Hjälp...nu är jag desperat!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MaxochAlex

Hjälp...nu är jag desperat!

Inlägg av MaxochAlex »

Jag är ny i tråden, tycker den här sidan verkar toppen!

Jag är nu helt slutkörd och behöver alla råd jag kan få!
Min underbara lilla son är nu fyra månader och helammas. Sedan drygt en månad tillbaka har jag försökt få honom att ta nappflaska då han sover så dåligt om nätterna och kanske ersättning skulle mätta mer. Men han VÄGRAR!!! Har försökt ALLT!!!!!! Att jag matar, att pappa matar, att ge bröstmjölk i flaskan, att ge ersättning i flaskan, olika flaskor, olika nappar etc, etc. Har även provat pipmugg vilket heller inte går. Har också så smått börjat med smakportioner (potais och gröt) men inte heller detta faller väl ut hos lillen.

När man försöker mata med flaska så gallskriker han och jag har verkligen varit envis! Men det skär ju i hjärtat också :-(

Nu är min energi nere på botten då han sover så dåligt och vaknar så ofta om nätterna...han somnar runt 22 tiden, vaknar sedan HELA natten med ca 1,5 timmes mellanrum och vill varje gång äta 30 minuter - 1 timme. Jag går nu på knäna och känner stor förtvivlan!

Om 1, 5 månad börjar jag arbeta heltid och då måste lillen klara hela dagarna från 07.00 - 17.00 helt utan mig och att pappa ger mat - HUR ska det gå!!?

Alla råd mottages med varm tacksamhet!
titti_lie

Re: Hjälp...nu är jag desperat!

Inlägg av titti_lie »

Hej och varmt välkommen till föräldraforumet! :)

Först vill jag säga att det här kommer att reda upp sig...! Det finns MÅNGA som varit desperata här och kommit sig på fötterna igen, så misströsta icke. Ibland kan det behövas några konkreta saker att ta till och det är fint att få fundera tillsammans med andra.

En liten krabat på fyra månader behöver nog annan mat än mjölk. Det är kladd, klet och äckel för alla pedanter (inklusive jag själv) och tålamod när de små börjar äta kan man inte få för mycket av.

Våra senaste två vägrade flaska ganska länge, men vi trugade och försökte varenda kväll och till slut så gick det faktiskt. Rekommenderar Tomme Tippee-flaskor, de har varit lättare för vår senaste. Antingen kämpar ni på eller så försöker ni med gröt. Igen och igen. Fast det bara rinner ut. Till slut kommer han att äta! Det är jag säker på. Jag har haft mina i babysitter med en handduk under/ bakom huvudet när de har ätit. De har alltså halvsuttit och gröten (som ska vara nästan rinnande i början) har lättare runnit åt rätt håll :). Lämpligen kan ni ge

Oavsett om ni väljer bort flaska eller inte är han så pass gammal att gröt nog är en bra grej att ta till, om man vill få bättre nätter. Mat är nog ledordet när de är så där pass små som er kille är nu.

Några frågor till dig:

:arrow: Har du/ ni nån koll på hur många timmar om dagen han sover? Här finns en länk om hur många timmars sömn en bebis behöver/ dygn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn. Övertrött bebis är inte kul och inte lätt att lägga heller.
:arrow: Tänker ni er ett schema? De flesta väljer att ha ett schema till sitt barn med mat- och sovtider. På det sättet vet man att grundläggande behov som mat och sömn är tillgodosedda.
:arrow: Sover han i eget rum? Om inte, finns det möjlighet till det? Om, är det kolsvart i rummet?
:arrow: Har han napp? Det brukar ganska fort förstöra mer än det hjälper. Många menar att sugbehovet är borta vid fyra månaders ålder, att "behovet" då snarare är en dålig vana.
:arrow: Är du bekant med vad "buffning" innebär? Ett sätt att lugna ner en liten bebis, utan att ta upp honom och "rädda" honom från sängen, som ju inte vill honom något ont.

Hör av dig, så fortsätter vi fundera tillsammans!

