Tredje natten, måste styra upp dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mizza

Tredje natten, måste styra upp dagslurarna

Inlägg av mizza »

Tredje natten på gång och jag har just mattat vår lilla prins.

Prinsen är nu 5,5 månader gammal. Han har tidigare bara somnat vid bröstet och jag har lyft över honom i spjälsängen när han har sovit tillräckligt tungt. Detta betyder att det har tagit fasligt länge att lägga honom, i snitt 1,5 timme per uppvak. Han har oftast vaknat 2 ggr per natt och ibland har jag inte lyckats få honom att somna om efter kl. 5 på morgonen.

Jag har lagt mig efter att jag har fått honom att somna, för att åtminstone få ihop några timmar sömn. Eftersom det känns som om jag snart skulle kunna ge min högra arm för bara en enda hel arts sömn och jag verkligen börjar längta efter att få lite egen tid om kvällarna har jag nu kört igång kuren.

Natt 1 somnade han snabbt, tyvvärr råkade jag buffa för länge, så han somnade nog redan då. Han vaknade igen kl 21.30 (nattas kl 19.30), det tog då ca 2 timmar av biff ing och ramsande innan han äntligen somnade. Han vaknade i vargtimmen kl 4.30 och somnade om efter buffning, ramsning och till slut Mozart. Sov sedan sött till väckning kl. 7.30.

Natt 2 somnade han redan efter 15 minuter. Jag buffade kort, han grät lite när jag ramsade ut. Han tystnade sedan efter några påminnelser i bestämd ton och fick med sig bekräftelsen. Han sov sedan sött till kl. 4.30. Då tog det ca 20 minuter innan han somnade om. Jag ramsade endast då, behövde inte gå in och buffa.

Ikväll tog nattningen ca 15 minuter. Han grät argt en stund, men tystnade småningom efter några omgångar påminnelser.

Problemet är nu dagslurarna. Min man har tagit dem både dag 1 och 2, så att jag har fått sova. Han är dock inte speciellt påläst och saknar både tålamod, lugn och attityden, misstänker jag. Vid dagslurarna har prinsen därför vagnats till sömns. Jag tar dagslurarna från imorgon (ifall jag får sova lite inatt) har jag tänkt. Är det då bäst att anse att dagslurarna står på steg ett ännu, dvs jag börjar med vag ing, för att nästa dag gå över till skak i handtaget osv. Tänker man på samma sätt vid dagslurarna som på natten, dvs från dag 2 är vagning ett krisverktyg? Bekräftar man även vid dagslurarna? Prinsen sover dagslurarna i vagnen.

Här är vårt schema (Prinsen är 5,5 månader)

Sova natt 19.30-7.30
7.30 frukost
9.30-10.15 sova inne i vagn
10.30 äta
12.00-13.30 sova ute i vagn
13.30 äta
15.30-16.15 sova
16.30 äta
19.00 äta+ nattslurk
19.30 skrattet och sova.
mizza

Re: Tredje natten, måste styra upp dagslurarna

Inlägg av mizza »

Tredje natten gick riktigt bra. Han somnade efter 15 minuter. Ingen buffning behövdes. Han var lite arg, men lugnade ner sig efter ett tag. Ett uppvak 2-tiden, han var då inte så väldigt upprörd och somnade efter 2 ramsor och 8 minuter. Sov sedan till 10 minuter före väckning och började småprata lite. Gjorde då god morgon, så han inte skulle börja gråta (kanske lite förhastat, jag vet...).

Jag har tagit dagslurarna idag. Första 45 minutersluren tog 20 minuter att få honom att somna, flera omgångar vagning och ramsande. Sedan vagnade jag förmodligen lite för länge, så han hann somna.

Andra luren (1,5 timmar) var betydligt segare. Han somnade efter 1 timme, otaliga vagningar och ramsor. Han hann skrika upp sig ordentligt många gånger. Han har aldrig somnat själv i vagnen, utan har alltid gungats till sömns, så det här är ju något helt nytt för honom.

Han ligger på rygg i vagnen med ett mörkt insektskydd över vagnen (halvt genomskinligt och solskyddet nerdraget (täcker framåt, men är öppet på sidorna) och suffletten uppfälld. Vagnen är alltså inte helt mörklagd, men synintrycken nog ganska begränsade. Jag tycker att det är lite svårt att tillrättalägga i vagnen och ännu svårare är det att veta hur länge man skall vagna när man inte ser ifall han är påväg att somna eller vad han gör.

