Frågor om 13 månaders sömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kattis_E

Frågor om 13 månaders sömn

Inlägg av Kattis_E »

Hej,
jag har en dotter som är lite drygt 13 månader. Redan innan hon föddes läste jag delar av SNH-boken och vi anammade delar av den direkt. Hon har sovit bra hela tiden, kanske inte alltid hela nätter, men ätit en gång, vilket resulterat i en vakenperiod på tio minuter. Även om det inte varit det ultimata så har det fungerat, hon har fått sina tolv timmar varje natt (i princip).

När hon blev 11 månader började sömnen krångla, det hela började med att hon vaknade helt hysterisk en natt, det gick inte att få kontakt med henne. Enligt BVC var detta nattskräck. Sedan den natten har sömnen inte varit den perfekta. Många nätter har avbrutits av någon timmes vakenhet med gråt och skrik. Nu har det dock vänts tillbaka och hon sover sina tolv timmar, men något avbrott på någon minut.

Vi vill ju att vår lilla tjej ska njuta av sina nätter, så hon kan njuta av sina dagar så nu har både jag och min sambo börjat lusläsa SNH-boken och självklart har några frågor dykt upp.

1. Hon sover ju bra, krävs det då en kurning av henne, eller finns det "genvägar"Då menar jag alltså om vakningsnätterna verkligen behövs om barnet sover bra. Vi har en långhelg några veckor framöver som vi planerat att kura henne.

2. Hennes schema är i dagsläge
18.30-07.00 - sova
07.30 frukost- gröt
10.00 frukt
12.00 lunch
12.30 sova 1,5 till 2 timmar
15.00 mellis, macka och yoghurt
17.00 middag
18.00 Välling
18.30 sova

Nu ska hon börja på dagis så tiderna för mat och mellis kommer bli något annorlunda, men inte mycket. Vi skulle vilja skjuta på hennes middag till 17.30 för att vi ska kunna äta tillsammans, ge välling vid 18.30 och sen sova 19-07.30 istället för så som det är i dagsläget.
Problemet är att hon är alldeles för trött för att somna klockan 19, insomnandet tar mycket längre tid då. Är det bra att acceptera läget eller finns det något vi kan göra?

Jag tror stenhårt på den här metoden och på att barn ska njuta av sin sömn,vi behöver bara lite hjälp i starten tror jag!

kramar
Kattis
Sofias mamma

Re: Frågor om 13 månaders sömn

Inlägg av Sofias mamma »

Kattis_E skrev:
Många nätter har avbrutits av någon timmes vakenhet med gråt och skrik. Nu har det dock vänts tillbaka och hon sover sina tolv timmar, men något avbrott på någon minut.

1. Hon sover ju bra, krävs det då en kurning av henne, eller finns det "genvägar"Då menar jag alltså om vakningsnätterna verkligen behövs om barnet sover bra. Vi har en långhelg några veckor framöver som vi planerat att kura henne.

Kattis
Hej Kattis och välkommen hit!

Jag får inte riktigt kläm på vad som strular med sömnen? Du skriver att hon förut vaknade men nu har det vänt. Sover hon sina 12 timmar så behövs ju ingen kur :D . Kuren är till för barn med sömnproblem :wink: :D Eller har jag kanske läst slarvigt? Ursäkta i sånna fall :oops:

Angående schemat så har du för mycket timmar där, sömnbehovet för henne ligger runt 13,5 timmar. Är det så att hon är vaken timtals på nätterna kan det bero på för mycket sömn totalt/dygn. Men förtydliga gärna om hur nätterna är så kan vi tänka tillsammans. Det kan ju även vara så att hon är en tröttis o behöver sina timmar. Vill du ha henne vaken längre på kvällen kan du ju ex låta morgonen starta 7.30 o hon lägger sig 19.30. Då kan du lägga henne 30 min tidigare om det behövs.

/Lena
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "