Mammas lilla, stora tjej

Samtalsforum med barnen i fokus
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag funderar på det där med social delaktighet och hur mycket en 17 månaders kan klara av? Vart lägger man nivån eller vad kan jag kräva?

Hon går inte än men kryper som ett spjut ;) Hon är inte vidare förtjust i att man lägger hand på hand. Hon hjälper till med tvätt (sorterar tvätt på sitt sätt, puttar i kläder i maskinen, trycker på knappen), diskar (blir mycket drickande och hällande med vatten), dammsugaren gillar hon inte men är med i alla fall, slänger sopor (hålla i påsen gör hon inte, men puttar i den från kanten), hämtar skor, tar av sig kläder (mössa, dragkedjan på jackan, öppnar karrborren på skorna, drar av byxorna/jackan så gott hon kan), släcker/tänker lampor, öppnar dörren, tömmer brevlådan, gräva i landet med mig, vattna blommor (kollar att det är vatten i och kan ibland hålla hande på)... har säkert missat nått..
:?: Kan jag kräva mer? Vad i så fall? Hon börjar ju bli så stor fast hon är liten ;)
Tack för ideér och tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Ewa »

Hej!

Grattis till att ni har så mysigt tillsammans :D :thumbsup: Jag tycker inte alls du ska tänka i termer av kräva. Tänk istället att du ska gå på lusten och viljan att vara delaktig och lära sig! Så allt stort som smått som funkar får man erbjudas att vara med på. Det behöver inte alltid innebära att man rent konkret GÖR så mycket. Ibland räcker det också att sitta bredvid och observera för att bidra med något lite då och då. Som vid köksbordet/köksbänken. Man kan få en liten bakkniv, skärbräda och en bit gurka. Sedan visar man först hur man gör och låter sedan liten ärta jobba på ifred. Kanske åker större delen av gurkan in i munnen, kanske inte. Spelar inte så stor roll. Vad det handlar om, i min värld, är att man är med, att man inte utestängs från vad som behöver göras för att överleva i tillvaron och endast hänvisas till en lekvärld. På samma sätt kan man sättas i badkaret/duschen med en svamp och trasa i handen och gno på bäst man vill, medan vuxen städar utsidan. För att sedan bytas om. Fler tips finns om du söker på "social delaktighet". Det finns även en tipstråd under Favoriter.

Lycka till! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Tack för svaret :D
Så att jag visar hur hon kan göra (ger henne verktyg och så) och sen låta henne själv välja vad hon vill göra med sakerna/situationen, menade du så?
Det jag har funderat över är nog att jag tycker att hon verkar lite uttråkad av vissa aktiviteter ibland, som att det bara är samma samma. Hon blir liksom otålig tycke jag :? Men jag :oops: har bara haft med henne och att hon själv ska ta för sig att gör eftersom hon inte gärna går med på att jag tar hennes hand och visar (då rycker hon bestämt undan handen). Om jag förstår dig rätt ska jag ge henne uppgifter mer i dom sociala saker som vi gör. I vissa situationer göra jag ju det och dom går ju bättre än andra faktiskt när jag tänker efter :oops: ...
Ska ta och läsa favoriterna och sen söka på social delaktighet :D

Sen funderar jag på att hon blir så frustrerad när hon inte kan. Tex. att dra ner dragkedjan på jackan, det går jätte bra tills sista biten när den ska isär och då blir hon sååå ilsken och bara biter i jackan. Samma kan det vara med nästan vad som helst som hon inte riktigt klarar av. Hur hanterar jag det? :?:
Och dessa illtjut som hon ger ifrån sig, antingen när hon blir arg eller glad eller bara vill nått (om hon sitter och läser en bok själv och helt plötsligt vill ha min uppmärksamhet). Hur möter jag det? :?:

Det kom bara fler och fler frågor :oops:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Nej, inte behöver det vara samma samma. Ombyte förnöjer. För oss alla. Ena dagen har hon hand om nyckelknippan och andra dagen om att tända och släcka lampor. Eller vad det nu är. Men ja, att få vara med i allt. Med sin förmåga. Som möjligen är större än vad du hinner med att ge henne credit för. Händer den bästa :wink: Små utmaningar både nu och då gör susen för uttråkade små.

