Hej,
Vi började kura vår 4,5 månaders son i lördags, så vi är inne på dygn 6 nu. Nätterna har gått totalt över förväntan, min man tog första natten med buffing och ramsning, och from andra natten har han sovit 19.30-6.30 utan ett pip! Kanon!
Vi kör följande schema
Natt 19.30-6.30
Äta 6.30-7.30
Sova 8-9.30
Äta 9.30-10.30
Sova 11-12.30
Äta 12.30-13.30
Sova 14.30-15.15
Äta 15.30-16.30
Sova 17.30-18.15
Nattslurk, bad, skratt gonatt 18.30-19.30
Det är desto kämpigare med dagslurarna och jag vill kolla av att vi är inne på rätt spår. I början varvade jag vagning och ramsning. Tog till vagning när jag inte kunde lugna honom med ramsan. Första dagarna gick rätt bra, han somnade oftast efter 10-15 min, ibland längre typ 30 min. Men sov hela passen och vaknade glad. Men nu sista tre dagarna känns det som att det går sämre och sämre. Han börjar skrika direkt när jag lägger honom i vagnen. Har fått ramsa 30 min - över en timma vissa gånger. Idag testade jag tipset om att pratramsa med honom utan paus. Men han har vaknat varje pass för tidigt och varit ledsen. Har försökt ramsa honom lugn, men inte lyckats, och sen har marginalkvarten varit förbrukad. Såg att det stod i boken att läggning på dagarna ska ta max 2 minuter efter dygn 4 och där är vi ju inte riktigt....
Skulle vara mkt tacksam för lite tips!
Behöver stöd med dagslurarna
Behöver stöd med dagslurarna
Morris född 110404
Kurstart 110820
Kurstart 110820
Re: Behöver stöd med dagslurarna
Gårdagens envisa pratramsning verkar ju faktiskt ha gjort att ramsan har gått in! Idag har jag återgått till standardramsanx4 och det har bara tagit 5-10 minuter tills det blivit tyst första två lurarna.
Tycker att det är lite lurigt hur man ska göra när han vaknar för tidigt. Imorse t.ex. skulle han ha sovit 1.5h, vaknar efter 40 minuter och ligger tyst, jollrar ett tag. Låter honom vara. Efter ca 10 minuter börjar han smågnälla, låter honom vara. Men efter 20 minuter är han uppe på sån nivå att jag måste ramsa, och sedan ramsar jag till och från i 25 minuter och lyckas inte få honom tyst och nöjd. Till slut är ju sömnpasset slut. Men jag vill ju vänta med att ta upp honom tills han är nöjd?
Finns det något knep att ta till när de vaknar för tidigt?
Och hur ska man göra när det är tokskrik och marginalkvarten är slut?
Tycker att det är lite lurigt hur man ska göra när han vaknar för tidigt. Imorse t.ex. skulle han ha sovit 1.5h, vaknar efter 40 minuter och ligger tyst, jollrar ett tag. Låter honom vara. Efter ca 10 minuter börjar han smågnälla, låter honom vara. Men efter 20 minuter är han uppe på sån nivå att jag måste ramsa, och sedan ramsar jag till och från i 25 minuter och lyckas inte få honom tyst och nöjd. Till slut är ju sömnpasset slut. Men jag vill ju vänta med att ta upp honom tills han är nöjd?
Finns det något knep att ta till när de vaknar för tidigt?
Och hur ska man göra när det är tokskrik och marginalkvarten är slut?
Morris född 110404
Kurstart 110820
Kurstart 110820
Hej,
Har inte svar på allt du behöver hjälp med utan tänkte bara inflika några grejer jag spontant kom att tänka på..
* Tredje sömnpasset kl Sova 17.30-18.15 är riktigt nära läggning för natten. Det är bra att ha lite mer tid mellan sista sömnpasset och nattsömnen för att barnet skall sova gott om natten.
* Har du mycket utetid om dagen? minst 2 pass. Du kan ju lägga till några extra utepass nu under kuren för att säkra upp sovningen ytterligare
* Har du riktigt mörkt även under dagslurarna?
* Vilka av dagslurarna krånglar mest? Försök håll detta under lite uppsikt, kanske är det så att han inte är tillräckligt uttröttad till just detta pass om vi låtsas att ett specifikt pass alltid strular mer..
* Funkar maten bra? alltså tror du att han är mätt? Mätta barn sover bättre
En annan sak som jag vill tillägga är att de dagar som stod nämnda i boken gällande hur lång tid kuren skulle ta stämde inte för oss utan vi låg hela tiden "några dar back" så att säga
Med det vill jag bara säga att haka inte upp dig på detaljer om hur långt ni borde ha kommit efter ett visst antal kurdagar. För vissa barn tar kuren lite längre tid och för vissa kortare. Barn är olika och även vi föräldrar
Lycka till!!
Har inte svar på allt du behöver hjälp med utan tänkte bara inflika några grejer jag spontant kom att tänka på..
* Tredje sömnpasset kl Sova 17.30-18.15 är riktigt nära läggning för natten. Det är bra att ha lite mer tid mellan sista sömnpasset och nattsömnen för att barnet skall sova gott om natten.
* Har du mycket utetid om dagen? minst 2 pass. Du kan ju lägga till några extra utepass nu under kuren för att säkra upp sovningen ytterligare
* Har du riktigt mörkt även under dagslurarna?
* Vilka av dagslurarna krånglar mest? Försök håll detta under lite uppsikt, kanske är det så att han inte är tillräckligt uttröttad till just detta pass om vi låtsas att ett specifikt pass alltid strular mer..
