En 9 månaders som sover bra till klockan två på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Linnsmor

En 9 månaders som sover bra till klockan två på natten

Inlägg av Linnsmor »

Hej!

JAg ville ställa ett par frågor gällande min 9,5 månaders flicka som alltid sovit mer eller mindre dåligt. Nuförtiden vaknar hon först vid tvåtiden på natten, men har svårt att sova till tre-fyra. sedan kan hon sova bra ett par timmar (längre ju längre hon är vaken på natten).

Jag har läst boken men finner den aningen svårläst för att den hoppar från ämne till ämne. Vi har väl inget riktigt schema eftersom vi har fått ungefär samma läggningstid och uppfakningstid som storasyster 2,5 år (20.30-6.30, eller 7.00). Ofta är klockan 21 innan båda sover. Då tycker jag ju att natten med högst 10 timmar är för kort!

lillasyster sover på dagen 30-45 min på fm, 1,5-2 tim. som middagslur och oftast 30-45 min eftermiddagslur. De kortare passen ute och det längre inne (ibland det också ute). Då blir det för lite sömn totalt? Lillasyster visar ofta tecken på trötthet ganska tidigt på morgonen dessutom.

Nu började jag med några knep från boken under en natt, innan jag igen hann sätta mig in i några kapitel (läste boken med storasyster, men hon ville inte ens buffas, så på något vis började hon sova bättre utan kuren, med kanske med hjälp av några tips ur boken?). Lillasysters första natt tog det 1,5 timmar innan hon sov ordentligt. Innan "kuren" har det kännts som hon nog somnar när man går in och lägger om henne (napp har hon oftast när hon somnar, men inte alltid). Men så vaknade hon efter 10-15 minuter! Detta pågick i ett par timmar. Nå, alltså första natten sov hon i alla fall efter 1,5 timme och i natt. Nu, efter att jag läste lite till somnade hon efter en timme.

DETTA BEHÖVER JAG HJÄLP MED:
Är det bara att fortsätta så här? Hon sover ju fortfarande så kort natt? Jag är dessutom osäker på om jag gör rätt? Hur länge ska man buffa, göra solfjädern? Ska man ramsa inne i rummet, eller alltid bara när man går ut? Jag gjorde det inne, och hon somnade efter det. Jag vet inte om hon sov när jag gick ut redan. Hon hade lite ljud vid 10 min och 15 min efteråt, gick in efter 15 min, och märkte att hon sov nästan som jag lämnade henne. Annars stiger hon alltid upp mot kanten, eller sitter i sängen och ropar. Ska man sedan låta henne ropa en stund (volymen ökar alltid snabbt), istället för att gå in genast o ramsa? Eller ska hon "ropa" tills hon lugnar sig??? Det låter inte allvarligt, men hon snyftar alltid med hela kroppen sedan när jag går in till henne.

Tack för detta forum!!
Linnsmor och Linn 9,5 månader (första kurnatten)
Anna09

Re: En 9 månaders som sover bra till klockan två på natten

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!

Ja du... för att lyckas med kuren och att få en långsiktighet i hela SHN-tänket, eller hela Barnabokstänket som SHN grundar sig på gäller det att man läser och förstår filosofin bakom - varför man gör detta.

Det måste du göra.

Har du börjat kura lillasyster?

I så fall tycker jag att du skall avbryta - du tillämpar inte ramsa eller andra verktyd så som boken föreskriver och då blir resultatet därefter. För allas skull, främst för lillasysters - avbryt, läs på och förstå strategin och även målbilden. Hon får på tok för lite sömn, alla behöver sin oavbrutna sömn på natten.

Hoppas du tar min rakhet rätt, det är ju barn vi skriver om - inte försökskaniner och boken innehåller inga "knep" - den beskriver de grundläggande frågor som barn ställer och vilka svar man som förälder måste leverera för att tryggheten och säkerheten och lugnet skall infinna isg - och så småningom även njutningen. :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Linnsmor

Inlägg av Linnsmor »

Tack, jag har läst, 2 år sedan. Har läst på nytt de grejer jag tyckte var svåra att fatta eller inte fungerade. Detta var tydligen fel forum eller så formulerade jag mig fel. Vi klarar oss bra med denna "tillämpade" modell. Det har gått några nätter och vi sover redan bättre. Dessutom används hemma två språk, vilket inte gör kurandet lättare, med det funkar så bra det kan.

Hit behöver jag tydligen inte återvända.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Linnsmor!

Självklart är du varmt välkommen hit med dina frågor! Tråkigt att du har fått uppfattningen om att så inte är fallet.

Men det är otroligt svårt att svara på dina frågor när de är av så omfattande art. Om man läst SHN- boken noga så hade flera av dina frågor ramlat bort av sig själv så att säga. Problemet när många börjar kura är att att man just plockar "godbitar". Det går inte eftersom SHN inte är en metod, utan en hel filosofi. Då blir det som AnnaW beskriver när man provat banandieten men inte gått ner ett par kilo med en gång- man ger upp och förkastar banandieten. Vi vill ju alla- vi och du nå fina resultat med en tjej (och föräldrar) som får sin välbehövliga sömn. Dina frågor tyder på att det behövs ännu mera läsning.
Dessutom används hemma två språk, vilket inte gör kurandet lättare, med det funkar så bra det kan.
Jag tror att jag faktiskt skulle kunna kura på rövarspråket om jag kände för det. :lol: Det är inte själva språket i sig som är nyckeln i SHN.

Med all ödmjukhet, så råder jag dig att läsa boken igen, (och igen :lol: ) och sedan återvända hit till oss. Då står vi redo för dig! Då får man lov att ställa alla frågor man bara kan tänkas sig, men läs själv ordentligt först!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"