Hej!
Vi startade sova hela natten kuren igår och vid läggning var buffningen inga problem, hon tom. verkade gilla det. Men vid första uppvaknandet blev hon helt hysterisk av själva buffandet och lugnade sig nästan direkt när jag tog en paus. Likadant idag på dagen. Hon lugnas inte av buffningen utan blir tvärtom skogstokig av den. Hon blir lugn när jag slutar och går ut med ramsan. HUr ska jag gå tillväga? Ska jag envisas med buffningen som krisverktyg? Jag vill så gärna att jag ska kunnalugna henne fysiskt om hon blir helt hysterisk. Jag får känslan av att hon känner sig "fasthålld" och att hon får lite panik av detta. Gör jag fel? Hur "hårt" ska man ta i? Tycker ändå att jag tar i en del. I synnerhet med vänsterarmen som är på ryggen eftersom hon vägrar ligga stilla. Jag får henne liksom inte till "bekedsställningen" för hon stretar emot något hysteriskt samtidigt som hon gallskriker. I dag på den sena luren 16-16.20 fick jag inte henne att somna över huvudtaget för hon vart så arg av mina buffnigsförsök. Jag känner att min säkerhet i buffningen har rubbats och hade blivit så tacksam för lite tips och pepp!
Vänligen,
Ally
Lily hatar att buffas!
-
frk Carlsson
Re: Lily hatar att buffas!
Hej Ally och välkommen hit
vet du, nu är det ju så att f rom dygn 2 (som ni väl är på idag) så ska ni ju släppa buffningen till förmån för ramsan. Så där löser sig ju "problemet" automatiskt
.
Att hon blev arg igår, ja, det är självklart! Helt plötsligt börjar mamma och pappa bete sig annorlunda mot henne
så det är klart hon reagerar. Och vet du - inga verktyg rår på arga barn, de lämnas bäst ifred...dock är ju det viktgaste såhär i inledningen att få barnen att känna sig trygga med det man gör gnm att visa att man finns där...så just nu är det en liten balansgång. Lyssna därför noga hädanefter - är hon arg kanske hon svär er bort från sig, snarare än att hon vill ha er där. Då kan ni backa lite och se hur det hela utvecklar sig.
Se det som frågor/reaktioner från hennes håll snarare än att det skulle ha vart ngt "fel". Och så kör ni vidare nu och låter ramsan jobba, jobba, jobba. Använda olika röststyrkor och melodier för att förmedla det ni vill få fram. Ha oxå i åtanke att ni är tiiiiidigt i processen, så hasta inte utan få henne att känna sig TRYGG, det är prio 1 just nu
Måste ni ta till kristilldelning så ger ni Solfjädern f rom nu. Då håller du lugnt och stadigt på hennes rygg (inget tryck eller så) och står där, tyst och lugn, tills hon i princip somnat in. Ramsa ut och sen som vanligt dvs avvakta och sen ge bekräftelsen. Börjar hon fråga vad som händer så ge ramsan och se hur det hela utvecklar sig.
Men låt som sagt ramsan vara prio 1 nu såhär i inledningsfasen, far man in och springer så desarmerar man den och ger dubbla budskap och det tar längre och längre tid för barnet att fatta galoppen. Att avnända rösten på olika sätt, som jag skrev ovan, brukar hjälpa lååångt.
Kör på!
:thumbsup:
/Sanna
vet du, nu är det ju så att f rom dygn 2 (som ni väl är på idag) så ska ni ju släppa buffningen till förmån för ramsan. Så där löser sig ju "problemet" automatiskt
Att hon blev arg igår, ja, det är självklart! Helt plötsligt börjar mamma och pappa bete sig annorlunda mot henne
Se det som frågor/reaktioner från hennes håll snarare än att det skulle ha vart ngt "fel". Och så kör ni vidare nu och låter ramsan jobba, jobba, jobba. Använda olika röststyrkor och melodier för att förmedla det ni vill få fram. Ha oxå i åtanke att ni är tiiiiidigt i processen, så hasta inte utan få henne att känna sig TRYGG, det är prio 1 just nu
Måste ni ta till kristilldelning så ger ni Solfjädern f rom nu. Då håller du lugnt och stadigt på hennes rygg (inget tryck eller så) och står där, tyst och lugn, tills hon i princip somnat in. Ramsa ut och sen som vanligt dvs avvakta och sen ge bekräftelsen. Börjar hon fråga vad som händer så ge ramsan och se hur det hela utvecklar sig.
Men låt som sagt ramsan vara prio 1 nu såhär i inledningsfasen, far man in och springer så desarmerar man den och ger dubbla budskap och det tar längre och längre tid för barnet att fatta galoppen. Att avnända rösten på olika sätt, som jag skrev ovan, brukar hjälpa lååångt.
Kör på!
:thumbsup:
/Sanna