slänga mat på golvet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

slänga mat på golvet

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Vi har ett litet återkommande problem med vår 18 månaders dotter som jag hoppas att ni kan hjälpa oss med.

Vår flicka slänger ner maten på golvet hela tiden. Nu den senaste tiden har hon även börjat med att titta på oss, ta handen sakta över golvet och sen snabbt som attan öppna handen eller kasta maten rakt ut. Vi gör på följande sätt: - Ojdå, maten skall vara på tallriken eller i munnen inte på golvet. Om det är bröd så lyfter vi ner henne så att hon får plocka upp det och om det är middagen får hon torka upp maten när vi är färdiga. Ibland slinker ett NEJ in när hon har gjort det flera gånger i rad. När hon har gjort det två-fyra gånger så tar vi undan maten och säger att hon får mer när hon vill äta. Hon vill ha mer och kastar hon det igen (vilket hon alltid gör) så tar vi bort det helt och tackar så mycket för maten, tvättar munnen och sen får man torka upp maten på golvet.

Detta funkar inte. Hon fortsätter och vi blir mer irriterade. Utöver detta så är hon självklart helt fantastisk. Hon kan allt själv, vill allt själv och gör allt själv. Hon hjälper till med mycket, är ute om dagen, sätter på musiken själv och dansar , leker länge själv utan problem, pratar för fullt obegripliga meningar, sover gott på natten (dock lite för lite men det jobbar vi på) och är bara så underbar.

Kan vi helt sonika ta bort maten direkt när hon kastar första gången, även om hon inte har ätit något alls, under några dagar och hoppas på att hon fattar poängen? I mina öron låter det lite strängt men vi känner att det har börjat gå över vår gräns för vad vi tillåter vid matbordet nu, och jag tror inte riktigt att hon är hungrig.

Så vad tycker ni? Lite tips på att få även matsituationerna att fungera hyffsat uppskattas verkligen!

Tack :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: slänga mat på golvet

Inlägg av Bellan »

Hej!
Läste ditt tråd igår och såg att du itne fått något svar än, så jag tänkte att jag kanske kunde komma med en lite tanke.
Det verkar som din dotter tycker att det är kul att busa med dig och din sambo genom att slänga maten på golvet. Jag tror att hon är helt medveten om att ni kommer säga Ojdå en gång och sen ta bort maten ;) Smart tjej ;) Vad skulle hända om du och din sambo var helt upptagna av att äta, prata, dricka eller nått annat och "inte se" det hon gör? Då försvinner ju det busiga/roliga i det hela. Ni är säkert jätte bra på att se att hon är påväg att slänga maten och då har ni chansen att göra annat. Sen kan ni be om hjälp med att ta upp maten på golvet när ni ätit färdigt i bästa social delaktighet-andan :D Det är bara en tanke :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: slänga mat på golvet

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Bellan och tack för ditt svar.

Vi har fortfarande inte testat att ta undan maten helt efter första kastet. Ibland ignorerar vi henne men då vi inte vill ha mat på väggar och soffor så sätter vi alltid ett stopp efter x antal kast.

Så frågan är, vilket är bäst att testa, 1) Ta bort maten efter första kastet, självklart förklara innan vad som händer om man kastar mat. eller 2) ignorera tills all mat är på golvet och sen torka upp tilsammans.
Jag förmodar att båda kommer att sluta i för lite mat ett tag men det kanske vi får ta.
Kram
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: slänga mat på golvet

Inlägg av Ewa »

En tråd i ämnet, som i all sin enkelhet visar på hur man kan göra, utan att banna, genom att visa VAR maten ska vara:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8239
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: slänga mat på golvet

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Ewa, Tack för länken. Vi kör nog på det ett tag då jag håller på att bli tokig på att bara ignorera och på att ha mat i soffan, på lampan, i mitt hår och så vidare.
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"