Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av aso »

Hej SaraMilana!

Du har fått ett så fantastiskt fint svar av Clara :heart: så jag har ingenting att tillägga! Blev alldeles rörd när jag läste...
Tipset om att fokusera på helheten under dagen tror jag kommer göra underverk för er.

Du får helt enkelt bara en stor skopa pepp och motivation från mitt håll - detta fixar ni!

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack snälla Clara för ett fantastiskt fint och klokt inlägg!! Jag har läst det om och om igen, gråtit en skvätt, lett igenkännande och slängt bort några stenar ur magen! Jag ska skriva ut det och sätta upp på kylskåpet! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Och tack aso för pepp, jag är så glad och tacksam för all hjälp och stöttning, ni anar inte! :heart: :heart: :heart: Det här är en otroligt jobbig tid för oss på många sätt, samtidigt som det är det bästa som hänt oss. Men det är lätt att glömma ibland!

Sambon tröttnade på mitt innesittande i morse och drog med hela den lilla familjen på en morgonpromenad i den klara höstluften. SÅ mysigt! Stella vaknade såklart efter 45 minuter som hon brukar, men världen rasade ju inte samman för det. :roll: Sedan gav han mig "ledigt" några timmar och jag åkte till mitt favoritställe, en fantastisk handelsträdgård i närheten, och luktade på blommorna. :)

Det är fruktansvärt lätt att få prestationsångest av allt detta. Jag läser om alla fantastiska mammor som lyckas så fint med sina barn. Och som den "duktiga flicka" jag är och alltid har varit, vill jag ju vara där också, helst igår. ;) Men jag ska ta ett steg tillbaka, sluta att bara fokusera på mat och sömn och istället försöka njuta av allt det där emellan också!

Flaskandet går sådär, som du skrev Clara så är det ju enklast att äta i nyvaket tillstånd. Ett par gånger idag har vi fått söva henne ett litet tag för att hon ska få i sig något, när hungern tagit över så att det bara inte går att äta. Det går ju det också även om det är jobbigt och meckigt. Och kanske tar det inte så många dagar innan hon accepterar flaskan igen, några gånger idag har hon tagit den utan så mycket knussel, andra gånger har det varit tvärstopp! Tids nog lär vi oss nog hur vi gör bäst för att få en nöjd och mätt Stella!

Flasktekniskt så har vi hittils använt mam ultivent, men de liksom hakar upp sig ibland. De ska ju släppa in luft, men jag tycker ofta att det blir stort undertryck i dem så att det inte kommer något och det verkar vara ett irritationsmoment som gör att Stella ledsnar. Idag köpte jag Dr Brown-flaskor, men det fanns inte flasknappar i större storlekar. Då insåg jag att de gamla napparna som hon är van vid även passar de nya flaskorna, vilket hittils har fungerat bra. Det där med olika nappstorlekar blir jag inte klok på, ibland känns det som att det kommer för fort och hon blir arg för att hon sätter i halsen, andra gånger går det för långsamt och hon ledsnar för det. Men, som sagt, det reder sig nog så småningom det också. :)

Stor kram till er alla!
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Nu tror jag att du är det hela på spåern. En mamma som kan njuta lite har låttare att få till helheten och det kan bli en god cirkel. Heja på. =D> Om du kan få slappna av och göra seker som du mår bra av så sprider det sig till liten med.

Jag vet också hur lätt det är att fastna i prestationstänk, att tro att alla får till det MEN jag tror att vi alla har våra fnurror i mellanåt. Det viktiga är hur vi gör då. Lugn och rutiner gäller när det tjorvar MEN också komma ihåg att det inte är katastrof om liten äter sämre ibland eller inte sover luren ut. Det kan hända men då är det bara att lugnt jobba vidare.Upp på banan igen för skillnaden är ju precis som du skrivit att man VET både hur man vill ha det och hur man kan ta sig dit. Jag vet att vår start också var minst sagt svajig, även om det ser ut annorlunda nu. Och jag vet så så många som det är så för. MEn det stabiliserar sig. Jag vet att du har surfat runt bland favoriterna men undrar stilla om du läst den här? Innan knutarna löser sig Den handlar en del om hur det kan vara ibörjan när det strular och sedan löser sig.

Det där med flaskor, ja det kan skilja vad man vill. När liten var rejäält trött så ville han inte att det skulle gå så fort och blev ledsen så jag känner igen det där. MEn som sagt ta det lugnt och mata i nyvaket tillstånd och snart kan ni även börja med smakisar. Då kommer du ha potatismos i både håret och öronen ibland känns det som :lol: Stor kram till dig. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Godmorgon!

