Vår dotter vaknar alltid kl fem på morgonen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JLJ

Vår dotter vaknar alltid kl fem på morgonen

Inlägg av JLJ »

Hej hej!

Vi är helt nya här, min man och jag. Vi har läst både SHN-boken och har även Barnaboken som vi läser i emellanåt. Vi har dock aldrig behövt ta till någon metod eller kur ännu.

Vår dotter är nu 9 månader gammal. Alltsedan nyfödingastadiet har hon sovit jättebra. Från 3 v ålder till ca 4,5 mån ålder sov hon hela natten (från ca 18.30) med undantag för att hon vaknade en gång per natt, vid kl tre, för att amma. Nattamning lade vi av med när hon var 4,5 månader gammal. Sedan dess har hon lagt sig ungefär kl sju varje kväll (ibland kan hon somna en kvart tidigare/senare) och har sedan sovit hela natten. Nu - sedan ca 7,5 månaders ålder - har hon börjat somna vid kl halv åtta, kvart i åtta varje kväll.

Så till vårt problem: Hon har alltid vaknat så himla tidigt. Kl fem, närmare bestämt. Alltid. Ibland tjugo i fem, ibland halv sex (dock väldigt sällan), men i princip alltid kl fem. Vi känner oss slitna och trötta på det nu när hon har gjort det i 9 månader. Kruxet är att hon inte längre (som hon kunde göra som nyföding) somnar om på morgonen efter morgonmålet.

Så här ser det ut:
Vid kl 18.00 börjar vi göra i ordning för natten med pyjamas och välling. Vi ger vällingen så tidigt eftersom hon annars brukar somna mitt i vällingen s.a.s. Sedan somnar hon relativt "ovaggad" och utan gråt vid halv åtta ungefär. Här ska väl tilläggas att hon hade en period vid 8 mån då hon var svårlagd, vaknade på kvällarna lite och ibland på natten också. Men det har rätt ut sig nu.

När hon vaknar kl fem ammar jag henne. Hon har dessutom fått välling också nu den här veckan. Men inget hjälper - hon ska bara upp! Så där ligger jag utslagen på vardagsrumsgolvet framför barnkanalen med världens piggaste tjej.

Dagssömnen har inte heller varit något problem egentligen. Det är bara sedan 8 mån ålder som det har varit svårt att hålla fast vid våra annars så fasta rutiner. Men i princip sover hon ett pass 1,5 timme, och två kortare pass om 30 min varje dag. Hon har alltid haft "för lite" sammanlagd sömn varje dag i förhållande till sin ålder, men har varit glad och nöjd och välmående ändå!

Hon äter och har alltid ätit jättebra! Hade lite middagsstrejk vid 8 mån och ibland nu, men annars äter hon stora portioner och med god aptit.

05.00 ammning (och välling ibland)
07.00 gröt och frukt

sovstund - ofta i 1,5 timme från ca kl 8

09.30 smörgås och yoghurt
12.00 lunch och frukt

sovstund ca 30 min, ofta i vagnen på promenad men inte nödvändigtvis från ca kl 13 (ibland redan vid lunch nu, så då får lunchen bli kl 13 istället)

14.30 gröt och frukt (eller kl 15 om sen lunch)

sovstund ca 30 min vid kl fyra ungefär

17.00 (ibland 17.30) middag och frukt
18.00- välling

Dagarna spenderas ofta med mammagruppen och på öppna förskolan eller dylikt. Så leker gör vi massor!

Så ser det ut. Ledsen för det långa inlägget, men vi visste inte riktigt vad man ska ta med i bakgrunden s.a.s.

Problemet är alltså: att hon alltid vaknar - tillsynes jättepigg - redan vid kl 5 och att hon sedan inte somnar om förrän vid 8-tiden, ibland inte förrän vid 9-tiden.

Bästa hälsningar,

J,L & lilla J
LilloppansMamma

Re: Vår dotter vaknar alltid kl fem på morgonen

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen JLJ!

Först har jag en fråga :lol: Har ni tänkt att kura? Det är ett beslut upp till er att ta. Att försöka sig på några quick fixes funkar tyvärr inte alltid så tillfredsställande :lol:

Ja, det är bekymmersamt med barn som vaknar i vargtimmarna. Kruxet är ju att de känner sig ganska utvilade efter att ha sovit sammanhängande på natten. Men vi brukar alltid på forumet vara mer intresserade vad NI gör när hon väl vaknar? Ni (eller ja, sjävklart blir det väl du :lol: :wink: ) ammar, alt ger välling och hoppas sedan att hon skall somna om?

