Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Sarisparis »

:lol: :lol: :lol:

Kanonbra att ni fâr in ramsan och att han faktiskt somnar pâ rygg! :thumbsup:

Om du vill kan du köra intensivvändningsträning dagtid sâ att han snart ( [-o< :D ) fixar det själv även nattetid, och dâ utan tillhörande klagan och protester. :lol:
Katten77 skrev:Tänkte ge dig tips på hur vi övar här hemma. För det mesta övar i dubbelsängen men även i soffan och ibland på golvet (just nu känns det dock viktigast att han får kläm på hur man vänder sig på mjukt underlag så vi får ordning på sömnen igen).

Steg 1. Lagom mjuk madrass som ändå är hyfsat stabil, inget täcke utan kör direkt på madrassen. Jag sitter bredvid O så att det blir lite nerförsbacke för honom=lättare. Tar hans fot och för den över hans andra fot, håller kvar så, så att han själv kan slutföra vändningen. Vartefter han börjar få kläm på hur han ska hålla foten håller jag lösare och lösare, jag vill ju att han ska hitta balansen själv.
Steg 2. När han klarar att själv vända sig i lite nerförsbacke är det dags för nästa steg; plan madrass.
Steg 3. När han klarar plan madrass börjar vi öva vändningar i knölig säng, dvs ligga på ett täcke som man sjunker ner lite i. Här befinner vi oss idag.
Steg 4. Nästa steg tänker jag blir att vända sig i ÄNNU knöligare säng, kanske med en kudde som är ivägen, lite uppförsbacke osv.

Glömde en sak: bäst är att ha något intressant vid huvudänden (leksak eller dig själv) så att hon böjer huvudet bakåt för att kunna se, då blir det automatiskt lättare för henne att vända.

När hon börjar få kläm på vändningarna kan det även vara poppis att "jaga" henne. Typ "Ååååååååh nuuu kommer mamma och taaaaar dig...." och så ska hon vända över på mage och försöka komma undan.
Ha sâ kul! :P

:heart:
aso

Inlägg av aso »

Sarisparis skrev:Kanonbra att ni fâr in ramsan och att han faktiskt somnar pâ rygg!
Ja en gång är en stooooor förbättring från ingen gång :wink: .
Sarisparis skrev:Om du vill kan du köra intensivvändningsträning dagtid sâ att han snart ( ) fixar det själv även nattetid, och dâ utan tillhörande klagan och protester.
Bra tips :heart: !!!

När jag la honom för korta 20-luren nu på em la jag svart filt över vagnen direkt, med mottot "mota Olle i grind". Nu var han i och för sig härligt sovtrött, sov ju bara 1.5 tim mitt på dagen, men somnade snällt själv efter 5 min med bök.

:) aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
aso

Inlägg av aso »

Dagens rapport:

La en jättenöjd och glad kille i spjälisen igår kväll, somnade på 30 sek, ramsade från vår säng vid 5 (orkade verkligen inte gå upp) ramsan tog direkt och sen ringde klockan 7 och då var det en liten solstråle som låg på rygg i spjälisen.
Yipeeeee :D ! Härligt med ett riktigt framsteg. Saknar verkligen de fina hela 12 timmars nätterna så detta var en seger. Hade förresten stor vändningsgympa i vår säng med hela familjen igår em, kanske var det som gjorde susen? Tack för tipset Sarisparis :D .

Men det är en som verkar vara nöjd med 1,5 tim sömn mitt på dagen istället för två, trenden går helt klart åt det hållet.
Om han somnar snällt vaknar han 30 min för tidigt eller så tar det lång stund att somna eller så somnar han efter en kvart och vaknar en kvart för tidigt :? Men han håller sig på strålande humör dagtid, så det verkar inte bekomma honom det minsta att han sovit 30 min "för lite".
Nån som har erfarenhet av schema som kan komma med tips :?: .
Kan 12/45/1.5/20 vara en idè eller bör vi hålla fast vid 2 tim och korta i någon annan ände i så fall? Jag tycker egentligen att det är gott för de små med en riktig långvila mitt på dagen (tänker att de ska behålla den en bra stund framöver), men då måste den ju funka och liten måste sova annars är det ingen vits.
Schemat funkar fint för övrigt så jag är inte så sugen på att ändra om för mycket. Kanske bara ska avvakta och se vad som sker :wink: ?

