Hej igen!
Nu var det längesen sist och rubriken stämmer ju inte längre… Men om jag förstått det rätt så ska jag fortsätta i samma tråd ändå?
Plutten är fem månader nu!

Och tillfreds med livet, vilket gör att mamman är rätt nöjd också.
Skulle dock vilja ha lite tips och stöd…

Nattsömnen
Vi planerar att flytta över honom till eget sovrum inom kort. Jag känner dock att jag inte alls har attityden av självklarhet som jag kanske "borde" ha…
Som det är nu sover han 12-timmarsnatt, men från 5-6 på morgonen kan det vara en hel del knöl. Vi tog bort nattmålet för en dryg månad sen och det var inga problem alls, så jag tror inte att det är hunger som spökar. Ibland räcker det att gå upp och stoppa in nappen, så sover han fram till åtta, men ibland kanske det varar en kvart eller nått, sen vaknar han igen, ligger och pratar en stund, sover en liten stund till, ligger och sparkar och gnäller en stund osv osv.
Det känns i alla fall inte helt hundra att flytta över honom till eget rum så länge det är så här.
Funderar lite fram och tillbaka… Kanske är det så att jag borde lägga upp hans schema kring 11,5-timmarsnatt istället? Om han nu har svårt att sova i 12 timmar? Men i övrigt funkar schemat jättebra, så jag är lite kluven till att ändra. Plutten verkar vara en liten tröttis, så vi har inte bytt till 5-månadersschema än utan kör fortfarande med 4-månadersschemat 12-45-2-45. Men kanske han sover bättre på natten om han sover mindre på dagen? Fast då känns det som att dagarna kommer bli jättegnälliga… Han orkar sällan vara vaken mer än två timmar.
Ja, som ni ser så velar tankarna fram och tillbaka…
Sen har vi den där rackarns nappen!

På ett sätt skulle jag vilja ta bort den, jag märker ju att det ibland är den som stör sömnen. Men OJ vad det tar emot! Jag vet ju att det är
mitt problem, men det känns ändå svårt… Lite pepp, tack! Någon annan som slutat med napp i den här åldern? Något tips att komma med? Känns så hårt att ta bort något som jag märker att han får trygghet och tröst av när han är trött eller ledsen.
Finns det ingen möjlighet för djup och ostörd sömn
med napp?

Jag menar, det funkar ju de första tio timmarna på natten….

Maten
Så här äter lilla plutten just nu:
8.00 Frukost. Ca 300 ml ersättning
11.00 Lunch. Grönsaksmos, typ tre "iskuber" + knappt 200 ml ersättning
14.30 Mellis. En halv banan, eller motsvarande mängd av nåt annat fruktmos + ca 200 ml ersättning
17.30 Kvällsmat. En portion gröt (på 1 dl vatten) + ca 150 ml ersättning
ca 19.30 Nattslurk. 150-200 ml ersättning.
Vad säger ni om detta? Det har aldrig varit några problem med den fasta födan. Han äter allt!

Och med god aptit. =D> Ibland får jag känslan av att jag håller igen, när han inte får mer grönsaksmos mitt på dan. BVC rådde mig att inte byta ut mjölken i lunchmålet helt och hållet förrän han är 6 månader. Vad säger ni?
Något annat tips och trix kring maten?
Är glad att det här forumet finns! Och AW och SM så klart!

Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.