Välkommen är du
Jag förstår att du är slut (och hoppas verkligen du har fått sova i dag) men jag vill ändå - eller just därför - ge dig pris och beröm för att du 1) fattat beslutet att ge din lille pojke den sammanhängande goda sömn han så innerligt väl behöver, 2) skött de två första nätterna så bra som man kan begära (och lite till)
Sparven skrev: --- (han började genast skrika när jag slutade buffa, så sista gången buffade jag honom lite "ordentligare").
Ja, att bli buffad anses först tämligen gräsligt och blir sedan raskt mäkta populärt

Det får helt enkelt inte vara FÖR skönt

Man får hålla i minnet vad buffandet är till för: att LUGNA barnet, inte trösta eller söva. Man hjälper barnet så att lilla älsklingen överhuvudtaget blir i stånd att somna, vilket ingen människa är som skriker respektive spänner sig som en annan stålfjäder. Du förstod det och buffade "ordentligare". Jag hoppas du hade övat ordentligt också - innan, på någon annan än den lille
Sparven skrev:Hur ska man riktigt tackla det när han håller på och bökar omkring så där?
Det får man sortera in under lilla gossens privatliv. Han kommer att sluta med sitt bökande när han väl fått sina hela nätter. Är han inte olycklig, och ber han inte om hjälp, ska han nog faktiskt få vara i fred, tycker jag, även om inte heller det kan sägas generellt (se nedan). Det här blir inte bestående, om du bara genomför kuren målmedvetet, lugnt och fint efter konstens alla regler :thumbsup:
Sparven skrev:--- jag tror att han till slut började gråta eftersom han var så TRÖTT, men inte visste hur han skulle göra för att somna.
Förvisso. Jag skulle göra precis som du gjorde: hjälpt honom när han bad om hjälp. Missa inte det distinkta tillrättaläggandet!
Sparven skrev:När jag sen till slut gick in och buffade, stod han ofta upp i sängen - verkade som om han var för trött för att fatta att han kunde lägga sig ner.
Ofta? Menar du att du sprang in och ut? Anar jag lite bristande beslutsamhet, uthållighet och tålamod här
Ska man alls buffa, ska man göra det fullt ut - dvs tills lilla barnet verkligen är avslappnat, för att inte säga sömntungt, i hela lilla kroppen, och sedan är det ramsan som ska sätta punkt för trafiken. Går man in igen efter den, och kanske igen och igen och igen

har man desarmerat ramsan skändligen och den kommer inte att "ta".
Sparven skrev:--- är det helt "normalt" att man kan hamna ramsa i flera timmar? Hur länge ska man vänta mellan ramsorna? Och hur är det nu tredje natten - visst är det meningen att man ska avvakta innan man ramsar? Ska man ramsa först sen när han verkligen skriker?
Några normaliteter, tidsregler eller förordningar av det slag du efterlyser finns tyvärr inte att luta sig mot - inte som skulle gälla generellt. SHN-kuren är en process. Det absolut allra viktigaste är att (lära sig) LYSSNA. Det som ska uppstå, ju förr dess bättre, är en dialog med barnet - att du känner att du kan svara adekvat, i ord och/eller handling, dvs att du bedriver kommunikation.
Och det är ju lätt att säga

Svårare att förstå

Förrän du plötsligt och äntligen är där. Då förstår du precis
Den upplevelsen, den fantastiska känslan, hoppas jag väntar dig i natt. Den står och faller helt med din förmåga att lyssna av ditt barn och se till att dina svar, dina besked och påminnelser och bekräftelser, når fram till barnet på ett för honom BETRYGGANDE vis, i ordets sanna bemärkelse.
Verkligt inspirerande, nyttigt och bra brukar vara att läsa i Internationella Sova hela natten under arbetets gång - man ser och förstår med helt nya ögon underhand som processen fortgår och kan hålla både syfte och mål för ögonen. Ta särskilt till dig kapitlen Lugnet och Säkerheten, tycker jag [-o<
O:)