Svårt att följa schemat!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Leila

Svårt att följa schemat!

Inlägg av Leila »

Hej!

Finns det någon därute som kan ge mig tips på hur jag ska göra för att få ordning på schemat till min 7 månader gamla dotter? Första veckan med kuren gick allt så himla bra! Men nu vaknar hon pigg som en mört efter 10-timmars nattsömn. Jag har försökt att göra om schemat så att det så bra som möjligt ska passa henne, jag tror verkligen på idéen med rutiner, men jag får inte till det. Jag försöker låta henne ligga kvar i sin spjälsäng på morgonen så att hon kanske ställer om sig på att sova längre... Men det funkar inte hur lång tid som helst, efter någon halvtimme brukar hon behöva en ny blöja, eller så gråter hon så stora tårar att jag inte står ut... Då har hon vaknat till och från, från kl 4 på morgonen och då är man själv ganska slut...

Dom senaste tre veckorna har jag kämpat dygnet runt för att få till det, och jag känner att jag alltmer har lust att bara strunta i allt. I skrivande stund ligger hon och sover - på helt fel tid... Och såklart får jag dåligt samvete för att jag förstör det som jag har kämpat för. Samtidigt som jag har en skavande känsla av att det är jag som gjort ett felaktigt schema, trots att jag läst boken och tycker att jag satt upp tiderna efter konstens alla regler. Ja, ibland är det som att det blir fel hur man än gör och det är då man bara vill ge upp!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Svårt att följa schemat!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad har du för schema idag? Har du läst om 8-mån ångesten? Den är nog på sitt intågande nu.

Hur kolsvart är det i sovrummet? Hon skall inte kunna se handen framför sig för att sova gott. Vissa måste t.o.m täcka för dörren då det glipar nere vid golvet.

Många går över till 2 lurar mellan 7-9 mån. Kanske är det dags för er?

7-9 mån har 14,5 tim sömn /dygn behov.

exempel som man kan ha

natt 19-07
09.15 fm lur 45 min
12.30 middagslur 2 tim

Kan detta passa härrskapet kanske? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leila

Inlägg av Leila »

Tack snälla för att du tog dig tid att svara!

Så här hade jag tänkt mig det hela från början, vilket också fungerade en tid:

Natt 20.00-8.00
Äta 8.00
Sova 9.00-10.00 (bukar vara jättetrött vid denna tid)
Äta 12.00
Sova 13.00-14.30
Äta 15.00
Sova 17.30-18.00
Äta 18.00
19.30-20.00 bad välling och bus

Nu är hon alldeles snart 7 månader och kanske har sömnbehovet minskat. Dom senaste dagarna har jag försökt med detta:

Natt 20.00-7.00 (hon vill upp ca 6, men får stanna i sängen till 6.45)
Äta 7.00
Sova 8.30-9.30 ( hon skulle nog gärna sova längre & trött redan vid 7.30)
Äta 10
Äta 12.30 (kanske inte så bra med två mål såhär, men vete sjutton hur man gör annars)
Sova 13.00-14.30 (har svårt att komma till ro o vaknar ofta tidigare)
Äta 15.00
Sova 17.15-18.00 (Oftast vill hon inte sova alls)
Äta 18.00
19.30-20.00 bad välling bus (jättetrött redan vid halv sju och smått hysterisk med skratt och gråt om vartannat, somnar väldigt lätt utan protester)

Egentligen tror jag att schema 1 var vettigare, men det blev ganska svårt sen hon inte alls vill ligga kvar tills klockan 8.

Hur många timmar sömn ska jag satsa på att hon behöver?

Det är ganska mörkt i rummet, eventuellt skulle man kunna sätta upp en rullgardin då det lätt lyser igenom persienner. Men ska man ha det lika kolsvart på dagen? Min förhoppning har varit att hon ska kunna sova i vagnen så att jag kanske kan träffa någon kompis eller promenera, nu har vi mest varit hemma eftersom jag velat köra in rutinerna ordentligt.

Jag måste också erkänna att jag i ren desperation låtit henne ha nappen på daglurarna i något slags försök att få henne att komma till ro, men hon är inte speciellt intresserad av napp och sover oftast inte med den i munnen. Ibland har jag helt bryskt tagit bort den när hon somnat, utan att hon har reagerat...

/ Leila
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ditt första schema har 30 min för mycket sömn. Så det är dags att dra ner.

Vill man ha 3 lurar kvar kan man ha rytmen 12+45+1,5+20 där du ger 20 min i vagnen på promenad och kan vara allt från en 20 min vila till 5 min sömn eller 20 som man kanske behöver ibland. :wink:

Ja en rullgardin ovanför persienner är nog ett måste. EN STOR som går mins 10-20 cm utanför fönstret och fästs i taket ovanför fönstret. Allt så det blir kolsvart.

Sen kan det ju vara lättare att ha natt 19-07 om hon nu vaknar tidigare.

Sist maten.

Ha en "andra frukost" är mitt råd.

Typ

Natt 19.00-7.00
Äta 7.00 lite välling/amma eller vad man nu vill
Äta frukost 2 08.00 lite macka, gröt eller mer matig ihop med mamma som äter frukost.
Sova 8.45-09.00
Äta 11.30
Sova 12.30-14.00
Äta 15.00
Sova 16.00-16.20
Äta 18.00
18.30-19.00 bad välling och bus

Har ni tur så kan ni då behålla dessa tider när vintertiden kommer och då blir det igen 20-08 schema om du hänger med?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leila

Inlägg av Leila »

Tack!

Då ska jag ge mig på det här igen, med nya krafter och nytt schema!

Hälsningar Leila
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"