Du har fått ett så fantastiskt fint svar av Clara
Tipset om att fokusera på helheten under dagen tror jag kommer göra underverk för er.
Du får helt enkelt bara en stor skopa pepp och motivation från mitt håll - detta fixar ni!
Jag har gjort så att jag faktiskt uthärdar tills det är nästa planerade planerade mattillfälle, och använt marginalkvarten. Under tiden som bebis börjar bli hungrig så har jag satsat allt på underhållning och utforskande, för att distrahera medan minuterna tickar.SaraMilana skrev:Är det någon som har något bra tips, när bara en halv portion går i? När ska jag satsa på att ge nästa mål, för att undvika småduttande? Det är så lätt att fastna i en ond spiral!!
Härligt att höra!SaraMilana skrev: Hur som helst känns det bra, vi lär väl oss tillsammans!
Tack för tipset, det ska jag prova nästa gång!Tetz skrev: Jag har gjort så att jag faktiskt uthärdar tills det är nästa planerade planerade mattillfälle, och använt marginalkvarten. Under tiden som bebis börjar bli hungrig så har jag satsat allt på underhållning och utforskande, för att distrahera medan minuterna tickar.
Känner igen det därSaraMilana skrev:På kvällen kan hon bli så övertrött känns det som så att det är svårt att få ner maten. Då krävs en del gungande i bärselen för att hon ska bli så pass lugn så att hon kan äta. På dagen går maten oftast ner, speciellt när jag lyckas dra på det till 4 timmar mellan målen.
Jag tror det hänger ihop med för korta vakenpass i början av dagen. Om hon börjar bli trött redan efter en timme, testa att ge henne en liten buslur på fem minuter. Annars är det lätt att hon hinner bli övertrött till nästa sovpass och skarvar på grund av det :^oSaraMilana skrev:Nästan alltid blir det två längre lurar i början på dagen (vi har siktat på 2-2), sedan blir de kortare och kortare, då det är omöjligt för henne att somna om i skarvarna. Den här dagen räknade jag ihop 15 h 45 min sömn, vilket väl är ganska lagom? Men frågan är hur vi gör för att jämna ut det lite under dagen istället för att få nästan all sömn i början av dagen och all vakentid på kvällen?
Allting med små barn tar tre dagar att genomföra och Utvärdera gör man först efter en vecka. Du ändrar förutsättningarna - liten frågar: ska det verkligen vara så här?! Va?!. Då gäller det att inte darra på manschetten!SaraMilana skrev:Ojojoj, jag försökte mig på 12-45-2,5-45 i går... Men trots en bra natt i ryggen med 11-12 timmars sömn gick det käpprätt åt h-vete!
Mata på! BÖRJA med mosmat vid varje mål,så mycket som går ner, mos till stora mål och gröt till mellis och fyll på med ersättning SEN och börja ge kvällsvälling som kvällslurk. Hjälp magen genom att ge fruktmos med katrinplommonpuré efter varje mål. Och se till att fetta upp maten rejält genom mycket smör (absurt stora klickar 8) ) eller rapsolja. (Och har du inte köpt eller lånat Andra Mosboken av Johanna Westman så gör det för inspiration att skapa matglädje och mixa mos)SaraMilana skrev: Sen det här med riktig mat... Stella har fått smakportioner de senaste dagarna, bara lite då jag antar att man ska vänta in magen, men allt jag har stoppat in har åkt ner. Även om hon strax innan klunkat i sig en full flaska med ersättning!Skulle med andra ord kunna köra på riktig mat som påfyllning!? Har fryst in puré i knäckformar, jag började med en och idag fick hon två. Hur snabbt kan jag öka på mängden?
Mer Riktig mat, mer social delaktighet, mer utevistelse på riktigt och inte bara i vagn och mer ålträning. Kort och gott. Du har fått en liten person som Kräver saker och det gör hon rätt i. Hon Kräver mer mat, Kräver att få veta hur saker går till, Vill Se, Uppleva. Grattis!SaraMilana skrev: Läggningarna känns fortfarande motiga.
Det tackar jag för, ibland behöver jag nog nån som talar om för mig att jag är ute och cyklar...Clara Cecilia skrev:
Nu kommer jag låta lite sträng 8) :
Åh, jag behöver inte hålla på och fega alltså!! Jag har börjat med ersättningen och avslutat med purén eftersom man måste vara snabbt framme med flaskan när hon vaknar, annars går det inte alls. Men nån gång måste vi ju komma ifrån det beteendet också. Kanske går det till och med lättare för henne att äta ersättning om hon grundat med lite mos först!?Clara Cecilia skrev: Mata på! BÖRJA med mosmat vid varje mål,så mycket som går ner, mos till stora mål och gröt till mellis och fyll på med ersättning SEN och börja ge kvällsvälling som kvällslurk. Hjälp magen genom att ge fruktmos med katrinplommonpuré efter varje mål. Och se till att fetta upp maten rejält genom mycket smör (absurt stora klickar 8) ) eller rapsolja. (Och har du inte köpt eller lånat Andra Mosboken av Johanna Westman så gör det för inspiration att skapa matglädje och mixa mos)
Ja, äpplet faller väl inte långt ifrån trädet.....Clara Cecilia skrev: Du har fått en liten person som Kräver saker och det gör hon rätt i.