Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
inger
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av inger »

Ni är väldigt duktiga allihopa. :D
Känner att jag långsamt gör träningen till en vana och ett beoende i kroppen.
Tre joggingpass och ett par yogapass hemma på boll. Hemmaträning är underbart när man arbetar skift och vill vara hemma all sin lediga tid.

Stoltast är jag över mitt kaffestopp. Kaffe har länge varit min snuttefilt och det förstör långsamt min mage, eftersom jag inte kan behärska intaget och dricker i alla möjliga sammanhang för att lugna mig själv, för att slappna av, eller är nöjd över en situation jag löst på jobbet.

Maken säger att jag är piggare och gladare nu. :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Bra jobbat med kaffet, inger! :thumbsup:

Jag har en dålig period - ingen träning att rapportera den här veckan heller, :^o däremot en förkylning. Ätit illa har jag också gjort, eftersom jag har den usla ovanan att tröstäta fett och sött när jag är stressad och frustrerad - eller förkyld.... ](*,) Vill verkligen skärpa mig den här veckan men har blä-mycket på jobbet och svårt att få ihop det. :cry: Men skam den som ger sig! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag verkar ju inte hänga med ett dugg, skyller på dagisinskolning och, ja allt annat som ständigt pågår i livet.

Men förra veckan blev det också bara ett pass;
Månd box 75

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

5 pass:

ti: styrka ök+plankor
ons: tabata-intrervall+plankor
fre: styrka nk+plankor
lö: tabata-intervall+plankor, armhäv, dips
sö: jogging 8,5km+plankor, pilates-magövn.,armhäv

Blev inspirerad av Olga Rönnberg av tabata-intervaller. Man springer för fullt 20 s och vilar 10 s. Så gör man 8 gånger. Så själva intervallfasen räcker bara 4 minuter. Värmer upp 5 min och varvar ner 5 min. På en kvart har du tränat effektivt. Man kan tillämpa tabata med nästan vad som hellst för träning. Jag har gjort kettlebell pass med tabata intervaller. Men sjukt jobbigt är det :wink: Skulle inte ha orkat mer än de där 4 minuterna. Men så skönt efteråt :)

Mina axlar börjar få form nu :) Det tar så lång tid då man försöker bygga muskler. Men nu så, härligt då man börjar se resultat. Har ni någon förebild inom träning? För mig har Olga en jättesnygg kropp. Muskulös och slimmad. Och sen hittade jag denna sida http://www.bodyrock.tv Hon som gör workouterna där ser helt otroligt bra ut. Det skulle vara min drömkropp :) Men för mig att se ut så skulle kräva så mycket mer. Träningen går bra, men då skulle jag måsta vara så strikt med maten. Och det vill jag inte, känns inte att det är värt det. Är rätt så nöjd just nu ändå.

Nu blir det mera kettlebell i 4-5 veckor.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Oj, det skulle inte bli så där långt tomrum där i mitten :wink: skriver med iPaden.

På bodyrock sidan finns också bra tips för hemmaträning. Många av programmen görs utan redskap och tar inte lång tid att göra.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Härligt Tilda :thumbsup:

Har också tänkt testa tabata. Kör ju oftast max 20 sek och vila i 40 sek. 15 intervaller är vad jag brukar fixa + uppvärmning 2 min och nedvarvning 2-3 min. Det här är ju ÄNNU mer effektivt.

Olga är också min förebild, men jag kommer inte att se ut som henne. Ever. Dels är hon lång, jag är kort (165 cm) och jag har inte den disciplinen med mat och kost som hon har. Jag har fortfarande mina envisa 2-3 kg som jag vill gå ner och sedan vill jag ha en tightare kropp rent allmänt.

Är fortfarande inte frisk från min förkylning :evil: Är inne på tredje veckan nu :shock: och har inte tränat alls. Vågar inte sätta igång för tidigt. Om hostan släpper i veckan blir det pw hem från jobbet på torsdag.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det blev 5 pass i denna vecka, varav 1 (lör) kanske inte var så effektivt.

Mån: stavgång i slalombacken 1 tim, 10 min
Tis: poweryoga 45 min
Ons: Pilatesmix 1 tim
Fre Bodywork express Aerobics + core=1tim
Lör: semester på Marstrand. Vi gick runt Marstrandsön upp och ner över klippor 1 tim, 15 min. Barnen var ju med, men jag hade träningsvärk imorse!

Kul med musklerna Tilda! :D Får hålla med om att hon på hemsidan du länkade till såg extremt vältränad ut!! Så smal, och ändå så muskulös!
Jag hade Sarah Jessica Parkers (skådisen) armar som dröm-armar, men nu för tiden är hon bara för mager. Jag vet inte vem jag har som förebild, men det är alltid snyggt med smala muskulösa kroppar!
Jag kan inte bli sån ändå. Men lite smalare och mycket muskulösare skulle jag nog kunna bli. Kämpar på! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt anna :)

Tråkigt med förkylningen Linda :( Jag kommer heller aldrig att se ut som Olga, är ännu kortare än du, bara 158 cm. Så det där extra hänget kring magen går bara inte bort hur mycket jag än tränar och äter bra. Ser ok ut då jag står rakt. Men det får vara som det är :)
chokladkaninen

Hej allihop! :D

Vad duktiga ni har varit! =D> Hoppas förkylningen släpper snart, Linda. Att vara halvsjuk är så extremt tråkigt, tycker jag, eftersom man inte är sjuk "på riktigt" och därför kör på typ som vanligt men utan att orka och njuta.... :o

Jag har - förutom min massiva vardagsmotion i form av 1,5h cykling med 50kg cykelkärra och 1h vanlig cykling - faktiskt kommit iväg till gýmmet 1 gång den här veckan, 40 min stairmaster och 20 min stretch i fredags. Det var jätteskoj nu när jag inte har tränat på så länge! :thumbsup:

Nästa vecka tänkte jag försöka träna ordentligt en gång och så simma eller yoga en gång - för sedan är det ju Lidingö på söndag! :shock: Wish me luck.... :roll:
chokladkaninen

Just det, fysiska förebilder också:
:idea: Jag är rätt lång, 1.70, kraftigt byggd och har lätt att få muskler. Vilket ju gör att jag aldrig kan bli så där jättesmal (och nu har jag accepterat det, men det var ingen rolig insikt i tonåren... :mrgreen:). Men förutom degmagen så är jag proportionerlig och även rätt stolt över mina armmuskler och vältränade rumpa! :lol: 8) Kanske Carolina Klüft kunde vara en bra förebild?
chokladkaninen

Jo, ett tillägg om det där med fysiska förebilder: om att vara en. :D

När jag var i puberteten tyckte jag att det var fruktansvärt knäckande att vara tung och "stor" (tjock var jag verkligen inte, men jag tyckte att jag var det eftersom alla andra var lättare :cry:), med stora händer och fötter och breda axlar. Jag ville vara liten och nätt, och drog på mig (nån lindrig form av) ätstörning under en period. Och givetvis blev jag aldrig liten eller nätt.... :roll:

Min dotter, nu 4,5 år, är redan 110 cm lång, 22 kg tung och med skostorlek 30. :shock: Det är en stadig liten dam alltså, inte tjock någonstans, men stor. Min man är också rätt lång och bred, med stora händer och fötter och likaså hans närmaste kvinnliga släktingar (mamma och syster). Vad jag vill säga är att min lilla tjej kommer att ha samma typ av kropp som jag, fast ännu mer, och att jag därför tycker att det är väldigt viktigt att jag inför henne kan stå upp för min kropp och för att det är BRA att vara stark, stadig och rejäl. :wink:

Detta är mitt främsta fysiska mål. :D
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Lite hängig.
Lite neråt pga hösten satt full fart kanske.
Kört ett par pass och lite yoga.

