okej inatt kör vi!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nedia

ska kura mimn 5 månaders önskar tips å svar på mina frågor

Inlägg av nedia »

tänkte nästa vecka börja kura min 5 månaders pojke som idag vaknar allt ifrån varje timme till 5ggr per natt, ibland vill han äta och ibland bara massa knorr

frågor:
han är fem månader och sover idag i sin spjälsäng som är brevid våran säng, jag har ingen liggvagn kan jag kura honom i sin säng eller måste det vara en vagn?

han har inget eget rum och v har inget rum över som de ser ut idag kan jag kura honom i sin säng brevid min i vårt rum?

börjar där och hoppas på er hjälp :))
Zackarias född 2009-07-23
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
Började shn kur 24/9 2011
LilloppansMamma

Re: ska kura mimn 5 månaders önskar tips å svar på mina fråg

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Nedia!

Klokt beslut att kura, snart får ni alla njuta va den goda sömnen! :)

Du har SHN-boken antar jag?
nedia skrev:ibland vill han äta och ibland bara massa knorr
Vad äter han i nuläget? Man behöver riktig mat i magen för att kunna sova gott.
nedia skrev:han är fem månader och sover idag i sin spjälsäng som är brevid våran säng, jag har ingen liggvagn kan jag kura honom i sin säng eller måste det vara en vagn?
Du kan kura absolut kura i säng. Bestäm innan kuren bara vilken lur som ska ske var. Sedan får du hålla fast vid det beslutet tills kuren har satt sig.
nedia skrev:han har inget eget rum och v har inget rum över som de ser ut idag kan jag kura honom i sin säng brevid min i vårt rum?
Under kuren hade jag inte rekommenderat att ligga i samma rum. Kan ni sova i vardagsrummet under själva kurdygnen? Sedan under uppföljningsveckan kan ni smita in i sovrummet när ni ska lägga er.

Läs, läs, läs och KÖR! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
nedia

Inlägg av nedia »

åh tack så mycket för hjälpen, har så många frågor och ska köpa boken idag.

har du fler tips och råd så är de välkommet.
Har lite svårt att få tag i den bok 2005 med dvd i, vet någon vart man kan hitta den?
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Om du vill köpa boken finns den billigt på adlibris.com
om du vill låna så finns den åtminstone på två bibliotek i västra Götaland. Gå till ditt närmaste bibliotek och fråga efter boken, finns den inte där kan du be dom beställa in den kanske?!?

Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att det är väl värda pengar att investera i en köpebok, då man kommer att vilja läsa den väldigt många gånger och i flera intervaller (så att säga). Jag har själv läst den från pärm till pärm ett tiotal gånger och skummat den desto fler :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
nedia

okej inatt kör vi!!!

Inlägg av nedia »

Är så laddad för att se hur detta ska gå jag tror på det men de känns heelt overkligt att jag och min man och mitt barn ska inom snar framtid få en natt med sömn!

Nu har jag läst boken och skrivit anteckningar och klistar fast dessa på dörren så jag inte ska tappa bort mig mitt i natten, laddat med kaffe och redbull.

Skrivit schema till min man så han klarar dagen i morgon när jag ska sova..

Är det nåt jag glömmer som jag borde göra nån som har tips till mig??
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
nedia

Inlägg av nedia »

har köpt boken nu och ikväll kör vi! Är lite osäker på det här med resten av familjen har en på två en på nio å en man?? han på nio kastar jag in på rummet med en påse chips å en film så är han tyst, han på två skall ju sova strax efter jag tänkte söva den lilla så då kan jag väl kasta in pappan med honom så det är tyst från röster och sen ha teven på och allt annat som vanligt eller? det är så svårt med andra barn sammtidigt kan jag känna.
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej nedia!

Jag har kurat 2 av mina 3 barn, de äldre var 2 år när jag gjorde det och kan säga som så - att om man som förälder förklarar för de äldre barnen vad det är man sysslar med så brukar de inte bry sig ett dugg.Även en 2-åring fattar :D !

Att det låter utanför minstingens rum när han ska sova är ingen fara :) ! Sömnen störs inte av ljud, däremot av synintryck. Så det är därför det är så viktigt att det är totalt kolsvart inne i sovrummet - att spraya vatten på fönsterrutan och klappa på aluminiumfolie brukar vara det allra bästa. Man ska inte kunna se handen framför sig och det ska inte sippra igenom ljus nånstans, vare sig från fönstret el under dörren.