:heart: aso
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med natten! =D>
aso skrev:Hade förresten stor vändningsgympa i vår säng med hela familjen igår em, kanske var det som gjorde susen? Tack för tipset Sarisparis :D .
:lol: =D> :thumbsup:
aso skrev:Kan 12/45/1.5/20 vara en idè eller bör vi hålla fast vid 2 tim och korta i någon annan ände i så fall? Jag tycker egentligen att det är gott för de små med en riktig långvila mitt på dagen (tänker att de ska behålla den en bra stund framöver), men då måste den ju funka och liten måste sova annars är det ingen vits.
Jag vill minnas att vâr mellanbror hade 1.5 som lânglur sâ länge han fortfarande sov tvâ eller tre lurar. Sen när "bara" lângvilan var kvar sâ gick vi över till 2 timmar. Jag har nu blivit lite slappare pâ att verkligen väcka och fâr han chansen sover han gärna tre timmar mellan varven. Sâ jag tycker att du kan köra pâ ett 12/45/1.5/20 nu och sen öka lângluren när de andra lurarna faller bort, om du känner att han behöver det. Vad tror du om det?

Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
aso

Inlägg av aso »

Ny härlig natt, ett uppvak vid 2, en ramsa, somnade om direkt =D>, vaknade igen efter 20 min, gick in och vände då det lät som han "kört fast" och det hade han (låg på tvärs uppe vid huvudändan :? ) somnade om direkt. Väckte liten glad Z vid 7 :D !
Älskade sömn :heart: !
Sarisparis skrev:Jag vill minnas att Mats hade 1.5 som lânglur sâ länge han fortfarande sov tvâ eller tre lurar. Sen när "bara" lângvilan var kvar sâ gick vi över till 2 timmar. Jag har nu blivit lite slappare pâ att verkligen väcka och fâr han chansen sover han gärna tre timmar mellan varven. Sâ jag tycker att du kan köra pâ ett 12/45/1.5/20 nu och sen öka lângluren när de andra lurarna faller bort, om du känner att han behöver det. Vad tror du om det?

Precis vad jag ville höra :D :wink: ! Känns som ett strålande bra förslag!

aso
aso

Inlägg av aso »

Hej!

Schemafråga :?: :?: :?:

Är i behov av inspel på vårt schema :o ... Z är nu 6 mån.

Kör sömn 12/45/2/20:

7 morgon
8.45 sova 45
11.30 sova 2
15.30 sova 20
19 natt

Vi fick till flera fina 12 timmars nätter, för flera veckor sedan, men sen har det varit en blandning mellan uppvak vid 6-tiden och vändningscirkus vid 4-tiden och vid 6-tiden.
Cirkusen minskar hela tiden och jag behöver inte vända honom varje natt. Känns som att han är trygg i sin säng och han jollrar oftast när han vaknar, ramsan tar bra så länge han ligger på mage, så det är sällan några hysteriska uppvak. Men däremot är det förfärligt svårt att bli kvitt dem, nu har vi kämpat på i 7 veckor.

I perioder sover han mindre på långa 2 tim luren och det verkar som han klarar sig fint på 1.5 tim.
Nu kanske jag är ute och cyklar :shock: men kan det vara så att han får lite för mycket sömn dagtid :?: och att det är därför det är så enormt svårt att bli kvitt uppvaken i vargtimmen :?: .

Jag var inne på att minska från 2 tim till 1.5 för ett par dagar sedan men ändrade mig då han plötsligt sov som en sten 2 tim. Men det var efter ett par mornar med cirkus och uppvak! Känns som att när han har bättre nätter så strular långluren...
Vågar inte lita på mig själv :?
Sarisparis du skrev att ni hade 1.5 tim långlur, vågar jag skära igenom och prova detsamma :?:
Behöver kloka råd :D .

:heart: aso
aso

Inlägg av aso »

Vaknade vid 7 imorse, med andra ord hade både jag och Z sovit hela lååååånga härliga natten :D !

Ä n t l i g e n =D> !

Men mina funderingar besannades då han vid långa lunchluren vaknade för tidigt, med andra ord får han lite för mycket sömn dagtid när han sover hela natten. Och när han sover alla lurarna dagtid då vaknas det på natten.
Så då blev det 1.5 timmes långlur från och med idag istället för 2 timmar :wink: . Blir spännande att se hur kommande veckas sömn utvecklar sig...

