Hej, vi läser sedan en veckas tid flitigt "das Durchschlafbuch" (bor i Berlin) och kan knappt bärja oss att sätta igüng att hjälpa vür lilla Ebba 7,5 münader att sova och äta bättre och gnälla mindre och skratta mer. Och jag längtar ocksü väldans efter att inte behöva vara vaken ca 15 günger varje natt och amma och amma och amma... Nu till vür früga: Vi använder barnvagn väldigt sällan, det är sü mycket mer praktiskt att bära Ebba pü magen i vür "Ergobaby". Kan man fü detta at gü ihop med sovkuren? Och i sü fall hur? Och om man nu ska använda barnvagnen för dagssömnen, kommer det att fungera att Ebba sover i vagnen även pü bullriga tunnelbanor? Eller förutsätter barnvagnssömnen att vagnen stür parkerad?
Vi planerar att dra igüng vür kur pü lördag. Det vore underbart att fü ett svar innan dess.
Hälsningar frün Ebbas trötta men förväntansfulla föräldrar.
Sova i bärhjälp
Sova i bärhjälp
Ebba född 2011.01.30
Kurstart 2011.09.10
Kurstart 2011.09.10
Re: Sova i bärhjälp
Hej och välkommen hit!
Självklart ska ni inte behöva ha sådana nätter, det mår varken ni eller barnet bra av så helt rätt beslut att kura
Gällande att låta Ebba sova i en magsele på dagarna tror jag är vanskligt. Tanken med sova hela natten är att barnet skall vara trygg i att sova själv, vilket blir lite motsägelsefullt om barnet kommer att sova vissa pass mer eller mindre fastklistrade mot er kropp.
Ni kanske kan ha henne sovande i vagn ett av passen och två hemma eller två i vagn och ett hemma? det är ju dessutom inte lång tid kvar innan ni skall minska ner till bara två dagsvilor vilket gör att man inte alls längre blir "fastlåst" i hemmet..
Att sova på bullriga spårvagnar och liknande skall gå bra så länge barnet är väl avskärmat från omvärlden med hjälp av exempelvis en mörk sjal. Buller och andra lågmälda ljud brukar gå bra för de flesta barn.
Vagnen skall vara stillastående när barnet somnar samt 10 minuter till, sedan kan ni bege er iväg.
Har ni satt ihop ett schema med sömn och mat inplanerat? skriv det gärna här så kan vi bolla tankar
Lycka till!!
Självklart ska ni inte behöva ha sådana nätter, det mår varken ni eller barnet bra av så helt rätt beslut att kura
Gällande att låta Ebba sova i en magsele på dagarna tror jag är vanskligt. Tanken med sova hela natten är att barnet skall vara trygg i att sova själv, vilket blir lite motsägelsefullt om barnet kommer att sova vissa pass mer eller mindre fastklistrade mot er kropp.
Ni kanske kan ha henne sovande i vagn ett av passen och två hemma eller två i vagn och ett hemma? det är ju dessutom inte lång tid kvar innan ni skall minska ner till bara två dagsvilor vilket gör att man inte alls längre blir "fastlåst" i hemmet..
Att sova på bullriga spårvagnar och liknande skall gå bra så länge barnet är väl avskärmat från omvärlden med hjälp av exempelvis en mörk sjal. Buller och andra lågmälda ljud brukar gå bra för de flesta barn.
Vagnen skall vara stillastående när barnet somnar samt 10 minuter till, sedan kan ni bege er iväg.
Har ni satt ihop ett schema med sömn och mat inplanerat? skriv det gärna här så kan vi bolla tankar
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack för utförligt svar. Det var väl vad jag tänkt mig, med bärselen. Vi für bli positiva barnvagnskörare istället! Jag är süklart jättetacksam över feedback pü schemat som vi nu knüpat pü i en vecka. Vi har tänkt sü här:
19.00-07.00 sova
07.00 amma
09.00-09.45 sova i barnvagn (inte ergobaby)
10.30 äta mat
12.00-13.30 sova hemma
13.30 amma
(ca14.00 delta i vür lunch, dvs knapra pü en gurkbit, riskaka el. likn.)
16.30-16.50 sova hemma
17.00 äta mat (kvällsgröten)
18.00-19.00 godnattaktiviteter och amma
19.00 sova
Hälsningar Ebbas mamma och pappa
PS ledsen att jag für skriva "Ü" hela tiden. Har inte lyckats ställa in svenska pü datorn...