Idag är jag och Stella ensamma hemma, pappan har fullt upp hela dagen med att pyssla om båten. Känns faktiskt mysigt att det bara är vi två igen, tänk vad några timmars luktande på blommor på egen hand kan göra! :D

Tänkte försöka mig på ett inlägg där jag fokuserar på det positiva istället för det negativa... ;)

Mina föräldrar var förbi i går eftermiddag, de tyckte att Stella var piggare och gladare än nånsin! Senast de träffade henne var när vi precis börjat anamma BB (två veckor sedan) och innan dess var hon ju grinig mer eller mindre hela tiden. Kul att det märks sån skillnad!

Natten gick fint, när hon efter en 20-minutare i bärselen äntligen fick tillräcklig matro för att äta kvällsmålet. Hon vaknade en gång vid halv tre och fick lite nattamat och sov sedan till kvart över sju. Med beröm godkänt!!! Vi har inte introducerat välling än, vi vill inte stöka till det mer för henne ännu, men paketet är inhandlat! Har även köpt gröt och några burkar med puré så att vi är redo när den dagen kommer. :) Det ser jag fram emot!! När är det ok att börja med smakportioner egentligen? Har inte lyckats övertyga sambon (än :))om att det är bra att tjyvstarta, han vill gärna följa alla rekommendationer...

Nu på morgonen åt Stella 100 ml ersättning direkt när hon vaknat. Tror nog att hon ville ha mer på en gång egentligen, men att hon kanske blev irriterad mot slutet när det kom för fort. Som påfyllning slukade hon 130 ml bröstmjölk när jag väl insett att det var mindre napp som var grejen. Och mammamjölk är ju gott till sista droppen! ;) Jag pumpar tills vidare, det känns fint att kunna ge henne fördelarna med bröstmjölken trots att det inte riktigt funkar att delamma. Lite meckigare dock, när man inte bör värma bröstmjölken i micron, men det kan det ju vara värt när det finns tid för det!

Nu sover hon, sedan en dryg timme tillbaka, skarvandet har hon (än så länge) fixat själv utan vagning! Börjar dock fundera på om liggvagnen börjar bli i minsta laget? Ibland ser det ut som att hon blir irriterad när hon hamnar lite på sniskan och inte kan vända huvudet som hon vill åt båda hållen och armarna är svåra för henne att lägga rätt om de hamnat fel. Hon mäter ju hela 62 cm numera, stora tjejen! Det känns för tidigt att lägga över henne i spjälsängen än, tycker det är så mycket lättare att lugna henne med vagning än buffning, har kanske inte fått in rätt teknik än? Eller är det en vanesak för henne?

Tack videunge för dina tankar! :heart: Och tack för länktips, den tråden hade jag missat! Har bara läst början än, men känner igen mig i många av hennes tankar. Måste-klara-sig-själv, oro för att amningen tar all tid och inte är tillräcklig, inte våga sig ut och göra saker etc etc...

Ha en trevlig söndag, det ska jag ha! ;) :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Å vet ni, efter en brakfrukost på 230 ml sov Stella i 2 h 15 min helt själv (utan vagning)!!! Nytt rekord för lilla damen!! \:D/

Efter luren klämde hon i sig 120 + 80 ml, dvs hela flaskan med ersättning på 200 ml, OCH DET HADE GÅTT I MER OM DET FUNNITS!!! :) Men när jag hunnit blanda till mer var hon såklart inte sugen längre. Nästa gång blir det till att blanda på ytterligare en skopa! :o

I em får jag fikabesök av en kompis som jag inte träffat på länge (pga av trassel med arg och ledsen Stella kvällstid). Först hade jag tänkt ställa in besöket pga allt mattrassel, men efter Claras inlägg lät jag bli! :heart: Nu ser jag fram emot det massor!

Det här är en Mycket Bra Dag! :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Och det jag läser gör mig Mycket Glad! :heart: :heart: :heart: !