För övrigt är det en fröjd att se den lille utvecklas, jösses vilken flörtarålder han är inne i nu :lol: , mamma blir alldeles kär :heart: ...
videunge

Inlägg av videunge »

:thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Lille Z är dunderförkyld och har så varit under hela helgen, men tapprare liten sjukling får man leta efter :) !
Han har verkligen hållt humöret uppe och med lök under sängen har nätterna gått långt över förväntan trots hosta och snorig näsa. Första natten vaknade han en gång i timmen från 19.00-01.00, precis som att han undrade om det verkligen skulle behöva vara så besvärligt :shock: . Men efter det har han styrt upp det hela finfint själv, hör att han är vaken men han fixar det själv. Hade massa folk som sov över i helgen och vi fick flytta in i Z:s rum men han sov gott ändå. Rutinerna är guld värda när man har gäster :D , man kan obehindrat ha med den lille så länge man sköter tiderna.
Den stora forskarperioden har inletts nu under helgen, plötsligt kom Z på att man kan ta sig runt ö v e r a l l t 8) om man sätter full fart, och efter det har han upptäckt nya dimensioner av vårt hus :lol: . Han pillar på ALLT :o .

:D aso
aso

Inlägg av aso »

Å vad jag är trött på den där vargtimmen och förtidiga uppvak. Nu får ni som är rutinerade GÄRNA komma med tips :D .
Jag måste kanske justera i någon ände för att vi ska få ordning på morgonen #-o ?
För allt annat funkar finfint och han mår som en prins vår lille Z, vill så gärna få på plats hela fina nätter :D .

8.45 sova 45
10.15 massa matmos, fruktmos
11.45 sova 1.5
13.45 gröt
15.45 sova 20
16.30 massa matmos, fruktmos
18.30 välling
19 godnatt

Vi gör allt vi kan för att få till riktigt härliga dagar med en god blandning av allt som de små behöver. Jag satsar massor på att han ska få åla sig trött, frisk luft, aktiv social delaktighet, kvällsbad osv. Han älskar att gå och lägga sig på kvällen och vaknar han till under natten reder han som regel ut det själv.

MEN...så vaknas det numera OFTAST 06.15-06.30, då sjungs det och livet leker där inne i det absolut kolsvarta rummet. Och inte är det ofta han somnar om efter det. Som regel är han glad en halvtimme sen börjar humöret tryta. Vi har övergått till att göra INGENTING eftersom han vaknar glad. Jag tar aldrig upp honom tidigare än en marginalkvart innan 7. Men när han varit vaken länge känns det viktigt att få upp honom innan han blir arg för annars är det full cirkus. Senaste veckan har han börjat bajsa på morgonen :shock: . Vill inte gärna gå in till honom så nära godmorgon men vill definitvt byta på honom :( . Är rädd att det bara blir veligt om jag går in för att byta, då har han säkert inte bajsat bara för det och det blir en enda soppa av alltihop :oops: :lol: .
Nu har vi fått en enda natt 19-7 på de senaste veckorna...fick till ett gäng hela nätter för typ en månad sen men då strulade långa lunchluren...efter att jag kortade den så vaknas det förtidigt...

Någon som har inspel :?: :?: :?:

Kan det vara hunger?
Jag matar på för allt vad jag är värd med extra smör och massa mat.
Ska idag flytta fram gröten till 14 då han bara äter måttligt på det målet och i samma veva flytta fram middagen till 16.45 så får vi se om jag får i honom ännu lite mer mat på det viset?

Vill så evinnerligt gärna få till 12 timmars natt. Vi började jobba med att få till hel natt 19-7 redan 10/8 och det har varit lite utmaningar sen dess med vändningscirkusen :shock: som nu är över :D . Har justerat det jag kan genom minskning av dagslurar men nu känns det som att vi behöver få på plats en fungerande morgon 8) .

Har ni några tips?

Kram aso :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

HEj och hå :D

jag tror absolut att du kan tjäna på att flytta i sär maten. Kör på det och utvärdera :wink: Tror du kan dra på middag ända till 17 typ. eller 17,15

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Tack videunge :heart: !

Flyttade fram lunchen till 14.00 och middagen till 17.00, får se om det ger utslag på nattsömnen.
Fick en ljuvlig HEL \:D/ natts sömn igår natt men imorse var det en liten kille som vaknade vid 6 igen #-o...

På`t igen 8) ...
aso

Inlägg av aso »

Schemafunderingar #-o ... Z är 6 månader nu.

