Frågor kring ramsandet vid dagslurarna
Re: Frågor kring ramsandet vid dagslurarna
Låter bra :thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Ulansnosan
Godmorgon, det har det varit sednan kl 3.47 för mig då vi inne på 10:e natten verkar ha råkat ut för det berömda återfallet. Nu har hon tjoat, snakcat, grinat, svurit, bökat sedan dess och klockan har passerat 5. Har varit inne 1 gång för tillrättaläggande o bytte då blöja i sängen då den var blöt. Hon blev tyst för en stund men satte snart igång igen. Ingen lyckjlig liten tjej just nu. Kämpar med ramsandet (men samtidigt återhållsam) men precis när hon blivit lugn och tyst och jag ger en fin o lugn bekräftelse jagar hon upp sig igen. Mkt frestande att låta bli att bekräfta...men jag vet... [-X Gav precis en ny påminnelse då hon sjungit upp sig ordentigt men hon skrek högre när jag gav den.
Ingen rolig natt/vargtimmar alls, värsta hittills sedan vi började kuren faktiskt.
Jag har fortsatt problem med dagslurarna också då hon blir GALEN när jag lämnar henne med enbart ramsa. Vill inte missbruka ordet hysterisk men det slutar ofta med att hon skriker upp sig så att när hon somnar för att hon varit så upprörd, slutar med att jag använder krisverktyg varje gång och det känns inte heller bra, samtidigt, hur undviker jag hysteri. Tycker ändå att jag försöker förmedla säkerhet o konsekvens nu men Vagnen verkar vara för liten nu och att vi behöver byta till sittvagn men drar mig för det eftersom jag misstänker det blir som att börja om då hon aldrig sovit på rygg. Att flytta alla dagslurarna till sängen känns tufft då hon har 3 lurar på en dag och jag lämnar o hämtar storebror på skolan vilket omöjliggör konsekvens i sängen om dagarna. Jag har dessutom redan rensat kalendern de 2 veckorna som gått och det börjar bli svårt att fortsätta ha blanka dagar. Trodde faktiskt det skulle sitta bättre vid det här laget!
Pepp tack, nu är vi uppe i 1 1/2 timme o jag var precis inne o buffade då hon skrikit upp sig i nära nog hysteri. Hon blev lugn o avslappnad av buffningen o just nu är det tyst. Finner balansgången mellan att agera/avvakta knepig ibland och kan konstatera att att det inte bara är Nova som har en dålig natt
Nat, du tipsade om dagslurarna men jag har till slut ingripit med krisverktyg efter 2 x 2 ramsning då hon som sagt blivit totalt galen av ilska och bara vrålgrinar. Jag intar den största säkerhet jag bara mäktar men hon köper av ngn anledning inte det. Ramsa högre, fler ggr, fortsätta med krisverktyg eller sluta med det helt. Ibland känns det som 5minutersmetoden om jag INTE går in o bryter när hon inte tar ramsan och det är ju inte meningen
Oj vad mkt snicksnack det blev nu på morgonkvisten, lite trött o frusterard...Imorgon e en annan dag!
-
Ulansnosan
Nu är det dag och allt känns lite lättare igen
Hon somnade om till slut kl 6, sov som ett barn
fram till kl 7.05 då vi väckte henne under glada tillrop och hon vaknade SUPERGLAD. Värsta natten sedan kurstart (potentiellt återfall) men absolut bästa väckningen! Första morgonluren tog sedan ca 25 minuter att få till, höga protester således men gav mig 17 på att hon skulle somna med ramsandet vilket hon gjorde till slut och då fick hon sova 20 min istället för 45 min. Visst, hon var VÄLDIGT arg men kom inte upp i hysteri iallafall. Får kämpa vidare med dagarna och försöka klura ut ngn bra lösning till rygg vs mage när vi byter till sittvagn. Nu håller jag tummarna för att det var ett återfall och att det är över och att hon åtrgår till det rätta spåret och börjar sova hela nätterna inom kort. Positiva saker är att hon iallafall äter som en häst och nu på dagen varit på ett gott humör trots trixet under vargtimmarna inatt. Vi hörs!
-
ilindstrom
Hej,
vad bra det löste sig på natten tycker jag. Super att ni fick väcka en glad flicka. Låter som om ni jobbar på fint.
hälsningar
Ida
vad bra det löste sig på natten tycker jag. Super att ni fick väcka en glad flicka. Låter som om ni jobbar på fint.
hälsningar
Ida
-
Ulansnosan
Det tog ett par veckor men natt 14 sov vår lilla Nova igenom hela natten (endast ett par grymtningar/snackljud under natten där hon somnade om direkt själv) och vaknade 6.40 förnöjt snackande tills det var dax för morgon (vi har 7 som väckningstid), tjohooo!
Glad!
kram Ulrika
Glad!
Hej
Heja lilla Nova! =D>
Och heja er ömma föräldrar som visar lilla älsklingen att hon kan svoa lugnt på nätterna =D> 
Heja lilla Nova! =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
Ulansnosan
Hej alla gamla och nya kurare! Jag vill bara ge min feedback till kuren så här 3 månader efter vi kurade vår dotter Nova, nu 8 måander. Både jag och min sambo är så glada att vi tog beslutet att kura Nova. Hon sover ca 11,5 tim per natt och dagarna rullar på enligt schemat som vi justerar något i takt med att hon växer. Visst kan hon protestera ibland vid läggningen på dagslurarna, vakna tidigare än beräknat (speciellt i vagnen under långa luren) men nu är vi så inkörda på schemat att vi vet att hennes protester alltid ger med sig och de blir aldrig längre "hysteriska" eller ens speciellt högljudda eftersom vi har verktygen tillhands om det skulle behövas. Dessutom vet hon ju vad som gäller så hon ger sig rätt snabbt. Vi blir heller inte stressade längre av ev protester eller om vi missar i schemat eller ngt oförutsett händer. Hon har haft 2 struliga nätter totalt då hon var vaken/halvvaken och ledsen mellan 23.30-03.00 och båda gångerna kikade det fram en tand så antagligen var det tänderna som störde. 2 ordetnliga förkylningar har hon sovit sig igenom (med hjälp av näsdroppar vid sänggåendet). Det enda negativa med kurandet som jag kan se det är att inte alla förstår hur bra det är!
Men förhoppningsvis inser fler föräldrar än vi framöver hur underbart det är när alla får sova om natten och dessutom när alla i familjen orkar med dagarna och det inte längre bara är en enda lång transportsträcka i en trött dimma där du aldrig vet när du ska få sova igen. Tack återigen, alla rosor i världen till dig Anna som utarbetat och bemödat dig med att lära ut denna kuren! Ni där ute som funderar på om ni ska genomföra kuren eller inte, det är så värt det, ni kommer inte att ångra er! Kram Ulrika
Kanonhärligt! Skriv gärna i livet efter kuren- tråden oxå!
Jenny
Kanske dags att ta långluren i spjälisen så liten kan få sträcka på sig så mycket hon villVisst kan hon protestera ibland vid läggningen på dagslurarna, vakna tidigare än beräknat (speciellt i vagnen under långa luren) men nu är vi så inkörda på schemat att vi vet att hennes protester alltid ger med sig och de blir aldrig längre "hysteriska" eller ens speciellt högljudda eftersom vi har verktygen tillhands om det skulle behövas.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Ulansnosan
Hej Jenny, såg att jag var lite otydlig, hon sover i princip alla sina långsovarpass i spjälsängen och det har visat sig vara det absolut bästa, vi får väcka henne i princip varje gång. Vagnen får hon sova i undantagsvis när det gäller den långa luren om jag måste vara på "resande fot" och det är då hon brukar strula, eller, det är orättvist att säga att hon strular eftersom det inte är så konstigt att hon vaknar efter en stund liggandes på rygg i en sittvagn som inte alls är lika bekväm som sängen såklart
Med andra ord, hon sover de flesta av sina pass i spjälsängen och hon brukar protestera lite grann varje gång (det är ju så KUL att vara vaken
men det ger med sig rätt omgående och som sagt, det är inte alls stressande längre som det var i början. Tack för tipset om livet efter kuren tråden, ska lägga in ett inlägg där! Kram
Med andra ord, hon sover de flesta av sina pass i spjälsängen och hon brukar protestera lite grann varje gång (det är ju så KUL att vara vaken
Låter jätte bra det där
=D>
=D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.