Kurar min 10 månaders son...andra dagen...har ni några råd?
Kurar min 10 månaders son...andra dagen...har ni några råd?
Hej,
som sagt var har jag precis börjat kura min lille pojke, tycker det går bra, slopade nappen och han gillar buffning...(skulle va typiskt mig att fastna i buffningsträsket...) Han har inga problem att somna varken på dag el kväll, men han kan vakna 6-7ggr per natt.
Jag sover nu på madrass utanför hans dörr (står att man inte får sova..men va ska man annars hitta på i 12 timmar som helt övertrött 2 småbarnsmanna) när han vaknar går jag in och lägger honnom på mage och buffar och när han slappnar av solfjädrar jag lite och smiter ut så fort som möjligt, ibland får jag gå in igen. senaste 2 nätterna (sedan jag började kura) har han vaknat 4ggr per natt. Problemet är ramsan, när jag ska smita ut och börjar ramsa så vaknar han och skriker...nu kör ja ramsan tystare..men är inte tanken att han ska höra ramsan... det står ju i boken att man efter första natten redan ska avveckla buffandet och att ramsan ska ta över mer och mer...hmmm detta oroar mig...kanske oroar mig för tidigt men med era råd kanske jag får det rätt från början,
Misha
som sagt var har jag precis börjat kura min lille pojke, tycker det går bra, slopade nappen och han gillar buffning...(skulle va typiskt mig att fastna i buffningsträsket...) Han har inga problem att somna varken på dag el kväll, men han kan vakna 6-7ggr per natt.
Jag sover nu på madrass utanför hans dörr (står att man inte får sova..men va ska man annars hitta på i 12 timmar som helt övertrött 2 småbarnsmanna) när han vaknar går jag in och lägger honnom på mage och buffar och när han slappnar av solfjädrar jag lite och smiter ut så fort som möjligt, ibland får jag gå in igen. senaste 2 nätterna (sedan jag började kura) har han vaknat 4ggr per natt. Problemet är ramsan, när jag ska smita ut och börjar ramsa så vaknar han och skriker...nu kör ja ramsan tystare..men är inte tanken att han ska höra ramsan... det står ju i boken att man efter första natten redan ska avveckla buffandet och att ramsan ska ta över mer och mer...hmmm detta oroar mig...kanske oroar mig för tidigt men med era råd kanske jag får det rätt från början,
Misha
-
hottitotta
Re: Kurar min 10 månaders son...andra dagen...har ni några r
Hej! Är ingen expert på detta forum men är oxå inne på andra dagen med kurning av sonen. Kände precis som du i början med ramsan. Att han bara blev arg av att jag sa den men... Nu säger jag den högt och det är även då som han kan höra den och ta den till sig verkar det som. Man får ta ett par omgångar att de vaknar igen av ramsan för sen blir de faktiskt tysta när man ramsar. Tro det eller ej
Du kan läsa mer om hur det har varit för mig under kurning av Izak 5.5 månader.
Lycka till nu å du får säkert ett bra svar från nån expert snart med
Lycka till nu å du får säkert ett bra svar från nån expert snart med
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen Mammisha!
Bra beslut med kurning. Det gör barn och föräldrar gott!
Hottitotta har svarat dig fint:
När du etablerat lugnet för barnet så kan du börja odla ramsan och därmed arbeta med att etablera säkerheten. Har du läst ordentligt kapitlena, lugnet och säkerheten?
Har du möjlighet att sova på en madrass utanför sonens rum, vrå eller var han nu sover? Du behöver minska springet till honom. Du ska hålla vakten för honom! Solfjädern är också ett krisverktyg som du få ta till när det är KRIS.
Läs en omgång till i boken.
Finn en lösning att inte ligga i samma rum.
Minska trafiken
Stoppa tillbaka krisverktygen i lådan.
Börja odla ramsan HÖGT OCH TYDLIGT!
Forumet finns här till hjälp!
LilloppansMamma
Bra beslut med kurning. Det gör barn och föräldrar gott!
