HJÄLP mig med vår snart 8månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vvfian

HJÄLP mig med vår snart 8månaders!

Inlägg av vvfian »

Vi håller på att gå under. Vår pojke är snart åtta månader och har sovit två hela nätter i sitt liv. Ofta är han vaken en eller flera gånger i timmen under perioder av natten och då vi inte har någon som helst avlastning i form av släkt här vi bor är vi på bristningsgränsen nu. Såhär ser hans schema ut:

ca 07.00 Vaknar + amning
08.00 Frukost: 1 portion gröt, vatten
10.00 Sova 2-2,5 h
12.30 Lunch: 1,5 dl grönsakspuré, ½-1 dl fruktmos, vatten, amning
15.00 Mellis 1 dl frukt
15.30 Sova 1,5 h
18.00 Middag: 1 portion gröt + amning
19.30 Kvällsrutin med bad, ny blöja, pyjamas och mys samt 300 ml välling
20.00 sova

Detta går utan problem. Han somnar direkt man sätter ner honom i sängen och sover ostört till cirka klockan 01.00-02.00 då det börjar. Efter det är han uppe cirka en gång i timmen och snuttar och somnar om men vaknar igen för att snutta ända till morgonen. Jag vill att han ska sova ostört mellan 20.00 och 07.00 utan mat och sedan sina 3,5 h dagtid vilket tillsammans ger de 14,5 h han ska sova.

Fråga: ska vi kura honom vid sänggående även om det inte är några problem med den biten som det är? Inte heller vid dagslurarna är det problem utan han somnar inom en minut. Känns fånigt att buffa och ramsa på en redan sovande unge, men det kanske man måste för att kunna ramsa nattetid? Snälla någon, hjälp oss för vi orkar inte. :cry:
frk Carlsson

Re: HJÄLP mig med vår snart 8månaders!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej vvfian och varmt välkommen hit :)

Först och främst vill jag börja med att säga att jag vet vad du går igenom. Jag hade det ungefär likadant med mitt andra barn när hon var ca 7 mån, och jag fattade noll. Hon la sig själv på kvällen somnade och SEN startade helvetet med uppvak ca 1 g/timm natten igenom när det var som värst. På dagarna gick det hyfsat, hon sov sina lurar och åt som en häst...men det var just det där jävla nätterna :cry: . Till slut var jag ett VRAK och insåg att ngt måste göras.

Efter att ha läst lite om SHN på nätet och insett att det verkade funka för de allra flesta, och relativt snabbt dessutom :o så bestämde jag mig för att köra kuren. På de forum jag var inne på rekommenderades att jag skulle läsa SHN-boken först, utan och innan, så att jag verkligen förstod vad det här handlar om. Sagt och gjort. Jag lät även min sambo läsa och lära och sen körde vi och det gick hur bra som helst!

Vad jag vill säga med det är att du ska börja med att läsa boken för att skaffa dig en bild av vad SHN är, det är mer än att få barn att sova obrutna nätter :wink: . Jag tycker att ni ska köra en hel kur, om ni känner er peppade på det. Det är så mkt mer än bara sova som detta handlar om :wink: . Det faktum att han inte kan somna om igen när han vaknar visar ju helt enkelt på att han måste få lära sig hur man ska göra. Och det blir man en fena på att förmedla i o m att man kurar :D

Rent spontant ser jag när jag tittar på ditt schema, att det behövs STÖRRE portioner mat på dagarna, en stor burk matpuré och frukt på det till lunch och middag samt ett kraftigt mellis (minst en stor burk frukt). Maten och sömnen går hand i hand, men det där kommer du lära dig när du läser boken :thumbsup:

12-timmarsnatt "på pappret" är det som rekommenderas, men man får även välja att ha 11 el 11,5 timmar.Vid 8 månader har man 3 sovpass/dag som är uppdelade på ett visst sätt. Vid 9 mån så har man bara 2 sovpass varav ett är ganska så kort på fm och sen ett längre mitt på dagen. Man tänker oxå på ett visst sätt när man gör schemat, det ska vara et visst antal timmar mellan lurarna och måltiderna, men det står i boken om det.

Nu har jag gett dig ett litet smakprov, men jag rekommenderar som sagt VARMT att du fördjupar dig i SHN-boken, den är inte alls jobbig att läsa. Försök att inte hoppa över de delar som handlar om själva grundidén och Attityden till självklarhet, de är eg de viktigaste...detta med ramsningen och buffningen etc det är bara verktyg man använder sig av på vägen. Utan förförståelsen och den rätta inställningen så stupar man snabbt.

I boken står oxå som sagt mer om hur man ska tänka kring hur man bygger upp schemat, vi här på forumet kan oxå vara till hjälp inför en uppstart om man behlver bolla idéer osv. :arrow: Använd isf den här tråden i fortsättningen och skriv i sidfoten längst ned (gå på profil och inställningar så tror jag du hittar var du skriver in detta) hur gammalt barnet är och när ni ska börja kura för då blir det lättare för oss att hänga med :)

Ta ställning till om du/ni vill köra enl Annas fina sätt att tänka kring och se på barn och bestäm er sen. Kör man så kör man till 100% så man meckar inte ihop ngn egen metod eller plockar bita som funkar. OK :wink: ? Sen har ni 11 dagars jobb att se fram emot och efter det ett helt nytt liv :D :heart: :thumbsup:

Varma lyckönskningar :heart:
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"