2,5 månader sedan kurstart och helt lost
Start för liten, precis 4 månader
I vår familj sover vi inte alls numera känns det som. Vi är laddade för att börja kura och kör igång nu på fredag. Pluggar och funderar febrilt kring detta. Lillen blir 4 månader imorgon och har alltså inte börjat med smakportioner ännu. Har gjort ett schemaförslag som jag mer än gärna mottar synpunkter på. Schemat utgår ifrån att han om några veckor äter smakportioner några gånger om dagen. Från start endast mjölkersättning.
7.15 vakna, mjölkersättning
8.45 - 9.30 sova 45 min
10.15 fruktpuré, mjölkersättning
11.00-13.00 sova 2 tim
13.15 grönsakspuré, mjölkersättning
15-15.45 sova 45 min
16.15 grönsakspuré, mjölkersättning
17.30 ev 5 min lur
18.30 bada
18.45 nattslurk
19.15 sova
Maten känns som att den kommer att fungera. Jag funderar på sömnen. Nu, innan kuren, somnar han alltid 1,5 timme efter uppvak på morgonen. kommer han att göra det när han har sovit 12 timmar också eller är det bättre att skjuta på första luren? och kanske även andra luren så att det blir längre än 1,5 timme emellan? sista vakenpasset mellan 15.45 och 19.15 är ju tämligen långt därav har jag lagt in en eventuell 5-minuterslur. tjolahopp, nu kör vi snart!
7.15 vakna, mjölkersättning
8.45 - 9.30 sova 45 min
10.15 fruktpuré, mjölkersättning
11.00-13.00 sova 2 tim
13.15 grönsakspuré, mjölkersättning
15-15.45 sova 45 min
16.15 grönsakspuré, mjölkersättning
17.30 ev 5 min lur
18.30 bada
18.45 nattslurk
19.15 sova
Maten känns som att den kommer att fungera. Jag funderar på sömnen. Nu, innan kuren, somnar han alltid 1,5 timme efter uppvak på morgonen. kommer han att göra det när han har sovit 12 timmar också eller är det bättre att skjuta på första luren? och kanske även andra luren så att det blir längre än 1,5 timme emellan? sista vakenpasset mellan 15.45 och 19.15 är ju tämligen långt därav har jag lagt in en eventuell 5-minuterslur. tjolahopp, nu kör vi snart!
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
Re: Start för liten, precis 4 månader
hej,
Skönt att höra att ni är laddade och motiverade, då kommer säkert kuren att gå bra också!!
Schemat såg bra ut tycker jag men kanske lite väl lång tid mellan den sista längre sömnstunden mellan kl 15:00 till 15:45 fram till kvällsläggning kl 19:15. Jag skulle nog ha skjutit en smula på 2-timmarsvilan och även på de tredje sömnpasset. På det sättet skulle det bara bli 2 timmar mellan tredje sömnpasset och nattsömnen vilket antagligen är lättare för lillen att orka med.
Lycka till!!
Skönt att höra att ni är laddade och motiverade, då kommer säkert kuren att gå bra också!!
Schemat såg bra ut tycker jag men kanske lite väl lång tid mellan den sista längre sömnstunden mellan kl 15:00 till 15:45 fram till kvällsläggning kl 19:15. Jag skulle nog ha skjutit en smula på 2-timmarsvilan och även på de tredje sömnpasset. På det sättet skulle det bara bli 2 timmar mellan tredje sömnpasset och nattsömnen vilket antagligen är lättare för lillen att orka med.
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack! Nu har vi kört två nätter och är inne på andra dagen. Med det ursprungliga programmet. Det skulle säkert ha varit bra att ändra sovtiderna men jag läste detta för sent. Vi får åtgärda det efter uppföljningen om det behövs.
Första natten var lite besvärlig men då var jag så otroligt peppad så det gick ganska enkelt ändå tyckte jag. Första dagen också helt ok. Han var fantastiskt trött innan luren kl 15 och jag lade in en 5-minuters-lur vid kvart i sex.
Sen stirrade jag mig nog lite blind på texten i boken som handlar om att ramsan ska ta över från buffandet andra natten och buffandet används vid krissituation. Jag blev väldigt stressad av det för han tar inte åt sig ramsan alls upplever jag. Dock har jag kört ramsa vid uppvak ett antal gånger innan jag har buffat och buffningen görs ganska kort (i jämförelse med första natten). Jag kan bara konstatera att vi får ta det lite lugnt och buffa lite när det behövs.
Jag har i alla fall haft en väldigt glad och nöjd kille så här långt! och han har sovit som längst 4,5 timmar i sträck.
Första natten var lite besvärlig men då var jag så otroligt peppad så det gick ganska enkelt ändå tyckte jag. Första dagen också helt ok. Han var fantastiskt trött innan luren kl 15 och jag lade in en 5-minuters-lur vid kvart i sex.
Sen stirrade jag mig nog lite blind på texten i boken som handlar om att ramsan ska ta över från buffandet andra natten och buffandet används vid krissituation. Jag blev väldigt stressad av det för han tar inte åt sig ramsan alls upplever jag. Dock har jag kört ramsa vid uppvak ett antal gånger innan jag har buffat och buffningen görs ganska kort (i jämförelse med första natten). Jag kan bara konstatera att vi får ta det lite lugnt och buffa lite när det behövs.
Jag har i alla fall haft en väldigt glad och nöjd kille så här långt! och han har sovit som längst 4,5 timmar i sträck.
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
-
LilloppansMamma
Hej EmmaLisa!
Härligt att ni är igång!
Jag ville bara flika in lite när jag läste:
Ramsan tar lite tid att sätta, men för att få den att sitta måste den också få börja att ensamt agera som verktyg. Hänger du med? Buffa är inte till för att trösta eller för att tysta- utan lugna. Det är en väsentligt skillnad, och inser man den så använder man buffningen också rätt. Börja att LYSSNA- hur låter han? Arg, sur, förbannad, småmuttrig, pratig, glad, eller det förbjudna, ledsen? Alltså, stoppa undan buffningen i krislådan. Börja nöta ramsa- stötta med ORDENTLIGA husljud. Den gyllene regel- låt det gå lika länge mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa- skall nu följas.
Var inte rädd för att lyssna ordentligt och lär dig tolka de olika frågorna som han ställer.
Återkom gärna med frågor. Här finns många som står redo att hjälpa (om det behövs vill säga
)
LilloppansMamma
Härligt att ni är igång!
Jag ville bara flika in lite när jag läste:
Att buffa "lite när det behövs" kan nog minst sagt bli problematisktJag kan bara konstatera att vi får ta det lite lugnt och buffa lite när det behövs.
Återkom gärna med frågor. Här finns många som står redo att hjälpa (om det behövs vill säga
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej,
Kom ihåg att det kan ta lite tid innan ramsan verkligen "sätter sig". Försök behålla lugnet själv genom att använda klocka, papper och penna. Skriv ner tider då han vaknar, hur skriker han? vad händer sedan? vilken form av ramsa tänker du använda, fundera noga igenom och bokför allt. Gå sedan igenom dina anteckningar och analysera om du hanterade situationen på ett bra sätt. Eller skriv ner dina anteckningar här så kan vi analysera dom tillsammans
Kom ihåg att det kan ta lite tid innan ramsan verkligen "sätter sig". Försök behålla lugnet själv genom att använda klocka, papper och penna. Skriv ner tider då han vaknar, hur skriker han? vad händer sedan? vilken form av ramsa tänker du använda, fundera noga igenom och bokför allt. Gå sedan igenom dina anteckningar och analysera om du hanterade situationen på ett bra sätt. Eller skriv ner dina anteckningar här så kan vi analysera dom tillsammans
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
2,5 månader sedan kurstart och helt lost
Vi började kura lillen, nu 6,5 månader, för 2,5 månad sen. Vi gjorde oerhörda framsteg, hade problem med vargtimmen men var målmedvetna och fortsatte. En period med 12-timmarsnätter hade vi. Dock har han hela tiden skrikit vid läggdags. det är ingen bra känsla att lägga sitt barn på det sättet så här lång period. Under perioden när han sov hela nätter tog det ungefär 8 minuter för honom att somna men det var alltså skrik i 8 minuter. Sedan åkte vi på semester med allt vad det betyder av konstiga restider som ställer till sov-tiderna men framför allt att vi då sov hela familjen i samma hotellrum och ville inte låta rumsgrannarna vakna av lillens skrik under natten. Så nappen åkte fram... och där sprang vi fram och tillbaka till hans säng under natten för att sätta in den. Vaknandet accelererade såklart.