Imorse vaknade han 05.30=somnade om direkt själv utan ramsa och 06.30=somnade om, vaknade 6.45 låg och sjöng in morgonen :lol: hämtade upp honom vid 7 glad och nöjd.

:?: Så fort vi får Z att sova längre på morgonen :D börjar dock daglurarna krångla :x ?

Jag har kollat in dessa förslag och behöver någon att bolla med...
”Piggis” tankar:

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45
Nu kör vi 12/45/2/20 och då är det 1,5 eller 20 som krånglar när han sovit hela morgonen, han verkar helt enkelt jättepigg 8) när det är dags att sova och vänder glatt upp-och-ner på hela vagnen :o .
Jag vet att man inte ska ändra flera saker på en gång :roll: , nu har vi justerat mattiderna, men det kan inte hjälpas att jag funderar vidare...

7 godmorgon
8.45 sova 45
11.45 sova 1.5
15.45 sova 20
19 godnatt

Han vill gärna gå och lägga sig 8.45, men det hänger förmodligen mest ihop med att han ofta vaknar tidigt.
Har han vaknat för tidigt så funkar alltid alla lurarna perfekt, men sover han sina 12 timmar så är han väldigt pigg när det är dags att sova dagtid...så vi hamnar i någon slags varannan dag lunk där det antingen sovs bra på dagen eller på natten. Han är allt som oftast pigg och glad och orkar hela dagarna utan minsta gnäll, därav mina tankar om att justera daglurarna.
För övrigt sover han såååååå gott fram till 6-tiden hör inte ett knyst under natten =D> och läggningen på kvällen är en höjdare, buskul med hela familjen i stora sängen tills man kiknar, sen åker lilla tummen in i munnen och det är såååååå gott att få gå och lägga sig :heart: !

:?: Kan det vara så att vi har en sån piggis så att vi får korta ner till 2 lurar dagtid :shock: :o ?

Kram på er :heart: !
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso :D

Ni verkar ha det alldeles underbart, sâ härligt att höra om familjebus och annat trevligt! :thumbsup: :D
aso skrev: :?: Kan det vara så att vi har en sån piggis så att vi får korta ner till 2 lurar dagtid :shock: :o ?
Nja, säger jag, tre lurar tycker jag bör finnas pâ schemat ett par mânader till (kan vara mycket välbehövligt för ALLA särskilt under âttamânadersângesten). Sen att det inte alltid sovs sâ där alldeles prickfritt sista luren är en annan sak. Jag tror att det var kloka SusanD som skrev i nâgon av sina trâdar att hon ser pâ sista luren som en sovslurk, alltsâ ingen panik om det blir pannkaka av alltihopa, men att man ändâ bör ge barnet förutsättningar att sova, precis som man gör med nattslurken.
Sista luren kan ges i rullande vagn om man känner att alla behöver vila men att det blir "maktkamp" vid vanliga sovplatsen. Bara sâ att man laddar batterierna inför kvällsbuset! :P
aso skrev:Har han vaknat för tidigt så funkar alltid alla lurarna perfekt, men sover han sina 12 timmar så är han väldigt pigg när det är dags att sova dagtid...
Är han lika pigg inför varje lur, eller är det bara morgonluren som stökar? (och sen blir hela dagen strulig :wink: ) Har du testat att marginalkvarta? Jag tycker personligen att marginalkvarten är en otroligt bra uppfinning. :D

aso

Inlägg av aso »