19.00-07.00 sova
07.00 amma
09.00-09.45 sova i barnvagn (inte ergobaby)
10.30 äta mat
12.00-13.30 sova hemma
13.30 amma
(ca14.00 delta i vür lunch, dvs knapra pü en gurkbit, riskaka el. likn.)
16.30-16.50 sova hemma
17.00 äta mat (kvällsgröten)
18.00-19.00 godnattaktiviteter och amma
19.00 sova
Hälsningar Ebbas mamma och pappa
PS ledsen att jag für skriva "Ü" hela tiden. Har inte lyckats ställa in svenska pü datorn...
Ebba född 2011.01.30
Kurstart 2011.09.10
Kurstart 2011.09.10
Hej,
Va bra! hoppas det fungerar bra med vagn i Berlin, har själv lite dålig koll på hur det ser ut där och hur lätt det är att åka spårvagn/tunnelbana med vagn.. skiftar ju så mellan olika städer.
Jag tycker spontant att schemat ser bra och välgenomarbetat ut :thumbsup: Det enda jag egentligen funderar på är om det kanske är lite lite riktig mat inplanerat?!? ni har ju en rätt stor tjej på 7 1/2 månad och två mål riktig mat kan man då gott ge dom. Självklart kan du fortfarande amma utöver det. Ett exempel är ju att amma morgon och kväll och ge vanlig mat och gröt på dagen. Se exemplet nedan:
1. Frukost: amma
2. Lunch: vanlig mat (+ amma om barnet fortfarande inte är proppmätt)
3. Mellis: gröt/frukt/yogurt/smörgås
4. Middag: vanlig mat (+ amma om barnet fortfarande inte är proppmätt)
5. Kvällsmål: amma (+ välling om barnet fortfarande inte är proppmätt)
Vad tror du?
Va bra! hoppas det fungerar bra med vagn i Berlin, har själv lite dålig koll på hur det ser ut där och hur lätt det är att åka spårvagn/tunnelbana med vagn.. skiftar ju så mellan olika städer.
Jag tycker spontant att schemat ser bra och välgenomarbetat ut :thumbsup: Det enda jag egentligen funderar på är om det kanske är lite lite riktig mat inplanerat?!? ni har ju en rätt stor tjej på 7 1/2 månad och två mål riktig mat kan man då gott ge dom. Självklart kan du fortfarande amma utöver det. Ett exempel är ju att amma morgon och kväll och ge vanlig mat och gröt på dagen. Se exemplet nedan:
1. Frukost: amma
2. Lunch: vanlig mat (+ amma om barnet fortfarande inte är proppmätt)
3. Mellis: gröt/frukt/yogurt/smörgås
4. Middag: vanlig mat (+ amma om barnet fortfarande inte är proppmätt)
5. Kvällsmål: amma (+ välling om barnet fortfarande inte är proppmätt)
Vad tror du?
Oj, yoghurt och smörgüs? Här i Tyskland räknas vi som "tidiga" som redan ger tvü mül mat, en güng grönsaks-kött-puré och en güng hirsgröt pü kvällen. Man rekommenderas att uteslutande amma de första sex münaderna och sedan sakta börja med ett mül om dagen. Men jag har ju en liten smal tjej, som sällan ammar längre stunder (utom när hon somnar vid bröstet) och jag hoppas verkligen att kuren skall ge mer aptit. Om det är okej i Sverige att ge mer "mat" vill jag gärna försöka det, även om hon inte har en enda tand än, önskar mig sü att hon vore lite mer bäbisrultig, inbillar mig att hon skulle orka vara glad längre stunder med lite mer hull...
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
Ebba född 2011.01.30
Kurstart 2011.09.10
Kurstart 2011.09.10
Jo, jag glömde früga,vad ger man för "riktig mat" till en 7,5 münaders i Sverige? Skulle vara jättespännande att veta. För om jag förstod rätt menade du inte gröt som "riktig mat"...
Än en güng tack för alla svar. Det känns underbart att kunna vända sig till experter och fü sü snabba och utförliga svar!!!
Ebbas mamma
Än en güng tack för alla svar. Det känns underbart att kunna vända sig till experter och fü sü snabba och utförliga svar!!!
