrev:och nu tredje natten så kan jag somna lite själv, å när han vaknar så går jag upp och ramsar varje gång eller ska han få försöka somna om själv? är lite rädd att han hinner stegra och bli upprörd innan jag vaknar till och hinner fram???
reglen är ju faktiskt att man alltid ska avvakta! du får försöka hitta ett läga som känns lagom för honom utifrån vad du bedömer att han kan, dvs hur han förstår ramsan i dagsläget. ni är bara på natt 3 ännu, jag hade nog kanske inte krävt att han skulle kunna somna om helt och hållet själv, men jag hade nog haft lite slak lina och testat och sett var gränsen går.

jag lovar att du kommer att vakna om han behöver dig! och skulle det råkas stegra, då är det bara lugn och taktfast ramsande och förmedling av att man finns där som gäller, precis som vanligt! :D inget farligare än så kommer att hända. kanske tar det 10-15 min innan den värsta stormen är över, kanske ligger han och småhulkar av och till efteråt ett tag, men vad är det på det stora hela? nästa gång blir det annorlunda.

han MÅSTE få reagera och fråga just nu :) . och du/ni ska svara,svara,svara.precis på samma sätt som du gjorde natten till idag. det är NU ni lägger grunden till ramsan, detta mäktigaste av verktyg (iaf enl mig).
nedia skrev:tack för att du hjälper du hjälper mig genom detta....
det är därför vi finns här :thumbsup: :heart:

GOD natt :sleep:
nedia

Inlägg av nedia »

Natt nr 3

vågar knappt tro att detta är sant, ska vi snart få sova?
sömnen är det ända vi (mamman och pappan] bråkar om, å stackars lilla pojk som är lika trött som oss! varje dag har gått ut på vem ska få sova, vem är tröttast osv... Jag börjar nu se ljuset i den enormt mörka tunnel som varit!

1915 glatt gonatt (svårt att få till de riktigt glatt här då han e så himla trött å tjurig, försöker busa med honom i badet som är innan vällingen sen när han dricker så kämpar vi för att han inte ska somna, pappa lägger till rätta och ramsar ut, 6 min så sover han.

2244 knölar, ramsax1 somnar om inom 1 minut

2254 ramsarX2, han pratar, små gråter, stökar
2305 bekräftar han morrar tillbaka och börjar om
2312 påminner
2316 ramsarx2
2327 tyst, bekräftar

325 vaknar arg, pratar
327 ramsar med ton sista versen

0715 väcker glatt :))))

Ska jag nu den 4e natten försöka att inte ramsa alls?

han hinner bli så arg mellan måltiderna, precis när det är dags för mat, kan man ge han några minuter innan utsatt tid eller ska man va benård? jag har försökt ge han ett kex innan, annars e han så arg att han knappt kan äta, då måste vi ta 10 min å bara lugna ner oss, dock i stolen men de känns inge kul efersom jag vet att det är mat han behöver.

när han sover ute har vi täckt vagnen med ett svart lakan för att få det mörkt, kan jag nu ta bort det, känns som om han kanske skulle sova bättre med frisk luft rakt in i vagnen.

hur viktigt är det att pappa lägger sig i nätterna nu i början, han jobbar och behöver sova, men jag vill ju inte att detta bara ska fungera med mig?

åhhh jag e sååå glad, trött men glad!

Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Först: HÄRLIG läsning! Nu är ni ngt på spåren! :D =D>
nedia skrev:Ska jag nu den 4e natten försöka att inte ramsa alls?
Nejnej! Det är ju ert sätt att visa att ni finns därute! Här lämnar vi INTE barnet, och ffa INTE såhär tidigt i processen.INGENSTANS i SHN-boken står ngt om att man ska sluta ramsa i o m natt 4 [-X . Snarare tvärtom.

Bara för att han sover längre sammanhängade perioder under natten just nu så betyder inte det att han har förstått innebörden av ramsan - dvs att ni finns däute och att allt som ska göras är att somna om. Han kommer att vakna, och han kommer att fråga,fråga,fråga.Så ramsan, den lämnar man aldrig! Jag ramsade min 15 -månaders x 4 så sent som imorse eftersom han vaknade redan 6.15, och han har varit säker sovare sen i december förra året :wink:.Man backar ju såklart i takt med att barnet blir säkrare och säkrare, men det är en annan femma som du säkert förstår... :wink: Och även fast de är s.s så kan de behöva en påminnelse ibland,istället för att man kommer in och har sig i sovrummet.

