Kura Iris 5 mån, start 23/7

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ahoog

Re: Kura Iris 5 mån, start 23/7

Inlägg av ahoog »

Först... Tackar och bockar för dessa tips! Funkade kanon.
Innan jag återkom på forumet ville jag att det skulle gå lite tid så man ser att det verkligen fungerar. Och det gjorde det.
Men inte längre....

Lilla vännen blir förbannad... Och inte lite heller. Igår undrade vi om hon skulle skrika sig till döds. Fradgan bara sprutade runt munnen.
Vi har ju alltid kört med att "lagt barn ligger" och "arg får man vara" men igår kunde vi inte längre hålla detta. Hon hade vrålat konstant i 45 min och dessutom behövdes det bytas blöja. Med en gallskrikande bebis som bara sprattlar så var det inte läge att förvärra situationen genom att försöka genomföra ett bajsblöjebyte i sängen, i mörker dessutom, så vi tog helt enkelt upp henne.
Vi duttade runt med henne tills hon lugnat sig såpass att vi kunde byta blöjan och sen tillbaka i sängen varpå hon ganska omgående somnade.

Men... Detta går baklänges och inte med några förbättringar alls.
Tex inatt tyckte hon att både 12, 3 och 5 var bra tider att vakna på. Då trampar man runt i trappan som brukar funka lugnande. Vissa gånger lyckas det, andra inte.

Jag trodde jag hade fattat hur detta fungerade men det är visst fel. Just nu känns det som vi har schemat, som vi håller oss till näst intill slaviskt, och sen slumpen som avgör om hon ska somna eller inte. Om hon hade haft tålamod att ligga still i 20 sekunder hade hon somnat men icke.

Så, vad gör man när inga verktyg längre fungerar och det lilla hjärtat är så förbannad att hon låter som en arg hundvalp och far runt i sängen på alla möjliga och omöjliga sätt? Att vara nere i köket, eller hålla på med andra husljud fungerar inte då, om det inte är rivning av betong man håller på med, för hon kan omöjligt höra det.

/Anders
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag förstår att det inte fungerar så som det är nu men om du orkar kan du inte berätta mer om hur ni gjorde när ni använde mina "tips"? Minskade ni hela tiden ned på det ni gjorde eller körde ni med "tipsen" hela tiden tills det inte fungerade längre?

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ahoog

Inlägg av ahoog »

Vi backade helt enkelt...

Gällande dagarna så är det full fart hela tiden, golvet, köket, ute, leksakerna, gåstolen osv. Så nog får hon både hjärngympa och motion. Och hon visar tydligt strax innan sovtiderna att det är dags genom att "klia" sig i ögonen på det där viset som de gör.

Som du sa så litade vi på att hon skulle lugna sig och somna när hon bökat färdigt och så var det också.
Alltså, hon slutade bli så förbannad när jag slutade försöka få henne att ligga still och istället en ramsa och sen ut bara.
Hon fick hålla på och greja och om hon blev ledsen, ja alltså på riktigt och inte arg, så ramsade jag lite till tills hon blev lugn.
Det tog mellan 15 och 30 min innan hon lugnade sig och somnade. Eftersom jag har både kamera och ljud från hennes rum kan jag vara och slamra och greja och fortfarande veta hur hon har det så det är ju inget spring inne hos henne.
Vissa gånger har hon inte lugnat sig med ramsan men då har jag buffat henne tills hon lugnat sig och det har funkat, alltså när hon var ledsen.

Igår kväll var någon form av rekord för då blev hon förbannad direkt när jag gick ut från hennes rum men jag tänkte att jag skulle prova något nytt eftersom jag inte ville upprepa den tidigare erfarenheten så jag stod där utanför och ramsade oavbrutet, med avbrott för ett andetag då och då, tills hon slutade vara förbannad. Tro det eller ej men det funkade faktiskt. Somnade på 15 min:)

Jag vet inte om vår dotter är precis själv om detta, men hon har otroligt svårt att komma till ro.
Tex. bilåka några längre sträckor är inte aktuellt. Hon blir bara förbannad när hon blir trött och borde sova. Ju mer förbannad hon blir desto längre bort kommer sömnen.
Vi har naturligtvis testat att lägga över ett mörkläggningstyg när det var sovdags men med samma resultat. När vi var på väg från Ålandsfärjan hade vi en skriktävling jag och hon där hon skrek och jag försökte överrösta henne med ramsa. Hon somnade till slut men bara denna enda gång. Annars är det ett litet helvete.
Finns det något som man kan göra för att hon ska lugna sig?

Vad gäller morgonen så vaknar hon ju på tok för tidigt vanligtvis, 5 eller 6. Eller både och... Om jag bara hade fått väcka henne en enda gång emellanåt hade varit stärkande. Hon verkar otroligt hungrig när hon vaknar, trots att vi tryckt i henne mat hela dagen, ca 800-1000g av diverse olika saker ex gröt, barnmat, välling och hennes bröstmjölksersättning. Hon är definitivt inte hungrig när hon går och lägger sig:)

Men det är väl så att man blev bortskämd då tidigare, när det i värsta fall tog 8 min att få henne att somna och hennes vanliga tid var 4 min. Då kunde hon inte förflytta sig eller rulla runt och nyckeln verkar vara att ligga still när man ska sova:)