Så - nu har du vänt på spiralen, låt den fortsätta uppåt.
Och glöm inte:
- social delaktighet
- utevistelse
- träningspass
- skratt, mys och stoj jämt och hela tiden :lol:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Större delen av gårdagen var helt fantastisk! \:D/ Stella åt och sov som aldrig förr. Vi var ute i trädgården och tittade på träd och växter, pratade med grannarna och kände gräset mellan tårna. Vi mös och busade inne, bakade och tvättade tillsammans. Stella var som en liten sol!!! :D

Men från fyra-fem på eftermiddagen och till läggdags var det kaos. Då tappade vi rytmen i sovandet och ätandet och hamnade i en ond spiral av småätande och småsovande. Vid läggdags hade hon fortfarande inte fått i sig ett vettigt mål mat och blev helt hysterisk när jag la henne i vagnen. Vi fick börja om från början med en liten lur i bärselen. Till råge på allt var pappsen borta över natten, så jag var rätt svettig ett tag! Med en olycklig Stella i bärselen är det lite svårt att få till flaskdiskande, middag åt mig själv och mjölkpumpande. Men det ordnade sig tillslut, jag hittade rester i kylen till middag, brösten sprängdes inte, Stella sov sött vid 20.30 och jag ramlade väl i säng strax därefter. :)

:?: :?: :?:
Är det någon som har något bra tips, när bara en halv portion går i? När ska jag satsa på att ge nästa mål, för att undvika småduttande? Det är så lätt att fastna i en ond spiral!!

För att fortsätta att fokusera på det positiva så känns det som att läggningarna går lite lättare. Även om hon är helt hysterisk i början så lugnar hon sig (oftast) ganska snabbt och grejar sista biten själv. Eller så är det jag som har blivit bättre på att lyssna på hur hon låter, när hon behöver hjälp och inte. Hur som helst känns det bra, vi lär väl oss tillsammans! :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Är det någon som har något bra tips, när bara en halv portion går i? När ska jag satsa på att ge nästa mål, för att undvika småduttande? Det är så lätt att fastna i en ond spiral!!
Jag har gjort så att jag faktiskt uthärdar tills det är nästa planerade planerade mattillfälle, och använt marginalkvarten. Under tiden som bebis börjar bli hungrig så har jag satsat allt på underhållning och utforskande, för att distrahera medan minuterna tickar.
SaraMilana skrev: Hur som helst känns det bra, vi lär väl oss tillsammans! :)
Härligt att höra! :D =D> Det är precis så man ska tänka - att ni lär er tillsammans. Och jag tror absolut att läggningarna känns lättare både för att hon börjar fatta galoppen och att du kan lyssna av ordentligt. Det är fantastiskt skönt att höra skillnad på argt gruffande och ledsenhet 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev: Jag har gjort så att jag faktiskt uthärdar tills det är nästa planerade planerade mattillfälle, och använt marginalkvarten. Under tiden som bebis börjar bli hungrig så har jag satsat allt på underhållning och utforskande, för att distrahera medan minuterna tickar.
Tack för tipset, det ska jag prova nästa gång! :heart:

Nu på morgonen löste det sig genom att hon till sist fick somna halvmätt och nog sov rätt risigt, för jag var där och vagnade några drag titt som tätt. Och sedan när det var dags att äta väckte jag henne och hon åt nästan hela flaskan (nu med den extra skopan i, dvs 235 ml!)! Nog toppfylld, för trots idogt rapande kom en del upp. ;)
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Ville bara inflika att vi är lite i samma situation med halvportioner. Vår minsta håller på att börja äta själv och ibland slinker inte mycket lunch ner, men då dricker hon massor med välling till mellis. Så det jämnar ut sig så att hon ändå får i sig tillräckligt på det stora hela.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

titti_lie, du har rätt! Jag har börjat slappna av lite ang maten. Äter hon bara en halv portion vid ett mål, så slinker det ju ner desto mer nästa mål. Det enda tråkiga är ju då att sömnskarvarna blir supersvåra att ta sig över. Men, men.

Igår fick Stella sin allra första smakportion! Vi tjuvstartade lite efter en del dividerande fram och tillbaka. Det verkar som att hon gillade det, hon smaskade på från första skeden och måste ha svalt då inget direkt kom ut igen? Jämfört med den äckliga ersättningen måste ju detta vara himmelriket! :) Så nu ska jag fördjupa mig i kapitlet om mat i barnaboken... Vi ska också ta och införa lite majsvälling i ersättningen, hittils har det blivit lite tjorvigt då jag prövat, jag vet inte än vilken nappstorlek som är bäst då, då det väl blir lite mer trögflytande.

Har börjat logga mat- och sovtider så smått för att se om jag hittar några mönster och vad vi kan göra för att förbättra situationen. Ungefär såhär kan en dag se ut:

07:00 Vi gör morgon, mat
08:00 Sover 1 h 45 min (ibland något mer)
10:00 Mat
11:30 Sover 1 h 45 min (ibland något mer)
13:00 Mat
14:30 Sover 1 h (men oftast bara 30 eller 45 min)
15:45 Mat
17:30 Sover 30 min
18:30 Mat
19:30 Nattslurk och sedan godnatt
Sedan blir det lite olika på natten, ibland bara ett mål kring 03-04, ibland ytterligare ett kring 00-01 när det trasslade med maten på em/kvällen.

Nästan alltid blir det två längre lurar i början på dagen (vi har siktat på 2-2), sedan blir de kortare och kortare, då det är omöjligt för henne att somna om i skarvarna. Den här dagen räknade jag ihop 15 h 45 min sömn, vilket väl är ganska lagom? Men frågan är hur vi gör för att jämna ut det lite under dagen istället för att få nästan all sömn i början av dagen och all vakentid på kvällen?

På kvällen kan hon bli så övertrött känns det som så att det är svårt att få ner maten. Då krävs en del gungande i bärselen för att hon ska bli så pass lugn så att hon kan äta. På dagen går maten oftast ner, speciellt när jag lyckas dra på det till 4 timmar mellan målen.

Jag har sneglat på schemaförslagen för en 3-månaders; 12-45-2,5-45 skulle kännas bra, för att slippa jobba med skarvarna så mycket. Samtidigt undrar jag hur vi ska få ihop en så lång lur som 2,5 timmar! :shock: Men till saken hör att fröken börjar gäspa och gnugga sig i ögonen efter att hon varit vaken max 1,5 timmar, ibland efter så lite som 1 timme. Då blir det ju några timmar över på dygnet för att det ska gå ihop. Har någon något bra förslag på hur vi löser detta?

Kramar! :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kul att liten gillar mat! :D
SaraMilana skrev:På kvällen kan hon bli så övertrött känns det som så att det är svårt att få ner maten. Då krävs en del gungande i bärselen för att hon ska bli så pass lugn så att hon kan äta. På dagen går maten oftast ner, speciellt när jag lyckas dra på det till 4 timmar mellan målen.
Känner igen det där :wink: Jag brukar då lägga i "rätt" tid och ta upp i 20-minutersskarven och ge mat. Då går oftast hela nattslurken i.
SaraMilana skrev:Nästan alltid blir det två längre lurar i början på dagen (vi har siktat på 2-2), sedan blir de kortare och kortare, då det är omöjligt för henne att somna om i skarvarna. Den här dagen räknade jag ihop 15 h 45 min sömn, vilket väl är ganska lagom? Men frågan är hur vi gör för att jämna ut det lite under dagen istället för att få nästan all sömn i början av dagen och all vakentid på kvällen?
Jag tror det hänger ihop med för korta vakenpass i början av dagen. Om hon börjar bli trött redan efter en timme, testa att ge henne en liten buslur på fem minuter. Annars är det lätt att hon hinner bli övertrött till nästa sovpass och skarvar på grund av det :^o

Jag längtar också till 45-lurar som inte behöver jobbas med 8) :lol:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ojojoj, jag försökte mig på 12-45-2,5-45 i går... Men trots en bra natt i ryggen med 11-12 timmars sömn gick det käpprätt åt h-vete! :? Buslurar, som du kallade det Tetz, verkar inte vara Stellas grej direkt... hon ville inte alls vakna efter en femminutare, än mindre äta då, utan var inte nöjd förrän hon fått sova färdigt sin halvtimme. :shock: Fredagen blev ett enda hattande med både mat och sömn och en grinig Stella som resultat, jag var helt slut när sambon klev innanför dörren.

Till problemet hör ju att ersättningen går i allra bäst (och ibland endast) när hon är nyvaken, påfyllningen vill hon nästan aldrig ha trots (eller kanske på grund av?) mycket trugande. Så det bästa vore ju om varje måltid kunde föregås av en lur. 3 timmar mellan måltiderna är optimalt, tycker Stella. 3,5 timmar lyckas jag dra på det till ibland och 4 kan det bli om hon sover en långlur.

Vet inte alls hur jag ska gå vidare? :?: :?: :?:

Sen det här med riktig mat... Stella har fått smakportioner de senaste dagarna, bara lite då jag antar att man ska vänta in magen, men allt jag har stoppat in har åkt ner. Även om hon strax innan klunkat i sig en full flaska med ersättning! :D Skulle med andra ord kunna köra på riktig mat som påfyllning!? Har fryst in puré i knäckformar, jag började med en och idag fick hon två. Hur snabbt kan jag öka på mängden?

