Hur blir man kurare?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Solens mamma

Hur blir man kurare?

Inlägg av Solens mamma »

Hej Anna! Jag undrar om du fortfarande utbildar "kurare"? Anledningen till att jag undrar är att jag så gärna skulle vilja utbilda andra mammor och pappor i Anna Wahlgren metoden. Jag har kurat mitt yngsta barn nu 3,5 år och hon sover som en stock sedan kuren vid 6 mån. Jag har läst din bok och är mycket tacksam över alla tips och råd som finns i barnaboken. Jag stöter ofta på föräldrar och känner att om de bara läste din bok så skulle deras liv bli enklare. Jag kommer snart att starta företag och en del av verksamheten skulle kunna vara att ha små samtalsgrupper för föräldrar där de kan få utbildning i metoden samt att få prata av sig lite och byta ideer och information kring barn.

Vänliga hälsningar från Solens mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur blir man kurare?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Solens mamma :wink: :D

Det låter härligt att du vill sprida ordet =D>

TACK :heart: för det varma, och värmande, du säger. Och pris och beröm för vackert arbete med ditt eget lilla "kurbarn" :-({|= Som fick en så vacker gåva - för livet :P

Jag ska försöka reda ut begreppen:

Utbildningen har haft sina speciella förtecken. Kursdeltagare har under ledning av kursledare, som i sin tur stått under ledning av mig (som inte själv orkar nattvaka längre) kurat tre - eller fler - små sömntrasslare under fyra nätter en långhelg i Gastsjön, Jämtland, varje sommar. I somras var uppslutningen emellertid så pass klen att vi ställde in SHN-kursen. (Blott en liten SM-bebis var hos oss.) Jag vill gärna tro att det berodde inte bara på att kursledarna hade svårt att komma ifrån den här gången utan också att boken, Internationella Sova hela natten, som ju bara funnits sedan 2008, fungerar så pass bra att folk helt enkelt inte behöver resa land och rike runt i värsta desperationen för att få hjälp. Därför är frågan om jag - vi - kommer att fortsätta anordna utbildningskurser. Redan finns 50-talet diplomerade SHN-kurare, härhemma och utomlands, och de arbetar vackert på för att hjälpa andra - det var det de ville, det var därför de ville ha sina diplom. Men det är en stor sak att arrangera en kurs med flera små passande bebisar och som sagt, sist lyckades det inte, elternativt behövdes inte :wink: :lol:

Föräldrarna har alltså inte varit närvarande på nätterna (annat än sista natten), bara på dagarna, och sedan har de själva fortsatt uppföljningsveckan hemma, med stöd per mail och/eller telefon av en SHN-Diplomat. Vi har "kurat" barnen åt dem, om du förstår.

Vad du talar om är mera kurser eller sammankomster för föräldrar, vad jag förstår - det som förr kallades studiecirklar. Många sådana bildades, över hela landet, när Barnaboken kom ut första gången (1983). På en del var jag med som inbjuden gäst sista gången, och det var fantastiskt roligt :lol:

Jag hoppas du fått lite klarhet i saker och ting nu [-o<

Kram
Anna
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Solens mamma

Inlägg av Solens mamma »

Tusen tack Anna att du svarade. Ja lillan sover som en stock och det känns som om du räddade livet på hela familjen eftersom vi fick barn så tätt. Vårat första barn är inget kurbarn och jag märker skillnaden han är nu 5 år.

Vad synd att jag har missat att du haft kurser redan...
Tanken var att ordna små grupper för småbarns föräldrar där de fick prata av sig och sen att de kunde få tips utifrån din bok. Att de provar själva och sen att man träffas och byter erfarenheter och då får de också hjälp av mig och varandra.

Jag rekommenderar alltid din bok och metod till vänner som klagar på barnens sömn.
Min dröm vore att hjälpa föräldrarna att släppa lite krav och måsten och speciellt för förstagångs föräldrarna som kanske inte vet, eller till de som undrar och BVC stöttar inte utan säger bara att allt är normalt och om barnet inte sover så får man köpa en broschyr om 5 min metoden för 15 kr. Eller ännu värre sömnmedel till små barn. Osv det är så mycket som man kan dela med sig om tex om ensamlek och att barnen får hjälpa till så de känner sig behövda och en del i "flocken".

