5 månaders prins som vaknar varje/varannan timme...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Snarkfröken

5 månaders prins som vaknar varje/varannan timme...

Inlägg av Snarkfröken »

Borde antagligen försöka genomföra en kur för jag börjar bli ganska trött... Hade trott och hoppats att allt skulle blir så bra så bara genom att följa babyns rytm och mata när han vill ha mat osv.. Men mellanrummen blir ju aldrig kortare och nätterna blir ju aldrig bättre. Hans rekord är EN natt av 5h sömn, matpaus, 4,5h sömn. Men oftast vaknar han med 2-4 timmars mellanrum. Och nu i 3 veckor har han vaknat varje/varannan timme och somnar inte om utan bröst. Ska nu till biblioteket och låna Sova hela natten, undrar bara när jag ska ha tid och ork att läsa den. Har dessutom idag gett gröt till honom första gången och ska ge en grötportion till nätterna bara han vant sig tänkte jag. Undrar om någon har konkreta råd eller tips eller uppmuntran i detta skede? Eller kanske frågor till mig eller nåt..? TRÖTT MAMMA!
videunge

Re: 5 månaders prins som vaknar varje/varannan timme...

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen :D

jag har varit där du är. jag vet att man kan vara så trött så man knappt vet vad man heter. Men vägen ut finns. min liten sover 12h natt efter kuren och snuttade sig innan igenom alltihop. sov max 20 min i sträck på dagen och sov aldrig själv i sin säng. det GÅR!
men vägen heter läsa läsa och läsa. ( vilket men för övrigt kan göra ammandes. det gjorde jag :lol: ) läs tills inga frågetecken finns kvar och när ni är stensäkra på vad ni skall göra så kör ni så det ryker, så både ni och lilla barnet får den sömn som ni så gärna önskar och behöver :wink:

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Snarkfröken

Inlägg av Snarkfröken »

Tack! :)

Och tack för uppmuntran, har börjat läsa lite nu, och ser redan problem i eget rum och total mörkläggning.. Vi har helt enkelt inga överlopps rum för tillfället så lillis måste sova i vårt sovrum.. Mörkläggandet kanske jag nog kan fixa, måste fundera lite! MEN, största problemet kommer att vara att rent psykiskt klara av det, han är ju van att a) sova på rygg, och b) få bröstet vid gråt. Som tex idag, han somnade för 2 timmar sedan och har redan vaknat 3ggr!! HUR I HERRANS namn klarar man av att tvinga dem att helt plötsligt vara på mage i 11h utan att komma upp (han trivs inte på mage dagtid heller) och att inte plötsligt ge dem mat på 11h...?!?! Måste ärligt säga att det känns oerhört grymt och jag vet inte hur jag ska klara av att höra honom skrika en hel natt............. =///
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack, videunge :heart:

Lugna sig nu, lilla Snarkfröken :heart: Här är det inte fråga om att TVINGA. Det är fråga om att HJÄLPA.

Läs boken i lugn och ro, från början till slut. Läs utan att tycka någonting, utan att få stora skälvan, utan att mobilisera en massa frågetecken och motstånd, utan någonting - bara läs, först. Hela :!: Det kan man som sagt göra medan man ammar, om inte annat.

När du läst, har du - hoppas jag innerligen - förstått att det handlar om allt utom tvång och skrik hela nätterna :roll: Det handlar om att betryggande försäkra lilla barnet om det han frågar efter (liksom vi alla): fysisk och faktisk säkerhet till liv och lem.

När du läst och förstått, kan du fatta Beslutet :-({|= Inte förr.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Snarkfröken

Inlägg av Snarkfröken »

Tack Anna för svaret! Inatt vaknade han 12 gånger, så något måste nog definitivt göras snart! Men, jag ska läsa ordentligt! Hur många dagslurar behöver förresten en 5 månaders? Kanske man nu redan kan börja fundera på ett schema och kanske till och med till viss del försöka följa det nu redan innan den verkliga kuren börjar? Eller ska jag fortsätta som förr (heeelt på hans villkor) tills kuren börjar?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill nog råda dig att ta hela paketet på ett bräde, om man säger. Allt hänger samman :idea:

Vi vill inte att du ska tjuvstarta illa eller otillräckligt förberedd, eftersom det då med naturnödvändighet blir så att du i din osäkerhet ställer frågor till barnet och söker hans bekräftelse till svar - i stället för tvärtom.

Du har stått ut länge, du klarar lite till :wink: Särskilt nu när du vet att ett helt annorlunda, underbart liv faktiskt väntar bakom hörnet :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"