Titti-Lie
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

HEj och varmt välkommen! :D

Ibland är det inte lätt. Här finns mycket att hämta det vill jag lova :wink: Till att börja med har du barnaboken? annars tycker jag att du skall skaffa bums. den är jättebra och andvändbar i många år framöver. Jag lovar. den finns att få tag på HÄR http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ska/bocker

Sen är det ju så att en så stor herre som 4 månader går aldeldes utmärkt att kura. Då är det "sova hela natten" som gäller att läsa. Jag kurade min äldsta som då var dryga halvåret och gick från 25 uppvak och amningar till 12h nätter :shock: ( vilket går också vid 4 mån) så det kan jag varmt rekommendera. För att kunna sova hela nätter så behöver man dock få i sig mer än amning. I barnaboken finns ett underbart kapitel om att införa fast mat. Jag är helt övertygad att det är det som behövs och inte ersättning. :wink: Det allra viktigaste är ens egen attityd. lugn och självklar. LE! prova lite söta smaker i början. majs brukar vara poppis liksom sötpotatis med en rejäl klick smör. banan och päron var poppis här. Ta det vid ungefär samma mål varje dag. någon tid när man inte är aldeldes för trött. Det är glädjande så att det är dagens SAMMANLAGDa matintag som bestämmer sömnen på natten.

flasktips då. ömma järngreppet är underbart för små flaskvägrare. se video här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Hur sover juvelen? magläge med andningslarm sover de allra flesta små godast. koolmörkt i rummet och svalt.

Så vad är det jag säger då
:arrow: skaffa sova hela natten av Anna Wahlgren
:arrow: Läs läs och läs igen. Jag vet att det tar tid men du har igen var enda minut. jag lovar. läs tills inga frågetecken finns om hur det går till. Fråga här eller inne på kurforum 4-12 månader.
:arrow: Då bestämmer man ett datum och kör så det ryker. här skall sovas. En regelrätt kur alltså.

stort lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Där du, ibland blir man så välkomnad så det blir krock :lol: :lol:
vad vad det jag sa? Här finns det hjälp att få :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MaxochAlex

Inlägg av MaxochAlex »

Hej!!

Tack för stöd...

Nä, nätterna här är nu vidriga, jag känner nu att orken är nere vid fotknölarna. Han sover runt 1 timme i taget, och äter sedan mellan 20 minuter och 1,5 timme. Jag går itu!! (förlåt min desperation).

Jag har barnaboken, men har i ärlighetens namn inte hunnit läsa allt. Försökte när pojken var mindre att amma efter modellen i boken men det fungerade inte då han ville äta betydligt oftare.

Vår pojke sover i egen säng, men i vårt rum. Vi har nu som sagt övat i ca en månad med flaska och provat olika varianter på napp och flaska, att olika människor ger etc. Men det är bara gallskrik! Sedan ca en vecka ger vi smakportioner, gröt och potatis...men inte heller detta är särskilt populärt...det mesta åker ut och så är det ju, men vår pojke gråter och protesterar...ingen glädje i matandet trots att vi på alla sätt försöker truga och vara positiva. Han har ju ändå fått i sig en hel del från smakportionerna då vi övat så mycket, och hoppades att han skulle sova iallafall lite bättre, men icke! Det blir som sagt bara sämre och sämre...

Nu ska jag passa på att vila en stund när lillen sover...tack än en gång för goda råd, hoppas snart ngt ska fungera.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MaxochAlex och välkommen hit! :D

Du har fâtt superbra svar av titti_lie :heart: och videunge :heart:, jag tjatar vidare pâ samma tema. :roll: :lol:
MaxochAlex skrev:Sedan ca en vecka ger vi smakportioner, gröt och potatis...men inte heller detta är särskilt populärt...det mesta åker ut och så är det ju, men vår pojke gråter och protesterar..
Jättebra att ni börjar med riktig mat, det är precis vad som behövs för att man ska kunna sova länge och sammanhängande! :thumbsup: Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda? (s 271) Det är verkligen ljuvlig läsning med mânga praktiska tips. Ta dig den tiden, det är det värt. Och börja med sötare mat än potatis, har man bara fâtt i sig bröstmjölk sâ är man vid sött. Banan och päron brukar vara populärt.

Ta dig ocksâ tid att sätta dig in i grunden för SHN-kuren, jag lovar att motivation att kura kommer när du väl fâtt upp ögonen för vad kuren bygger pâ: Lugn, Säkerhet och NJUTNING! :-({|=

Om du inte vill skaffa boken nu pâ stört sâ har du en kanonbra introduktioni Barnaboken (s 757). När du sedan blivit taggad att kura :wink: , skaffa dâ Internationella Sova Hela Natten, det är superviktigt att vara väl pâläst. Det är en otroligt bra - och lättläst - bok.

Sover din kille pâ mage? Magläget i sig är sömnbefrämjande. Och som titti_lie och videunge säger, hur har ni det med mörkläggningen? KOLsvart ska det vara! 8)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"