Ni lever på precis som vanligt utanför sovrummet! :thumbsup: Det säger oxå till ert lillhjärta att vi finns här, allt är som vanligt, "bössan är laddad, vi lämnar dig inte, du kan lugnt somna om" :heart: Så, inget smygande eller hyssjande.

Lycka till :D

Mvh Sanna
Nat

Re: okej inatt kör vi!!!

Inlägg av Nat »

hej,

En av de viktigaste delarna för en lyckad kurning är förutom rätt attityd och att vara pålästa att ha ett fungerande schema. Ni kanske vill skriva schemat här så kan vi bolla lite tankar och idéer?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Nedia!

Vi har en och samma tråd kring samma barn. Det blir lättast för alla som vill hjälpa er. Jag ber en moderator flytta ihop dina trådar. :D
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
nedia

Inlägg av nedia »

ÅH tack tänkt kura min två åring efter lillplutten! herregud jag har inte sovit på tre år känns helt ofattbart att vi snart kommer att få det

hur gjorde du när du kura dina stora?
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

jag uttryckte mig nog klumpigt :? Mina barn har varit "bäbisar" när de kurats (9 mån resp 5 mån).Jag menade att syskonen varit 2 år :wink: .

Det finns ett forum här på hemsidan för kurbarn över 1 år, vet inte om du sett det? Där kan du gå in och ställa frågor och få tips och råd precis på samma sätt som här :) Grundprincipen är ju såklart den samma med äldre barn :) men sen går det ju såklart lite annorlunda till, t ex buffar man ju inte en 2-åring.
Men en sak i taget kanske? :wink:

En annan sak - jag ser att du har två trådar öppna här, och vill vill bara ha en tråd/barn eftersom det blir lättare att hålla rätt på vem som är vem! Så jag stänger din andra tråd OK? Så kan du ha den här i fortsättningen :) . Skriv gärna in födelsedatum på ditt barn, samt när du påbörjat kuren längst ner i sidfoten på din "profil", då kan vi snabbare komma med råd utifrån barnets specifika ålder samt var i kuren ni befinner er :D

Lycka till ikväll! Det viktigaste nu natt nr 1 är att buffa vid MINSTA lilla pip. Sätt dig på vakt utanför dörren ("med bössan laddad") och in vid minsta lilla ljud. Sen släpper du buffningen f rom imorgon kväll och låter ramsan jobba istället :thumbsup:

Mvh Sanna
nedia

Inlägg av nedia »

absolut stäng den andra, jag är som sagt helt ny här och förstår inte riktigt hur man gör...

förstår inte var jag ska sätta födelsedatum.

sätter igång nu kl 19 med bad å pyjamas
915 välling å glatt gonatt

715 gomorron
730 frukost gröt katrinplommon
915-10 45 min sova i vagn ute
1130 lunch, burkmat och ev ersättning/välling efter
12-1330 sova säng
1530 mellis fruktpure el mosad banan
1545-1630 sova vagn ute
18 gröt katrinplommon
19 bad å pyjamas
1915 välling och glatt gonatt

ser det okej ut?

undrar lite över i morrn det nya sovrutinerna

ska jag buffa i sängen och vagna i vagnen?
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

nedia skrev:bsolut stäng den andra, jag är som sagt helt ny här och förstår inte riktigt hur man gör...

förstår inte var jag ska sätta födelsedatum.
kolla på sidan, nästan längst uppe till vänster. där finns det ngt som heter "kontrollpanel". gå in där, välj "profil" och sen "ändra signatur". då får du upp en stor ruta där du kan skriva in t ex födelsedatum på barnet och datum när du börjar kura. då syns det i sidfoten av dina inlägg (jmfr med hur jag har
t ex). glöm inte att trycka på spara :) !
nedia skrev:715 gomorron
730 frukost gröt katrinplommon
915-10 45 min sova i vagn ute
1130 lunch, burkmat och ev ersättning/välling efter
12-1330 sova säng
1530 mellis fruktpure el mosad banan
1545-1630 sova vagn ute
18 gröt katrinplommon
19 bad å pyjamas
1915 välling och glatt gonatt

ser det okej ut?

det är lite för långt mellan måltiderna :wink: ! mitt förslag är att ni ger lunch kl 11, mellis 14 och middag kl 17. frukosten och kvällsslurken kan ni ha de tider du angivit.

eftersom det är menat att han ska kliva upp 7.30 hade jag nog lagt fm-luren 9.30 så att det har gått exakt 2 tim från det att han klev upp. det kan tyckas löjligt men en kvart hit el dit kan spela roll.

