Sova i barnvagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jkonrad

Sova i barnvagn

Inlägg av jkonrad »

Hej,
jag läser just boken och ser väldigt mycket fram till den nya härliga tiden som väntar lilla dottern och oss!
Har dock tva fragor till dom med erfahrenhet:
- var dotter (snart 7 manader) vägrar ligga i vagn och sitter numera i vagnen sa att vi kan ta oss runt (man kann lägga ner sittsen, men hon ligger inte platt i vagnen och det gar inte att ligga pa magen). Skall jag försöka fa henne till att sova den korta eftermiddagsluren i vagnen trots allt (kann dra för 'skynke'), eller vore det bättra att börja med alla dagslurar hemma i sängen?
Hittils har hon bara lyckats somna i vagnen tva ganger...
- Nu sover hon ibland bara tva ganger om dagen. Är det bättre att trots allt planera in för tre tupplurar, eller kan man redan börja med en förmiddags och en eftermiddagslur i denna aldern?

Tack saa jättemycket i förhand och varma hälsningar fran Wien / Österrike
Johanna
ilindstrom

Re: Sova i barnvagn

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit!

Vad bra att du läser på och förbereder dig inna ni börjar kura.

Angående vagnen så har jag tyckt att det är skönt att ha någon lur förlagd till den. Då blir ma ninte så låst utan barnet kan somna när man är ute.

Jag skulle ha ett schema med tre lurar om hon är sju månader. Annars tror jag det finns en risk att hon blir övertrött och då sover sämre.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
jkonrad

Inlägg av jkonrad »

Hej Ida!
Tack för väldigt snabbt svar!
Ja, det vore toppen om den korta luren skulle lyckas i vagnen - blir lättare att fa dagarna att räcka till allt bestyr sa.

Har nu planerat följande schema:
19 till 7 nattsömn
7 bröst o. gröt
9-9.45: sova
10.30: äta (bröst / flaska sa smaningom / mellanmal)
12.30 - 14.00: sova
14.00: äta (mat)
16.30 - 16.50: sova (i vagn förhoppningsvis)
17: äat (gröt / mat)
18-19: nattslurk o skoj / bad

Vi planerar att börja i kväll - är lite nervös men ser väldigt mycket ifram mot att göra livet lättare för var dotter och för oss!
Vi fick beskedet att hon är en 'skrikbebis' för tre manader sen - men jag hade hela tiden känslan att hon helt enkelt sov för lite (hon har alltid ätit bra) - nu har jag äntligen verktygen att hjälpa.

Tack till er alla
Johanna
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej jkonrad!

Jag har bara lite småtankar om ditt schema. Svarar välidigt fort här. Är på språng, men "ska bara" :lol: Nyckeln till god sömn är verkligen mat, mat och mat :lol: Så det är toppen att det förs in mer mat på schemat ( ju förr desto bättre)

En del kör ( också jag) kör en andra frukost. Detta tycker jag har flera fördelar. Dels att barnet får sitta med och äta med oss vuxna på ett riktigt sätt, men också att det medför att man skjuter lunchen närmre inpå långluren. Exempelvis så så skulle det innebära för er att du ammar klockan 7 och sedan runt 8 så får hon sitta med vid frukosbordet och pillar med smörgås etc ( jag pillar in gröt mellan varven). Då kan man räkna 3- 3,5 timmar därifrån- alltså kan lunchen infalla runt 11, men helst 11.30. Sedan toppar man kanske med ammning/ersättning/välling. På så vis blev vi av med envisa 45 minuters skarvar :evil: Vad tror du om det?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
jkonrad

Inlägg av jkonrad »

Hej LilloppansMamma!

:D - vad roligt att Du skrev. Jag gick och tänkte pa precis samma sak igar. Hittills har det gatt sa utmärkt med programmet (vi är inne i uppföljningsveckan) att jag knappt kan tro att det är sant! Är otroligt lättad att vi börjar fa in en dags-rytm och att sovningen fungerar sa underbart. Anna Wahlgren leve hurra!!! =D> =D> =D>
Den enda tuppluren som inte fungerar helt, är den mit pa dagen. Dottern vaknar alltid redan efter 45 minuter och vill inte sommna om. När jag nu tänker pa saken, är det väl för att hon är hungrig.
Skall följa ditt rad med tva frukostsvängar och tidig lunch och se hur det gar. Blir ocksa lättare för mig med morgon-bestyren sa.

Sa stort tack och varma hälsningar fran Wien
Johanna
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Oj, hälsningar ända från Wien Det är inte varje dag man får det :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"