Nu har vi sedan snart två veckor tillbaka försökt vända tillbaka till så som det ska vara. Men nu tar läggningarna 30-60 minuter av gråt/skrik. Han vaknar 1-2 gånger per natt och alltid ungefär 1 timme för tidigt på morgonen.
nu kommer ni att häpna men vi är faktiskt helt ute och cyklar vad gäller verktygen. vi konstaterade precis att vi vet inte när vi ska göra vad! först och främst tar han inte ramsan. har aldrig gjort. det har gjort att vi har gått in ibland när han är olycklig eller förbannad och lagt honom rätt, solfjädrat, ramsat ut. min sambo buffar tom ibland... ja nu när jag skriver det här förstår jag ju att det snarare är tvärtom - han har inte tagit ramsan pga att vi håller på så här. vi har läst boken utan och innan men uppenbarligen inte förstått. jag har också svårt att höra när han frågar, skriker eller är ledsen. jag måste få fråga er om råd här.
bör vi, vid läggning, köra hela programmet med bad, välling, skratt, lägga ner honom, solfjädra, ramsa ut, göra husljud och bara vänta tills han somnar?
han vaknar aldrig med skrik utan börjar grymta och prata. ska vi strunta i ramsa då? om han accelererar upp och skriker, ska vi ramsa då?
ett annat problem är att han bajsar på nätterna, har gjort så den senaste månaden. vi har ibland, när vi varit inne hos honom på natten, bytt blöja men oftast har det skett på morgonen.
han är en glad kille när han är vaken och uppe och han äter som en häst. schemat ser ut så här:
7.15 vakna, välling
8.45 gröt med fruktpuré
9.15-10.00 sova 45 min
11.30 lunch
12-14 sova 2 timmar
14.30 mellis (oftast äggröra eller banan/avokado-mos)
16-16.20 sova 20 min
17.00 middag
18.45 nattslurk, välling
19.15 sova
jag tar hemskt gärna emot råd här. jag vet att det kommer att fungera bara vi har en plan. min tidigare tråd här, redan då var vi ute och cyklade med buffningen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25284
Nu har vi sedan snart två veckor tillbaka försökt vända tillbaka till så som det ska vara. Men nu tar läggningarna 30-60 minuter av gråt/skrik. Han vaknar 1-2 gånger per natt och alltid ungefär 1 timme för tidigt på morgonen.
nu kommer ni att häpna men vi är faktiskt helt ute och cyklar vad gäller verktygen. vi konstaterade precis att vi vet inte när vi ska göra vad! först och främst tar han inte ramsan. har aldrig gjort. det har gjort att vi har gått in ibland när han är olycklig eller förbannad och lagt honom rätt, solfjädrat, ramsat ut. min sambo buffar tom ibland... ja nu när jag skriver det här förstår jag ju att det snarare är tvärtom - han har inte tagit ramsan pga att vi håller på så här. vi har läst boken utan och innan men uppenbarligen inte förstått. jag har också svårt att höra när han frågar, skriker eller är ledsen. jag måste få fråga er om råd här.
bör vi, vid läggning, köra hela programmet med bad, välling, skratt, lägga ner honom, solfjädra, ramsa ut, göra husljud och bara vänta tills han somnar?
han vaknar aldrig med skrik utan börjar grymta och prata. ska vi strunta i ramsa då? om han accelererar upp och skriker, ska vi ramsa då?
ett annat problem är att han bajsar på nätterna, har gjort så den senaste månaden. vi har ibland, när vi varit inne hos honom på natten, bytt blöja men oftast har det skett på morgonen.
han är en glad kille när han är vaken och uppe och han äter som en häst. schemat ser ut så här:
7.15 vakna, välling
8.45 gröt med fruktpuré
9.15-10.00 sova 45 min
11.30 lunch
12-14 sova 2 timmar
14.30 mellis (oftast äggröra eller banan/avokado-mos)
16-16.20 sova 20 min
17.00 middag
18.45 nattslurk, välling
19.15 sova
jag tar hemskt gärna emot råd här. jag vet att det kommer att fungera bara vi har en plan. min tidigare tråd här, redan då var vi ute och cyklade med buffningen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25284
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
Re: 2,5 månader sedan kurstart och helt lost
Hej och välkomna tillbaka!
Ett klokt beslut att titta in här igen! Steken ska nog gå att vända rätt igen.
Jag tror att ni ska fortsätta att skriva i er gamla tråd, där all föregående info finns. Men jag ska kolla med Admin om vi kan döpa om den gamla tråden till detta nya namn om ni vill.
Och förstås kapitlet om just lugnet och säkerheten.
Jag ska konferera lite med mina kollegor här inne! Återkommer!
Jenny
Ett klokt beslut att titta in här igen! Steken ska nog gå att vända rätt igen.
Jag tror att ni ska fortsätta att skriva i er gamla tråd, där all föregående info finns. Men jag ska kolla med Admin om vi kan döpa om den gamla tråden till detta nya namn om ni vill.
Spontant känner jag när jag läser ditt inlägg att ni skulle kura om för att befästa ramsan och sätta lugnet och säkerheten igen. Det finns ett jättebra avsnitt i SHN på sidorna 180-182 samt 186-192. Läs på och se om ni känner igen er.Emmalisa skrev:vi konstaterade precis att vi vet inte när vi ska göra vad! först och främst tar han inte ramsan. har aldrig gjort.