Jag hoppas att han inte börjar förknippa vagnién med något jobbigt, när han blev såpass upprörd som han blev när jag skulle få honom att sova. Jag undrar hur det skall gå imorgon när jag backar med vagnandet, ifall han alls kommer att hitta ro att sova då...
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Mizza! :lol:

Vilken bra start ni fått på ert kurande, Sicken tredje natt :thumbsup: Bra jobbat! Polletten har ju onekligen börjat falla ner.
Problemet är nu dagslurarna. Min man har tagit dem både dag 1 och 2, så att jag har fått sova. Han är dock inte speciellt påläst och saknar både tålamod, lugn och attityden, misstänker jag. Vid dagslurarna har prinsen därför vagnats till sömns. Jag tar dagslurarna från imorgon (ifall jag får sova lite inatt) har jag tänkt. Är det då bäst att anse att dagslurarna står på steg ett ännu, dvs jag börjar med vag ing, för att nästa dag gå över till skak i handtaget osv. Tänker man på samma sätt vid dagslurarna som på natten, dvs från dag 2 är vagning ett krisverktyg? Bekräftar man även vid dagslurarna? Prinsen sover dagslurarna i vagnen
Jag kan säga att jag tvingade min sambo att läsa SHN- boken. Min karl är allt annat än en bokslukare kan jag säga, men för att nå målet- god sömn och njutning åt alla, så bör samtliga parter vara pålästa. Min sambo läser inte heller särskilt snabbt heller :lol: så vi bestämde att det han verkligen skulle läsa var kapitlena "lugnet", "säkerheten" och "njutningen". På så vis blev han införstådd i teorin bakom. Sedan undervisade jag honom om verktygslådan osv. Är det något som skulle kunna funka för dig och din man?

Dagslurarna strular en del när man startat kur. Just nu förstår jag att prinsen blir lite förvirrad när han blir vagnad till sömns på sina dagslurar. Han har ju visat att han fixar att somna fint på egen hand med hjälp av dina ramsor som faktiskt når honom. Min spontana tanke är att ni inte skall behöva starta från dag 1 med dagslurarna, eftersom han visar fina tendenser på att somna fint själv i sin säng. Men, jag undrar lite över hur du använder dig av vagningen. Det är ingen skillnad på läggningen på dagarna som inför natten. Om du nu ska ha lurarna i vagnen så skall du som vanligt skratta innan och sedan lägga ner, ge beskedet som kan få innehålla ett par drag med vagnen, avsluta med skak - och sedan gå därifrån. Inte skall du stå där och vagna dig blå- ramsan skall ta över. Vagningen blir ett krisverktyg såsom solfjädern och buffningen. Förstår du? Annars fastnar ni lätt i ett vagningsträsk ( been there, done that :shock: ) Jag märker vagninsträsktendenser när jag läser:
Jag har tagit dagslurarna idag. Första 45 minutersluren tog 20 minuter att få honom att somna, flera omgångar vagning och ramsande. Sedan vagnade jag förmodligen lite för länge, så han hann somna.

Andra luren (1,5 timmar) var betydligt segare. Han somnade efter 1 timme, otaliga vagningar och ramsor. Han hann skrika upp sig ordentligt många gånger. Han har aldrig somnat själv i vagnen, utan har alltid gungats till sömns, så det här är ju något helt nytt för honom.
Bekräftelseramsan bakar du ihop med påminnelsen tredje natten. Det gäller ju också då för den tredje dagen. Känner du att du har samma attityd när du har honom i vagnen som när du lägger honom i sängen? Det kan också spela en stor roll. Mitt tips är att faktiskt genomföra kuren helt i säng. Sedan när allt sitter kan du ha lurarna i vagn. Vad tror du om det?

Se på framstegen ni gjort, njutningen ligger runt hörnet!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
mizza

Inlägg av mizza »

Tack för svaret! Jag tänkte lite som så att prinsen har ju aldrig somnat på egen hand i vagn, så han behövde hjälp att hitta lugnet med vagning. Sedan har du nog rätt i att jag vagnade för länge. Fast i vagningsträsket har vi varit länge, men nu tänkte jag få ett slut på det!