jag skulle oxå vilja flagga för att ni ger ett mål mat även till middag, dvs puré och frukt till efterrätt :D inga katrinplommon på kvällen [-X då är det risk för bajseri ju...
att ge plommon på morgonen räcker gott och väl! då brukar de göra sig av med det dom behöver under dagen och sen slipper man fundera på om det har kommit bajs under natten :)
nedia skrev:ska jag buffa i sängen och vagna i vagnen?
exakt! buffa och vagna är samma sak dvs de ger samma effekt. därför släpper du även vagningen f rom dygn 2 (dvs på måndag). då ska han somna i stillastående vagn, du ramsar precis som vanligt, och gör som om han hade legat inne i sängen bara. vill du sen promenera iväg, så vänta 10 min efter att han somnat.

mörklägg noga i vagnen oxå. en tjock mörk filt (som ändå släpper igenom luft) och som hänger över HELA vagnen (inte bara suffletten). det är jätteviktigt! som jag sa tidigare - ljud stör inte men ljus och synintryck gör det.

Okej. Nu är ni igång antar jag! Håller tummarna för er, jag tror det kommer gå hur bra som helst! Tänk på att ni har 11 dygn på er, mkt kommer att hända under den tiden. Huvudsaken att ni vuxna förmedlar lugnet och tryggheten (du har väl läst de kapitlen i SHN-boken? de är kanon för den egna självkänslan :thumbsup: \:D/ ). Det här är en process, så det kommer bölja fram och tillbaka, men bara ni vuxna står pall och håller er till samma spår hela tiden så kommer ni ro detta i hamn! Kom ihåg att er lilla kille inte vet ett dugg om hur man gör när man sover - nu ska ni lära honom!

:thumbsup:

/Sanna
nedia

Inlägg av nedia »

åh tack för ditt stöd nu är vi igång, buffade i ca 15 min sen ramade jag ut så fort jag kände att han blev tyst och avslappnad, vet inte om han hann somna... vaknade till nu och jag ramsade utanför döörren x4 nu e han tyst!

blev de fel om han hann somna eller tar vi igen det inatt?

de va himla svårt, jag har ändå övat en hel del men kände att de va svårt att få till takten...
Ej påbörjad kur, än!

Zeven född 2011-04-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

det gör inget såhär inledningsvis om de råkar somna när man buffar.huvudsaken är att de får känna sig trygga och avslappnade när de glider in i sömnen. ramsan hör de ändå gnm sömnen :wink: , så du gjorde helt rätt som ramsade dig ut fast att han sov :)

bra att du stannade kvar utanför dörren och ramsade när han sen vaknade - och han tog det :thumbsup: fast se till så att du använder buffningen framförallt i natt, det KAN vara knepigt för honom att fatta vad det är som gäller såhär natt nr 1. det är INTE meningen att ramsan ska sitta just nu, nu är fokus på LUGNET!

visst kommer du ihåg bekräftelseramsan oxå? (mjuk röst :"preciiis sådär") vänta inte för länge med den, så att han hunnit somna, utan den ska han ha med sig på väg in i sömnen, så att han vet att han gjort rätt :)

jo, det kan va lite meckigt att få till buffningen...öva på ngt medan du sitter uppe. tänk : hela ena handen formad som en stor och varlig "skål" som taktfast buffar (jag tycker uttrycket i sig är så talande) . räkna takten tyst: 1 å 2 å 3 å 4 å 1 å 2 å 3 å 4 osv osv. var stadig på handen, inget "fjes" - de brukar tycka att buffning är asskönt och har inget emot att man "tar i" lite :wink:

den andra handen håller du som stöd över hans rygg, försöker han lyfta på huvudet får du hålla ner det med ett finger, bara som en markering alltså , inget tryckande el pressande, men ett handfast och konkret bevis på att du är där och att meningen är att han ska ligga ner.vill man kan man markera lite lätt med handen man har över ryggen varje ggn man buffar, så att det blir dels skjuts i baken men även lite stöd över ryggen.

själv andas man lugnt och fokuserat, in gnm näsan ut gnm munnen. tycker man att det är kämpgt kan man ju räkna till 200 eller 300 el ngt , bara för att hålla tankarna på annat.

såhär har jag/vi gjort och ni kommer snart att hitta er stil :)

kör på nu bara! bläddra i SHN-boken och läs de där kapitlena jag tipsade om ("lugnet" "Säkerheten" och "Tryggheten"). det kommer gå jättebra för er inatt!

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"