Mörkläggning? Hur mörkt har ni det i rummet där hon sover? Det ska vara så mörkt att man inte ser handen framför sig :lol: Då får inte juvelerna för sig att det är morgon mitt i natten!
Men i princip sover hon ett pass 1,5 timme, och två kortare pass om 30 min varje dag.
Hon tar igen sömnen på dagen, eftersom hon inte sover längre på natten. En 9 månaders kräver 14 timmars sömn. I regel går man över till 2 lurar/dag. 12+20+1,5 är en piggisrytm. Nu blir det lite en ond spiral med lite för mycket sömn på dagen och då vaknar man lätt förtidigt på morgonen.

Att ge input på schemat blir vanskligt eftersom det skiftar från dag till dag. Men att ge vällingen (nattslurken förmodar jag) så tidigt ger inte den effekten vi eftersträvar. De ska läggas mätta och glada. Och de leder mig till- skrattet till go´nattet? Har ni det? Hur gör ni idag när ni lägger henne?

Jag tror eftersom ni på det stora hela verkar ha det bra att en kurning skulle gå ganska lätt för er. Men som sagt det beslutet är upp till er.

:heart: LilloppansMamma
Som ni märker så blev nästan mina frågor fler till er fler, än de ni ställde till oss :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
JLJ

Inlägg av JLJ »

Hej LilloppansMamma!

Stort tack för ditt svar! Vi läste det direkt och har "grunnat" på det - därav den fördröjda återkopplingen.

Vi har sedan vi fick ditt svar kapat ner till 2 lurar per dag. Det gick förvånansvärt enkelt och snabbt. Nu sover hon från 9-9.30 och från 13.30-15.00 (ungefär - kan bli ngt kortare också). Hon vaknar dock fortfarande kl 5 varje morgon...

Nu ska vi se vad det var mer. Jo - mörkret. Vi bor i en gammal tvåa. Gammal - ja det innebär fönster med djup som gör att vi har svårt att mörklägga ordentligt med rullgardinen -det sipprar in ljus och dessutom har vi överfönster också i takhöjd... Men hyfsat mörkt blir det ändå, särskilt nu när vi går mot mörkare tider. När hon lägger sig och när hon vaknar där vid 5 är det riktigt mörkt.

Att vi har en tvåa betyder ju också att hon sover i vårt sovrum. Vi har dock gjort så de senaste månaderna att vi varken tittar på tv eller läser i sovrummet när vi själva har lagt oss. Hon har aldrig störts av ljud, men ljuset kan nog vara lite jobbigt även om hon inte vaknar.

När hon vaknar sker följande. Hon sätter sig upp i spjälsängen och börjar gny lite. Min man plockar upp henne och lägger henne mellan oss i vår säng där jag ammar henne liggande (detta går snabbt nuförtiden). Sedan blir hon pigg när hon är klar. Direkt. Hon börjar klättra upp mot gaveln på sängen, sitter och "hoppar" eller, om vi lägger henne i spjälsängen, leker några minuter för sig själv där innan hon ställer sig upp och protesterar tills vi lyfter upp henne. Eventuellt ställer hon sig och gnager av färg från sängen :)

Det slutar alltså med att jag kliver upp och går ut med henne i vardagsrummet där hon får leka fram till grötdags kl 7. Sedan är hon vaken fram till kl 9 då första luren tas.

Vi är helt klart öppna för att kura. Just nu är det mkt jobb för min man och han ska resa bort över helgen nu också. Dessvärre bor alla far- och morföräldrar 50 mil från oss i Norrland, så vi har ingen som kan hjälpa oss där vi bor tyvärr.

Vad gäller vällingen -ska den alltså ges precis när hon ska somna? Hon hinner aldrig äta upp den då för då somnar hon mitt i matningen. Och ska skrattet till gonattet komma före eller efter vällingen?

Stort tack för ditt engagemang!