Men jag kanske får hålla koll om det kommer någon mer utbildning...och jag återkommer om jag startar någon samtalsgrupp i framtiden. Detta forum är ju också helt underbart. Att alla föräldrar får ställa frågor.

Ännu en gång tack för att du delat med dig av din klokhet och kommer du på någon utbildning så är jag jätte intresserad.

Vänliga hälsningar från Solens mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och vet du, vi behöver många som svarar, så har du tid över får du mer än gärna hänga här och svara kurande föräldrar. Det är en superutbildning att göra. :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Solens mamma skrev:Ja lillan sover som en stock och det känns som om du räddade livet på hela familjen ---
Underbart - tack, du kära O:) :heart: :sleep:
Solens mamma skrev:Jag rekommenderar alltid din bok och metod till vänner som klagar på barnens sömn.
Ja - och som det klagas :roll: När det hela egentligen är så enkelt. För det ÄR ju det. Vilket inte betyder att man inte behöver ta kurandet på djupaste, mest välunderbyggda allvar :thumbsup:

Så här skriver jag i Internationella Sova hela natten ("Epilog från Gastsjön"):

:arrow: *De små barnen skulle aldrig ta till sig min Sova hela natten-kur så tacksamt som de gör, så fort de får NÖJAKTIGA svar på alla sina oroliga frågor - och av en främmande människa dessutom - om det inte vore för att de ingenting hellre ville än att slippa frukta vargen och få/våga/kunna sova så gott.

:arrow: De föräldrar som genomfört min Sova hela natten-kur, här eller hemma på egen hand, har alla lyckats om inte utrota vargen så hålla honom betryggande stången. Deras barn får sin sömn. Natt efter natt, år ut och år in. (Mig veterligt har jag bara misslyckats med två av många hundra barn, och de barnen hade utsatts för neuroleptika. De skulle ha behövt avgiftas först.)

:arrow: Låter det krångligt? Verkar min Sova hela natten-kur komplicerad och krävande, tycker du? Det är den. Den kräver personligt engagemang. Den kräver ditt hjärta, din kärlek och din koncentration. Den kräver din oförtrutet goda vilja, som sätter barnets långsiktiga intressen i fokus framför dina egna - och samhällets - kortsiktiga. Den bygger på en syn på barnet som människa av kött och blod, inte som ett fritidstillbehör, underordnat den patriarkala arbetsmarknadens nyckfulla villkor. Små barn är inga gosedjur att kela med på fritiden. De ska behandlas med kärleksfull respekt – i handling.

:arrow: Sova hela natten-kuren representerar en livsfilosofi som avkräver dig mänsklig lyhördhet, konstruktiv uppmärksamhet, obrottsligt personligt ansvar, eftertänksamt nytänkande och långsiktig framsynthet. Den kräver, kort sagt, BETRYGGANDE FÖRÄLDRASKAP.*
Solens mamma skrev: BVC stöttar inte utan säger bara att allt är normalt och om barnet inte sover så får man köpa en broschyr om 5 min metoden för 15 kr. Eller ännu värre sömnmedel till små barn.
Och de är strångt förbjudna att rekommendera SHN-kuren (vilket alltfler barnavårdscentraler ändå börjar göra, under bordet om man säger), som ju går barnläkarnas prestige för när. I trettio år nu har jag frågat mig - och dem - hur i fridens dar man alls kan komma på idén att ge neuropsykiatriska s k läkemedel till fullkomligt friska, späda barn :?: :!: "Sömnmedel" som är ungefär lika lugnande som narkos :?: :!:
Solens mamma skrev:Det är så mycket som man kan dela med sig om tex om ensamlek och att barnen får hjälpa till så de känner sig behövda och en del i "flocken".
Jag tycker din tanke, idé och dröm låter alldeles underbar =D>
Solens mamma skrev:Detta forum är ju också helt underbart. Att alla föräldrar får ställa frågor.
Ja, här har vi onelkligen en liten - eller inte så liten, utan väldigt stor :P - studiecirkel, i praktiken!

Så ta fasta på TorsMamma:
TorsMamma skrev:Och vet du, vi behöver många som svarar, så har du tid över får du mer än gärna hänga här och svara kurande föräldrar. Det är en superutbildning att göra.
Det är ett förslag jag verkligen ställer mig bakom :wink: :lol: Gör du :?: Hoppas, hoppas :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"