Och när saker inte vill - vare sig det är dragkedjor eller annat - så är det ju inte så konstigt om man blir frustrerad precis... Rådet: DELA eländet. "Jösses, vilken knepig dragkedja :roll: Ska vi försöka TILLSAMMANS och se om det går?" Eller som tråden heter: "Gå i pakt med barnet". Också under Favoriter. God läsning! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Tack för svaret Ewa :heart: Har använt paktning och det funkar bra :D Håller även på att läsa favoriterna :wink: och använda det jag lär mig :wink: men har i alla fall en fråga :oops: angående skillnaden på att ramla och kasta :?
Min tjej skrattar åt allt som ramlar och det använder vi till skrattet-god-natt. Mycket effektivt och kul :mrgreen:
Men hon har fått in en dålig vana med att kasta mössan och småskratta åt det :? Och det gör hon otaliga gånger när vi är ute. När hon kastar mössan är det så som att den ramlar :? det görs i på liknande sätt som vi gör när tex. snutten ramlar på kvällen. När hon kastar mössan använder jag "Ojdå, mössan ligger på marken den ska ju vara på huvudet", (lyfter ur henne ur vagnen om hon sitter i den) och låter henne ta upp mössan, borsta av den och sen på med mössan (den delen försöker jag få henne att göra med hand på hand´med det gillas inte så det blir oftast jag som sätter på mössan).
:?: Min fråga är; ska vi sluta med ramla-kul för att henne att sluta kasta mössan, ska jag bara fortsätta med "oj då.."-proceduren eller ska jag göra på något annat sätt?
Tack för tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av miniz »

Hej. :D
Ursäkta att det dröjt med svar.

Jag tycker ni ska fortsätta ha kul. Ojdà, mössan-attityden nàr fram, en dag.

Har du läst annat nyttigt och bra?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Tack för svar Miniz :D
Jodå, jag har läst lite till men vi har fått ett sak som kom imellan men ska ta upp läsandet så fort vi är klara med det dvs att bygga grindar och staket runt tomten så att grannens djur inte tar sig in på vår tomt längre (djuren..hmm ett antal fullvuxna grisar :shock: )
Men det har blivit mycket social delaktigithet och idag när jag frågade tjejen "Kan du ge mig pennan och tumstocken?" så tog hon upp båda och gav till mig :mrgreen: Så underbart att verkligen få hjälp av en 17 månaders :mrgreen: I eftermiddag ska vi diska vår jättedisk som samlats pga vår utomhusaktivitet :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av miniz »

:D :thumbsup:

Ibland är staket viktigare än disk! :lol:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Det har gått bra med det mesta väldigt länge nu :D Hon har lärt sig gå och hon har börjat säga lite ord :mrgreen: Sömnen har blivit bättre även om hon pratat längre stunder innan hon somnar under en period (har en annan tråd om det)

Men idag hände nått nytt :shock: Hon sa bestäm ifrån när vi inte skulle åka bil efter att vi hade fixat ett fårskinn till hennes bilstol (hon var självklart med och hjälpte till). Jag tänkte "ok, klart hon blir förvirrad när vi fiixar med saker i bilen och inte åker någonstans" så vi tog en lite tur för att kolla på grannens häst. När vi var hemma igen så blev hon jätte ledsen/fick ett utbrott för hon ville åka bil!!! (tilläggas ska är att hon inte gillar att åka bil i vanliga fall). Jag blev lite förvånad och missade helt att gå i pakt :oops: så jag lyfte upp henne och bar med henne in. Sen var allt bra igen. Vad är det här? Förtrotts?
Hon har också betet sig annorlunda vid matsituationer, blivit ledsen utan anledning och velat sitta i knät (ställt sig upp i stolen och sträckt sig mot mig) :shock: Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det :oops:
Sen kastar hon även mat och bestick kring sig när hon/vi äter #-o

Ja, min fråga är om det här är förtrots eller bara nått annat? Har ju läst favoriterna och vissa saker känner jag ingen men inte alls allt :-k

Tack för tips :D
Jo, vi kör med mycket utomhus aktivitet och social delaktighet som förut :wink:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Vi, eller rättare sagt jag, har hamnat i knipa :oops:
Lillan trotsar litegrann, lite diskret så där och mitt tålamod börjar tryta :oops: Jag har läst det där jätte bra dokumentet "När små raringar trotsar" men kan inte riktigt komma fram till hur jag ska hantera det.