/Anders
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Gällande dagarna så är det full fart hela tiden, golvet, köket, ute, leksakerna, gåstolen osv. Så nog får hon både hjärngympa och motion. Och hon visar tydligt strax innan sovtiderna att det är dags genom att "klia" sig i ögonen på det där viset som de gör.
Låter toppen :thumbsup:
så jag stod där utanför och ramsade oavbrutet, med avbrott för ett andetag då och då, tills hon slutade vara förbannad. Tro det eller ej men det funkade faktiskt. Somnade på 15 min:)
Bra att hon somnade men ge gärna barnet en möjlighet att känna in och ta till sig det budskapet du ger.
Du ramsar hon reagerar du avvaktar 2-3 minuter. Vad händer? tystnad? frågor? svara igen med en ny välgenomtänkt ramsa som passar just den frågan hon hade. Hon reagerar, hur? du väntar några minuter, svarar med en ny välgenomtänkt ramsa som passar till hennes fråga. Ha klockan i beredskap så du ser ungefär hur lång tid det går.
Tex. bilåka några längre sträckor är inte aktuellt. Hon blir bara förbannad när hon blir trött och borde sova. Ju mer förbannad hon blir desto längre bort kommer sömnen.
Om det är möjligt så kan du planera bilåkandet som så att du åker mellan hennes sovtider och hon sover i sin säng eller vagn. Eller så kan du strunta i allt vad heter sovrutiner under själva resdagen och bara ta det som det kommer. Sen tar du tag med nya friska tag när ni kommer hem igen.
Vad gäller morgonen så vaknar hon ju på tok för tidigt vanligtvis, 5 eller 6. Eller både och... Om jag bara hade fått väcka henne en enda gång emellanåt hade varit stärkande. Hon verkar otroligt hungrig när hon vaknar, trots att vi tryckt i henne mat hela dagen, ca 800-1000g av diverse olika saker ex gröt, barnmat, välling och hennes bröstmjölksersättning. Hon är definitivt inte hungrig när hon går och lägger sig:)
Vargtimmarna kan ju som sagt var krångla väldigt länge för många. Först och främst är det bra att räkna ut att det sammanlagda antalet timmar under dygnet är korrekt. Har ni provat att gå in med pangramsa DIREKT när hon vaknar tidig morgon? Pang på med en ramsa, bestämd hög och tydlig direkt när barnet vaknar där mellan kl 4-6. Sen direkt efterföljande husljud (diskmaskin, dammsugare och liknande). Efter några dagar upp till 2 veckor sätter sig även dessa krångliga tidiga mornar.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du / ni har fått så vackra svar, utförliga svar, detaljerade svar, bemängda med kunskap och erfarenhet, av så många kära forumister här. Tack alla :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Nu måste jag ta er i örat litegrann.

Det är ganska längesedan, vad jag kan se av tråden, som ni avvek, om man säger, från Sova hela natten-kuren och började köra er egen lilla variant, där ni förmodligen inte öppnat boken under arbetets gång och definitivt inte följt SHN så som den är tänkt och föreskriven. Ni har laborerat med diverse egna små turer, som sammanfattningsvis kan kallas överarbete. Ni trafikerar rummet i vargtimmen. Ni ramsar samtidigt som ni buffar. (Eller gjorde.) Ni har, med er ängsliga överkoncentration, lyckats desarmera ramsan (vilket är oerhört lätt att göra - det behövs bara att man "prövar" med att ramsa och sedan genast går in och verktygar fysiskt, så är ramsan körd, om man säger). Ramsan ska ALLTID ha sista ordet. Och den ska tas emot. Förr får man inte ge sig.

Av er långa tråd har det blivit rundgång - ni lyssnar inte till de råd ni får och ni efterlever dem inte. Kuren skulle ha varit genomförd efter konstens alla regler vid det här laget, och då hade ni varit "hemma". Nu är ni inte det, saker och ting blir snart precis som de var innan ni började. Jag måste gräla på er för det :!:

Mitt förslag är att ni sätter er ner och läser Internationella Sova hela natten. Från början till slut. Och inser att 1) Sova hela natten-kuren är en PROCESS. Den är inte en eller flera knapptryckningar som alltid fungerar, det är frågan om mycket mer än en serie tekniker; 2) barnet behöver sin fulla respekt - barnet måste FÅ VARA I FRED. Er uppgift är att hålla vargen - faran - stången, borta från barnet. Nu springer ni där och utgör själva faran - för barnet - för om inte ni, barnets överlevnadsgaranter, vet vad ni gör och kan genomföra någonting så enkelt och betryggande som kuren faktiskt är - mycket, mycket enklare än att ta körkort :mrgreen: -så hur ska ni då kunna borga för BARNETS säkerhet? Ni som uppenbarligen inte kan fixa er egen :?:

Jag vill verkligen rekommendera er att läsa Internationella Sova hela natten. Från början till slut. Så att ni FÖRSTÅR :!: Därefter - när ni börjat om från ruta inte ett men två (andra natten enligt Lathunden) ska ni lära er att LYSSNA på barnet. Ur det ska uppstå en dialog. Då kommer världen att förändras för er alla. Då är ni snart i hamn. Med hjälp av en minikur nu.

Men ni måste arbeta seriöst. Dra er tillbaka, LÄS PÅ, arbeta lugnt och metodiskt och med glädje, och GE barnet det barnet behöver: lugn och ro och en äntlig känsla av säkerhet, fysisk och faktisk säkerhet till liv och lem.

På rätt bog kan ni inte störa barnet evinnerligen som ni gör nu. Börja kanske med "Safarin". Gå vidare till kapitlen "Lugnet" och "Säkerheten". Läs sedan ALLT, hela boken igenom, och tänk efter - före :!: När ni kommer så långt som till barnet måste ni veta exakt vad ni gör och varför. Ni måste ha en lika klockren insikt som attityd av självklarhet. Det kan INGEN annan fixa åt er.

Tänk. Läs och tänk. Handla sedan.

LYCKA TILL!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"