Nu ska ni istället arbeta med att sätta ramsan, dvs försäkra honom om den, låta den sjunka in.Alltså BETYDELSEN av den.
så, jobba på i SAMMA fina stil som inatt :thumbsup: . Lugn och fin. Och bra att ni ger honom lite space och avvaktar oxå, för tis nog (ganska snart) så ska ni "våga" börja backa ännu mer med ramsan oxå. Men ni är ju ännu inte klara med själva kuren (den är ju faktiskt 4 dygn :roll: ) så än kan ni inte börja ge honom hur långa tyglar som helst.

Har du läst kapitlena om Lugnet, Säkerheten och Tryggheten? Ni håller nu sakta men säkert på att lämna "Lugnet"-stadiet och snart kommer ni in i Säkerheten-stadiet ( i om uppföljningsveckan). Så, beröva honom inte lugnet utan skicka med honom en stor portion till av den innan ni går in i uppföljningsveckan f rom imorgon (är det väl?). Han har precis kommit ner i varv nu och börjat acceptera dne här nya ordningen, och då vore det ju grymt oschysst att bara lämna honom. Eller hur!

Jag hade haft kvar det mörka skynket över vagnen hela kuren. Det är avgörande för insomnandet och den goda sömnen att de inte störs av dagsljus. Det är ju inte bara "störande" I SIG, utan hjärnan reagerar ju faktiskt på dagsljus oxå. Jag vet de som klippt isär skynket på mitten, liksom delat på det, så att luften har kunnat komma in den vägen iaf.

Vaken utevistelse rekommenderas ju minst 1 tim/dag, så ta och dra ut mellan lurarna och måltiderna och traska med vagnen eller så ( el ta med ett liggunderlag och låt honom ligga och kräla på och motionera lite :wink: och pilla med löv och grenar etc), då behöver du inte dåligt samvete för den biten tänker jag.

Är han JÄTTEHUNGRIG - använd marginalkvarten vetja!Den får ju användas även på måltiderna såklart! Behöver han, kläm in ett extra mellis el en frukost nr 2 på fm, det är många "småttisar" som har det så eftersom de är så rysligt hungriga. Och jag rek starkt efterrätt till varje huvudmål (dvs lunch och middag) , det ska vara både puré och frukt :D Mmmmmm....
nedia skrev:hur viktigt är det att pappa lägger sig i nätterna nu i början, han jobbar och behöver sova, men jag vill ju inte att detta bara ska fungera med mig?
Det kommer att funka med pappa oxå, förutsatt att han vet vad som ska göras! Han kan kanske ta läggningarna istället och ev tidiga uppvak på kvällstid innan han själv lägger sig för natten? Samt ev tidiga uppvak på morgonkvisten oxå, om han ändå ska upp och jobba?

Kör på nu! Det här går ju hur bra som helst!

nedia

Inlägg av nedia »

ja va bra så man kan dela på dygnet under kuren nu det spelar ingen roll vem som gör vad, tar han första vaket så tar jag andra så kan han ta tredje tex?

ska man ramsa direkt när han vaknar eller ska jag ge honom en chans att somna om? har lite svårt å förstå när jag ska avvakta???

läser boken om å om igen å säkerheten likaså...

nu vet jag inte hur jag ska göra, han sover i vårat rum, jag å min man sover på soffan å madrasser nu under kuren. vårat rum är jätte litet så de är i stort sett hans spjälsäng å sen våran. Kan vi komma tillbaka in där eller är de dumt, funderar på om jag ska göra plats åt honom nån annastans, eller rättaresagt åt oss :) tanken är arr han ska dela rum med sin 2 åriga bror men han sover inte heller på natten (ÄN) snart är det dags för honom och bli kurad oxå kan jag lova, och när båda två sover ordentligt kanske flytta ihop dom, input på det?
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
nedia

Inlägg av nedia »