Och förstås kapitlet om just lugnet och säkerheten.
Lugnet tycks inte finnas där längre om det som du säger skriks i 60 minuter och det ska inget barn behöva göra!Anna Wahlgren, internationella SHN skrev:Ord räcker inte, som du säkert redan har konstaterat. Det ska handgripligheter till. Verktygen är fysiska. Vi har redan berört dem en smula: vagning, buffning, solfjäder… De syftar alla till att a) få skrikandet att upphöra, b) få lilla barnet mjukt och avslappnat i kroppen.
Det är inte lätt att somna om man skriker eller gråter. Det är närmast omöjligt. Inte heller är det lätt att somna om man är spänd som en stålfjäder i kroppen. Lugnet, såväl det psykiska som det fysiska, är förutsättningen för varje människa, stor som liten, att kunna somna skönt - och också för att kunna somna om, när man vaknat till under natten, vilket alla människor gör då och då (även om man inte alltid minns det efteråt).
Jag ska konferera lite med mina kollegor här inne! Återkommer!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Japp, vi håller oss i en tråd så länge det gåller samma barn så jag har klippt ihop tråden
mvh Admin
mvh Admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tack för snabbt svar! Tänkte bara uppdatera efter natten och morgonen. Inatt har vi hört honom vid ett tillfälle tror jag men han bökade runt och grymtade lite och somnade om. Vi gjorde ingenting. Sedan vaknade han i vanlig ordning en timme för tidigt och började muttra. Efter en stund stegrade muttrandet till det jag tror att man kan kalla frågor. Då ramsade jag snällt men bestämt * 4 och han tog den, husljud på det. Blev nästan helt tyst ända till vi var framme vid marginalkvarten då han var ganska missnöjd och fick komma upp. Det känns som att det var rätt agerat, vad tycker ni? Vad skulle jag ha gjort om han var ledsen? solfjädrat tills han blev lugn?
Känner mig osäker inför kvällens läggning.
Känner mig osäker inför kvällens läggning.
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
I väntan på eventuella ytterligare svar tycker jag att du läser sidorna 186-192. AW har beskrivit ungefär det du pratar om så förträffligt där!
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Det ska jag göra!
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
Vill bara tillägga att boken är ju faktsikt en riktig guldgruva! Titta lite extra på frågor och svardelen i slutet, där döljer sig många guldklimpar!
Lycka till!
Lycka till!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jag har läst boken många gånger. Avsnittet om Kura om passade bra för oss nu. Vi har fått nätterna tillbaka ganska bra och de tidiga morgnarna är mycket bättre. Det är verkligen inte perfekt men kanske kan bli. Det som verkligen bekymrar mig är gråtandet vid läggdags. Det är oftast en halvtimmes gråt/skrik innan han kommer till ro och somnar. Vi lämnar honom oftast helt utan någonting numera. Tar till en ramsa när det låter som att han frågar (men i ärlighetens namn, inte är jag säker på när han gör det) men det är mycket sällan han tar ramsan. Idag solfjädrade jag när han hade gråtit/varit arg i 20 minuter och den tog efter 2 minuter. Men det är väl säkert fel, att solfjädra honom så länge vid det här laget? Jag vet inte, jag har läst boken men jag kan inte applicera kuren på min situation. Någon som kan hjälpa mig?
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09
Vad äts det på kvällen? Hur ser er läggning ut? Skrattet till godnattet ska med hela vägen ner i sängen, sluta inte utanför rummet! Då är det lätt att man tar på sig hur-ska-det-här-gå-nu-då-ansiktet
har du läst avsnitet på sid 193 om kvällsgråt?
Här finns oxå en del tips!
Barnet skriker vid läggdags
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tusen tack för länktips! Så skönt att läsa att fler har haft samma problem. Vi anammade tipset om att framför allt bestämma sig för en variant och köra på den så det blev solfjäder och minimalt med ramsor efter läggningen och effekten blev att visst, han bråkar en stund varje gång men det är inte skrik och gråt som det var förut. Jag tolkar det som att det är hans rutin att bråka runt en stund och vi stör inte honom då. Sen somnar han gott och sover heeela natten men vaknar såklart för tidigt. 45 minuter-1,5 timme tidigare än schema. Så nu ska jag läsa på om det i trådarna igen och jobba vidare. Väckarklocka ska visst vara effektivt 
Med hopp om 12-timmars sömn och glad kille till slut!
Med hopp om 12-timmars sömn och glad kille till slut!
Son född 2011-05-08
Kurstart 2011-09-09
Kurstart 2011-09-09