* Funkar maten bra? alltså tror du att han är mätt? Mätta barn sover bättre
En annan sak som jag vill tillägga är att de dagar som stod nämnda i boken gällande hur lång tid kuren skulle ta stämde inte för oss utan vi låg hela tiden "några dar back" så att säga
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej Nat,
Tack för dina tips.
Dag för dag går det lite lättare, men det är fortfarande lite strul med det första sömnpasset. Jag ska testa dina tips och se om det går bättre.
/Maja
Tack för dina tips.
Dag för dag går det lite lättare, men det är fortfarande lite strul med det första sömnpasset. Jag ska testa dina tips och se om det går bättre.
/Maja
Morris född 110404
Kurstart 110820
Kurstart 110820
Hej igen,
Nu har det gått 2 veckor sen vi startade.
Nätterna går fortfarande jättebra, men dagslurarna krånglar. Det går ok när jag går med vagnen, men när jag bara har honom still i vagnen inne är det lite strul.
T.ex. Morgonluren följer nästan alltid samma mönster. Han ska sova 1.5 h, men somnar först efter 30 minuter, och vaknar efter 35 minuter. Ramsar, men han somnar inte om. Undrar fortfarande:
-Hur ska man göra när man inte kan få honom nöjd?Till slut är ju marginalkvarten förbrukad, och man får ju absolut inte ta upp honom när han är missnöjd
Har förskt följa alla tips jag kan hitta, mörkläggning på dagarna, sova lurar ute, mycket mat, etc men verkar inte bli bättre trots att det gått 2 veckor?? Det är så lätt att börja tvivla och tro att man gör fel. Inbillar mig att han har blivit mer gnällig och klängig på dagarna
Vore jättetacksam om någon kunde ge lite tips och stöd?
Nu har det gått 2 veckor sen vi startade.
Nätterna går fortfarande jättebra, men dagslurarna krånglar. Det går ok när jag går med vagnen, men när jag bara har honom still i vagnen inne är det lite strul.
T.ex. Morgonluren följer nästan alltid samma mönster. Han ska sova 1.5 h, men somnar först efter 30 minuter, och vaknar efter 35 minuter. Ramsar, men han somnar inte om. Undrar fortfarande:
-Hur ska man göra när man inte kan få honom nöjd?Till slut är ju marginalkvarten förbrukad, och man får ju absolut inte ta upp honom när han är missnöjd
Har förskt följa alla tips jag kan hitta, mörkläggning på dagarna, sova lurar ute, mycket mat, etc men verkar inte bli bättre trots att det gått 2 veckor?? Det är så lätt att börja tvivla och tro att man gör fel. Inbillar mig att han har blivit mer gnällig och klängig på dagarna
Vore jättetacksam om någon kunde ge lite tips och stöd?
Morris född 110404
Kurstart 110820
Kurstart 110820
-
ilindstrom
Hej!
Vad roligt att läsa att nätterna går bra.
Daglurarna kan ta lite längre tid inna nde sätter sig. Det ända råd jag har är att ha tålamod. Kanske titta över schemat och utvärdera det om det gått två veckor sedan ni kurade?
hälsningar
Ida
Vad roligt att läsa att nätterna går bra.
Daglurarna kan ta lite längre tid inna nde sätter sig. Det ända råd jag har är att ha tålamod. Kanske titta över schemat och utvärdera det om det gått två veckor sedan ni kurade?
hälsningar
Ida
Hej Ida,
Tack för svaret.
Ja, det är nog dags att se över schemat.
Har en till fundering kring lurarna. Om luren är planerad till 1,5 h och barnet somnar först efter 30 minuter måste jag ju runda av luren till 45 minuter. Men ofta vaknar Morris efter 30 minuter och är ledsen. Ska jag då ramsa i en kvart så jag kommer upp i 45 minuter? Är det tiden som är viktig, eller är det viktiga att vänta tills han är lugn, och då ta upp honom?
Tack så mycket för ditt svar.
Fin hemsida förresten, mkt bra affärside att hjälpa andra med detta!
/Maja
Tack för svaret.
Ja, det är nog dags att se över schemat.
Har en till fundering kring lurarna. Om luren är planerad till 1,5 h och barnet somnar först efter 30 minuter måste jag ju runda av luren till 45 minuter. Men ofta vaknar Morris efter 30 minuter och är ledsen. Ska jag då ramsa i en kvart så jag kommer upp i 45 minuter? Är det tiden som är viktig, eller är det viktiga att vänta tills han är lugn, och då ta upp honom?
Tack så mycket för ditt svar.
Fin hemsida förresten, mkt bra affärside att hjälpa andra med detta!
/Maja
Morris född 110404
Kurstart 110820
Kurstart 110820
Hej Majsan81!
Tiden är viktig så om han vaknar efter 30 min så är det alltså en timme kvar av luren. Då tar du upp när tiden är inne så att säga. Somnar han om så kan du ju försöka väcka efter 45 om det går, du kan använda marginalkvart då. Annars tar du bara upp vid rätt tid oavsett.
Är han ledsen när luren ska vara slut så kan du ju vagna lugn och sen vara snabb att ta upp i en tyst minut och vara sååå glad att se honom, å vad han har sovit gott! Och så till nästa programpunkt som ni ska göra utan att få något godkännande från honom att han blev glad nu.
Kram Bea
Tiden är viktig så om han vaknar efter 30 min så är det alltså en timme kvar av luren. Då tar du upp när tiden är inne så att säga. Somnar han om så kan du ju försöka väcka efter 45 om det går, du kan använda marginalkvart då. Annars tar du bara upp vid rätt tid oavsett.
Är han ledsen när luren ska vara slut så kan du ju vagna lugn och sen vara snabb att ta upp i en tyst minut och vara sååå glad att se honom, å vad han har sovit gott! Och så till nästa programpunkt som ni ska göra utan att få något godkännande från honom att han blev glad nu.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen