Fråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Fråga

Inlägg av videunge »

Hej :D

Mellan tre och fyra månader kan man smyga i gång. LÄs i barnaboken så finns ett jättebra kapitel om att introducera mat :D

vissa börjar med gröt, men även grönsaker/rotfrukter typ sötpotatis, majs brukar gå hem, eller varför inte testa Annas variant och bjuda liten på banan? =P~ :D I början ger man någon tesked. Det tar ju lite tid att lära sig tekniken liksom. :roll: Sen när man märker att lilla magen hänger med så ökar man mängden succesivt. Om liten har tendens att bli hård i magen är päronpure eller katrinplommonpure finemang och är supergott att toppa tex gröten med. :wink:

Kolla gärna JOhanna Westmans andra mosboken. Där finns massa bra recept på hemgjord barnmat. Det är busenkelt godare och innehåller mindre vatten och mer mat. Det blir man mättare på. Men färdiga burkar går aldeleds utmärkt det med.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Sen när man gör sova hela natten kuren kan man då ha en leksaksmobil över sängen? eller är det att inte rekomendera? Vår son gillar att ligga och prata lite för sig själv på mornarna :)
2011-05-16
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Små barn brukar ha mycket lättare att fatta att det är natt om det verkligen är helt beckmörkt på morgonen. Och då syns ju inte mobilen :lol: så den gör nog ingen skada, men å andra sidan igen nytta då. Vaknar man ändå tidigt så är det helt okej att ligga och prata. Sen kan man ju ha trevliga saker att prata med under ensamleken.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
heuren

Inlägg av heuren »

Nu har jag några frågor igen ;)

Hur vagnar jag på dagslurarna? Ska jag vagna tills barnet är tyst och sen gå ifrån med ramsan? om barnet fortsätter gnälla ska jag då gå tillbaka och vagna och lämna det med ramsa och hålla på så tills han somnar?

Vad gör jag om han inte skriker utan ligger och små gnäller. Ska jag låta han va då eller vagna.

Ramsar jag bara när jag är påväg bort när barnet blivit tyst? eller ramsar jag under vagningen? Tacksam för svar. Mvh Caroline
2011-05-16
aso

Inlägg av aso »

Hej Caroline :) !

Har inte läst hela din tråd men hoppar in och försöker svar på ditt senaste inlägg :wink: .

Har du Barnaboken och Sova Hela Natten :?:
När jag ser dina frågor så känns det som att du skulle behöva läsa, läsa, läsa...
Ska man vagna och ramsa krävs det att man vet precis vad man gör, det går inte att pröva sig fram.

Du behöver läsa på så mycket så att du har "grundstenarna" på plats, sen kan vi JÄTTEGÄRNA :heart: hjälpa dig med de sista pusselbitarna och eventuella frågor.

De frågor du har nu är svåra att besvara utan att skriva massor, det är ju själva filosofin du behöver få kläm på:
Att vagning är till för att lugna skrikande barn, inte för att söva ett barn som gnäller. Och att ramsan ska ersätta vagningen och vagningen övergå till att bli ett krisverktyg. Det är precis samma princip på dagen som på natten.
Lättast för dig är att läsa vad Anna Wahlgren skrivit först och sen hämta påfyll här hos oss. Känns det ok? Förstår du vad jag menar?

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej heuren :D

Precis som aso säger sâ är verktygen effektiva I KOMBINATION med övertygelsen att man vet man gör och att man har barnets bästa för ögonen - den berömda Attityden. 8) :lol: Attityden brukar vara en blandning av ens egen inre övertygelse, MASSOR med Barnaboksläsning samt massivt surfande pâ forumet :mrgreen: (tänker särskilt pâ favorittrâdarna).

Läs pâ ordentligt sâ att du vet exakt vad du gör och varför, dâ kommer lille killen att lita pâ att du har koll och vâga slappna av sova sköööönt. :sleep: :-({|=
heuren skrev:Vad gör jag om han inte skriker utan ligger och små gnäller. Ska jag låta han va då eller vagna.
En av grundstenarna till hela bygget är att verktygen används endast till LEDSNA barn som ber om hjälp. Lilleman har rätt till lite privatliv ocksâ, att ligga och gruffa kanske är hans sätt att varva ner efter ett härligt SM-mâl och hitta lugnet inför sovstunden? :wink:

Som sagt, läs, läs och läs igen! :D

:heart:
heuren

Inlägg av heuren »

Ja uch ni måste va jätte trötta på mig nu men jag tycker jag läser och läser men så när jag väl står där så är det som om jag tappat allt jag läst. Eller att jag läst två olika saker. men jag får på det igen. Ni har inga tips på bra favorit trådar eller kapitel i boken? Och en fråga till vad gör man när barnet vuxit ur liggdelen? Tack för era svar. Mvh Caroline
2011-05-16
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

heuren skrev:Ja uch ni måste va jätte trötta på mig nu
:shock: :oops: Nej, det är inte sâ vi menar. :D Men verktygen blir magiska när man fâtt helhetsbilden av Annas filosofi i ryggen och det brukar kräva en del läsning. :wink:

Nâgra trâdar:När SM-barnet skriker vid sovdags
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

I Barnaboken:Varför funger SHN s 757

Jag gillar även alldeles särskilt 3-4mânaderskapitlet , särskilt En dag med Sofia s 290 och Vardagen ur led? s297

Nâgra krönikor:Säkerhet är trygghet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Safarin
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

och sâ lite mer konkret (när du känner att du vet VARFÖR du vagnar :wink: ), TorpSaras vagningstips:
TorpSara skrev:Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
:heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Lägger bara till:

Tips!

Skriv ner några korta komihåg lappar när du läser igen :D .

Typ:
:arrow: bebis muttrar och gnäller, hostar eller stånkar = privatliv :lol:
:arrow: bebis ledsen = verktygslådan fram!

Det hjälpte mig när alla råd snurrade i huvudet.

När mina växt ur liggdelen så hamnade dom i spjälsängen och fick buff. Sen har jag vagnat dom i ryggläge i stora vagnen också (hade en Emmaljunga med fullt liggläge)
En mjuk filt vid huvudgärden och en liten sittsele vid rumpan, ner i åkpåsen, mörkt tyg över vagnen. Går bra att sova så också. :lol:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
heuren

Inlägg av heuren »

Ok tack! Jag beundrar er som sitter och svarar på desperata föräldrars frågor.
Finns det någon som hjälper till att kura barn? Lästa att anna gjorde det innan men har slutat. Mvh caroline
2011-05-16
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D
Det finns en kontakatlista till "kurare" som är utbildade och diplomerade av Anna :wink:
Diplomerade kurare

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
heuren

Inlägg av heuren »

Hej jag har försökt få kontakt via mail med hurare som finns på annas lista och antingen så svarar dom inte på mailen eller så utför dom inte kuren utan handleder bara. vet ni någon i västsverige som hjälper och kurar? Mvh Caroline
2011-05-16
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D

Jag har ingen annan lista än den som du fått länk till, men du skulle kanske kunna göra en efterlysning på Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
heuren

Inlägg av heuren »

Ok tack!
2011-05-16
heuren

Inlägg av heuren »

Hej igen! Vårt schema ser ut så här:

07.00 Vakna mat
08.30 Sova 1h
9.30 vakna mat kl 10.00
11.30 sova 1.5 h
13.00 vakna mat
15.30 sova 1h
16.30 vakna mat
18.00 God natt slurk
19.00 God Natt

Hur tycker ni det låter. Han har svårt att sova längre pass utan att behövas vagnas flera gånger så därför bytte vi 2 timmars middagssömnen till 1.5 och ökade på smålurarna med en kvart vardera så det blev en timme. Vill gärna att maten ska komma så snabbt inpå efter sovander eftersom jag tycker det är smidigast så. När han vaknar där vid 13 tiden så är han ganska hungrig så bäst är väl att behålla mat direkt därpå? Mvh Caroline
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"