Vi kurade för ca 3-4 veckor och det har gått jättebra.
Men nu blir hon helt tokig när vi ska lägga henne på dagarna. Hon har sovit på rygg i vagnen. Och det har gått bra. Hon lyssnar inte alls till ramsan och om vi vänder henne till mage för att vagna henne till ro så skriker hon för full hals eftersom hon inte är van att ligga på mage i vagnen. (den är dessutom väldigt trång för henne på mage)
Och hon vaknar alldeles för tidigt och är ledsen och går inte att söva om.
Vad är det som händer? Vad ska vi ta oss till?
Problem med daglurarna
-
frk Carlsson
Re: Problem med daglurarna
Hejhopp och varmt välkommen hit
För det första - hur gammalt är barnet och hur ser schemat/vanorna ut?
Något som behöver uppdateras kanske? Mindre sömn? Bara 20 min för mkt /dag kan ställa till det.
/Sanna
För det första - hur gammalt är barnet och hur ser schemat/vanorna ut?
Något som behöver uppdateras kanske? Mindre sömn? Bara 20 min för mkt /dag kan ställa till det.
/Sanna
Hon är fem månader gammal.
Vaknar 06,15
Äter 07,00
Somnar 08,15 (Sover 45)
Äter 10,00
Somnar 10,45 (ska sova 1,5 timma, men går aldrig att få att sova mer än 45)
Äter 13,00
Somnar 15,00 (sover 1 timma)(Här är hon alltid väldigt trött eftersom att hon inte sover så länge som hon ska vid 10,45 luren)
Äter 16,00
Äter 18,15
Somnar för natten 18.30
Hon är uppenbarligen väldigt trött när det är dags att sova men jag uppfattar det som att hon nästan är rädd för att somna och spjärnar emot i det längsta. Vagning hjälper inte, hon är otröstlig, det går endast att söva henne i sjalen mot mig. Och ramsan tar hon inte emot alls, hon hör förmodligen knappt när jag ramsar eftersom hon skriker så högt.
Under några kvällar har nattningen i spjälsängen varit svår också och vi har fått ta till lite buffning som kristilldelning. Nu verkar det gå bättre igen. Hon har under hela den här krångeltiden sovit hela nätter utan problem. (Tack och lov:))
Vaknar 06,15
Äter 07,00
Somnar 08,15 (Sover 45)
Äter 10,00
Somnar 10,45 (ska sova 1,5 timma, men går aldrig att få att sova mer än 45)
Äter 13,00
Somnar 15,00 (sover 1 timma)(Här är hon alltid väldigt trött eftersom att hon inte sover så länge som hon ska vid 10,45 luren)
Äter 16,00
Äter 18,15
Somnar för natten 18.30
Hon är uppenbarligen väldigt trött när det är dags att sova men jag uppfattar det som att hon nästan är rädd för att somna och spjärnar emot i det längsta. Vagning hjälper inte, hon är otröstlig, det går endast att söva henne i sjalen mot mig. Och ramsan tar hon inte emot alls, hon hör förmodligen knappt när jag ramsar eftersom hon skriker så högt.
Under några kvällar har nattningen i spjälsängen varit svår också och vi har fått ta till lite buffning som kristilldelning. Nu verkar det gå bättre igen. Hon har under hela den här krångeltiden sovit hela nätter utan problem. (Tack och lov:))
-
frk Carlsson
Okej...schemat ser ju hyfsat ut. Hur är det med matintaget? Äter hon puréer och gröt/välling el kör ni med smakisar fortfarande?
Men du - hon sover väl inte i sjalen?
Egen säng (el vagn på dagtid om man vill det) ska det vara! DET är det tryggaste, det har ni ju lärt henne i o m kuren (väl?)
Jag tänker såhär...du säger att hon inte lyssnar på ramsan. Har hon nånsin förstått den? Hur gjorde ni för att få henne att förstå den då?