Tredje luren täckte jag vagnen med ett tunt lakan, var noga med att bara vagna kort, skak i handtagen och ramsa bort. Han blev lite arg, men inte lika upprörd som vid de tidigare lurarna. Han tystnade på 10 minuter den här gången. Imorgon backar jag med vagningen och skakar bara handtag och ramsar. Jag som hade laddat upp med Mozart och allt, sen behövde jag inte använda mig av det :)

Jag skulle helst ha dagslurarna i vagn, för att det ger lite mera flexibilitet och för att han skall få så mycket frisk luft som möjligt.

Skall man baka ihop ramsa och bekräftelse även om han inte tystnar under ramsan? Jag hade för mig att bekräftelsen skulle få sista ordet?

Nu har jag just nattat min prins, natt 4 nu, han tystnade på 8 minuter ikväll. Protesterade lite när jag ramsade ut, jag avvaktade en stund, han tystnade och jag bekräftade. Han grät till lite igen, han tystnade och jag bekräftade igen. Sedan förblev han tyst. Vet inte om jag gjorde rätt här när jag dels bekräftade en gång till och dels inte bakade ihop ramsan med bekräftelsen...

En sak som jag känner att jag behöver jobba på är njutningen. Det känns ibland som att man lite ansträngt försöker busa och få honom att skratta, eftersom man är lite spänd på hur det skall gå. Det känner han säkert, eftersom han började gråta när jag lade ner honom i vagnen den sista luren. Jag känner hur självförtroendet växer för varje lyckad nattning, så jag tror att det leder till att det blir lättare att slappna av.

Jag väljer att köra kuren själv eftersom jag är både lugn, tålmodig och envis som synden. Kuren skall genomföras! Min man stöder mig i kurandet och är annars en underbar människa, men han är inte speciellt tålmodig och lyssnar mer med hjärtat än med öronen när prinsen gråter (vare sig han är arg, ledsen, frustrerad osv).
LilloppansMamma

Hej! Jag kikar in lite snabbt i kvällsbestyren.

Precis som du själv har upptäckt så lyckas man inte att förmedla lugn med vagning ända in i sömnen. Effekten blir ju snarare motsatsen- en unge som undrar varför det nu var så farligt att somna? :shock: Bra att du backar med vagningen :wink: . Som besked ( om man nu vill såklart) så kan man bjuda på ett par drag med vagnen. Jag t.ex har alltid en kort buffning (två tre omgångar) som markering vid beskedet.
Jag skulle helst ha dagslurarna i vagn, för att det ger lite mera flexibilitet och för att han skall få så mycket frisk luft som möjligt.

Självklart ska du fortsätta med dagslurarna i vagn om det fungerar bäst för er och att du känner att attityden sitter. Idag gjorde ni dessutom framsteg med vilan i vagnen- så visst är ni på rätt väg :lol: .Bra jobbat!
Skall man baka ihop ramsa och bekräftelse även om han inte tystnar under ramsan? Jag hade för mig att bekräftelsen skulle få sista ordet?
Frågan är hur han låter när du drar ramsan? Helt tyst behöver det inte vara tycker jag när man drar ramsan- men det får absolut inte vara ledset. Jag hade bjudit på kanske ramsa x6 för att se till att han går ner sig och avslutat med en mjuk och fin bekräftelse. Den sk. dialogen när du känner att ramsan tar- och därmed få honom att gå ner sig i sina frågor.
Nu har jag just nattat min prins, natt 4 nu, han tystnade på 8 minuter ikväll. Protesterade lite när jag ramsade ut, jag avvaktade en stund, han tystnade och jag bekräftade. Han grät till lite igen, han tystnade och jag bekräftade igen. Sedan förblev han tyst. Vet inte om jag gjorde rätt här när jag dels bekräftade en gång till och dels inte bakade ihop ramsan med bekräftelsen...
SHN är ingen universalmetod a ĺa "gör du precis så här så kommer barnet att somna som en stock". Det är en process, ibland kanske man gör lite tossigt, men det märker man snart och då rättar man till det. Men helt ok att du gjorde bekräftelse separat, uppenbarligen tog han den till sig. Redan imorgon kan du låta honom gnöla lite innan du ingriper. Han har börjat att fatta galoppen :lol: =D> Därför behövs inte längre en separat bekräftelse. Det är de första skälvande dagarna bekräftelsen skall få det sista ordet. Helt ok att han ligger och filosoferar (måhända något surt filosoferande) innan han somnar.

Njutningen kommer, jag lovar! :lol:
Det är klokt att den som är mest sakligt håller i trådarna. Stödet du får av din man är nog så viktigt! Bara så att du hinner sova mellan varven!