Hottitotta har svarat dig fint:
Så är det! Att köra ramsan tystare blir ju heltokigt. Ramsan skall få det sista ordet. Till slut kommer ramsan- när den får en rimlig chans att fästa - utlösa en betingad reflex hos barnet, barnet lägger sig platt ner och somnar. Men ramsan måste ju få lov att sätta sig. Det gör man genom att svara barnet med ramsan, när barnet ber om hjälp. Dvs blir ledsen. Buffningen kan du lägga tillbaka i verktygslådan. Inte ska du vara orolig för det!hottitotta skrev:Kände precis som du i början med ramsan. Att han bara blev arg av att jag sa den men... Nu säger jag den högt och det är även då som han kan höra den och ta den till sig verkar det som. Man får ta ett par omgångar att de vaknar igen av ramsan för sen blir de faktiskt tysta när man ramsar. Tro det eller ej
Har du möjlighet att sova på en madrass utanför sonens rum, vrå eller var han nu sover? Du behöver minska springet till honom. Du ska hålla vakten för honom! Solfjädern är också ett krisverktyg som du få ta till när det är KRIS.
Forumet finns här till hjälp!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej!
Tack för era svar, toppen! Då vet jag att ramsan ska funka på detta sätt...jobbigt att behöva väcka honnom när han somnat när man själv svimmar av trötthet!
Ingen trafik i rummet, som sagt sover jag på en madrass UTANFöR rummet!!men i boken står det att man INTE ens får sova på en madrass utanför dörren därför att man inte ska sova alls..funkar definitivt inte för trötta mig...
Kl är 23.00 och 3e natten har börjat ännu har han inte vaknat...får se hur denna natt går, men första 2 nätterna gick ju bra om man jämför med innan då han vaknade 6-7 ggr per natt!! Och inte ville somna om utan välling kl23 och vatten 4 ggr per natt! Och otaliga ggr stoppa in nappen!!pendlande mellan stor sängen och hans säng..som förut stod brevid min säng...byta blojja efter allt drickande... Tänk att vi tom. Tog honom t akuten en kväll för att kolla att han ej fått barndiabetes för att han drack så mycket...men proverna var bra, skall dock ta om dem för säkerhets skull har dom sagt!Han dreglar dock floder sedan 4-5 månader tillbaka, byter 6 dyngsura haklappar per dag, kan förlora en del vätska den vägen tror jag, har haft mycke ont av tänderna, fick första paret vid 6 mån. Sedan dess har inga fler tittat ut förän för 2 veckor sedan men jag har sätt hur hela käken liksom har utväcklats och ändrat form och nu ar 6 tänder påväg sammtidigt!!! (Hans storasyster hade inga sådana här problem hon fick ett par tänder varje månad, men sov ändå superdåligt, med henne körde vi 5 min metoden vid 12 mådader)
Dagarna har gått bra, men rutiner med fasta sov och mattider är jag bra på så de har han redan, han dag ser ut så här: efter otaliga uppvaknanden så brukar han slutligrn vägra somna om igen vid 6.30-6.45 da gar vi upp, han leker lite, bajsar medans jag gör frukost! Han Äter gröt och bälgar i sig vatten!
Ca 7.30 gröt
9-9.45 vila somnar utan problem
11 lunch
Ca 12.15-14.00 vila somnar utan problem kan få söva om efter 40 min ibland
14.30 mellis
17 mmiddag
18.30 välling
19 sova somnar utan problem
Innan jag började kura fick han även välling vid 23-tiden när han vaknade
Ja har läst kapitlet om sàkerheten!!
God Natt..förhoppningsvis...
Tack för era svar, toppen! Då vet jag att ramsan ska funka på detta sätt...jobbigt att behöva väcka honnom när han somnat när man själv svimmar av trötthet!
Ingen trafik i rummet, som sagt sover jag på en madrass UTANFöR rummet!!men i boken står det att man INTE ens får sova på en madrass utanför dörren därför att man inte ska sova alls..funkar definitivt inte för trötta mig...