Jag har haft en berg-och-dale-bane-dag utan dess like idag :shock: :lol: :evil: ...jösses säger jag bara.
JAG vaknade på helt fel sida, blev väckt vid 6 av en liten gnällspik, suck. Idag var han för första morgonen på länge grinig när han vaknade en hel timme förtidigt. Jag som redan då var på uselt humör marscherade raka vägen in till liten gnällis (vilket jag aldrig gör annars men jag ORKADE BARA INTE HÖRA PÅ GNÄLLET), la rätt, ramsade, gick å la mig igen, han somnade om, jag låg och pyrde som en vulkan... Ingen vits att återge resten av morgonstunden men vi fick i alla fall gå upp en marginalkvart innan godmorgon. Gnällis ville inte vänta på vällingen, å-hej-å-hå till sist fick vi ordning på skrikandet och maten var i magen, skulle byta bajsblöja å-hej-å-hå skrik igen, gick med en oklädd unge under armen upp till pappsen som fick klä på den lille juvelen. De verkade komma mycket bättre överens :lol: för inget mer skrikande hördes men däremot en hel del skratt :mrgreen: . JAG SÄNGDUMPADE MIG SJÄLV :roll: :wink: !
Jag sov från 7.15 till 9.30 då det var dags att väcka lilla gladisen, och nu var även den ömma modern på rätt köl. Sen åkte pappa bort på en 3-dagars tur (efter att ha försäkrat sig om att jag var ok, han erbjöd sig till och med att stanna hemma :heart: ) så vi var ensamma plutten å jag.
Efter det har det gått UPP som en sol och NER som en pannkaka. Först hade vi jättekul å diskade sen skulle det ätas å det var inte lika kul. Så gick vi ut å det var kul sen skulle det sovas å det var verkligen inte kul. Skulle sovas långlur men det krånglades å skreks å hölls på så jag fick hämta mod i Luvisens fantastiska små betraktelser "Trött på gnäll och skrik" mellan vagningarna. Sen skulle det vaknas å då var man trött men så fick man leka å då var man glad. Så skulle man äta å det var blä. Turen till öppna förskolan blev därmed INSTÄLLD. Åkte till shoppingcenter istället där man slipper prata med någon... Liten gnällis var nu gladis igen, älskar affärer sittandes i bärsele. Men så skulle vi hem å liten gladis blev liten skrikis vill inte åka bil när man börjar bli trött. Rätt hem å varsågod att ta plats i vagnen å då skreks det igen men vagnen var redan rullande så det avklingade raskt. Mor tog sig en välbehövlig 20 minuters höstpromenad i friska lantluften. Dags att vakna å det var kul, hängde upp tvätt å det var fantastiskt när man kravlat in UNDER tvättstället, gapskrattade å mamma fick springa efter filmkameran. Obetalbart ögonblick. Sen skulle det ätas å då var det K A T A S T R O F med ett stoooooort K...han som älskar mat annars... Jag var nu lugn som en filbunke och tog till alla trix jag kunde inklusive lämna honom ensam vid bordet medan jag gick å diskade funkade temporärt men så var det kaos igen. Tog en promenad i trädgården tills det var färdigvrålat satte sen ungen i sin barnstol vid diskbänken och diskade/matade då gick det in MASSOR med mat, höll något under kranen och matade utan att titta på plutten vilket var succè. Efter det var vi de godaste vänner och har haft en supermysig kväll med stereon på hög volym och cd:n med barnvisor var till lika mycket glädje för oss båda, har badat och lekt och busat och så somnade min lille älskade skatt som en sten 19.00. Tjohooo alla som tror det är inrutat och enformigt att ha barn kan ju prova själva säger jag bara. Nu är jag helt färdig men ack så glad å varm i hjärtat :heart: ! Imorgon ny dag med nya möjligheter...

Söta Sarisparis du är en pärla :heart: !!
Sarisparis skrev:Nja, säger jag, tre lurar tycker jag bör finnas pâ schemat ett par mânader till (kan vara mycket välbehövligt för ALLA särskilt under âttamânadersângesten).
TACK :heart: ! Då slipper jag fundera mer på det :wink: .
:?: Är det SEN någon lur som "ska/bör" kortas innan man minskar till två lurar? Bara så jag vet vad jag har att vänta...
Sarisparis skrev:Jag tror att det var kloka SusanD som skrev i nâgon av sina trâdar att hon ser pâ sista luren som en sovslurk, alltsâ ingen panik om det blir pannkaka av alltihopa, men att man ändâ bör ge barnet förutsättningar att sova, precis som man gör med nattslurken.
Väldigt smart, tack för tipset :D !
Sarisparis skrev:Sista luren kan ges i rullande vagn om man känner att alla behöver vila men att det blir "maktkamp" vid vanliga sovplatsen.
:lol: precis vad jag gjort de senaste dagarna, så att säga motat Olle i grind 8) .
Sarisparis skrev:Är han lika pigg inför varje lur, eller är det bara morgonluren som stökar? (och sen blir hela dagen strulig ) Har du testat att marginalkvarta?
Är endast långluren mitt på dagen och korta em luren som strular, aldrig den första morgonluren då sover han som en sten.
Jag har aldrig riktigt fastnat för marginalkvartandet (jag är för mycket kontrollfreak tror jag 8) :shock: ). Men tänker du att jag kan skjuta fram långluren en kvart om han verkar väldigt pigg? Skjuter du på hela dagen sen då?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"