Sen hände ett par saker; vi började med napp igen vid 8 mån efter en fjällresa där jag fick feber och mådde skit och hon har aldrig gillat att åka bil, efter 3 timmars gallskrik stod vi inte ut och stannade halvvägs hem och köpte napp. Stina blev då tyst.
Sen började jag jobba heltid strax därefter och i samband med det började hon vakna på nätterna lite titt som tätt. Inga långa nattvak men 2-5 ggr per natt som krävde stoppa-i-napp eller vända på henne. Till slut så vaknade Folke av det, och så började vi göra så att Folke (som sover hela nätter utan problem, han började med det av sig själv vid drygt 2 års ålder, halvstökig sömn innan dess men inga stora problem) får sova i dubbelsängen med någon av oss, och den andra sover i Folkes säng brevid Stinas spjälsäng.
Vi nattar henne med att hon är toktrött ca 18.15, dricker välling och mer eller mindre somnar i vår famn och sedan blir nedburen till sängen (ja jag vet...)
Vissa nätter får man sova hyfsat ok (upp 2-3 ggr) och vissa nätter kass. Vi turas om att sova inne hos henne. Oftast tar jag eller min man över henne till sonens säng vid 4-5-tiden också, det har blivit så, då sover hon någon timme till efter lite stök när hon får vara när.
Jag vill kura henne igen, ordentligt och behöver några råd.
• Hur gör vi under tiden med Folke, ska han få fortsätta sova i vår säng tills hon förhoppningsvis sover bra? Vill inte störa hans sömn.
• Hon ska börja på dagis på måndag, ska vi vänta med kurning tills inskolning är klar, det känns tufft att ta bort napp och stöka med hennes vanor nu, när mkt nytt väntar?
• Måste vi ta bort nappen? Vi har stuga i Dalarna (bor i Sthlm) och åker ganska ofta bil ett par timmar och nappen hjälper ju verkligen då, dessutom är hon van den i samband med nattning, dagslurar osv.
• Hennes rum är på nedervåningen, vårt också men om jag/vi ska kura henne kan jag inte sova i hallen (utanför henens/Folkes rum) under den tiden. Kan man kura henne i ett annat rum (vi har ett gästrum/kontor) och sen flytta ihop henne och bror i deras sovrum när sömnen sitter? Gästrummet är uppe, där har vi en soffa jag kan sova på under kuren.
• Eller kan jag sova i samma rum som henne om man har det helt svart därinne eller fattar hon det?
• Hon håller på att växla från sova 2 ggr/dag till 1 gg. Ska jag vänta tills den vanan satt sig av sig själv med tanke på att hon nog kommer vara trött på e.m efter dagis nu när allt blir nytt där?
Hennes schema är ungefär så här:
Sova 18.30-06.00
Frukost 07
(Ibland vila f.m. om hon är trött, att hon somnar ca 10 och sover då 30-60 min)
Lunch 11.00
Vila 11.30 1,5 h
Mellis 14.00
Middag 17.00
Välling ca 18.00
Somnar 18.30 oftast utan protest.
Hon är rätt ljudkänslig på nätterna, vi har mörkt men kanske inte helt svart.
Ja det blev ett långt inlägg men hoppas på feedback och pepp så jag lägger upp det på rätt sätt! Just nu känner jag mig stressad inför varje natt, man vet aldrig när man får sova, jag vill sova brevid min man igen, och att det inte ska kännas som ett straff att sova brevid Stina! Och framförallt vill jag att hon ska älska sin säng och känna sig trygg där.
Kram, Marit