Kl är 23.00 och 3e natten har börjat ännu har han inte vaknat...får se hur denna natt går, men första 2 nätterna gick ju bra om man jämför med innan då han vaknade 6-7 ggr per natt!! Och inte ville somna om utan välling kl23 och vatten 4 ggr per natt! Och otaliga ggr stoppa in nappen!!pendlande mellan stor sängen och hans säng..som förut stod brevid min säng...byta blojja efter allt drickande... Tänk att vi tom. Tog honom t akuten en kväll för att kolla att han ej fått barndiabetes för att han drack så mycket...men proverna var bra, skall dock ta om dem för säkerhets skull har dom sagt!Han dreglar dock floder sedan 4-5 månader tillbaka, byter 6 dyngsura haklappar per dag, kan förlora en del vätska den vägen tror jag, har haft mycke ont av tänderna, fick första paret vid 6 mån. Sedan dess har inga fler tittat ut förän för 2 veckor sedan men jag har sätt hur hela käken liksom har utväcklats och ändrat form och nu ar 6 tänder påväg sammtidigt!!! (Hans storasyster hade inga sådana här problem hon fick ett par tänder varje månad, men sov ändå superdåligt, med henne körde vi 5 min metoden vid 12 mådader)
Dagarna har gått bra, men rutiner med fasta sov och mattider är jag bra på så de har han redan, han dag ser ut så här: efter otaliga uppvaknanden så brukar han slutligrn vägra somna om igen vid 6.30-6.45 da gar vi upp, han leker lite, bajsar medans jag gör frukost! Han Äter gröt och bälgar i sig vatten!
Ca 7.30 gröt
9-9.45 vila somnar utan problem
11 lunch
Ca 12.15-14.00 vila somnar utan problem kan få söva om efter 40 min ibland
14.30 mellis
17 mmiddag
18.30 välling
19 sova somnar utan problem
Innan jag började kura fick han även välling vid 23-tiden när han vaknade
Ja har läst kapitlet om sàkerheten!!
God Natt..förhoppningsvis...
HEJ IGEN..HAR EN VIKTIG FRåGA: när han vaknar nu inatt, ska jag ramsa från utanför hans stängda dörr eller ska jag öppna den lite på glänt och ramsa??
-
hottitotta
Nu är ju natten snart förbi men jag ramsar utanför den stängda dörren.Tror bara han blir störd om jag öppnar och stänger dörren när jag ska ramsa...
Emma 2008-04-02
God morgon!! Ja natten är förbi...men här ligger jag fortfarande utanför den stängda dörren!! Har inte behövt ramsa mer än den enda gången han har vaknat vid 01.00 då fick ja gå in och buffa lite lite och lla honom till ràtta men han ålade mest iväg och det kändes som han ville vara ifred så ja gick ut med nàgra ramsor... Han gnällde och ja tänkte att ja kommer ju säkert få gå in igen...men då somnade han!!! Tror han vaknat till ca 4 ggr i natt men han har liksom bara gnällt till och somnat om själv så det har inte ens funnits tid att börja ramsa...borde jag ändå ha ramsat?? Han var vaken lite längre vid 6 men hörde att han liksom ''pratade'' och rörde sig lite kanske i 10-15 min men sen blev d tyst igen...otroligt! Det är första gången han vaknar och är själv utan att skrika... Nu är kl 7...hm hör att han andas där inne men fattar ej om han sover...hihi avvaktar..
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Läste lite för snabbt ser jag! Men du skrev att du "smiter" ut ur rummet. Därför vart jag lite förvirrad.
Varför det är ett evigt tjat om kapitlena lugnet och säkerheten,beror på att som AW själv skriver- näst intill omöjligt att misslyckas med kuren när man förstått säkerhetens fundamentala betydelse för att somna tryggt. När man vet VARFÖR man gör något, så faller frågan HUR på plats.
Finns det någon möjlighet till sömn på dagarna? (förutom när barnen eventuellt sover)
Lycka till!
LilloppansMamma
Läste lite för snabbt ser jag! Men du skrev att du "smiter" ut ur rummet. Därför vart jag lite förvirrad.
Varför det är ett evigt tjat om kapitlena lugnet och säkerheten,beror på att som AW själv skriver- näst intill omöjligt att misslyckas med kuren när man förstått säkerhetens fundamentala betydelse för att somna tryggt. När man vet VARFÖR man gör något, så faller frågan HUR på plats.
Finns det någon möjlighet till sömn på dagarna? (förutom när barnen eventuellt sover)
Lycka till!
Ja, förstod det när jag läste om safari och rytande lejjon mm...
Jag fÖrsöker sova minst 1 gång per dag! Det behövs!!
Jag fÖrsöker sova minst 1 gång per dag! Det behövs!!
Hej igen,
Nu har dett gått 11 härliga nätter!
Jag har ej behövt resa mig ur min underbara säng en enda gång1 heeelt otroligt! ANNA WALGREN TAAAAAACK =D>
Har dock några frågor....vissa nätter kan han vakna till och gråta till väldigt kort somnar om utan ramsa efter 2 sekunder men detta kan hända ca 4-5 ggr på en natt är det normalt? och när kl blir 5-6 då börjar han sova väldigt oroligt....vaknar flera ggr i timmen speciellt efter 6 då får ja ramsa en del kommer detta lösa sig eller ska ja göra något?
jag,pappan och stora syster 2,5 år sover på övervåningen och han sover nere själv, jag har en babyradio som jag även kan prata m honom i, testade att köra rammsan via radion och det funkar...
härligt!! men tycker ni detta är ok? skulle vilja att han dela rum me syrra....men hon sover oroligt, vaknar tidigt...hon står på tur för lite kurning tror ja, men eftersom det bara är jag som kurar så , måste ja bli klar m honom först!
har förstått via forumet att dagslurarna som alltid funkat...järna börjar strula....långluren sover han inne den funkar ok men kortluren kl 9 när jag kör syrran t dagis i dubbelvagn börjar bli helt hysterisk....vrålar och vrålar tar 40 min innan han somnar, innan fick han nappen och somna pa 10 min.
tack för all hjålp-detta är magi
kram
Nu har dett gått 11 härliga nätter!
Jag har ej behövt resa mig ur min underbara säng en enda gång1 heeelt otroligt! ANNA WALGREN TAAAAAACK =D>
Har dock några frågor....vissa nätter kan han vakna till och gråta till väldigt kort somnar om utan ramsa efter 2 sekunder men detta kan hända ca 4-5 ggr på en natt är det normalt? och när kl blir 5-6 då börjar han sova väldigt oroligt....vaknar flera ggr i timmen speciellt efter 6 då får ja ramsa en del kommer detta lösa sig eller ska ja göra något?
jag,pappan och stora syster 2,5 år sover på övervåningen och han sover nere själv, jag har en babyradio som jag även kan prata m honom i, testade att köra rammsan via radion och det funkar...
har förstått via forumet att dagslurarna som alltid funkat...järna börjar strula....långluren sover han inne den funkar ok men kortluren kl 9 när jag kör syrran t dagis i dubbelvagn börjar bli helt hysterisk....vrålar och vrålar tar 40 min innan han somnar, innan fick han nappen och somna pa 10 min.
tack för all hjålp-detta är magi
kram
-
LilloppansMamma
Underbar läsning!
Man ryser i hela kroppen när barn och föräldrar får sin underbara och livsnödvändiga sömn!
LilloppansMamma
Mammisha skrev:
De små juvelerna vaknar till på natten liksom jag och du gör. Vi kommer inte ihåg det och dessutom har vi bra kläm på att somna omTror att du hör han alldeles för bra via babyvakten.
Den hade jag stängt av alt. vridit ner känsligheten på.
jag,pappan och stora syster 2,5 år sover på övervåningen och han sover nere själv, jag har en babyradio som jag även kan prata m honom i, testade att köra rammsan via radion och det funkar...härligt!! men tycker ni detta är ok? skulle vilja att han dela rum me syrra....men hon sover oroligt, vaknar tidigt...hon står på tur för lite kurning tror ja, men eftersom det bara är jag som kurar så , måste ja bli klar m honom först!
Vet att det förekommer att ramsa via babyvakten. verkar fungera för en del. Men jag personligen hade blivit tokig av att lyssna på minsta ljud som kom från hans rum. Tror ni inte att ni hör honom om han ber om hjälp utan babyvakten? Det allra bästa är om syskon delar rum. Men om du ska kura syrran så är det nog klokt att ni gör det innan ni låter dem sova tillsammans
Jag har ingen erfarenhet av dubbelvagnar, men kanske har han svårt att komma till ro när han inte får vara i fred i vagnen? Sitter de bredvid varandra i vagnen? Ett alt kanske skulle kunna vara att ni lägger honom i vagnen innan ni går och låter han somna och sedan sätter syrran och går till förskolan?
Tack sa mycke for dina bra svar,
Ja dom sitte brevid varandra, kan ej lagga honnom innan bor 1 trappa upp och ar ensam m henne (systern) , hoppas han kommer over det, pa mage vill han inte ligga i vagnen, sa han far sitta upp. Och somna sittandes helt enkelt funkar ej att lagga honno ramsa och morklagga han blir fly forbannad och vi ska ju t dagis sa kan inte halla pa a vagna och a pa bara m honnom nar syster ar med ocksa...
Kan detta forstora for resten av kuren?? Allt annat funkar ju bra, lunch somnen funkar sisadar han vaknar efter 40 min och vill ej somna om, forsoker m ramsan som ar perfekt vid laggning och pa natten men pa dagen nar det ar ljust maste jag ga in och buffa fortfarande da sover han 40 min till. Har morklaggningsgardiner men fonstret ar valdigt stort och det ar inte kalsvart.
Kramar!
Ja dom sitte brevid varandra, kan ej lagga honnom innan bor 1 trappa upp och ar ensam m henne (systern) , hoppas han kommer over det, pa mage vill han inte ligga i vagnen, sa han far sitta upp. Och somna sittandes helt enkelt funkar ej att lagga honno ramsa och morklagga han blir fly forbannad och vi ska ju t dagis sa kan inte halla pa a vagna och a pa bara m honnom nar syster ar med ocksa...
Kan detta forstora for resten av kuren?? Allt annat funkar ju bra, lunch somnen funkar sisadar han vaknar efter 40 min och vill ej somna om, forsoker m ramsan som ar perfekt vid laggning och pa natten men pa dagen nar det ar ljust maste jag ga in och buffa fortfarande da sover han 40 min till. Har morklaggningsgardiner men fonstret ar valdigt stort och det ar inte kalsvart.
Kramar!
Hejsan,
När nattsömnen börjar fungera bra, ja då kommer problemen med dagslurarna som ett brev på posten
Var dock lugn, de ger också med sig med envist arbete.
Det jag tänker är att den lille kanske behöver få somna först i vagnen med din fulla uppmärksamhet gällande varsamt nedläggande, trycka till lätt och ramsa bort och sen tystnad och ensamhet. När den lille sovit i 10 minuter kan systern sedan hoppa i vagnen och ni kan rulla iväg. Hur gammal är storasystern? kan hon tänkas vara själv i lägenheten i 10 minuter och låt oss säga se på ett barnprogram? med fönster öppet så du hör henne? Du kan ju även gå upp och kolla till henne efter att du ramsat sonen första gången och ge honom lite tid att smälta ramsan..
I övrigt låter det inte som en prima idé att få somna sittande, usch de hade jag verkligen inte velat behöva göra själv. Fundera igenom hur han kan sova skönast i vagnen, får han verkligen inte plats på mage?
Lycka till!
När nattsömnen börjar fungera bra, ja då kommer problemen med dagslurarna som ett brev på posten
Det jag tänker är att den lille kanske behöver få somna först i vagnen med din fulla uppmärksamhet gällande varsamt nedläggande, trycka till lätt och ramsa bort och sen tystnad och ensamhet. När den lille sovit i 10 minuter kan systern sedan hoppa i vagnen och ni kan rulla iväg. Hur gammal är storasystern? kan hon tänkas vara själv i lägenheten i 10 minuter och låt oss säga se på ett barnprogram? med fönster öppet så du hör henne? Du kan ju även gå upp och kolla till henne efter att du ramsat sonen första gången och ge honom lite tid att smälta ramsan..
I övrigt låter det inte som en prima idé att få somna sittande, usch de hade jag verkligen inte velat behöva göra själv. Fundera igenom hur han kan sova skönast i vagnen, får han verkligen inte plats på mage?
Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .