Spika ett schema för 10-veckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Spika ett schema för 10-veckors?

Inlägg av videunge »

Hej :D

många gånger är det just emluren som strular. Det som gjälpte här var att under den struliga perionden ta den luren i mörklagt rum för att lättare komma till ro.

jag tycker gott att du kan flytta fram sista målet lite. du behöver inte alls ge direkt efter uppvak. börja testa med att hålla sig en kvart kanske till 17, 30? ja en kvart kan göra skillnad, men annars kan du behöva flytta ännu mer. du får känna av.

ja nattslurken är till för att fylla ev kvarvarande hål i lilla magen MEN det är det SAMMANLAGDA matintaget på dagen som avgör nattsömnen. nattslurken är liksom bara en sängfösare :roll: :lol: Så lugn. om han inte villl ha så är det så. och då är det bara att lite på det och lägga.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
pluttens mamma

Inlägg av pluttens mamma »

Tack för svar och tips!

Em-luren är nu framflyttad en kvart, dels för att han ska hinna få upp aptiten lite mer och dels för att han ska orka vara vaken utan så mycket gnäll ända till klockan 20.

Nu till nåt annat... vi har haft tre riktigt jobbiga nätter här nu, för att plutten är så snorig och täppt i näsan. :(
Har fått gå upp flera gånger för att försöka rensa näsan och ge koksaltlösning/näsdroppar. Hjälper ett litet tag, men sen blir det svårt för honom att andas genom näsan igen. Verkar som att han andas bättre när han ligger på rygg, men han somnar omöjligt på rygg längre. Har blivit en riktig magsovare!
Nappen stökar till det lite här också... han kan inte andas genom munnen när han har nappen i, men blir ledsen och kan inte somna när nappen trillar ut... Jag vet att ni rekommenderar att ta bort nappen men han (läs: jag :oops: ) är inte redo för det än... Har tänkt att den kanske får försvinna när vi tar bort nattmålet runt fyra månader.

Vill inte riskera att hans goda sovvanor på nätterna blir rubbade på grund av det här! Någon som har bra tips för snuviga små näsor? Och hur länge kan en sån här liten bebis vara förkyld och snuvig innan man ska börja bli orolig? Är inne på andra veckan nu... :shock:

Kram
/en trött mamma...
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

pluttens mamma skrev:Någon som har bra tips för snuviga små näsor? Och hur länge kan en sån här liten bebis vara förkyld och snuvig innan man ska börja bli orolig? Är inne på andra veckan nu... :shock:
En husmorskur som jag läst om här på forumet är att hacka en rödlök och lägga i en djup tallrik, och sedan hälla på kokande vatten. Ställ in tallriken under vagnen/sängen så hjälper ångorna till att hålla näsan otäppt.

Snuvigt kan det nog få vara under ett par veckor, men man måste gå på allmäntillståndet. Om liten har svårt att sova och äter dåligt så tappas ju orken rätt fort :( Ring och resonera med BVC eller sjukvårdsrådgivningen tycker jag. Krya på sig :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
pluttens mamma

Hej!

Tiden går fort och plutten är nu snart 4 månader! :heart:

Vi har mycket nytt och spännande att se fram emot, skulle vilja ha lite stöd och tips från er om närmaste tidens nyheter.

:arrow: Sova hela natten. Eftersom han redan sover i princip 11,5-12 timmar per natt, med avbrott för amning vid 5, så tror jag inte ska bli några större problem att ta bort nattmålet. Känner mig lite nervös dock... Tänk om det inte funkar och allt bara börjar strula? Ska testa någon natt och se om han bara sover förbi av sig själv. Vill vänta ett par veckor tills min man inte jobbar så intensivt längre, så att han orkar ta några vaknätter om det blir det. Ni tror väl inte jag kommer behöva göra en regelrätt kurning, eller?

:arrow: Maten. Idag fick han smaka gröt för första gången! Han fick nog inte så mycket i sig, men vi hade roligt i alla fall! :D Och han var definitivt intresserad. Vad har ni annars för tips? Vad ska man börja med? Välling? Mos/puré? Gröt? Hur försiktig behöver man va i början för att magen ska hänga med? Bara några skedar de första gångerna, väl?
Ska också börja med BabySemp 2 istället för 1:an, tror ni man behöver fasa ut ettan, så att man kör hälften/hälften ett tag, eller är det bara att byta?

:arrow: En fråga angående ensamlek. Jag har börjat så smått att prova på efter morgonmålet. Vissa morgnar fungerar det i 5-10 minuter, andra dagar går det inte alls. Men jag undrar, måste ensamleken vara i sängen? Nu har jag bara lagt honom på hans lekmatta på golvet i vardagsrummet, medan jag själv sätter mig i köket och läser tidningen, går inte det lika bra?

:arrow: Till sist. Hur gör man med schemat när vi snart ska ändra till vintertid??

Kram
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

jag tycker att du kan lugna dig med hela nätter tills du får i mer vanlig mat. Dels kan det då hända att nattmålet försvinner av sig själv eller i annat fall behöver du inte oroa dig för matbiten.

tycker absolut att du kan fasa över när du byter ersättning. då ser du att lilla magen hänger med.

ta det lite lugnt i början med maten så liten får lära sig att äta, sen när det sitter så kan du öka rätt snabbt om det går bra. varför inte testa banan, sötpotatis eller majspure med en rejäl klick smör. KOlla in Johanna Westmans andra mosboken. där finns massa bra recept för hungrigt småfolk :wink:

Ensamlek är jag ingen expert på. :-k Kanske ngn annan, eller ställ frågan på barnafostran.

när man flexar till vintertid använder man marginalkvartar. om du under typ 2 dagar tar en marginalkvart på 2 ställen på dagen så är ni i kapp sen.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
pluttens mamma

videunge skrev:jag tycker att du kan lugna dig med hela nätter tills du får i mer vanlig mat. Dels kan det då hända att nattmålet försvinner av sig själv eller i annat fall behöver du inte oroa dig för matbiten.
Okej. Han får lära sig äta som folk först då alltså. :)
Du skriver att nattmålet kanske försvinner av sig självt... Konstig fråga kanske, men hur märker man det? :shock: De senaste nätterna har jag nämligen väckt honom klockan 5 för att ge nattmålet. Tyder det på att han kanske redan skulle kunna sova över nattmålet? Har inte testat att se hur länge han sover vidare om jag inte väcker honom... Jag är så ruggigt morgontrött, så jag vågar inte chansa. Orkar inte ha en hungrig och pigg bebis vid 6-7-tiden på morgonen som sen inte somnar om... :oops:
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Ja för 12h nätter krävs riktig mat.
Du skriver att nattmålet kanske försvinner av sig självt... Konstig fråga kanske, men hur märker man det?
jag var för lat för att väcka :oops: :lol: . nattmålet flyttades närmare och närmare morgonen och när det var nära nog så tog jag en ramsdiskussion några nätter och sen var det borta. Men om man vet att liten får riktig mat på dagen så är det lättare att ha attitden att ta bort nattmålet.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
pluttens mamma

Hej igen!

Nu var det längesen sist och rubriken stämmer ju inte längre… Men om jag förstått det rätt så ska jag fortsätta i samma tråd ändå?

Plutten är fem månader nu! :shock: Och tillfreds med livet, vilket gör att mamman är rätt nöjd också. :D
Skulle dock vilja ha lite tips och stöd…

:arrow: Nattsömnen
Vi planerar att flytta över honom till eget sovrum inom kort. Jag känner dock att jag inte alls har attityden av självklarhet som jag kanske "borde" ha…
Som det är nu sover han 12-timmarsnatt, men från 5-6 på morgonen kan det vara en hel del knöl. Vi tog bort nattmålet för en dryg månad sen och det var inga problem alls, så jag tror inte att det är hunger som spökar. Ibland räcker det att gå upp och stoppa in nappen, så sover han fram till åtta, men ibland kanske det varar en kvart eller nått, sen vaknar han igen, ligger och pratar en stund, sover en liten stund till, ligger och sparkar och gnäller en stund osv osv.
Det känns i alla fall inte helt hundra att flytta över honom till eget rum så länge det är så här.

Funderar lite fram och tillbaka… Kanske är det så att jag borde lägga upp hans schema kring 11,5-timmarsnatt istället? Om han nu har svårt att sova i 12 timmar? Men i övrigt funkar schemat jättebra, så jag är lite kluven till att ändra. Plutten verkar vara en liten tröttis, så vi har inte bytt till 5-månadersschema än utan kör fortfarande med 4-månadersschemat 12-45-2-45. Men kanske han sover bättre på natten om han sover mindre på dagen? Fast då känns det som att dagarna kommer bli jättegnälliga… Han orkar sällan vara vaken mer än två timmar.
Ja, som ni ser så velar tankarna fram och tillbaka…

Sen har vi den där rackarns nappen! :roll: På ett sätt skulle jag vilja ta bort den, jag märker ju att det ibland är den som stör sömnen. Men OJ vad det tar emot! Jag vet ju att det är mitt problem, men det känns ändå svårt… Lite pepp, tack! Någon annan som slutat med napp i den här åldern? Något tips att komma med? Känns så hårt att ta bort något som jag märker att han får trygghet och tröst av när han är trött eller ledsen.
Finns det ingen möjlighet för djup och ostörd sömn med napp? :oops: Jag menar, det funkar ju de första tio timmarna på natten….

:arrow: Maten
Så här äter lilla plutten just nu:
8.00 Frukost. Ca 300 ml ersättning
11.00 Lunch. Grönsaksmos, typ tre "iskuber" + knappt 200 ml ersättning
14.30 Mellis. En halv banan, eller motsvarande mängd av nåt annat fruktmos + ca 200 ml ersättning
17.30 Kvällsmat. En portion gröt (på 1 dl vatten) + ca 150 ml ersättning
ca 19.30 Nattslurk. 150-200 ml ersättning.

Vad säger ni om detta? Det har aldrig varit några problem med den fasta födan. Han äter allt! :shock: Och med god aptit. =D> Ibland får jag känslan av att jag håller igen, när han inte får mer grönsaksmos mitt på dan. BVC rådde mig att inte byta ut mjölken i lunchmålet helt och hållet förrän han är 6 månader. Vad säger ni?

Något annat tips och trix kring maten?

Är glad att det här forumet finns! Och AW och SM så klart! :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
pluttens mamma skrev:Nu var det längesen sist och rubriken stämmer ju inte längre… Men om jag förstått det rätt så ska jag fortsätta i samma tråd ändå?
Jajamän! Det är lättare att svara på frågor när man kan läsa ikapp i historiken :D

:arrow: Flytt till eget rum: För oss blev det betydligt bättre där på morgonkvisten efter att vi flyttat henne till eget rum. Hon (precis som jag) är otroligt lättväckt den tiden på dygnet och vi störde helt enkelt varandra. Vi behöll henne i vårt rum av samma anledning som ni, och jag önskar att jag hade flyttat henne tidigare.

:arrow: Schema: Jag tycker att ni ska prova att minska dagsömnen med en halvtimma. Kanske sträcka ut två lämpliga vakenpass en kvart vardera?

:arrow: Nappen: Den ställer till det för måååånga. Den första delen av natten tror jag det blir djupsömn oavsett napp eller inte, för då är liten jättetrött. Istället för att fråga dig om den stör, fråga dig vad den gör för nytta... :wink: Här har du en bra tråd som heter Nappen bort! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
pluttens mamma skrev:Vad säger ni om detta? Det har aldrig varit några problem med den fasta födan. Han äter allt! :shock: Och med god aptit. =D> Ibland får jag känslan av att jag håller igen, när han inte får mer grönsaksmos mitt på dan. BVC rådde mig att inte byta ut mjölken i lunchmålet helt och hållet förrän han är 6 månader. Vad säger ni?
Mer skedmat åt småfolket! 8) :lol: Strunta i vad de säger på BVC och lyssna på lillen istället :D Han äter väldigt stora mängder ersättning, så jag tror att han behöver mer mat. Gärna med smör i :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
pluttens mamma

Tack Tetz för svaret! :heart:

Vad peppad jag blev! Och vilken bra nappen-bort-tråd. Nu ska det ske, ingen mer napp! :D

Undrar bara.... Ska vi ta bort nappen först och lära honom det innan vi flyttar honom till eget rum, eller ska vi ta allt på samma gång? Läste om någon som lät liten sova i vagnen första natten utan napp för att kunna vagna vid gnäll, är det kanske smidigast?
Vi har aldrig använt några verktyg, typ ramsa eller buffning, för det har helt enkelt aldrig behövts! Dock har vi ibland vagnat lite grann när daglurarna har strulat, och det funkar okej.
Ni som har erfarenhet av att ta bort nappen, får man räkna med mycket skrik och klagan i början eller? Är så jobbigt när han gnäller, och det skulle vara så tråkigt om det börjar strula med sömnen, eftersom han alltid sovit så bra. (Visst finns det en liten orolig varg här... inte hos plutten, men dock hos mamman!)

Nu sover han i spjälsäng i vårt sovrum på nätterna, men i vagn i vardagsrummet på daglurarna. Kan det vara läge att lära honom att sova daglurarna i sängen på sitt egna rum nu också? Eller kan han fortsätta sova i vagnen ett tag till?

Okej, justera schemat lite och mer mat! Jag tar till mig av råden!
Någon som har bra tips på vad man kan ge till frukost mer än ersättning? Gröten får han ju på kvällen nu. Sen undrar jag också... en portion gröt är enligt paketet på 1 dl vatten. Men han blir ju inte mätt på det utan vill ha mjölk också. Kan man göra större portioner gröt, eller ska vi komplettera med något annat?
aso

Inlägg av aso »

pluttens mamma skrev:Någon som har bra tips på vad man kan ge till frukost mer än ersättning? Gröten får han ju på kvällen nu. Sen undrar jag också... en portion gröt är enligt paketet på 1 dl vatten. Men han blir ju inte mätt på det utan vill ha mjölk också. Kan man göra större portioner gröt, eller ska vi komplettera med något annat?
Denna härliga goda, populära, mättande, nyttiga gröt :-D !
Jag körde med köpt pulvergröt i början men övergick så småningom till hemkokt havregrynsgröt, vilket gjorde vår lille överlycklig. Köpte Gyllenhammars fina havregryn och smular grynen i handen, sen blandar jag gröten med en klick smör och mosad banan eller rivet äpple och blandar ibland ut med lite mjölk. Ja, hur stor är en portion? Är man kontorist eller skogshuggare? Jag hade precis samma fråga, innan jag insåg att barn som får bra mat regelbundet är jättebra på att säga till när de är mätta och att en portion bör vara så stor att det blir lite mat kvar på tallriken :heart: .

:) Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
pluttens mamma

Börjar ikväll att ta bort nappen. Har precis lagt plutten och han gråter och jag blir ledsen och undrar varför gör vi det här? :(
Ja, jag vet att det bara gått tio minuter, men när man har en bebis som i princip aldrig gråter annars så känns det som en lång tid.... :(

Just nu är pappan inne hos honom och buffar. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra nämligen när han gråter, eftersom nappen tidigare varit vårt "verktyg". Vi har aldrig arbetat in nån ramsa, eftersom det aldrig behövts.

Så vad gör vi nu?

Tips, pepp, stöd mottages tacksamt! Övertyga mig om att vi gör rätt! :(
aso

Inlägg av aso »

Jag vet inget om detta med napp (då vi har en tumsuttare) men snubblade över samma frågor som du har nu i en annan tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=15 hoppas det kan vara till hjälp :heart: .

Tar ni bort nappen är det viktigt att ni är helt och fullt övertygade om att det är helt rätt och att ni vet vilka verktyg ni ska använda om/när gråten kommer, nu låter jag lite sträng :oops: men det blir svårt för både er och liten annars...
Tvekar ni är det bättre att vänta, man ska inte göra något man inte tror på...

Kram aso :heart:
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nu får du ta och ställa om öronen till rätt frekvens tror jag. Plutten gråter inte, utan han frågar: VAAAAAR ÄR MIN NAPP? NAPPEN ÄR BORTA, HALLÅÅÅÅ, KAN NÅN STOPPA I NAPPEN? ;)

Nu måste ni alltså tala om att det inte är någon fara, det går bra att somna ändå. Precis i början kommer förmodligen frågorna hagla, men det är bara att svara på dem en i taget. Att buffa är ett utmärkt verktyg, har du sett filmklippet där Anna visar?

Ta och plocka fram Attityden nu, det här fixar ni plättlätt! :D

:heart:
pluttens mamma

Godmorgon!

Oj, jag var nog lite snabb vid tangentbordet igårkväll, ledsen att jag lät så panikslagen! #-o :roll:
Men tack för pepp, SaraMilana och Aso! Vet att attityden är viktig, men efter i natt känns det som att den är på plats.
Hugo skrek i typ 20 minuter igårkväll, men somnade sedan när jag höll kvar solfjädern på honom ett tag. (Vill dock inte fastna i att jag behöver stå bredvid sängen och solfjädra honom till sömns varje kväll... :-k )
Gissa om jag blev förvånad när han sen sov sina 12 timmar utan att vakna en enda gång! :shock: Och vad GLAD killen var i morse, ett riktigt solsken! :D

Nu har han precis somnat sin förmiddagslur också utan napp, efter en stunds vagnande.
Så just nu känns det som att detta kommer gå vägen! :thumbsup:

Buffningen verkade inte funka igårkväll. Det fick honom bara att skrika ännu värre, till slut lät det som att han skulle skrika ut lungorna... :( Känns inte okej att han skriker så mycket, tur att han blev lugn, annars vet jag inte vad jag skulle gjort.
Vi har tittat på filmklippet och har koll på hur man buffar, men vi har nog inte riktigt koll på hur man använder verktyget. För det är ju inte meningen att man ska buffa till sömns, bara buffa lugn, eller hur? Nu blev han ju aldrig lugn igårkväll av buffningen, men om han blir det, ska man då gå ut? Om han börjar skrika igen då, ska man gå in och buffa mer då?
Nu vet jag ju inte om vi kommer behöva buffningen, men kanske ändå kan vara bra att veta lite mer, fall det behövs!

Likadant med ramsan. Har inte riktigt koll på hur, när och varför. Någon som vill upplysa mig? :?:

Tack igen! :heart: Känner mig så glad och hoppfull nu! Måste bara lita på att vi har en trygg och glad bebis som får precis allt det han behöver!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"