MVH

JLJ
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Bara bra att ni begrundar svaret :D
JLJ skrev:Nu sover hon från 9-9.30 och från 13.30-15.00 (ungefär - kan bli ngt kortare också). Hon vaknar dock fortfarande kl 5 varje morgon...
Får jag fråga varför ni dragit ner till två lurar? I nuläget ligger hon på för lite sömn om hon vaknar klockan 5 på morgonen. Första sömnpasset har lite udda rytm. Antingen 20 eller 45 min är typiska sömnpass på förmiddagen. Dessutom verkar hon inte heller sova hela middagspasset :? Då blir det en trött tjej kan jag tänka mig. Då förstår jag att man somnar mitt i vällingen. :wink: Dra ner till 2 lurar gör man vid 9 månader om man börjar märka att det börjar att vaknas tidigt på andra lurar. Innan ni nu kurar så hade jag iallfall gett henne förutsättningar för tre lurar (eftersom hon får så lite sömn). Sedan kan vi spika ett schema inför kurningen. Men nu känns det lite tokigt att dra ner på sömnen som hon redan har så lite av.
LJL skrev:Nu ska vi se vad det var mer. Jo - mörkret. Vi bor i en gammal tvåa. Gammal - ja det innebär fönster med djup som gör att vi har svårt att mörklägga ordentligt med rullgardinen -det sipprar in ljus och dessutom har vi överfönster också i takhöjd..
Jo, visst går vi mot mörkare tider, (vart tog den här sommaren vägen egentligen?!) Så mörkläggningen sköter sig själv så att säga. Men det är inte dumt att satsa på riktigt mörkläggning ändå. Då har man eliminerat framtida bekymmer framåt vårkanten :wink: . Vi har också djupa fönster. Vi har en rullgardin och sedan dubbelgardiner på gammaldags gardinskena som har hörn. Vi har mycket tyg upptill som vi använder som lock och spikar fast med hjälp av en tunn list upptill i karmen. Rejält med tyg på sidorna. Kolsvart! :lol:
LJL skrev:När hon vaknar sker följande. Hon sätter sig upp i spjälsängen och börjar gny lite. Min man plockar upp henne och lägger henne mellan oss i vår säng där jag ammar henne liggande (detta går snabbt nuförtiden). Sedan blir hon pigg när hon är klar. Direkt. Hon börjar klättra upp mot gaveln på sängen, sitter och "hoppar" eller, om vi lägger henne i spjälsängen, leker några minuter för sig själv där innan hon ställer sig upp och protesterar tills vi lyfter upp henne. Eventuellt ställer hon sig och gnager av färg från sängen :)
Hon har inte kläm på att somna om själv. Dessutom har hon kontrolll och ledning över när morgonen startar. :shock: Klart att hon blir pigg hon tror ju att det är morgon när hon får mat! :) Men tror att en kurningen kan gå smidiigt i ert fall för att få bukt med detta. Så att både lilltjejen och ni får er välbehövliga sömn.
LJL skrev:Vad gäller vällingen -ska den alltså ges precis när hon ska somna? Hon hinner aldrig äta upp den då för då somnar hon mitt i matningen. Och ska skrattet till gonattet komma före eller efter vällingen?
Vi ger den ca en halvtimma innan läggning i soffan framför tv:n. Skrattet kommer efter. Man vill inte söva med vällingen det är inte det som är meningen. Nattslurken är liksom föräldrarnas sista chans att knöka ungen med mat inför natten :mrgreen: Sedan skall det skrattas så det mullrar i hela kroppen. Här är det mycket poppis att krypa runt och jaga Lilloppan, dansa tango, gärna akompanjerad av mammas och pappas vackra sånger a´la finsk tango :mrgreen: Er tjej är helt enkelt för trött just nu för att äta vällingen med god aptit och att skratta gott efteråt.

:arrow: Bjud på lite mer sömn nu på dagarna innan er kurning. Ge henne iallfall förutsättningar för mer sömn. Typ ut och gå med vagnen på eftermiddagen. Vi styr upp ett schema som ni kan börja följa när ni börjat kura. För just nu verkar hon så trött, så trött :sleep: att jag inte tycker att ni skall dra in på sömnen dagtid.
:arrow: Bestäm ett datum som ni har ögonen satta på. Ingen idé att tjuvstarta med några quick fix för morgnarna innan kurningen.
:arrow: Läs så ögonen blöder i väntan på kurning. :lol:

ps. Under kurningens första dygn får föräldrarna sova i vardagsrummet! Sedan när allt börjar att sätta sig kan ni smyga in och lägga er.

Forumet finns här om ni stöter på några frågor i er läsning.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"