Lycka till! Du gör ett strålande jobb! Forumet finns här för er.

mizza

Inlägg av mizza »

Inatt har vi sovit som grisar! Prinsen tystnade snabbt efter nattningen och vi gjorde god morgon på utsatt tid. Hörde att han började småsnacka lite ca en kvart innan väckning, jag steg upp, gick på toaletten och grejade lite smått och han tystnade.

Jag lade honom just för första dagsluren. Vi satsade verkligen på att få honom att skratta. Han grät till när jag la honom i vagnen, men lugnade sig när jag gjorde en lugn solfjäder (han ligger på rygg, så jag lade ena handen på bröstet utan tryck), medan jag yoga andades lugnt. Tre vagntag som markering, skak i handtag och ramsade ut. Drog ihop med bekräftelsen denna gång. Några sura protester hördes och vi drog igång husljud big time, plockade ur diskmaskinen och skramlade på. Det tog inte länge förrän prinsen tystnade helt!
videunge

Inlägg av videunge »

Åh vilken härlig rapport!! =D> =D> :heart:fortsätt jobba så fint
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LilloppansMamma

Man blir ju helt varm i kroppen. Vad ljuvligt för er alla :D

Känns som att attityden sitter som en smäck ju :wink:

mizza

Inlägg av mizza »

Femte natten gick också bra. Äntligen får man sova! Prinsen somnade efter ca 10 minuter och sov sött till ca 6.15. Då började han gnälla och småprata lite. Gick då på toaletten och skramlade lite, då tystnade han. Han började gnälla till igen ca 6.45. Skramlade lite till, gjorde upplysningsramsa och spelade lite mozart. Han var sedan tyst fram till väckning 7.30.

Första dagsluren gick lite sämre. Det tog länge att få honom att somna och han eldade upp sig ganska rejält från och till. Jag höll i huvudet att försöka undvika att göra det hela till ett rally. Påminde några gånger, gjorde husljud, påminde i förbifarten, mera husljud. Till sist tyckte jag att det var läge för krisverktyg eftersom han inte verkade kunna hitta lugnet. Gjorde tillrättaläggande, lång solfjäder och några snabba vagningar. Han lugnade sig något av detta, men satte fart igen. Han lugnade sig till sist till tonerna av Strauss. Bjöd på marginalkvart här.

Andra luren har hittills gått betydligt bättre, han var lugn när jag lade honom och protesterade inte heller mot ramsan, som jag drog ihop med bekräftelse. Sitter nu och hoppas på att prinsen sover luren till slut.
LilloppansMamma

Ni jobbar på fint! :thumbsup:

Nu är det viktigt att man inte stirrar sig blind på det som inte fungerar. Som du själv märkt så börjar dagslurarna att krångla, nästan säkert som amen i kyrkan :shock: Titta inte bakåt eller åt sidorna- utan bara rakt fram.

Den gyllene regel : låt det gå längre tid mellan ramsningarna än vad det nyss tog dig att ramsa är nu otroligt viktigt för er. Nästa gång när du vill gå in och solfjädra, kör en ramsa med hög och stadig röst. Var inte rädd för att någon enstaka gång köra fler än x4, just för att få honom att gå ner sig i sina frågor. Det kan man bjuda på så här i början av kuren.

mizza

Inlägg av mizza »

Resten av dagens lurar har gått riktigt bra! Inga protester vid läggning. Vid den sista luren började prinsen gnälla till 2 minuter före väckning. Jag krattade på lite i gruset och han tystnade. Väckte honom sedan så han inte skulle hinna skrika upp sig. Lite osäker är jag här, han var tyst när jag väckte och tog upp, men bara just innan hade han börjat gnälla lite. Blir väckning och att han tas upp förknippat med att han gnäller då?

Kvällens läggning var den bästa hittills. Prinsen var lugn när jag ramsade ut. Inga sura protester alls, han låg och pratade lite för sig själv innan han tystnade.

Jag håller siktet framåt, dagslurarna har egentligen krånglat länge för oss. Skillnaden nu är att jag lugnar honom med ramsande osv istället för att hänga över honom och vagga vagnen som det var förut.
LilloppansMamma

Härlig läsning!

