Mm ja eftermiddagsluren borde nog bort. Det är nog väsentligt för att hon skall sova bra på resterande sovpass. När man drar ner på sömnen genom att ta bort ett helt pass eller korta ner ett pass så blir ALLA barn trötta, apatiska och griniga några dar innan de ställer in sig. När de ställt in sig på den nya tiden blir de glada och pigga igen och sover då gott alla andra pass och gott hela natten. Det är samma sak med vuxna, tänk på hur du själv reagerar på att ställa om efter en semester till jobbtider och tvärtom.. det tar några dar och sen funkar det igen.
Sjukdomar kommer och går och dem hanterar man bäst genom att hålla stenhårt på schemat men lägga till marginalkvartar. Med detta menas att man lägger till en kvart före och efter varje sovpass beroende på hur stort behov barnet verkar ha av extra sömn. Kanske räcker det med 2 * 15 min eller så måste man lägga på extra kvartar på alla sömnpass. I övrigt kan sköna vagnspromenader oxå vara gott för de små när de är sjuka. Lite grann bakåtlutade och inbäddade bland sköna filtar kan de ligga och mysa i vagnen (ej sova).
Vill du ha henne sovande kl 19 eller att hon skall sova 19:30? tänkte för annars kanske det är bättre att ta nattslurken lite tidigare plus att ge lite tid i sängen innan det är tänkt att somna, kanske 15 minuter..
Tyckte matschemat såg bra ut förutom då frågetecknet kring om du vill ha nattslurken 18:30 istället för 19..
Social delaktighet innebär att hjälpa till i hemmet med olika sysslor som är livsviktiga för flocken (er familjs) överlevnad. Hon behöver inte träffa fler barn eller vuxna än de närmaste anhöriga så det behöver du inte bekymra dig om. Inte förräns barnen är runt 3 behöver de träffa mer barn och liknande utanför flocken. Hon behöver två rediga pass om dagen där hon MÅSTE hjälpa till med sysslor i huset, trädgården, bilen, handling eller liknande. I den åldern hon är i kan hon göra ganska mycket. Sätt ner hela bäbisen i tvättkorgen och låt henne plocka bland grejerna, om du har tur ger hon dig kanske till och med ett plagg

Sätt henne i den ena diskhon och fyll den andre med vatten och diska tillsammans. Se till att plocka bort alla vassa saker först.
Kom ihåg att tacka så mycket efter varje grej hon hjälpt till med.
Som sagt var två rediga pass om dagen, ett förmiddag och ett eftermiddag. Ta det en tidpunkt då hon är less och mammig så slår du två flugor i en smäll, altlså du skulle annars säkert ändå bara gått runt med henne på armen då kan ni lika gärna jobba ihop
Utomhusaktivitet är tungt innan man kommer igång, jag förstår preeeecis hur du känner, man är trött och seg och kall för man har sån sömnbrist. Men jag kan lova dig att mycket blir bättre om ni tar er ut en gång förmiddag och en gång eftermiddag. Låt den ena gången vara en vagnpromenad kanske och den andre en lekstund/undersökande stund. Har ni hus? isåfall är det ganska lätt. Fixa iordning en tjock filt, ta på den lilla varma kläder, sätt henne i en sandhög, lägg lite roliga utomhusgrejer runt henne. En pinne, kottar, hink och spade. Sätt dig själv en bit bort, töm upp en stooor kopp kaffe och njut av den vackra hösten och ditt underbara barn. Du ska se att hon kommer att bli skit nöjd bara för att ni är ute. För oss är det absolut lugnaste tiden på dagen när vi är ute. Einar kan köra med sina bilar i en sandhög i timmar och jag kan läsa en bok och dricka mitt kaffe i lugn och ro *win win*
Bra med barnaboken, hoppas den hjälper en massa. Den är verkligen guld!!!