Nelly checkar in...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emu

Re: Nelly checkar in...

Inlägg av emu »

Hej och tackar som frågar, AMAMA!
Nu har maken börjat jobba så nu blir det lite mer vardag. Går och funderar på vad man gör med en så här liten sak hela dagarna... antar att det snart löser sig bara hon blir lite större :) .

I natt sov hon från halv 9 tills jag väckte för mer mat vid kvart i 5. Sen tyckte hon i och för sig att det var morgon vid 7-tiden och inte 8 som vi hade röstat på, men bra jobbat ändå tycker vi. Vi har haft lite gnöl runt 1-2 och 3-tiden flera morgnar tidigare och har nog vagnat lite för mycket ibland. Svårt ibland att gå ifrån det som är lättast för stunden.

Vi börjar sikta lite mer på ett schema och det känns som att hon satsar på en kort morgonlur, sen längre mitt på dagen och sen igen en halvlång framåt eftermiddagen. Hur ska man tänka sen med att somna om på långa sovningar dagtid? Hon vaknar gärna till efter 45 min - 1 tim även om jag tycker att hon borde sova längre. Det blir ibland lite nära inpå med matningarna på dagen, det där med att vänta på maten är inte poppis.

Sen kämpar vi på med ålningen också fast än har hon inte riktigt knäckt koden. Hon har blivit attans stark i alla fall och lyfter huvud och hela överkroppen, bra det där med magsovning helt enkelt! Ibland får hon för sig att köra lite väl mycket sån gympa i stället för att sova när man ligger i sin vagn, bara...
Nelly f. 28 maj 2011
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Det är ganska vanligt att de vaknar efter 45 och tror sig vara utvilade. Ha koll på klockan! När hon sovit 40 min, ta vagnen och gå en promenad med henne. Kanske ser du ett par minuter senare hur hon lyfter upp huvudet, tittar sig omkring och somnar om. Vi har haft 45-minutersuppvak med alla tre, men styrt upp dem på det sättet. Man ska alltså ta tag i vagnen FÖRE de vaknar upp, inte vänta tills de börjar skrika. Har gjort den missen... :).

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
emu

Inlägg av emu »

Hej igen!

Snart tre månader är lilla trollet och uppe på hela 4.5 kg! Lilla tjockisen har nu även uppgraderat till storlek 56, hur ska detta sluta? :D

Vi har inte spikat schema helt än men det faller liksom på plats av sig själv ändå. Hon orkar inte alltid riktigt med 2-timmarspass särskilt på morgonen, men är piggare framåt kvällen. Vi har fallit in i 12-45-2-45 som rytm ganska av oss själva och får ihop ca 7.5 - 8 timmar vaket per dag (inte räknat med nattmatningen).

Hon skarvar fortfarande en hel del på nätterna och ligger och hojtar vid 1-1.30 och sen igen runt 3 och halv 4, vi har nattmat vid 4.15 ca och nätter mellan 20-08. På ett sätt har det gått framåt, hon är inte alls ledsen utan ligger mest och stånkar och pratar lite och behöver oftast ingen vagning, men vi vaknar ju till också när hon ligger och låter... :roll: Tips någon? Hoppas hon inser att det är skönare att sova ordentligt snart!

Funderar också på om hon har problem med något jag äter, det verkar som att hon har lite magknip ibland och blöjorna blir slemmiga. Mjölkprodukter kan ställa till det ibland, eller hur? Hur brukar det märkas? Måste nog kolla upp det lite...
Nelly f. 28 maj 2011
videunge

Inlägg av videunge »

hej :D

gött jobbat :D
mjölkallergi kan ge ont i mage, diarre/hård i mage, utslag och i extrema fall svårt att andas. men man kan ju ha knip av olika anledningar...

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
emu

Inlägg av emu »

Det är rätt häftigt att se hur väl allt stämmer :D . Hon har själv satt ett schema som går från 8 till 8 ca med tre sovpass inbakade. Ibland behövs lite hjälp på långa sovpasset som borde vara ca 2 timmar men det flyter på bra ändå. Nätterna verkar gå åt rätt håll med färre och färre uppvak. Hon hojtar ofta till på mornarna vid 7-tiden redan men vi envisas med morgon vid 8.

En sak jag inte riktigt har listat ut hur man gör är att vara ute med vaken bebis, särskilt inte om man är själv... Har gått lite promenader med henne vaken i bärsjal så att hon får titta på lite träd och buskar och sånt åtminstone, men det är svårt att komma ut ibland. Känner mig också fortfarande lite låst till att se till att åka buss och t-bana osv på hennes sovpass bara så att hon inte vaknar i helt fel tid och skriker hela bussresan, vore ju inte kul för nån.

Magen verkar bättre också så det var nog inte så illa, hoppas vi. Ska ändå försöka låta bli mjölkprodukter åtminstone i stora mängder.
Nelly f. 28 maj 2011
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Hørest ut som dere har fine dager!
Nettene ordner seg sikkert også om ikke lenge. Hun får vel fremdeles mat, eller?

Det er så lite jeg husker, skal bli bedre på å skrive ned ettersom hverdagene skrider frem. Jeg tror helst at lillesøster vår satt litt oppe i vogna, godt støttet opp av kuddar, skinn etc en liten stund før sovdags når vi var ute. Når det gjelder buss og bane har jeg ingen erfaring, men på banen går det kanskje å vogne, eller? Kanskje kan litt våkentid være på en buss og glo på folk?

Bra at dere spanderer mye tid i krypbanan og på gulvet ellers! Mutor skader vel ikke !!

vennlig hilsen
amama
emu

Inlägg av emu »

Hej igen!

Nu har man varit lite gnällig senaste dagarna och allmänt ur fas. Undrar om hon åkt på nån lätt förkylning eller liknande, det märks i och för sig inget annat typ hosta eller snorig näsa, men hon är mycket tröttare än vanligt och skriker en del. Igår sov hon tre timmar på långpasset... visserligen var vi ute på stan men det har inte riktigt hänt förut.

Annars är det bra, ibland har man inte tid att äta för att man ligger och pratar istället, svårt att motstå! :D Nu kan man ha långa dialoger om allt möjligt. Krypbanan är kvar fast hon övar mest på Anja Perssons "Sälen" men hon kan kravla sig tvärs över sängen alldeles själv minsann.

På onsdag är det dags för vaccination :shock: hoppas det går bra. Själv ska jag bort på en jobbgrej så det blir maken som får ta hela dagen, lika bra kanske för sprutor är inte riktigt min grej.
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej emu :D

Vissa upplever tydligen en sorts ökningsperiod även vid tre mânader, kanske är det nâgot sâdant som spökar? :roll:

Vad härligt att lilla damen tar sig fram för egen maskin, vilket lyckligt lottad liten människa som fick sig en alldeles egen krypbana frân start. :thumbsup:

Lycka till med onsdagen, allihopa :wink:

:heart:
emu

Inlägg av emu »

Nu är vi förkylda allihopa minsann, typiskt. Misstänker att jag drog med mig nåt från jobbmötet förra veckan, det var för många dagisföräldrar på samma ställe... :roll: Och om man talar om att man har ont i halsen med att säga ÄÄÄÄ så gör det ju liksom ännu mer ont i halsen så det blir självförstärkande så att säga, mindre praktiskt. Vi ska se till att sova lite mer så går det nog bättre.

Hon klarade sig hur som helst igenom en hel dag själv med pappa trots vaccination och allt, det var nog mest mina boobs som tyckte det var jobbigt 8-[ .

Krypbanan ja, det funkar ganska bra men ibland verkar utvecklingen mest gå bakåt - hon har glömt bort hur man kravlar sig fram på sängen och siktar mer på att lyfta huvudet och ha fötterna utsträckta i luften rakt bakåt. Men vi jobbar vidare och ska snart börja labba med matte- och ordkort också, vi köpte ett helt kit med Domanprylar 8) . Man får lite komplex när de skriver att bebisar ska kunna åla 2 feet på plant underlag från de är 10 veckor, vi ligger helt klart efter! Inte för att jag tror att så många bebisar idag klarar det...
Nelly f. 28 maj 2011
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Komplekser ja.. Nei, det er ikke helt enkelt det der.. Selv har jeg vært på bunn siden min lillesøster ikke ålte korsvis som man skal. Hun ålte frem ved ca 4 mnd - vi hadde faktisk ikke lokket henne nok på frem tidligere, og den dagen jeg tok tak i det skikkelig kom hun :D Men korsvist på egenhånd ble det ikke, selv om vi systematisk hjalp til på gulvet med annenhver arm og med pattering i den grad vi (for det meste bare jeg) klarte det. Det ble bedre, hun forstod hva vi ville når vi hjalp til, så hun fikk jo en del der, men ikke ellers. Og jeg trodde jeg gav henne bra forutsetninger... Jeg klarte ikke mer enn jeg gjorde, og det var ikke nok.
Nok om det - kryping har hun fått mye av! Men visst jeg var deg ville jeg nok ha ventet med matte og lesing til ålingen sitter. Jeg begynte med begge deler, men kuttet ut lesingen da jeg så hvor mye tid ålingen behøvde. Hun er så glad i matte nå, og lesingen starter vi opp med litt etterhvert. (vi har jo en storebror også:))
emu

Inlägg av emu »

Vi börjar misstänka att liten är allergisk mot vatten :roll: . Åtminstone i badform. Numera blir man helt förtvivlad så fort nån nämner ordet "bad" och hon verkar helt säker på att man ska dränka henne, allraminst. Knasigt! Det funkade bra för ett par veckor sen... Vi framhärdar och försöker verkligen mena på att bad är jättetrevligt och toppen och allt men än så länge är hon inte alls övertygad.

