Är tvilling mamma till en pojke och en flicka på 6 månader. De föddes för tidigt och jag tyckte det var lite stressande att ha två i början
Har landat nu om inte för några månader sedan egentligen. Men eftersom vi hade det jobbigt både pappa och mamma och låg på sjukhus länge innan vi fick komma hem så blev det där med rutiner och så lite bortskjutet tyvärr. Nu först börjar rutinerna klicka för dem, som vi förresten kämpat med att få dem att förstå. Dock är sovandet ett rent h-vete
Ätandet är mjölkersättning och det äter ganska bra förutom att de precis nu har börjat ändra sig (igen) & äter konstigt och ojämt. Ibland lite ibland hela flaskan som på dagen innehåller 160 ml NAN2. På kvällen ca. kl. 17 brukar de äta mjölk (160 ml), samma mängd kl. 20.00. Men då har de förhoppningsvis sovit sedan ca.18.30 eller 19.30... Lillkillen har varit jääätte duktig med natten, har ätit ca. kl. 23/00 (210 ml) och sedan sovit på det tills 05/06 på morgonen =D> . Lilltjejen har varit kinkigare, ätit samma tid ungefär men får bara i sig max 180 ml och sover då max 4 timmar ibland 5 timmar men det är högst ovanligt.
Min fråga är nu efter mycket om och men, om jag ska kura båda två eller är lillkillen så gott som en nattsovare (även fast kl. 23/00-07 skulle vara mer önskvärt)? Eller är jag för mesig egentligen, börjar ju ta slut ordentligt
De äter nu lunch ca. kl. 11.00 och middag allt mellan kl. 16-18... Men har idag senast infört mellis kl. 10.30 med mjölk först på morgonen när de vaknar (helt olika tider men vaknar mellan 05.30-08.30), sovstund ca. kl. 09.30-10.00 eller 10.15, lunch 13.30 med sovstund 12.12.13.00 före, mjölk därefter nästan direkt, ca. 14.14.30. Middag kl. 18.30, mjölk vid 19.30/20.00. Blev ju lite förskjutet nu med sova för natten vid 19.30 med det nya schemat. Men det skulle inte göra mig något om de sov ca. 20.15-20.30 till 07.30 på morgonen.
Men där är vi verkligen inte än, har inte samlat på mig nog mod inte heller nog med inläsning i SHN-boken...
Ska jag ändra matschemat på något sätt? De äter förresten risgröt till mellis på förmiddagen och till middag och till lunch får jag i dem max 75% av en stor burk barnmat.
Har inte börjat med välling ännu, men ska väl börja snart, lite läskigt då lillflickan har haft ont i magen från ca. 2 månader tills ca. 4,5 månader. Men har ju varit ganska bra nu ett antal veckor så kanske ska sluta mesa så mycket, vad tycks
Ursäkta de lååååååånga brevet för så få frågor
Hoppas på hjälp [-o<