Helt ok att du tog upp honom i tyst paus. Eller hade han somnat om? I vilket fall så är det klokt, precis som du gjorde, att se till att det blir tyst innan man tar upp. Är man inom marginalkvarten så är det ok att plocka upp i tyst paus om man känner att man får verktyga alldeles för mycket. Många mammor med mig (och självklart pappor) kan säga att den där sista luren kan vara lite krånglig. :lol:

mizza

Inlägg av mizza »

Natten gick bra, så skönt att äntligen få sova! Prinsen grät till lite kort i vargtimmen, men somnade om avsig själv. Han började vakna till och småprata runt 7, men jag gjorde husljud och han lugnade sig.

Dagens lurar har gått väldigt bra! Några små protester vid första luren och jag väckte enligt schemat, andra luren utan protester och jag väckte en glad liten kille (såg han inte lite stolt ut också, kanske polletten har börjat trilla ner för dagslurarna också?). Vid tredje luren läggning utan protester, men han vaknade 5 minuter i förtid och började gråta upp sig. Gjorde väckning i en tyst stund här igen.

Vid nattens läggning verkade han mer med på noterna än någonsin tidigare, några sura protester kom han ändå med, så jag gav en påminnelse. Kanske han var sur ifall han inte kunde somna genast? Prinsen tystnade ändå relativt snabbt och själv njuter jag av att ta det lugnt i tv soffan en stund, något jag bara kunde drömma om för en vecka sedan (då jag ju själv gick och lade mig när jag fått prinsen att somna, för att få ihopskrapat så pass många sömntimmar så att jag någorlunda klarade mig).
mizza

Inlägg av mizza »

En liten fundering, jag har backat med överdrivet ramsande och verktygande. Jag har märkt att jag kommer ganska långt med husljud. Kan man hamna i husljudsträsket? Blir betydelsen av husljud mindre när prinsen blir en säker sovare? När han sover i vagnen utomhus kommer han ju inte alltid att vara omgiven av husljud. För att visa min närvaro och visa att mamma är här och håller bössan laddad, har jag rensat rabatter och krattat grusgången. Rabatten har inte varit i såhär bra skick på hela sommaren, ja knappt någonsin :D .
LilloppansMamma

Hej igen!

Du har verkligen tagit till dig kuren på ett ypperligt sätt. Då är det verkligen inte konstigt att ni fått så fina resultat! :D
Vid nattens läggning verkade han mer med på noterna än någonsin tidigare, några sura protester kom han ändå med, så jag gav en påminnelse. Kanske han var sur ifall han inte kunde somna genast?
Ja, säg det varför han vart lite sur där. :lol: Vi vuxna somnar inte heller på en gång. Ibland ligger vi och tänker på hur ljuvlig dagen har varit, och ibland tänker vi på nåt som irriterat oss under dagen, som vi har lite svårt att släppa. De får gärna ligga där och få ut det ur systemet så att säga :lol: Jag hade någon föreställning om att kurningen skulle resultera i knäpptysta läggningar. men riktigt så är det inte alltid. Fast jag dubbat min tjej till SS (säker sovare) så kan det komma nån sur protest här med nån gång ibland.

Härligt med stunder för sig själv! Jag har beskrivit som att det var livet som kom åter efter kurningen. Den lyxen att veta att jag och min sambo ska få sitta i soffan ihop och titta på TV är obeskrivlig. Nu stundar det ljuva livet för er med! :heart:
Kan man hamna i husljudsträsket? Blir betydelsen av husljud mindre när prinsen blir en säker sovare? När han sover i vagnen utomhus kommer han ju inte alltid att vara omgiven av husljud. För att visa min närvaro och visa att mamma är här och håller bössan laddad, har jag rensat rabatter och krattat grusgången. Rabatten har inte varit i såhär bra skick på hela sommaren, ja knappt någonsin :D .
Nja, husljudträsket skulle väl i såfall vara att man vänjer barnet vid enbart ett ljud vid läggning. Typ bara dammsugare, eller bara diska etc. Att variera husljuden är att föredra ( och det rådet kommer från en som hade svårt att släppa cd-spelaren med en speciell musikskiva i :lol: ) Nu har vi alla möjliga husljud. Diska, duscha, TV, kanske går lite extra tungt på golvet, plocka undan, prat etc. Jag tycker att husljuden är minst lika viktiga som ramsan. Husljuden-säkerheten. Barnet hör att någon håller vakten. Så betydelsen av husljud minskar inte , i min mening, när barnet blivit SS. De behöver fortfarande höra att ni är där. Skönt att höra att rabatten är fin också! :wink:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"