Min lille nyblivne storebrorskille har börjat vakna på nätterna efter att i princip ha sovit tolv timmar i sträck sedan han var fem månader. Från början var det att han vaknade av lillebror men nu kan det bli lite när som helst efter klockan tre. Jag har ramsat en eller ett par gånger och sedan avvaktat. Har det varit riktig kris har jag gått in och stoppat om och gungat sängen lite- men det är inte ofta jag får honom att somna om mer än fem minuter i taget. När han var mindre hände det att vi buffade men det känns han för stor för nu så egentligen har jag ju inga andra verktyg än ramsan att ta till. Och den har i och för sig fram till nu fungerat fullkomligt lysande.
Överkoncentration är det inte tal om eftersom jag haft lillebror (även om han bara är en bebis och inte sjutton...) att tänka på också. Nu börjar vi komma lite tillrätta med den lilles dygnsrytm men jag lyckas inte reparera storebrors nätter. Det börjar märkas på dagarna att han inte riktigt orkar...och jag känner mig ungefär likadan. Han är snart femton månader och har natt mellan 19-07. Sover middag från elva och ett par timmar framåt. Vad kan man göra för att få tillbaka allas vår sömn?
Storebror som blivit väckt och fortsätter vakna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ramsan "tar" dem båda över en kam.
"Sover middag från elva och ett par timmar framåt." Här vill vi ha ordning och reda. 1,5 tim rekommenderas, plus 12 tim natt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Tack
Inatt prövade jag den hurtiga varianten av ramsan. Och den tog! Han dämpade sig nästan direkt och efter en kvart sov han och fortsatte med det fram till sju. Tidigare har jag nog ramsat mer tröstande och beklagat stackars pojken som inte får sova eftersom lillebror kommit till oss och härjar
Nåväl, högre och hurtigare ska jag fortsätta med.
Ja, det stämmer nog att vi har haft lite avslappnat förhållande till tiderna. Han har själv fått vakna på middagsluren- även om det oftast blivit prick två timmar. Jag har också tagit upp honom på morgonen alltifrån halvsju till halvåtta, beroende på när han vaknat. Eftersom han varit så exemplariskt sömnkunnig har det inte känts som ett problem att låta honom styra lite 8) Men kanske är det nu dags att strama upp verksamheten eftersom det blivit trassel.
Men kan det stämma att ramsan kan hjälpa båda? Minibror är ju bara fem veckor, så han sover inne hos oss och verkar snarast bli störd av mitt hojtande till storebror.
Inatt prövade jag den hurtiga varianten av ramsan. Och den tog! Han dämpade sig nästan direkt och efter en kvart sov han och fortsatte med det fram till sju. Tidigare har jag nog ramsat mer tröstande och beklagat stackars pojken som inte får sova eftersom lillebror kommit till oss och härjar
Ja, det stämmer nog att vi har haft lite avslappnat förhållande till tiderna. Han har själv fått vakna på middagsluren- även om det oftast blivit prick två timmar. Jag har också tagit upp honom på morgonen alltifrån halvsju till halvåtta, beroende på när han vaknat. Eftersom han varit så exemplariskt sömnkunnig har det inte känts som ett problem att låta honom styra lite 8) Men kanske är det nu dags att strama upp verksamheten eftersom det blivit trassel.
Men kan det stämma att ramsan kan hjälpa båda? Minibror är ju bara fem veckor, så han sover inne hos oss och verkar snarast bli störd av mitt hojtande till storebror.
-
annawahlgren
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Nej, jag började väl inte tycka synd om lillebror
Undrade mest om han verkligen är stor nog att kunna ta till sig ramsan. På dagarna sover han så gott mitt i storebrors skrik och skratt och utforskarslammer att jag funderade på att be om en extra hörseltest...
Numera sover båda bröderna gott om nätterna i alla fall
Jag drabbades av en ganska ordentlig förvirring precis när tvåan kommit. Storebror började sova dåligt och hans ensamlek gick i stå- och jag undrade varför tills jag såg mig själv virra omkring
Ända in i ryggmärgen känner nog inte storebror att han behövs- för vi tog tag i delakigheten för bara några månader sen. Men han vet att lillebror aldrig skulle få på sig några blöjor utan honom, att disken skulle växa sig hög och gröten inte bli kokad. Och så lägger han tillbaka sina leksaker i lådan varje kväll...ett par stycken ialla fall.
Numera sover båda bröderna gott om nätterna i alla fall
Ända in i ryggmärgen känner nog inte storebror att han behövs- för vi tog tag i delakigheten för bara några månader sen. Men han vet att lillebror aldrig skulle få på sig några blöjor utan honom, att disken skulle växa sig hög och gröten inte bli kokad. Och så lägger han tillbaka sina leksaker i lådan varje kväll...ett par stycken ialla fall.
-
annawahlgren