introducera mat i familj med celiaki?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammaT

introducera mat i familj med celiaki?

Inlägg av mammaT »

Hej!

Lillebror i familjen, nummer 3, är nu tre och en halv månad och vi har börjat tänka mat och gröt. Han är verkligen inte intresserad av flaska, varken med BM eller ersättning, och krånglar en del med amningen så det behövs annat i magen! Några tips på hur vi skulle kunna få det att funka med flaska? Vi har envisats länge, han tog den när han var mindre. Hungrig liten unge, ömma järngreppet, Dr Brownflaska och en massa attityd. Och så ligger ungen där och flinar och petar ut nappen....

Vi har börjat med gröt i BM vid det andra målet, han äter kanske 1/3 dl gröt och några skedar katrinplommon. Är det kanske läge att flytta gröten till fjärde målet och börja med puréer vid det andra målet istället? Frukt eller mat?

Det jag funderar över är hur vi ska göra med gluten. Flera i vår släkt är glutenintoleranta, även jag och vår tvååring. Ska jag ge lite gluten nu medan jag ammar, känns som att om han har det så kommer det oavsett hur vi gör. Dessutom känns det lättast att ge honom mestadels glutenfrittt, så att jag inte behöver passa sa att inte storasyster får tag på något och får i sig. Hon gillar allt som lillebror får och vill gärna prova.

Några idéer?
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Fauve

Re: introducera mat i familj med celiaki?

Inlägg av Fauve »

Hej!
Har haft samma funderingar som du angående gluten. Det råden jag har fått och det jag läst är att börja prova medans man ammar. Själv har jag tänkt prova liiite lite för att se hur hon reagerar och sen öka. Hade tänkt börja vi sex mån men då var lillan magsjuk så vi har inte kunnat prova än.

Lycka till!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Fauve

Re: introducera mat i familj med celiaki?

Inlägg av Fauve »

Hej igen =)
Gröt på kvällen och puré till lunch tycker jag låter bra, många verkar göra så med bra resultat. Själv har jag valt att vänta med frukt så hon inte vänjer sig vid att puréer ska vara söta.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"