Att öva och öva i sin ensamhet, med olika tonlägen och olika meldioder (för att få in den exakta säkerheten och det man vill förmedla) är ett bra tips. Det är säkert så att hon inte riktigt är med på noterna, precis som du säger...kanske har hon varit det en gång i tiden ( i o m att i kurat så framgångsrikt) men just nu har hon en period (du skriver själv "krångeltid") då hon behöver få många svar. Så ge henne det. Låt ramsan sätta sig en gång för alla. Om hon frågar 100 ggr ska ni svara 101 ggr. OK
? Det är helt OK att ramsa upp till x 24 om man måste i såna här lägen för målet är att få dem att förstå och känna sig TRYGGA (vi lämnar ju aldrig barnet obesvarat med sina frågor
[-X ).
Du säger oxå att hon verkar "rädd" för att somna. Har hon för roligt när hon får gå och lägga sig? Bryter ni i lagom tid innan det är dax att sova eller blir hon "ivägsliten" in till sängen? Bara mina tankar sådär...
Får hon leka i sägen på vakentid? (I BB står mkt om ensamlek och även om social delaktighet och du kan hitta tips och råd här på Forumet om du kollar under "Späda barn och små", "Barnafostran" samt "Klistrade favorittrådar" i forumindexet. Men jag rek varmt att du läser BB om just 5-månadersbarn oxå, många bra tips på vad ett barn i en specifik ålder "behöver"
Ni kurade för 3-4 v sedan...det tar en mån för kuren att sätta sig helt och hållet och även efter det kan barnen har frågor som man måste svara dem på. Och då är ramsan det allra bästa sättet (med stöd av den berömda Attityden av självklarhet
dvs er säkerhet som ger henne trygghet; det är såhär det ska vara). Man kan få ta ngr pass då man påminner om vad ramsan är och vad den är till för, men sen sitter det. Undvik trafik in i sovrummet så gott det går, och släpp buffningen NU - annars blir den tryggheten och det "måste" som krävs för att hon ska kunna somna/somna om och dit vill vi/ni inte [-X . Vid kris (som kris räknas, iaf inte enl mig, att man inte vill somna/inte vill somna om) ger ni solfjädern ist, och ni står läääänge, i princip tills hon somnat in igen.
Mörkläggning är såklart A och O; även på dagen, inga glepor i rullgardinen utan tejpa på sopsäckar på fönstret el spraya med vatten och klappa på aluminiumfolie. Strular det med vagnen kanske hon ska sova inne i sängen om det är lite darrigt.
Så tänker jag iaf
/Sanna
Men du - hon sover väl inte i sjalen?
Jag tänker såhär...du säger att hon inte lyssnar på ramsan. Har hon nånsin förstått den? Hur gjorde ni för att få henne att förstå den då?
Att öva och öva i sin ensamhet, med olika tonlägen och olika meldioder (för att få in den exakta säkerheten och det man vill förmedla) är ett bra tips. Det är säkert så att hon inte riktigt är med på noterna, precis som du säger...kanske har hon varit det en gång i tiden ( i o m att i kurat så framgångsrikt) men just nu har hon en period (du skriver själv "krångeltid") då hon behöver få många svar. Så ge henne det. Låt ramsan sätta sig en gång för alla. Om hon frågar 100 ggr ska ni svara 101 ggr. OK
Du säger oxå att hon verkar "rädd" för att somna. Har hon för roligt när hon får gå och lägga sig? Bryter ni i lagom tid innan det är dax att sova eller blir hon "ivägsliten" in till sängen? Bara mina tankar sådär...
Ni kurade för 3-4 v sedan...det tar en mån för kuren att sätta sig helt och hållet och även efter det kan barnen har frågor som man måste svara dem på. Och då är ramsan det allra bästa sättet (med stöd av den berömda Attityden av självklarhet
Mörkläggning är såklart A och O; även på dagen, inga glepor i rullgardinen utan tejpa på sopsäckar på fönstret el spraya med vatten och klappa på aluminiumfolie. Strular det med vagnen kanske hon ska sova inne i sängen om det är lite darrigt.
Så tänker jag iaf
/Sanna
Hej igen!
Nu har jag fått lite saker att fundera över.
Jag tackar som ödmjukast för alla råd och tips. Det känns så himla skönt att kunna vända sig hit för att få hjälp:)
Tack snälla du:)
Nu har jag fått lite saker att fundera över.
Jag tackar som ödmjukast för alla råd och tips. Det känns så himla skönt att kunna vända sig hit för att få hjälp:)
Tack snälla du:)