Situationen är oftast den här:
Vi ska gå ut (för det gör vi varje förmiddag och eftermiddag) men Lillan är inte vidare ivrig att gå ut. Jag lockar med att åka spark eller bob eller med att hälsa på grannens djur. Ja :D kul tycker hon. Vi går till hallen båda två och där jag lagt fram kläderna på golvet. Och då blir det antingen kul att sätta på sig skorna, men när sockorna ska på (och skorna av) då går hon och gör annat, då säger jag att vi ska gå ut och göra nått kul :D men hon säger näää och drar vidare. Eller så sätter hon på sockorna och vantarna och sen är det stopp (lägger sig på golvet och halvgnäller nää och åmar sig, allt relativt diskret). Är vi på annan plats än hemma ska hon göra allt annat och tillslut sitter jag där med en ålande halvgnällande tjej i knät och trär på alla kläder. ](*,) Ååå, jag bara ser hur fel allt är när jag skriver det.. blää!
:oops: Och senaste tre dagarna har jag tappat tålamodet och sagt ifrån. Nu ska vi klä på oss och jag märkar ju att hon inte alls tycker att det är någe trevligt med en arg mamma (och jag känner mig jäääätte hemsk).

Annars äääälskar hon att klä på sig och klä av sig. Hon drar fram kläder, jackor, stövlar, strumpor, byxor och klär på sig och av sig mest hela dagarna. Men när vi ska gå ut #-o

Hur ska jag göra? Ska jag, när hon börjar trotsa, säga "då klär jag på mig och går ut, du får vara inne" och klä på mig och gå ut (i hopp om att hon ska ändra sig och vilja följa med)? Eller vad ska jag göra? Vi måste ju gå ut, i alla fall en gång per dag!

Kan det påverka att vi inte har någon exakt tidpunkt när vi går ut? Det är innan lunch och efter mellis. Men inget exakt klockslag som det är med lunch och vila.

Andra situationer är när vi lagar mat. Jag frågar "Kan du duka fram pappas tallrik" och för någon vecka sen var det jätte kul, men nu är det "Nä" (ett kort och enkelt nä, inge skrik eller nått).
När hon ska ha ny blöja får hon själv ta sin nya rena blöja och sätta på sig den, eller nästan i alla fall. När hon är halvvägs ska hon dra av sig den för att dra på sig den igen och säger Nääää (oftast med en högre röst än annars), för att sen dra av sig den osv. #-o

Ja, jag har idétoka och vet inte heller hur jag ska tolka situationerna och skulle vekligen behöva lite hjälp [-o<
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

Idag gick det bättre :D
Kanske var det att jag sa att vi skulle åka och bada, eller så kanske det var för att jag försökte ta en sak i taget. "Kan du sätta på dig sockorna?". Nä hä men hon satte sig i mitt knä i alla fall, då gör vi det tillsammans och så drog jag på sockan och sen nästa.
På badet satte hon på sig byxorna själv och när ytterkläderna skulle på bytte jag låset (som hon älskar men jag är oroliga att vi ska tappa bort det) mot en liten burk russin och då kunde jag klä på hur lätt som helst. Sen var det ju så många stora skolbarn där var såååå intressanta att kolla på. Vips så var alla kläder på :D

Håller tummarna för att jag ska ha tålamod i eftermiddag och för att jag ska vara lika påhittig då :wink:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av annawahlgren »

:D Vackert jobbat :wink: :lol:

Två gyllene regler:

:arrow: Man ska aldrig underskatta mutans betydelse :lol:

:arrow: Man ska vara glad att små barn är så lättlurade som de är :lol:


:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Bellan »

:heart: Tack Anna :D

Du har helt rätt... ska nog ta och använda mutan lite oftare :wink: Det gör ju både Lillan och mig gladare :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Mammas lilla, stora tjej

Inlägg av Clara Cecilia »

Och förutom Annas eminenta svar så bifogar jag min egen tråd som innehåller stark dotter och mamma som kämpar för att hantera sin irritation. Kan finnas något även där för dig :heart:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=25847

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"