Nätterna senaste dagarna har varit himmelska, bara ett nattmål runt fyrasnåret och 11-12 timmars sömn. Tror det kan bero på att hon ätit lite dåligt på förmiddagen men desto bättre på eftermiddag/kväll? Inte mig emot! :) :sleep:

Läggningarna känns fortfarande motiga. Även om hon oftast klarar sista biten själv, så krävs det en hel del vagning innan hon lugnar sig så pass att hon kan börja fundera på att det vore skönt att sova. Ibland skriker hon så hysteriskt att det skär i mammahjärtat och det är inget jag skulle vilja göra någon annanstans än hemma, folk skulle väl tro att jag plågar henne.. Nu är hon dessutom så stark i kroppen, så att hålla ner huvudet på plats är ju bara att glömma! Och idag har det sett ut som att hon är på väg att vända sig från mage till rygg i vagnen, hon krälar runt och försöker trycka sig runt med ena benet. Ibland blir jag faktiskt rätt trött på att vagna... :oops: Kan det vara så att hon inte är sådär proppmätt som hon borde vara? Det har ju gått i betydligt större mängd innan flaskproblemen dök upp, Kan det vara så att det löser sig när hon får mer riktig mat? Jag sätter mitt hopp till det just nu... [-o<
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Nu kommer jag låta lite sträng 8) :
SaraMilana skrev:Ojojoj, jag försökte mig på 12-45-2,5-45 i går... Men trots en bra natt i ryggen med 11-12 timmars sömn gick det käpprätt åt h-vete! :?
Allting med små barn tar tre dagar att genomföra och Utvärdera gör man först efter en vecka. Du ändrar förutsättningarna - liten frågar: ska det verkligen vara så här?! Va?!. Då gäller det att inte darra på manschetten!
Genomför och utvärdera om en vecka. Punkt. ( :D 8) )
SaraMilana skrev: Sen det här med riktig mat... Stella har fått smakportioner de senaste dagarna, bara lite då jag antar att man ska vänta in magen, men allt jag har stoppat in har åkt ner. Även om hon strax innan klunkat i sig en full flaska med ersättning! :D Skulle med andra ord kunna köra på riktig mat som påfyllning!? Har fryst in puré i knäckformar, jag började med en och idag fick hon två. Hur snabbt kan jag öka på mängden?
Mata på! BÖRJA med mosmat vid varje mål,så mycket som går ner, mos till stora mål och gröt till mellis och fyll på med ersättning SEN och börja ge kvällsvälling som kvällslurk. Hjälp magen genom att ge fruktmos med katrinplommonpuré efter varje mål. Och se till att fetta upp maten rejält genom mycket smör (absurt stora klickar 8) ) eller rapsolja. (Och har du inte köpt eller lånat Andra Mosboken av Johanna Westman så gör det för inspiration att skapa matglädje och mixa mos)
SaraMilana skrev: Läggningarna känns fortfarande motiga.
Mer Riktig mat, mer social delaktighet, mer utevistelse på riktigt och inte bara i vagn och mer ålträning. Kort och gott. Du har fått en liten person som Kräver saker och det gör hon rätt i. Hon Kräver mer mat, Kräver att få veta hur saker går till, Vill Se, Uppleva. Grattis! :lol: :lol:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Clara Cecilia skrev:
Nu kommer jag låta lite sträng 8) :
Det tackar jag för, ibland behöver jag nog nån som talar om för mig att jag är ute och cyklar... :)
Clara Cecilia skrev: Mata på! BÖRJA med mosmat vid varje mål,så mycket som går ner, mos till stora mål och gröt till mellis och fyll på med ersättning SEN och börja ge kvällsvälling som kvällslurk. Hjälp magen genom att ge fruktmos med katrinplommonpuré efter varje mål. Och se till att fetta upp maten rejält genom mycket smör (absurt stora klickar 8) ) eller rapsolja. (Och har du inte köpt eller lånat Andra Mosboken av Johanna Westman så gör det för inspiration att skapa matglädje och mixa mos)
Åh, jag behöver inte hålla på och fega alltså!! Jag har börjat med ersättningen och avslutat med purén eftersom man måste vara snabbt framme med flaskan när hon vaknar, annars går det inte alls. Men nån gång måste vi ju komma ifrån det beteendet också. Kanske går det till och med lättare för henne att äta ersättning om hon grundat med lite mos först!?
Clara Cecilia skrev: Du har fått en liten person som Kräver saker och det gör hon rätt i.
Ja, äpplet faller väl inte långt ifrån trädet..... :oops: :lol:

Tack igen Clara för dina klokord!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"