Han blir helt knäckt när jag väcker honom.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Issa

Han blir helt knäckt när jag väcker honom.

Inlägg av Issa »

Har precis börjat och försöker följa schemat som exemplifieras på hemsidan för 4 månaders bebisar.
Men när jag väcker honom är han fortfarande så trött att han knappt verkar medveten på en bra stund. Dessutom blir han ledsen (förut var han mer gnällig men nu är han ledsen och det kommer tårar ) . Särskilt jobbigt är det att väcka honom efter 45 minuters lurarna, och där är vi verkligen noga med att hålla tiden.
Vi har som sagt börjat alldeles nyss, bara hållit på 2 dagar, men det skär så i hjärtat när han blir så ledsen och det känns nästan som att han blir mer knäckt..
Ska vi härda ut? Kommer det ge med sig? Eller ska vi göra om schemat för honom på något vis? Det kanske inte passar honom?
Han blir 5 månader om en vecka. Vi går upp kl 7 på morgonen och halv 8 -8 är en bra tid att lägga sig tycker vi.
En dag i veckan kommer vi gå på babysim mellan 17.30-18.00 o då är det ju trevligt om han är pigg, glad o mätt..

Behöver lite råd om hur jag ska fortsätta.. Jag blir alldeles nervös på att han blir så ledsen!
Ger det med sig eller? Jag är själv en rutinmänniska och förstår verkligen vikten av det!
Vi har försökt ganska länge och hittills är det den här metoden som helt klart gett mest resultat. Vi får honom att somna, dessutom snabbt och i sin vagn (det har aldrig hänt innan) Så jag tror på det här men är osäker på hur jag ska fortsätta..?

Mvh
Isabella
videunge

Re: Han blir helt knäckt när jag väcker honom.

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen!" :D

man kan vara väldigt trött i början. hur är det nu när det gått några dagar till? hur ser schemat ut?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Hej Isabella och välkommen till forumet :D !

Precis som videunge skriver så kan man vara lite trött i början, det är ju en omställning att få nya tider. Men tänk på att det är en positiv omställning mot en härlig och strukturerad dag :).
Vår lille slutade gråta vid väckning när vi var noga med att ge honom mat direkt efter vi väckt honom. Och så var vi lite extra noga med att vara glada när vi tog upp honom och småpratade glatt som avledande manöver innan vi började skeda in mat :wink: . Nu vaknar han med ett stort leende!

:D aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Issa

Inlägg av Issa »

Det är mycket bättre nu! Nu är han inte alls ledsen längre och han är redan som ett helt annat barn! :)
Detta trots att vi liksom inte påbörjat kuren ännu! Vi vill läsa in oss båda två på det innan vi börjar.
Vi hörde talas om Sova hela natten och jag googlade på det eftersom vi hade kommit till en punkt när vi kände att vi behövde tips och råd för att komma vidare och lösa problemet.
Så hittade jag det här och provade bara lite halvt som halvt att vagna.. Och det funkade på en gång!! Och då bestämde vi oss för att lära oss mer om det här!

Vi ska påbörja kuren efter nästa vecka har vi tänkt.. vi vill inte att nåt ska kunna störa och då har vi verkligen tid.
Nu funkar ju vagningen.. hyfsat iaf. Men vi får ju gå upp och vagna jättemånga gånger på natten. Vi kommer liksom inte vidare, och helst vill vi flytta över honom till sin säng.

Han är lite mer än 5 månader och vårt schema ser ut så här:

7.00 vakna
8.00 frukost
8.30-10.00 sova
10.00-11.00 är vi ute och promenerar
11.00. Lunch
11.30-13.00 Sova
13.00-15.00 Lek (kl14 äter vi lite igen)
15.00-16.00 Sova
16.00-19.00 Lek, är med mamma och pappa när vi stökar i köket, bad
19.00 Äta sista målet mat
19.30-7.00 Sova

Jag vet att han sover lite mer än vad det står att 5 månaders ska men jag tycker det verkar som att han vill det och att han mår bra av det.. Men är det för mycket ändå?

Ska verkligen snabba oss att läsa klart nu, men jag känner mig lite osäker inför det här med buffning och ramsning. Känner mig så osäker på om jag kommer göra rätt.. :?
Issa

Inlägg av Issa »

Tack för välkomnandet förresten! Och tack för peppet! (jag är lite rörig i huvudet..o glömde..)
Alla verkar så himla gulliga här! Det behöver man när man är trött och rådvill..!
:)

//
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

sikta på mat var 3,5-4h så han hinner bli riktigt hungrig. 4 rejäla måltider och en nattslurk, flaska el bröst spelar ingen roll. den kan gärna ligga rätt tätt inpå sisata ord målet. ngn h eller så. då får man i sig mat på dagen och har mycket bättre förutsättningar för att sova gott på natten. bra att ni läser på. läs läs läs så kommer ni få gott resultat. träna buffning på partner :lol: ( man får ha roligt) el dina lår. titta på videoklipp där anna buffar. samma med vagn. öva om ni är osäkra. lägg tyngd i vagnen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Issa

Inlägg av Issa »

Ok,! Nu har vi ett schema som ser ut så här!

07.00 Morgon, Lite lek medan mamma fixar i köket
08.00 Frukost (bröstet sen ersättning om han vill), sen byter vi blöja och myser
09.00-10.00 Förmiddagslur
10.00-11.00 Utomhus, promenad
11.00 Lunch (Puréer och sen bröst & ersättning), sen är det lite blöjbyte och "småprat"
12.00-13.30 Middagslur
13.30- 15.30 Lite olika, leker, sjunger, tittar i böcker, är ute, har besök (14.30 Mellis)
15.30-16.30 Eftermiddagslur
16.30-18.30 Pappa har kommit hem och vi lagar middag och är sociala med honom
18.30 Middag (bröst och ersättning)
19.00 Pyjamas, läsa liten bok, sjunga en liten sång
19.30 Sova för natten i spjälsängen

Med det här schemat sover han 30 minuter mindre och det blir ca 15 timmar/dygn. Det passar ju både en 5 månaders och en 6 månaders tänkte jag. Får man in det här kan man ju ha det ett tag framöver?
Issa

Inlägg av Issa »

Vi har iaf kört igång det här nu.. det går sådär så jag har lite funderingar..?
Första natten gick det skitbra! Han vaknade med då räckte det med att ligga i sängen och säga ramsan så somnade han om(!!?)
Andra natten fick vi gå upp och buffa lite.
Tredje natten sov han i ett sträck från 19.30 till 04.00
Fjärde natten var det magknip vid 11.00

Och det var väl där nånstans 3e/4e natten som det började bli lite problematiskt.
Jag gick upp vid 04.00 och buffade och ramsade och buffade och ramsade och ramsade och ramsade och ramsade och buffade och ramsade osv.
Tillsist la sig min make i det hela och tyckte att jag skulle prova ge honom mat iaf. Det blev diskussion som slutade med att jag tog upp honom och satt på sängkanten och ammade. Han somnar faktiskt alltid om väldigt bra direkt efter att han fått maten och då har han sovit vidare till 7. Då jag ibland fått väcka honom.
Problemet som jag ser är att det där med att ge mat kl.04 sakta sakta förflyttas bakåt till 03.30, sen till 03.00 osv.
Och varje gång jag står och kämpar med William får jag samtidigt ta diskussionen med maken huruvida jag ska amma honom eller inte. Mitt i alltihopa blir jag jätteförvirrad och tveksam..?
Så en av mina frågor är:
Gäller det verkligen att alla barn i den här åldern kan sova hela natten? Det måste väl finnas undantag? Ska jag gå upp, ge honom vid 4, låta han somna om och sova vidare?

Vidare har det blivit lite svårare med sömnen på dagtid. Han sover förvisso men det tar mycket längre tid att få honom att sova nu.. brukar det bli så när det börjar gå bättre på nätterna?

Sen funderar jag på det här med buffning.? Vi buffar fortfarande på kvällarna när han ska sova, och på nätterna när han vaknar (Han vaknar inte många gånger men ändå).
Jag har sagt att vi ska sluta buffa, eller buffa mycket mindre iaf. Men min make har hakat upp sig på det här med att han "skriker upp sig" och att man ska avbryta det.
Hur mycket kan man låta dom ligga och skrika..? Han blir uppenbart förbannad och då ramsar jag till svar. På dagarna när jag är själv hemma och han sover i vagnen tycker jag att det funkar rätt bra. Men jag får ibland gå och putta till vagnen för att han ska tystna. Men sen går jag direkt.

En annan grej.. nu imorse och igår morse när han vaknar vid 7 är han jätteledsen och gråter jättemycket.. Varför har det blivit så när han vaknar? Vad ska jag göra?
Det är jättesvårt, för att inte säga i princip omöjligt, att få honom lugn på plats i sängen..

Jag tycker att det är mycket bättre men jag funderar lite på hur jag ska göra nu..?
Ibland känns det som att det inte fungerar alls.. att han sover men bara sålänge vi står och buffar och buffar och så är ju inte riktigt tanken..!

Ha en bra Lördag!!
Mvh Isabella
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Issa! :D

Jag tänkte lite på ditt schema. Det ser ut som kanske det är lite för lite riktig mat. Min erfarenhet är att man kan komma upp i större portioner ganska fort. Varför inte gröt på morgonen? Gärna både grönsak+köttpuré till lunch ( självklart ska man se att magen hänger med!) Med mat i magen sover man gott! :D (dessutom kan man skjuta mat-vargen som kan komma tassande till en)

Jag är en stor förespråkare för en andra frukost. ( det är verkligen det enda jag tjatar om här, jag ger mig inte föränn alla är frälsta :mrgreen: ). Det skulle innebära att du ammar/ger ersättning vid 7. (varför får juvelen vänta en timma på frukost?). Sedan vid 8 får han sitta med vid frukost och pilla lite med sitt, en smörgås etc. (jag skickar in lite rejäl havregrynsgröt mellan varven också :D ). Det innebär också att lunchen flyttas fram så att den ligger närmre inpå middagsvila.

Får han vara med dig i ditt arbete under dagarna? Sortera tvätt? Diska? Laga mat? Skruva? Spika? Hammra? eller vad ni gör under dagarna? :mrgreen:

Undrar lite över längden på lurarna? Naturliga sömnpass 20min ,45 min ,1,5 tim. 2 tim. Titta över det en gång på schemat.
Första natten gick det skitbra! Han vaknade med då räckte det med att ligga i sängen och säga ramsan så somnade han om(!!?)
Men vad i hela friden gör du i rummet! Ut med dig och vakta! :D Ni kan inte och ligga och sova i samma rum under kurningen. Först under uppföljningsveckan kan ni smyga in och lägga er. Skall det då ramsas (om det behövs) får man smyga ut.

Nej, här får nog det bli lite läxa.
Det känns som att ni inte riktigt är pålästa. Jag skulle råda er att lägga kuren på is. :shock: Att stå och diskutera mitt i natten hjälper inte er son att sova gott. Ni måste veta vad ni gör och framförallt VARFÖR. Ni måste vara konsekventa och rörande överens om att kurning skall ske. Dina frågor tyder tyvärr på att du inte läst ordentligt. En god handlingsplan skulle vara att:

:arrow: Titta över schemat (angående lurarnas längd)
:arrow: Öka maten!
:arrow: Läs, läs och läs.

Hoppas du inte blir ledsen och tar detta på fel sätt! Nu hjälps vi åt att skapa de bästa förutsättningarna för kurning. Då kommer ni att nå fina resultat.

Vi finns här att bolla med, så ni är inte ensamma.

Peppkramar :heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Efter att ha läst denna tråden ganska ordentligt kan jag bara hålla med Lilloppansmamma.

Du bara MÅSTE veta VARFÖR du gör detta och HUR. Det är som att ta körkort. Att bara plugga testerna på nätet räcker liksom inte, man måste också läsa litteraturen så man vet VARFÖR man skall göra si och så.

I sist, barnet är inget "labb" experiment, utan kräver saklig ledning och säkerhet, det förmedlar man inte mitt inatten diskuterandes med en pappa. Tro mig, been there done that. 8)

Så ladda nu om, mer mat, mer läsning och bättre schema. Så skall du se att du kommer nå målet än bättre.

Sist, när du sen kör kuren så klistar man upp lathunden på dörren och då vet man PRECIS vad man skall göra. Barnet skall ha eget rum, eller egen vrå. Inte sova i samma rum som föräldrarna. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"