Min dotter har precis fyllt ett år, men jag börjar tråden här alla fall. Vi kurade vår tjej för 6 veckor sedan och det har verkligen gått hur bra som helst! Somnar nu på 2-3 minuter och sover utan att vakna i 12 timmar. Vi är överlyckliga!
Nu till vårt problem. Hon har fortfarande inte lyckats med att somna om när hon vaknar på dagen. När vi startade så hade vi ett schema där hon skulle sova 45+1,5 lurar men när hon aldrig kom över 30 minuter på någon av dom och det var väldigt besvärligt att lägga henne för det tog så lång tid varje gång beslutade vi oss för att ändra om till en sovning som vi vill ska vara 1,5 h.
Precis som på kvällen så somnar hon jättelätt, vi kör skrattet och vi mörklägger för då somnar hon bäst, men fortfarande så vaknar hon alltid efter 35-40 minuter och vi har aldrig lyckats få henne att somna om eller att sova längre.
Vad kan vi göra för fel? De få gånger hon vaknar på kvällarna eller någon enstaka natt så tar ramsan hur bra som helst och hon somnar om direkt. På dagen blir hon jättearg när vi kör ramsan.
Man märker på henne att hon behöver sova längre, sista timmen på kvällen är hon jättetrött!
Tacksam för tips
Problem med dagssömnen
-
LilloppansMamma
Re: Problem med dagssömnen
Hej och välkommen irismamma!
Skönt för er alla med de fina nätterna!
Lägg ut den lilla damens schema, så tar vi en kik på det! Vad gör ni när hon vaknar på sina lurar?
I vissa fall kan det vara motiverad att minikura dagarna för att bryta ett trist mönster. Men vi kikar först på schemat och tittar lite på hur ni gör när Iris vaknar på dagarna.
LilloppansMamma
Skönt för er alla med de fina nätterna!
Lägg ut den lilla damens schema, så tar vi en kik på det! Vad gör ni när hon vaknar på sina lurar?
I vissa fall kan det vara motiverad att minikura dagarna för att bryta ett trist mönster. Men vi kikar först på schemat och tittar lite på hur ni gör när Iris vaknar på dagarna.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej och tack för svar. Så här vill vi att dagarna ska se ut:
7 fukost gröt och smörgås
9 mellis frukt
12 luch lagad mat
12.30-14 sova
14.30 mellis frukt
17.00 middag
18.30 gröt
19.00 godnatt
Vi följer schemat förutom att sovstunden oftast tar slut vid 13.10-13.15.
När hon vaknar så försöker vi få henne att somna om med ramsan in i det längsta innan vi går in till henne. Vi tar inte upp henne när hon är ledsen/arg utan vi försöker alltid få henne glad först.
Hur skulle man kunna minikura för dagarna?
7 fukost gröt och smörgås
9 mellis frukt
12 luch lagad mat
12.30-14 sova
14.30 mellis frukt
17.00 middag
18.30 gröt
19.00 godnatt
Vi följer schemat förutom att sovstunden oftast tar slut vid 13.10-13.15.
När hon vaknar så försöker vi få henne att somna om med ramsan in i det längsta innan vi går in till henne. Vi tar inte upp henne när hon är ledsen/arg utan vi försöker alltid få henne glad först.
Hur skulle man kunna minikura för dagarna?
-
LilloppansMamma
Hej!
Hur upplever ni att hon äter kring lunch? Jag ser att ni kommit långt i kuren. Så jag tror ni skall kunna fixa detta utan minikurning. Behövs frukten klockan 9? Tänker att den kan dämpa aptiten vid lunch?
Annars är rådet att odla ramsan på dagslurarna- att ni helt enkelt upplyser henne om att det fortfarande är sovtid för henne. Hon behöver verkligen sin middagslur. Det är tyvärr ingen idé att göra henne glad i sängen innan ni tar upp henne. Verkningslöst tyvärr
Ta upp henne inom marginalkvarten om det är nödvändigt och då får ni stå för det glada även om juvelen inte gör det.
Kan det gå i mer mat vid lunch?
Odla ramsan-avvakta- och:
REJÄLA husljud
Om nödvändigt utnyttja marginalkvart
Ni står för det glada när ni tar upp.
LilloppansMamma
Hur upplever ni att hon äter kring lunch? Jag ser att ni kommit långt i kuren. Så jag tror ni skall kunna fixa detta utan minikurning. Behövs frukten klockan 9? Tänker att den kan dämpa aptiten vid lunch?
Annars är rådet att odla ramsan på dagslurarna- att ni helt enkelt upplyser henne om att det fortfarande är sovtid för henne. Hon behöver verkligen sin middagslur. Det är tyvärr ingen idé att göra henne glad i sängen innan ni tar upp henne. Verkningslöst tyvärr
-
LilloppansMamma
Glömde en grej!
Socialdelaktighet? Får hon vara med och arbeta med er? Utevistelse?De små måste ju också utfört arbete och frisk luft för att somna gott