Längtar efter lite mer energi men vill just nu bara grotta ner med mig en god bok och en chokladkaka.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

chokladkaninen skrev:Jo, ett tillägg om det där med fysiska förebilder: om att vara en. :D

När jag var i puberteten tyckte jag att det var fruktansvärt knäckande att vara tung och "stor" (tjock var jag verkligen inte, men jag tyckte att jag var det eftersom alla andra var lättare :cry:), med stora händer och fötter och breda axlar. Jag ville vara liten och nätt, och drog på mig (nån lindrig form av) ätstörning under en period. Och givetvis blev jag aldrig liten eller nätt.... :roll:

:D
Känner igen mig i detta chokladkaninen. Jag kom i puberteten rätt tidigt fick mens vid 12 år var lång men fick alla kurvor på en gång, en kvinnas kropp ett barns själ. Aldrig var jag eller kommer att bli modellsmal.
Min dotter är lika lång som jag men har en annan smalare figur, inga runda lår som jag hade tex.
Jag är inte den trådsmala typen och jag jobbar på att vara tacksam för min kropp. Den duger bra. Jag kan springa lyfta tungt och den har fött fram två fina barn.
Är stolt över mina relativt bra armmuskler, smala midja och att magmusklerna börjar kunna skönjas och att jag har en rak kroppshållning.
Två underbara tonåringar

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Chokladkaninen: så viktigt det du säger! Att inte överföra egna saker på barnen!
När jag var i tidiga tonåren stod min mamma framför spegeln och gnällde över sin "putmage". Jag blickade ner och insåg att jag själv hade en likadan putande = är inte mamma nöjd kan ju inte jag vara det heller!! :(

Detta har alltså medfört en livslång avsky för min mage! Jag går ALLTID och håller in den! Jag tänker inte ens på det längre att jag gör det, men det gör jag...Vad jag än gjort genom livet för att få bort den har inte hjälpt. Men till slut märkte jag att det blev en stor skillnad genom att hålla ner på kolhydrater! Slarvar jag kommer den fort. Är jag lite striktare (men inte överdriven) håller den sig ibland "borta" i veckor-månader!
Aldrig med ett ord att jag sagt något om varken vikt eller mage till barnen!
De ifrågasätter aldrig om någon är tjock eller smal. När far i huset poängterar sin "isterbuk"(...) och att han aldrig tycks få bort den fast han faktiskt tränar regelbundet har de däremot en insikt om att på män är det inte BRA att ha för tjock mage. Hans pappa dog i hjärtinfarkt vid 70 års ålder.

I det stora hela är jag rätt tillfreds med min kropp nu när jag tränar så pass som jag gör. Jag är 1.63 lång, väger c:a 59 kg. Jag har en smal midja och ser med kläder slank ut.
Utan kläder hittar man alldeles för små bröst, ridbyxlår, kobent, lösa men ändå smala armar. Men hur ofta är man utan kläder :wink:
Jag jobbar på att bli lite smalare men mycket fastare

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sen rapportering som vanligt :)

Mån; boxpass 75 min
Ons; cirkelgym 75 min
Fre; 20 min snabb promenad med Mika på ryggen och febriga Sigge och Linus i dubbelvagnen och så två hundar i koppel. Den promenaden kändes kan jag säga. :wink:
Lör; 1,5 promenad i snabb takt upp och ner över åsen inklusive jogg en längre bit än jag någonsin joggat tidigare
Sön; simning 30 min med Linus och 45 med Mika, inte så jobbigt men bra benträning för bassängen är bara 120 cm djup så man får gå med böjda ben hela tiden, benträning alltså.
+ 1,5 tim promenad med hela familjen inkl mormor, morfar och hästen Lukas, på slutet satt Mika i sele på min rygg.

Nöjd med veckan, har varit riktigt skönt att röra på sig och jag känner att jag behöver det, jag mår bra av det och orkar så mycket mer.

Förebilder har jag bara en och det är en gammal en. Vi var på Dramaten med skolan när jag gick i gymnasiet och såg Medea med Stina Ekblad i huvudrollen och hon hade så asgrymt vackra och vältränade armar. Så dessa armar ser jag framför mig när jag tränar, vill ha likadana.

För övrigt är jag 168 cm lång och lite mjuk i konturerna än så länge, men jag jobbar på det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"