å en sista sak så himla svårt att få till de glada gonattet, han e så trött id den tiden så han bara tjurar nästan, tips å råd? jag har försökt köra de glada vid badet sen flaska å sen raka vägen så kanske han kommer ihåg de glada fr badet, även när vi matar så pratar vi glatt å letar efter ett leende men efter flaskan är de kört att få ett skratt...
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

nedia skrev:a va bra så man kan dela på dygnet under kuren nu det spelar ingen roll vem som gör vad, tar han första vaket så tar jag andra så kan han ta tredje tex?
som sagt - bara man gör på samma sätt så spelar det ingen roll vem det är som gör det :D
nedia skrev:ska man ramsa direkt när han vaknar eller ska jag ge honom en chans att somna om? har lite svårt å förstå när jag ska avvakta???
alltså...när du hör att han börjar låta, det är DÅ du avvaktar. dvs du är inte lika på som du var under natt 1 och 2 .testa och se vad som händer.blir det gnöl eller prat - låt det vara. kommer det frågor el blir gråt - DÅ ramsar du. du kan oxå öva dig på att backa i själva ramsningen, dvs låta den bölja av och an, som ett samtal alltså. använd olika tonlägen, olika melodier etc beroende på vad du vill förmedla.

MEN - låter han ledsen på en gång, alltså direkt ur uppvaket, då kan han ju såklart behöva en ramsa direkt. det där måste man liksom pröva sig fram i själv, det ser så olika ut från barn till barn. men ni kommer att lära er vad som är "lagom" ramsning och när det passar att avvakta eller inte. ge det tid bara. ibland gör man en missbedömning, men då får man bara ta å börja om igen och sopa upp resterna (typ ta en arg attack el ngt) och sen gå vidare.

men vet du, allt det här GÖR DU redan :D , iallafall av dina "rapporter" att döma. så du behöver inte tänka om el göra nytt utan bara fortsätta helt enkelt :)
nedia skrev:läser boken om å om igen å säkerheten likaså...

jag hade väntat med att flytta in mig och mannen iallafall tills uppföljningsv var över. om möjligt hade jag då spärrat av med en vikskärm eller ett draperi/en filt i taket - för att minimera synintrycken. kan ni så kanske ni ska fortsätta sova i vardagsrummet eller var ni nu sover tills vidare. när storebror oxå sover som han ska så kan de flytta ihop, inga problem!

jag kan tänka mig att han är ganska så slut nu i o m att han kuras, så då kan man få locka och pocka avs skrattet till gonattet. meningen är att man ska BUSA JÄRNET! killas, "brottas", tjorva, flyga flygplan...allt som bara går. och gärna "överrivet" och gärna ända ner i sängen. i takt med att hans kropp ställt om sig så kommer det säkert. och det är ju inte bara inför sovstunderna och inför natten som man ska busa och skratta, utan under hela dagen :mrgreen: (iaf enl mig).

hoppas ni får en god kväll och en god natt. själv ska jag iväg på föräldramöte :mrgreen:
nedia

Inlägg av nedia »

4e natten

1915 glatt gonatt (inte jätte glad men lite gladare än tidigare) ramsar ut
1920 somnar

2345 vaknar ledsen ramsarx1
2346 somnar om, bekräftar

0605 vaknar ledsen ramsarx1
0606 somnar om , bekräftar

0715 väcker honom glatt

har problem med fags lurarna i vagnen, idag tog de 15 min han är heeelt knäckt och jag var tvungen att vagna honom när ramsan gav noll effekt. va de helt fel, för jag fick känslan att det va de han va ute efter men jag vill ju inte att han ska grina sig till söms???
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. vagnen. Det är så här att man vagnar inte för MYYYS och att någon skriker det till sig.

Utan i så fall drar du typ 2 drag. (kan tänka mig han tystnar på första draget) går med ramsan X4 HÖGT och LJUDLIGT. Sen Husljud! eller andra HÖGA ljud. Tillbaka, dra 2 drag sen gå med ramsan, igen och igen och igen. Han skall lära sig att ramsan är det som gäller , inte vagning tills man själv är nöjd.

har du läst "thaimassage tråden"? :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"