Ebbas mamma
Ebba född 2011.01.30
Kurstart 2011.09.10
Kurstart 2011.09.10
Hej,
Riktig mat menar jag helt vanlig mat fast i små bitar och mera såsigt. I Sverige så utesluter man salt tills barnen är ett år, utöver det skall man vara försiktig med mjölkprodukter i för stora mängder då kalicum försämrar järnupptaget. Nässlor bör man heller inte ge till små barn. Hmm vad mer.. jo man bör undvika hårt stekt mat och rökt skinka och lax. Spenat och rödbetor innehåller nitrat som omvandlas till nitrit vilket kan försämra blodets förmåga att transportera syre. Honung skall man inte heller ge. Slutligen kan man utesluta alla nötter under första året p.g.a allergirisken.
Utöver den "lilla" listan
kan man ge nästan allt.
Man kan ge barnen nästan samma mat som oss när de är så pass gamla. Man saltar maten på tallriken i stället för i grytan alternativt delar upp i två kastruller.
Med riktig mat menar jag vanlig middags och lunchmat såsom lax, potatis och sås, köttbullar och makaroner, fiskgrytor mm. ja helt vanlig mat då utan salt.
Som mellanmål kan man ge havregrynsgröt, risgröt, yogurt (helst osötad), mixa ihop färska bär och blanda med lite vaniljyourgurt, fruktsallad, nyponsoppa, smörgåsar med leverpastej, ost eller smör på, fruktbitar, smoothies, kesoröror..
Det kan gå lite trögt i början med vanlig mat och man kan då prova att fylla på måltiden med avslutande eller påbörjande amning. Jag gjorde som så att jag först ammade min son halvmätt, gav sedan mat och avslutade sedan med ytterligare lite amning tills han var riktigt mätt. Så gjorde jag i kanske 3-4 veckor och ökade hela tiden på med den vanliga maten samtidigt som amningen successivt minskade. Två mål amning (morgon och kväll) behåll jag medvetet tills han var 8 månader.
Det skiljer sig säkert länder mellan vad man rekommenderar, även i Sverige är det många som ammar länge och bara ger smakporitioner med vanlig mat. Men... vill man att ens barn skall sova gott och länge är det viktigt att de får i sig mat som de kan stå sig på ett tag
Riktig mat menar jag helt vanlig mat fast i små bitar och mera såsigt. I Sverige så utesluter man salt tills barnen är ett år, utöver det skall man vara försiktig med mjölkprodukter i för stora mängder då kalicum försämrar järnupptaget. Nässlor bör man heller inte ge till små barn. Hmm vad mer.. jo man bör undvika hårt stekt mat och rökt skinka och lax. Spenat och rödbetor innehåller nitrat som omvandlas till nitrit vilket kan försämra blodets förmåga att transportera syre. Honung skall man inte heller ge. Slutligen kan man utesluta alla nötter under första året p.g.a allergirisken.
Utöver den "lilla" listan
Man kan ge barnen nästan samma mat som oss när de är så pass gamla. Man saltar maten på tallriken i stället för i grytan alternativt delar upp i två kastruller.
Med riktig mat menar jag vanlig middags och lunchmat såsom lax, potatis och sås, köttbullar och makaroner, fiskgrytor mm. ja helt vanlig mat då utan salt.
Som mellanmål kan man ge havregrynsgröt, risgröt, yogurt (helst osötad), mixa ihop färska bär och blanda med lite vaniljyourgurt, fruktsallad, nyponsoppa, smörgåsar med leverpastej, ost eller smör på, fruktbitar, smoothies, kesoröror..
Det kan gå lite trögt i början med vanlig mat och man kan då prova att fylla på måltiden med avslutande eller påbörjande amning. Jag gjorde som så att jag först ammade min son halvmätt, gav sedan mat och avslutade sedan med ytterligare lite amning tills han var riktigt mätt. Så gjorde jag i kanske 3-4 veckor och ökade hela tiden på med den vanliga maten samtidigt som amningen successivt minskade. Två mål amning (morgon och kväll) behåll jag medvetet tills han var 8 månader.
Det skiljer sig säkert länder mellan vad man rekommenderar, även i Sverige är det många som ammar länge och bara ger smakporitioner med vanlig mat. Men... vill man att ens barn skall sova gott och länge är det viktigt att de får i sig mat som de kan stå sig på ett tag
Stort Tack! För utförlig info och goda rüd!
Ebba född 2011.01.30
Kurstart 2011.09.10
Kurstart 2011.09.10