AMAMA - Ja precis vi ska jobba vidare på ålningen, vi var ju så nära! Men hon är stark i nacken åtminstone...

Snart dags att börja plasta in hela köket och börja med mat, tror jag :shock: . Men vi väntar nog lite till innan vi drar igång.
Nelly f. 28 maj 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D
emu skrev:Vi framhärdar och försöker verkligen mena på att bad är jättetrevligt och toppen och allt men än så länge är hon inte alls övertygad.
Har ni testat att bada med henne? Det funkade bra när min stora tjej hade en släng av vattenallergi när hon var bebis :wink: :D Hon blev liksom inte övertygad om att det var bra att bada förrän hon såg att vi också gjorde det
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu

Inlägg av emu »

Tetz - bra tips, vi har testat ett par gånger och det verkar funka. Sista gången var det bara lite läskigt så snart kanske det är mysigt i stället. Dagarna flyter på ganska bra nu på det hela taget. Fast nu har man börjat med att vägra äta ur flaska, vi har alltid kört nattslurken med urpumpad mjölk men de senaste dagarna har det inte gått i en ml ens. Lite dumt då det inte finns så värst mycket i boobsen att erbjuda vid den tiden.

Annars har hon sovit hela natten ett pår gånger när jag inte orkat ställa väckarklockan... :shock: fast om vi inte får i henne nattslurken betyder det att hon inte har ätit mellan kl 18-19 och 08, och det tycker vi nog är lite länge. Så jag får nog fortsätta ett tag till med nätterna om vi inte löser kvällsmaten. Vill också kunna göra annat ibland om möjligt och låta maken mata nåt pass, men just nu verkar det svårt. Vi har kört dr browns flaska med 3-6 mån-nappen.

Börjar fundera på mat också men det är lite tidigt än, jag är lite skeptisk till att föda upp ungar på spannmål och fick en fin barnmatsbok från England med tips om att börja med plockmat och sånt och inte bara gröt och pureer. Hon kan inte sitta bra än heller men börjar bli bra på att suga på tummen...
Nelly f. 28 maj 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

emu skrev:Tetz - bra tips, vi har testat ett par gånger och det verkar funka. Sista gången var det bara lite läskigt så snart kanske det är mysigt i stället.
Kul att det verkar funka! :D
emu skrev:Annars har hon sovit hela natten ett pår gånger när jag inte orkat ställa väckarklockan... :shock: fast om vi inte får i henne nattslurken betyder det att hon inte har ätit mellan kl 18-19 och 08, och det tycker vi nog är lite länge.
Vilken mästersovare! :shock: :sleep: Om hon inte vaknar själv så har hon ju ätit hela dygnets ranson på dagtid, så jag skulle nog inte väcka för mat.... 8) Dock skulle jag nog vara lite generös och bjussa på käk om hon frågar efter det, i alla fall tills 4 månaders ålder :)
emu skrev:Börjar fundera på mat också men det är lite tidigt än, jag är lite skeptisk till att föda upp ungar på spannmål och fick en fin barnmatsbok från England med tips om att börja med plockmat och sånt och inte bara gröt och pureer.
Håller med, känns sådär med välling och gröt även för mig :? Banan och avokado kan ju annars vara bra saker att prova :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu

Inlägg av emu »

Tetz - Ja visst är det skönt med långnätter, men jag tror det fattas lite mat ändå för de nätterna har hon vaknat till vid 6 och ligger och suger på tummen och pratar, fast det har i och för sig inte varit så högljudda protester. Sen är man trött på morgonpasset och klarar inte att vara uppe så länge så hela dagen blir lite skev. Ska nog fundera lite på läget - skönt för egen del att få sova hela nätter igen, det var ju liksom fyra månader sen sist... 8)

Nu håller vi på och evakuerar det som ska bli hennes rum också, vi har haft det som arbetsrum men av nån anledning har man inte riktigt tid att sitta vid datorn lika mycket längre :roll: . Barn verkar vara en extrem materialsport också och vi behöver jaga rätt på spjälsäng snart, fast hon är ju så liten så det är inga problem med att sova i vagn fortfarande. Behändigt! :)
Nelly f. 28 maj 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"